Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Βογιατζή

Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Λευτέρης Βογιατζής και Αμαλία Μουτούση στις πρόβες της παράστασης. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης
0

Είναι καλοκαίρι του 2006, μια ζεστή βραδιά στον Αργολικό Κάμπο με χιλιάδες θεατές να συρρέουν στην Επίδαυρο για την πολυαναμενόμενη Αντιγόνη του Λευτέρη Βογιατζή. Μέχρι σήμερα έτσι έχει μείνει στην ιστορία, και όχι τυχαία, ως η «Αντιγόνη του Βογιατζή», ως φόρος τιμής σε έναν σκηνοθέτη που σφράγισε με την παρουσία και το έργο του το ελληνικό θέατρο.

Ήταν σίγουρα η πιο ενδιαφέρουσα παράσταση εκείνου του καλοκαιριού, αυτή που γέννησε μια μεγάλη συζήτηση για την ανάγνωση, την ερμηνεία και την ανανέωση της παράστασης του αρχαίου δράματος, ένα καλλιτεχνικό γεγονός πρώτου μεγέθους, υψηλής αισθητικής και δημιουργικής δύναμης. 

Η Επίδαυρος γέμισε από θεατές και τα δύο βράδια –στο τέλος της παράστασης σηκώνονταν σαν κύμα και χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές–, κι αυτό ήταν ενδεικτικό της επίδρασης που είχε στο κοινό που είχε διαμορφώσει ως σκηνοθέτης στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων ο Λευτέρης Βογιατζής. Ίσως επρόκειτο για τη μόνη παράστασή του της οποίας η πρεμιέρα δεν αναβλήθηκε εξαιτίας της τελειοθηρίας του. 

Με αυτή την παράσταση να αποτελεί μέρος της θεατρικής μας ιστορίας πια, ο Βογιατζής πιάνει ξανά τον μίτο της Αντιγόνης, μετατρέποντας την Επίδαυρο σε τοπίο μαγικό, τοπίο ελληνικό, άνυδρο, σεφερικό και ποιητικά λιτό

Για τον Βογιατζή, που ζούσε στον αέναο κύκλο των έργων που σκηνοθετούσε, τίποτα δεν ήταν έτοιμο εντελώς για να ξεκινήσει, η διαδικασία των δοκιμών ήταν κάτι το εξαντλητικά συνεχές και βασανιστικά μακροχρόνιο για τον ίδιο και τους συνεργάτες του. Δεν υπήρχε τέλος, δεν υπήρχε τελειότητα, υπήρχε μόνο το κυνήγι της, αυτό που έκανε τις σκηνοθεσίες του σημαντικές και ανεπανάληπτες, και ήταν ο τρόπος με τον οποίο αμφέβαλλε για το έργο του. «Αυτό που θυμάμαι», έλεγε για τη Σπασμένη στάμνα, την πρώτη του σκηνοθεσία το 1982, «είναι η απορία μου πώς μια δουλειά όχι μόνο δεν τελειώνει με το που ανεβαίνει ένα έργο αλλά πιθανώς να αρχίζει. Αυτό δεν το έχω λύσει μέχρι σήμερα».

Μετά τη θερμή υποδοχή της Αντιγόνης το 2016, το 2017, κατ’ εξαίρεσιν στην ιστορία του Φεστιβάλ, η παράσταση επαναλήφθηκε∙ άνοιξε τα Επιδαύρια και βιντεοσκοπήθηκε. Όταν τον Απρίλιο του 2020, μέσα στην καραντίνα, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και βοηθός του Λευτέρη Βογιατζή στην ιστορική αυτή παράσταση Κατερίνα Ευαγγελάτου αποφάσισε να προβληθεί από το κανάλι του Φεστιβάλ Αθηνών στο YouTube η ψηφιοποιημένη εκδοχή της, ήταν χιλιάδες οι θεατές που οσμίστηκαν την ατμόσφαιρα εκείνης της βραδιάς στην Επίδαυρο. Είναι ένα υλικό που μας άφησε ο Βογιατζής και που αποτέλεσε πρότυπο, παράδειγμα για τους μεταγενέστερους σκηνοθέτες, δημιουργούς και ηθοποιούς. 

Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Ο Χορός ήταν ο απόλυτος πρωταγωνιστής της παράστασης. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης

Η Αντιγόνη του Βογιατζή έχει αποκτήσει διαστάσεις θρύλου. Ακόμα και σήμερα, δεκαοκτώ χρόνια μετά την πρεμιέρα της, αποτελεί για πολλούς μια ζωηρή ανάμνηση. Φέτος θα συνεχίσει το ταξίδι της στον χρόνο και θα προβληθεί ξανά με αφορμή τα ογδόντα χρόνια από τη γέννηση του αξέχαστου θεατρικού δημιουργού. Το αφιέρωμα στη μνήμη του που οργανώνει το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου περιλαμβάνει την προβολή της παράστασης και στις 22 Ιουνίου μια συζήτηση με τη συμμετοχή συντελεστών της παράστασης, που μιλούν για το ανεξίτηλο ίχνος του μοναδικού αυτού καλλιτέχνη στη σύγχρονη ελληνική σκηνή.

Πάμε πίσω σε εκείνη τη νύχτα. Δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Λευτέρης Βογιατζής καταπιανόταν με την Αντιγόνη του Σοφοκλή. Η πρώτη Αντιγόνη στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων είχε γράψει ήδη ιστορία, ήταν μία από τις πιο αυθεντικές εκδοχές όσον αφορά την ερμηνεία και τη σκηνική παρουσίαση αρχαίας τραγωδίας. Το σκαμμένο πάτωμα της σκηνής, η παλιά λιθοδομή, η τοιχογραφία με το ελληνιστικό ανάκτορο, η ιωνική πύλη, μια ομάδα εξαιρετικών νέων ηθοποιών, η σκηνοθετική καθοδήγηση του Βογιατζή, ήταν στοιχεία που έκαναν το έργο σταθμό ως ολοκληρωμένη, αποτελεσματική σκηνοθετική ερμηνεία και εικαστική προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας στο σύγχρονο θέατρο.

Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Η Αντιγόνη του Βογιατζή έχει αποκτήσει διαστάσεις θρύλου. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης
Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Ορδόλης

Με αυτή την παράσταση να αποτελεί μέρος της θεατρικής μας ιστορίας πια, ο Βογιατζής πιάνει ξανά τον μίτο της Αντιγόνης, μετατρέποντας την Επίδαυρο σε τοπίο μαγικό, τοπίο ελληνικό, άνυδρο, σεφερικό και ποιητικά λιτό, με ένα «μη σκηνικό» της Χλόης Ομπολένσκι, με υπολείμματα ανασκαφών, αρχαία σπαράγματα, χωμάτινους λόφους και χρυσαφένια στάχυα, αγριόχορτα ξερά, πατημένα από τον επισκέπτη του 20ού αιώνα, με το παρελθόν να συγχωνεύεται με το παρόν.

Σε αυτά τα ερείπια του χρόνου και των μύθων φτάνει ο Χορός, απόλυτος πρωταγωνιστής της παράστασης, άνθρωποι ντυμένοι στα χρώματα της γης, σαν ήρωες που φέρουν τη μνήμη μιας μεταπολεμικής Ελλάδας∙ με τα φώτα της πλατείας ακόμα ανοιχτά, συνωθούνται, σκοντάφτουν, πέφτουν, σμίγουν, αρχίζουν να προφέρουν τα λόγια της μετάφρασης του Νίκου Παναγιωτόπουλου: οι λέξεις βγαίνουν από το ένα στόμα και τις αρπάζει το άλλο. Από τα σπλάχνα τους θα αποσπαστούν η Αντιγόνη και η Ισμήνη και γύρω από αυτές θα ξεδιπλωθεί όλη η παράσταση, σαν να γεννιέται το είδος της τραγωδίας.

Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Ο Λευτέρης Βογιατζής με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο που μετέφρασε το κείμενο της παράστασης.Φωτ.: Κώστας Ορδόλης

Είναι συγκλονιστικός ο τρόπος που η Αντιγόνη λέει στον Κρέοντα «γεννήθηκα για να ενωθώ με την αγάπη», συγκλονιστική και η σκηνή όπου η σύγκρουση Κρέοντα και Αίμονα κορυφώνεται −περπατούν κυκλικά, σαν να ακολουθούν μια φυγόκεντρο δύναμη που τους καταπίνει−, αλησμόνητος και ο σπαραγμός του βασιλιά με το σώμα του νεκρού γιου του στην αγκαλιά, ενώ από τον πεσμένο στο χώμα και τα φωτισμένα ρόδινα στάχυα Χορό ακούγεται το «Έρωτα ανίκητε στη μάχη». Σαν ανάμνηση με κυκλώνει η αίσθηση μιας διαρκώς κινούμενης εικόνας που την αγκαλιάζουν οι a cappella ήχοι των φωνητικών, βγαλμένων λες από ιερουργία, ενώ μια πηχτή σαν σκοτάδι σιωπή τα τυλίγει όλα, αφήνοντας τη γεύση του θανάτου και αναμετρήσεων χωρίς νικητές. Αν σκεφτώ παραστάσεις με όραμα και άποψη, από αυτές που φεύγεις με συγκινησιακή φόρτιση και θα ήθελες να δεις ξανά και ξανά, η Αντιγόνη του Βογιατζή στο κλειστό του Κυκλάδων και στην Επίδαυρο πρωταγωνιστεί μέσα μου.

Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Ορδόλης
Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Η διαδικασία των δοκιμών ήταν κάτι το εξαντλητικά συνεχές και βασανιστικά μακροχρόνιο για τον ίδιο και τους συνεργάτες του. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης
Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Η Επίδαυρος γέμισε από θεατές και τα δύο βράδια –στο τέλος της παράστασης σηκώνονταν σαν κύμα και χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης
Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Ορδόλης

Η αξέχαστη Αντιγόνη του Λευτέρη Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Ορδόλης

Οι συντελεστές της παράστασης

Μετάφραση: Νίκος Παναγιωτόπουλος
Σκηνοθεσία: Λευτέρης Βογιατζής
Σκηνικά – Κοστούμια: Χλόη Ομπολένσκι
Φωνητικά σχήματα: Σπύρος Σακκάς
Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Παίζουν: Αμαλία Μουτούση (Αντιγόνη), Λευτέρης Βογιατζής (Κρέων), Νίκος Κουρής (Αίμων), Δημήτρης ΄Ημελλος (Φύλακας), Εύη Σαουλίδου (Ισμήνη)
Χορός: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Αθανάσιος Βλαβιανός, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Αθανάσιος Δόβρης, Αλεξία Καλτσίκη, Γιάννης Κλίνης, Παναγιώτης Κλίνης, Κωνσταντίνος Κορωναίος, Ειρήνη Κυριαζή, Βέρα Λαρδή, Ευστράτιος Μενουτής, Νικόλαος Παπαγιάννης, Αγλαΐα Παππά, Απόστολος Πελεκάνος, Δημήτρης Σδρόλιας, Αμαλία Τσεκούρα,  Μενέλαος Χαζαράκης, Αθανάσιος Χαλκιάς, Χαράλαμπος Χαραλάμπους.

Αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή: Προβολή παράστασης και συζήτηση
Πειραιώς 260 (Δ)
21-23/6, 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ