Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό στο Ηρώδειο

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Το νέο έργο της Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ έχει αποθεωθεί από τους κριτικούς σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ της Ευρώπης. Φωτ.: Anne Van Aerschot
0

Το Exit Above, η νέα χορογραφία που η Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ θα παρουσιάσει φέτος το καλοκαίρι στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών μαζί με την ομάδα της Rosas, είναι αφιερωμένο στα μπλουζ. Έχει πάρει ήδη διθυραμβικές κριτικές οπουδήποτε έχει παρουσιαστεί. Μια παράσταση για 13 περφόρμερ με ζωντανή μουσική που έχει στο επίκεντρο την ερμηνεία της ανερχόμενης Φλαμανδής τραγουδοποιού Meskerem Mees

Με καταγωγή από την Αιθιοποία, η Μees γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα το 1999. Σε ηλικία μόλις δέκα μηνών υιοθετήθηκε. Το όνομά της, Meskerem, σημαίνει «νέα αρχή» και αναφέρεται στην 1η Σεπτεμβρίου, την ημέρα της αιθιοπικής Πρωτοχρονιάς. 

Σπούδασε ζωγραφική, μουσική και χορό στο MUDA Atheneum for Performing Arts στο Βέλγιο. Στα δώδεκα πήρε μέρος στον παιδικό διαγωνισμό της Eurovision. Δεν κατάφερε να κερδίσει, αλλά αυτό της έδωσε το έναυσμα να συμμετάσχει σε μια σειρά από διαγωνισμούς, σαρώνοντας αρκετά σημαντικά βραβεία που τη βοήθησαν να αποκτήσει airplay σε έναν από τους πιο δημοφιλείς ραδιοφωνικούς σταθμούς του Βελγίου, να γίνει πιο γνωστή στη χώρα της και να αποκτήσει θαυμαστέ, όπως ο Pete Doherty των Libertines. Η τελευταία διάκριση που έλαβε ήταν φέτος στα Golden Afro Artistic Awards

«Είναι συναρπαστικό να βγαίνει κανείς από τo comfort zone τoυ με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι ότι ο χορός δεν διαφέρει τόσο από τη μουσική. Είναι δυο διαφορετικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις παρόμοιες παρορμήσεις. Η διαφορά είναι ότι ο χορός κάνει κάποιον να δίνει έμφαση στο σώμα του και να μη σκέφτεται τόσο. Αυτό είναι καταπληκτικό»

H νεαρή δημιουργός κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ, το Julius, το 2021. Πρόκειται για μια σειρά από τρυφερά αυτοβιογραφικά κιθαριστικά κομμάτια στο πνεύμα του Bob Dylan και του Randy Newman, με έναν πιο παιχνιδιάρικο τόνο.

Σύμφωνα με τη Mees, η οποία πρώτα γράφει τη μελωδία και μετά τους στίχους ενός τραγουδιού: «Ένα καλό κομμάτι πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα στα προσωπικά σου συναισθήματα και ταυτόχρονα να αφήνει στον ακροατή χώρο να το ερμηνεύσει και να το τοποθετήσει στη δική του προσωπική ζωή. Φυσικά, πρέπει να χαρακτηρίζεται από ειλικρίνεια από τη μεριά του καλλιτέχνη. Διαφορετικά, δεν έχει νόημα να ακούει κάποιος για τα προβλήματά σου συνέχεια. Το θέμα είναι πώς η προσωπική μου οπτική συνδέεται με ένα πιο γενικό πλαίσιο. Αυτό γίνεται απλώς επειδή είμαστε άνθρωποι και ακόμα και αν αυτές οι εμπειρίες είναι μοναδικές για τον καθένα, όλοι περνάνε παρόμοιες καταστάσεις στη ζωή». 

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Η Mees είναι μια προσωπική επιλογή της Ντε Κέιρσμακερ. Φωτ.: Anne Van Aerschot

Η Mees είναι μια προσωπική επιλογή της Ντε Κέιρσμακερ. Το 2023, όταν το Exit Above ήταν ακόμη σε αρχικό στάδιο, η Ντε Κέιρσμακερ επεσε τυχαία πάνω σε έναν δίσκο του Βέλγου κιθαρίστα Jean-Marie Aerts, ο οποίος συμμετείχε στην παράσταση, αλλά έφυγε από τη ζωή τον Απρίλιο του 2024 σε ηλικία 72 ετών. Η Ντε Κέιρσμακερ χόρευε υπό τους ήχους της μουσικής του μπάντας TC Matic στην πρώτη της παραγωγή το 1982 στις Βρυξέλλες. Του τηλεφώνησε. Για τον Aerts αυτό το τηλεφώνημα ήταν ένα σοκ. Ξεκίνησαν να μιλάνε για την κοινή τους αγάπη για τα μπλουζ και τον Robert Johnson. «Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι η μουσική που αναζητούσα έπρεπε να έχει μια φωνή. Η ποπ μουσική έχει κυρίως να κάνει με ιστορίες και ήθελα να πω μια ιστορία. Είχα δει στο YouTube βίντεο της Meskerem και σκέφτηκα ότι αυτό, ναι, είναι κάτι αληθινό και αυθεντικό».

Η Mees ενθουσιάστηκε με την ιδέα ότι θα έγραφε τη μουσική για την παράσταση. Τα μπλουζ ήταν η μουσική που άκουγε ο πατέρας της. Όταν οι τρεις τους δούλευαν στο στούντιο του Aerts, αναζήτησαν έμπνευση στους στίχους του Σαίξπηρ. Στην πορεία αποφάσισε όχι μόνο να αναλάβει την σύνθεση και το τραγούδι αλλά και να χορέψει μαζί με τους Rosas επί σκηνής.

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Το έργο φωτίζει τον τρόπο που τα μπλουζ «δημιουργούν» την κοινότητα, την αίσθηση του «μαζί», σε μια απαιτητική χορογραφία. Φωτ.: Anne Van Aerschot

«Είναι συναρπαστικό να βγαίνει κανείς από τo comfort zone τoυ με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι ότι ο χορός δεν διαφέρει τόσο από τη μουσική. Είναι δυο διαφορετικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις παρόμοιες παρορμήσεις. Η διαφορά είναι ότι ο χορός κάνει κάποιον να δίνει έμφαση στο σώμα του και να μη σκέφτεται τόσο. Αυτό είναι καταπληκτικό», αναφέρει σε μια πρόσφατη συνέντευξή της για την παράσταση, η οποία είναι ένα εκρητικό μείγμα ενέργειας και συλλογικού πνεύματος.

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Οι συντελεστές της παράστασης : Από αριστερά οι Carlos Garbin, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts και Anne Teresa de Keersmaeker. Φωτ.: Anne Van Aerschot Anne

«EXIT ABOVE – after the tempest»
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
25/6, 21:00

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ