Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό στο Ηρώδειο

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Το νέο έργο της Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ έχει αποθεωθεί από τους κριτικούς σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ της Ευρώπης. Φωτ.: Anne Van Aerschot
0

Το Exit Above, η νέα χορογραφία που η Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ θα παρουσιάσει φέτος το καλοκαίρι στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών μαζί με την ομάδα της Rosas, είναι αφιερωμένο στα μπλουζ. Έχει πάρει ήδη διθυραμβικές κριτικές οπουδήποτε έχει παρουσιαστεί. Μια παράσταση για 13 περφόρμερ με ζωντανή μουσική που έχει στο επίκεντρο την ερμηνεία της ανερχόμενης Φλαμανδής τραγουδοποιού Meskerem Mees

Με καταγωγή από την Αιθιοποία, η Μees γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα το 1999. Σε ηλικία μόλις δέκα μηνών υιοθετήθηκε. Το όνομά της, Meskerem, σημαίνει «νέα αρχή» και αναφέρεται στην 1η Σεπτεμβρίου, την ημέρα της αιθιοπικής Πρωτοχρονιάς. 

Σπούδασε ζωγραφική, μουσική και χορό στο MUDA Atheneum for Performing Arts στο Βέλγιο. Στα δώδεκα πήρε μέρος στον παιδικό διαγωνισμό της Eurovision. Δεν κατάφερε να κερδίσει, αλλά αυτό της έδωσε το έναυσμα να συμμετάσχει σε μια σειρά από διαγωνισμούς, σαρώνοντας αρκετά σημαντικά βραβεία που τη βοήθησαν να αποκτήσει airplay σε έναν από τους πιο δημοφιλείς ραδιοφωνικούς σταθμούς του Βελγίου, να γίνει πιο γνωστή στη χώρα της και να αποκτήσει θαυμαστέ, όπως ο Pete Doherty των Libertines. Η τελευταία διάκριση που έλαβε ήταν φέτος στα Golden Afro Artistic Awards

«Είναι συναρπαστικό να βγαίνει κανείς από τo comfort zone τoυ με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι ότι ο χορός δεν διαφέρει τόσο από τη μουσική. Είναι δυο διαφορετικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις παρόμοιες παρορμήσεις. Η διαφορά είναι ότι ο χορός κάνει κάποιον να δίνει έμφαση στο σώμα του και να μη σκέφτεται τόσο. Αυτό είναι καταπληκτικό»

H νεαρή δημιουργός κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ, το Julius, το 2021. Πρόκειται για μια σειρά από τρυφερά αυτοβιογραφικά κιθαριστικά κομμάτια στο πνεύμα του Bob Dylan και του Randy Newman, με έναν πιο παιχνιδιάρικο τόνο.

Σύμφωνα με τη Mees, η οποία πρώτα γράφει τη μελωδία και μετά τους στίχους ενός τραγουδιού: «Ένα καλό κομμάτι πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα στα προσωπικά σου συναισθήματα και ταυτόχρονα να αφήνει στον ακροατή χώρο να το ερμηνεύσει και να το τοποθετήσει στη δική του προσωπική ζωή. Φυσικά, πρέπει να χαρακτηρίζεται από ειλικρίνεια από τη μεριά του καλλιτέχνη. Διαφορετικά, δεν έχει νόημα να ακούει κάποιος για τα προβλήματά σου συνέχεια. Το θέμα είναι πώς η προσωπική μου οπτική συνδέεται με ένα πιο γενικό πλαίσιο. Αυτό γίνεται απλώς επειδή είμαστε άνθρωποι και ακόμα και αν αυτές οι εμπειρίες είναι μοναδικές για τον καθένα, όλοι περνάνε παρόμοιες καταστάσεις στη ζωή». 

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Η Mees είναι μια προσωπική επιλογή της Ντε Κέιρσμακερ. Φωτ.: Anne Van Aerschot

Η Mees είναι μια προσωπική επιλογή της Ντε Κέιρσμακερ. Το 2023, όταν το Exit Above ήταν ακόμη σε αρχικό στάδιο, η Ντε Κέιρσμακερ επεσε τυχαία πάνω σε έναν δίσκο του Βέλγου κιθαρίστα Jean-Marie Aerts, ο οποίος συμμετείχε στην παράσταση, αλλά έφυγε από τη ζωή τον Απρίλιο του 2024 σε ηλικία 72 ετών. Η Ντε Κέιρσμακερ χόρευε υπό τους ήχους της μουσικής του μπάντας TC Matic στην πρώτη της παραγωγή το 1982 στις Βρυξέλλες. Του τηλεφώνησε. Για τον Aerts αυτό το τηλεφώνημα ήταν ένα σοκ. Ξεκίνησαν να μιλάνε για την κοινή τους αγάπη για τα μπλουζ και τον Robert Johnson. «Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι η μουσική που αναζητούσα έπρεπε να έχει μια φωνή. Η ποπ μουσική έχει κυρίως να κάνει με ιστορίες και ήθελα να πω μια ιστορία. Είχα δει στο YouTube βίντεο της Meskerem και σκέφτηκα ότι αυτό, ναι, είναι κάτι αληθινό και αυθεντικό».

Η Mees ενθουσιάστηκε με την ιδέα ότι θα έγραφε τη μουσική για την παράσταση. Τα μπλουζ ήταν η μουσική που άκουγε ο πατέρας της. Όταν οι τρεις τους δούλευαν στο στούντιο του Aerts, αναζήτησαν έμπνευση στους στίχους του Σαίξπηρ. Στην πορεία αποφάσισε όχι μόνο να αναλάβει την σύνθεση και το τραγούδι αλλά και να χορέψει μαζί με τους Rosas επί σκηνής.

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Το έργο φωτίζει τον τρόπο που τα μπλουζ «δημιουργούν» την κοινότητα, την αίσθηση του «μαζί», σε μια απαιτητική χορογραφία. Φωτ.: Anne Van Aerschot

«Είναι συναρπαστικό να βγαίνει κανείς από τo comfort zone τoυ με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι ότι ο χορός δεν διαφέρει τόσο από τη μουσική. Είναι δυο διαφορετικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις παρόμοιες παρορμήσεις. Η διαφορά είναι ότι ο χορός κάνει κάποιον να δίνει έμφαση στο σώμα του και να μη σκέφτεται τόσο. Αυτό είναι καταπληκτικό», αναφέρει σε μια πρόσφατη συνέντευξή της για την παράσταση, η οποία είναι ένα εκρητικό μείγμα ενέργειας και συλλογικού πνεύματος.

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Οι συντελεστές της παράστασης : Από αριστερά οι Carlos Garbin, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts και Anne Teresa de Keersmaeker. Φωτ.: Anne Van Aerschot Anne

«EXIT ABOVE – after the tempest»
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
25/6, 21:00

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ