Υπερτουρισμός και τουριστοφοβία

Υπερτουρισμός και τουριστοφοβία Facebook Twitter
Οι εικόνες αυτές αποσπούν εκατοντάδες χιλιάδες καρδούλες σε διάφορες αναρτήσεις και όχι επειδή οι έκθαμβοι θεατές τους εκτιμούν την δουλειά που έγινε μέσω τεχνητής νοημοσύνης. Φωτ.: via instagram (η εικόνα αποτελεί προϊόν AI)
0

ΑΠΟ ΠΕΡΣΙ ΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΑ social media μια σειρά «φωτογραφιών» οι οποίες απεικονίζουν μια ονειρική (ή εφιαλτική, εξαρτάται από τις ευαισθησίες και τις αντιλήψεις του καθενός) Σαντορίνη όπου τα Φηρά –ή η Οία, δεν έχει σημασία– έχουν μετατραπεί σε ένα είδος υπερπολυτελούς κοινοβίου όπου, υπό το απαστράπτον κυκλαδίτικο φως, οι κατάλευκες σπηλιές –τα ξενοδοχεία δηλαδή– συνδέονται μεταξύ τους με ένα δίκτυο από νεροτσουλήθρες που διασχίζουν σαν γαλάζιες φλέβες τον οικισμό.

Οι εικόνες αυτές αποσπούν εκατοντάδες χιλιάδες καρδούλες σε διάφορες αναρτήσεις και όχι επειδή οι έκθαμβοι θεατές τους εκτιμούν την δουλειά που έγινε μέσω τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να δημιουργηθεί αυτή η παιδική φαντασίωση, αλλά επειδή πάρα πολλοί εξ αυτών, σύμφωνα με τα σχόλιά τους, πιστεύουν ότι πρόκειται για πραγματικές φωτογραφίες ενός πραγματικού μέρους.           

Ίσως όμως δεν θα έπρεπε να τους αδικεί κανείς και τόσο. Όχι μόνο επειδή πλέον γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διακρίνεις το αληθινό από το ψεύτικο –καμιά φωτογραφία δεν μπορεί να αποτελεί πλέον τεκμήριο για οτιδήποτε– αλλά κυρίως επειδή η Σαντορίνη, ως επίνειο του σύγχρονου υπερτουρισμού, μοιάζει έτσι κι αλλιώς εδώ και χρόνια λιγότερο με πραγματικό τόπο και περισσότερο με θεματικό πάρκο τουριστικής ανάπτυξης πέρα από κάθε όριο. 

Οι πόρτες, οι τοίχοι, οι στάσεις και οι κολόνες στη Μάλαγα έχουν γεμίσει με αυτοκόλλητα που εκφράζουν την αγανάκτηση του ντόπιου πληθυσμού και κυμαίνονται από την ήπια απόγνωση.

Ξεκινά σιγά-σιγά για άλλη μια φορά η θερινή σεζόν στη Νότια Ευρώπη και, σύμφωνα με διαδοχικά πρόσφατα ρεπορτάζ του Euronews και άλλων ειδησεογραφικών μέσων, στην Ισπανία η δυσανεξία με την επερχόμενη τουριστική λαίλαπα έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της. Οι πόρτες, οι τοίχοι, οι στάσεις και οι κολόνες στη Μάλαγα έχουν γεμίσει με αυτοκόλλητα που εκφράζουν την αγανάκτηση του ντόπιου πληθυσμού και κυμαίνονται από την ήπια απόγνωση –«εδώ ήταν το σπίτι μου» (antes esta era mi casa) ή «εδώ ήταν το κέντρο [της πόλης]» (antes esto era el centro)– μέχρι την ευθεία και χωρίς περιστροφές επιθετικότητα: «πίσω στα γαμημένα σπίτια σας» (a tu puta casa).

Στο νησί της Γκραν Κανάρια τα γκραφίτι στους τοίχους γράφουν (στα αγγλικά, έτσι ώστε να είναι ευρέως αντιληπτό το μήνυμα) «τουρίστες και ψηφιακοί νομάδες σπίτια σας» ενώ τον περασμένο Αύγουστο οι παραλίες στη Μαγιόρκα είχε γεμίσει με ψεύτικες πινακίδες που έλεγαν «προσοχή: επικίνδυνες μέδουσες» ή «προσοχή: πτώση βράχων». 

Οι πινακίδες ήταν γραμμένες στα αγγλικά, στην άκρη τους όμως με πολύ μικρότερα γράμματα διευκρίνιζαν στα ισπανικά ότι «η παραλία είναι ανοιχτή σε όλους εκτός από τους τουρίστες και τις μέδουσες» και ότι «το πρόβλημα δεν είναι η πτώση βράχων αλλά ο μαζικός τουρισμός».

Σύμφωνα με επίσημους φορείς, τα Κανάρια νησιά «καταρρέουν και κοινωνικά περιβαλλοντικά» με το 34% του ντόπιου πληθυσμού –σχεδόν 800.000 άνθρωποι– να βρίσκεται στο χείλος της φτώχιας ή του κοινωνικού αποκλεισμού, ενώ πριν από λίγες μέρες έγιναν στην Τενερίφη μεγάλες διαδηλώσεις κατά του υπερτουρισμού, με πανό που δήλωναν σε δραματικούς τόνους ότι «εδώ ζουν άνθρωποι» και ότι «δεν θέλουμε να δούμε το νησί μας να πεθάνει». 

Μπορεί να δει ή να νιώσει κανείς κι εδώ στην Αθήνα ένα αντίστοιχο κλίμα αντι-τουρισμού ή τουριστοφοβίας, το οποίο εκδηλώνεται είτε με τη μορφή συνθημάτων σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια –που κατά ένα σχιζοφρενικό τρόπο έχουν βρεθεί να λειτουργούν ως ανάχωμα και συγχρόνως ως εμπροσθοφυλακή του τουριστικού gentrification– είτε ως μια βουβή επιθετικότητα που κάθε χρόνο γίνεται όλο και πιο έντονη. Οι εποχές που οι τουρίστες ήταν εξ ορισμού καλοδεχούμενοι, καθώς, εκτός των άλλων, έμοιαζαν να μεταφέρουν έναν κοσμοπολίτικο και ελευθεριακό αέρα στο κλειστό, επαρχιώτικο καβούκι μας, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.  

   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κανάρια Νησιά: Φουντώνει το κίνημα κατά του υπερτουρισμού – Μαζικές διαδηλώσεις

Διεθνή / Κανάρια Νησιά: Φουντώνει το κίνημα κατά του υπερτουρισμού – Μαζικές διαδηλώσεις

Πάντως, ο πρόεδρος των Καναρίων Νήσων Φερνάντο Κλαβίχο δήλωσε την Παρασκευή ότι αισθάνεται «περήφανος» που η περιοχή είναι ένας κορυφαίος ισπανικός τουριστικός προορισμός
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ