Η ποπ μουσική ως φωτεινό μονοπάτι για τη ΛΟΑΤΚΙ+ απελευθέρωση

Η ποπ μουσική ως φωτεινό μονοπάτι για την ΛΟΑΤΚΙ+ απελευθέρωση Facebook Twitter
Γκέι είδωλα όπως η Donna Summer, παρά το γεγονός ότι ήταν στρέιτ, εξέφρασαν και ενσάρκωσαν τα όνειρα και τις επιθυμίες μιας ολόκληρης κοινότητας.
0


TΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ
μουσικού δημοσιογράφου και συγγραφέα Τζον Σάβατζ –υπεύθυνου για μια σειρά σημαντικών τίτλων, από το England's Dreaming του 1991, μιας αξεπέραστης ιστορίας του πανκ, μέχρι το Teenage: The Creation of Youth του 2007 για την ανάδυση του εφήβου ως κοινωνικής και πολιτιστικής κατηγορίας–  έχει τίτλο The Secret Public (Το μυστικό κοινό) και αποτελεί έναν εκθαμβωτικό απολογισμό της επιρροής που είχε η queer αντίληψη στην ποπ κουλτούρα, αλλά και το αντίστροφο. Η αφήγηση εκτείνεται από το 1955 και την εμφάνιση του Little Richard –  του πρωτοπόρου του ροκ εν ρολ που από μικρός ήταν γνωστός ως «αδελφή και φρικιό» – μέχρι την επιτυχία του queer σταρ της ντίσκο Sylvester το 1978, το κομμάτι-ύμνος του οποίου You Make Me Feel (Mighty Real) ο Σάβατζ περιγράφει εύστοχα ως «μια σημαντική δήλωση για την απελευθέρωση των γκέι».

Στα  24 ταραχώδη χρόνια που καλύπτει το βιβλίο –κατά τη διάρκεια των οποίων η ποπ μουσική μεταμορφώθηκε από το ωμό ροκ εν ρολ, μέσω της σόουλ, της ψυχεδέλειας, του γκλαμ και του πανκ, στη φουτουριστική ηλεκτρονική ντίσκο– οι ΛΟΑΤΚΙ+ άνδρες και γυναίκες πέρασαν από τη σκιά και τον διαρκή κίνδυνο της βίας, του εξοστρακισμού και του εκβιασμού, στην ορατότητα, αν όχι ακριβώς στην καθολική αποδοχή. Αυτή η ορατότητα ήρθε χάρη σε λαμπερές φιγούρες όπως ο David Bowie και ο James Dean, καθώς και σε γκέι είδωλα όπως η Grace Jones και η Donna Summer, που παρά το γεγονός ότι ήταν στρέιτ, εξέφρασαν και ενσάρκωσαν τα όνειρα και τις επιθυμίες μιας ολόκληρης κοινότητας.

Η πιο κομβική φιγούρα του βιβλίου όμως είναι μάλλον ο Andy Warhol, ταυτόχρονα πρωτοστάτης λόγω του δικού του έργου, ιμπρεσάριος του Velvet Underground και των “superstars” του, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν γκέι και τρανς, και ενθουσιώδης συμμετέχων στη σκηνή της ντίσκο ως τακτικός θαμώνας του Studio 54.

Σε ό,τι αφορά την περίπτωση του Bowie, μέσα από σχολαστική και συχνά αποκαλυπτική έρευνα, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι, ενώ ο David Bowie σίγουρα είχε υπολογίσει ότι η δήλωση του στη μουσική εφημερίδα Melody Maker το 1972 ότι είναι «γκέι» θα προκαλούσε ντόρο, ο ίδιος ήταν μέρος ενός «σεξουαλικά ρευστού», θεατρικού περιβάλλοντος, το οποίο ήθελε να στηρίξει. «Πολλοί από τους φίλους μου είναι γκέι και δεν θα μπορούσα να εμφανίζομαι στις εφημερίδες ότι τη μία νύχτα πάω με τη Σοφία Λόρεν και την άλλη με την Ράκελ Γουέλς», εξηγούσε στους Sunday Times ο Bowie την ίδια εκείνη χρονιά. Όπως γράφει ο Σάβατζ, ο Bowie «είχε κατανοήσει ότι η νέα δεκαετία απαιτούσε μια νέα διαφάνεια και μια νέα ειλικρίνεια για τις "κρυμμένες"  ανθρώπινες ζωές ... και αυτό ήταν μέρος ενός ευρύτερου πολιτισμικού και πολιτικού κινήματος».

tudio-54
Το εξώφυλλο του βιβλίου The Secret Public

Η πιο κομβική φιγούρα του βιβλίου όμως είναι μάλλον ο Andy Warhol, ταυτόχρονα πρωτοστάτης λόγω του δικού του έργου, ιμπρεσάριος του Velvet Underground και των «superstars» του, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν γκέι και τρανς, και ενθουσιώδης συμμετέχων στη σκηνή της ντίσκο ως τακτικός θαμώνας του Studio 54. Το 1967, υποστηρίζει ο Σάβατζ, ο Warhol ήταν «ο πιο διάσημος ομοφυλόφιλος στην Αμερική», εκθέτοντας τις πιο παραβατικές πτυχές της γκέι ζωής σε ταινίες όπως το «Flesh» και το «Trash», αλλά και στα τραγούδια των Velvet Underground, στους οποίους διετέλεσε παραγωγός, εμπνέοντας τον Bowie, ο οποίος έγινε με τη σειρά του παραγωγός συνέχισε του κλασικού –  και εξαιρετικά queer – άλμπουμ «Transformer» του Lou Reed το 1972.

Το βιβλίο δείχνει τον τρόπο με τον οποίο τα δικαιώματα των γκέι προχώρησαν με μια σειρά από άλματα προς τα εμπρός, ακολουθούμενα από βίαια πισωγυρίσματα –  ένα μοτίβο που ίσως συνεχίζεται και σήμερα. Οι τελευταίες ενότητες ξεναγούν τον αναγνώστη με γλαφυρό τρόπο στα γκέι κλαμπ της Νέας Υόρκης που εξέθρεψαν την ντίσκο, η οποία μετατράπηκε σε εθνική, και στη συνέχεια σε παγκόσμια τρέλα, φτάνοντας στο εμπορικό της ζενίθ με τη μορφή των Bee Gees, τους οποίους διαχειρίστηκε ο Robert Stigwood, εκπρόσωπος μιας φουρνιάς γκέι μάνατζερ με τεράστια επιρροή που καθοδηγούσαν την πορεία της ποπ μουσικής από το παρασκήνιο. Ο Σάβατζ τελειώνει την ιστορία του λίγο πριν το AIDS μετατρέψει σε νεκροταφεία γκέι θύλακες όπως το Σαν Φρανσίσκο, που πάλλονταν υπό τους ήχους της ηλεκτρονικής ντίσκο από τοπικούς αστέρες όπως ο Sylvester και ο Patrick Cowley.

Στη διαδρομή του βιβλίου του, ο συγγραφέας αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο η ποπ μουσική μπόρεσε όχι μόνο να δείξει τον δρόμο προς μια πιο απελευθερωμένη ύπαρξη, αλλά και να πραγματοποιήσει όνειρα που προηγουμένως έμοιαζαν ανέφικτα. Όπως γράφει στο εισαγωγικό κεφάλαιο, «η ποπ μουσική είχε τη δυνατότητα να απελευθερώσει τους πάντες – όχι μόνο τους γκέι άνδρες, τις λεσβίες και τα τρανς άτομα, αλλά και τους νέους ετεροφυλόφιλους άνδρες και γυναίκες που δεν αποδέχονταν τα κριτήρια και τις δεσμεύσεις που επέβαλλε η κυρίαρχη κουλτούρα».

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Ziggy Stardust

Daily / Ήταν το 1971 η χρονιά που η μουσική άλλαξε τα πάντα;

Αυτό ισχυρίζεται η επική σειρά ντοκιμαντέρ 1971: The Year That Music Changed Everything και ακόμα κι αν διαφωνεί κανείς, είναι αδύνατο να αντισταθεί στην αφήγησή του και στον πλούτο του αρχειακού υλικού, μέρος του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
andy warhol phone

Daily / Τι να μας πει κι ο Άντι Γουόρχολ εδώ που φτάσαμε (τα είχε πει άλλωστε)

Πάνω απ’ όλα ίσως, τη σειρά ντοκιμαντέρ «The Andy Warhol Diaries» σημαδεύει η ιδέα μιας βαθιάς λαχτάρας που προκύπτει από τις μισές αλήθειες και τους μισούς καημούς που «ακούγεται» να εκφράζει ο Γουόρχολ, αλλά και μια μεταφυσικού τύπου σχέση που είχε αναπτύξει με τη μοιρολατρία ή με τη Μοίρα την ίδια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s

Φωτογραφία / New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s

Με κεντρικές φιγούρες τον Keith Haring και τον Jean-Michel Βasquiat, τους πρόωρα χαμένους σούπερ σταρ της νεοϋορκέζικης εικαστικής σκηνής στη δεκαετία του ’80, μια μεγάλη έκθεση συγκεντρώνει φωτογραφίες από εκείνες τις έντονες μέρες και τις ακόμα πιο έντονες νύχτες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ