Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, Doorway, 1966/2007. Installation view, Dia Beacon, New York, 2024, Lucas Samaras. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York
0

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά, ενός σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σε ηλικία 87 ετών τον Μάρτιο του 2024, ηγετικής φυσιογνωμίας της αβανγκάρντ, μοναχικού παρατηρητή και δημιουργού που μπορούσε να συλλάβει την καινοτομία και την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης, κι έτσι να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο διαρκώς, αιφνιδιάζοντας τον παραλήπτη κάθε μηνύματός του, παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης.

Στην έκθεση παρουσιάζεται η ενότητα έργων Cubes and Trapezoids (1994-95) που δόθηκαν από τον καλλιτέχνη το 2013 και παρουσιάζονται για πρώτη φορά από τότε που έκαναν το ντεμπούτο τους το 1994 στην Pace Gallery, δίπλα σε ένα από τα χαρακτηριστικά δωμάτια του καλλιτέχνη, το Doorway (1966/2007), που πρόσφατα μπήκε στη συλλογή της DIA ως δώρο από το ίδρυμα που φέρει το όνομά του. Αυτή η έκθεση σηματοδοτεί την πρώτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη από τον θάνατό του και είναι η τελευταία στην οποία συνεργάστηκε άμεσα.

Για περισσότερα από 60 χρόνια, ο Λουκάς Σαμαράς δούλευε κινούμενος με ρευστότητα ανάμεσα σε μέσα, όπως performance, γλυπτική, ζωγραφική, σχέδιο, φιλμ και φωτογραφία, ξεφεύγοντας από την κατηγοριοποίηση και συγκροτώντας μια δική του, μοναδική οπτική γλώσσα.

«Αντί να γυαλίζω τα έργα μου, δίνοντάς τους μια υπόνοια τελειότητας, τα αφήνω να υπάρχουν σε διάφορους βαθμούς τραχύτητας. Όποια ακρίβεια κι αν υπάρχει στη δουλειά μου, είναι μάλλον στις σχέσεις, όχι στην εκτέλεση», είχε πει σε μια ομιλία που έδωσε το 1973 στο Μουσείο Whitney.

Τα εκκεντρικά και ασυνήθιστα αντικείμενα του καλλιτέχνη συχνά συνδυάζουν επίσημες όψεις του μινιμαλισμού –τον κύβο, το πλέγμα και τη μονοχρωμία– με μια σουρεαλιστική ευαισθησία με επιρροές από το Fluxus –το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό ρεύμα που αναδείχθηκε με όλα τα διαθέσιμα εκφραστικά μέσα–, καλλιεργώντας την απτική υλικότητα των καθημερινών αντικειμένων, μεταξύ των οποίων κιβώτια και έπιπλα, και εμποτίζοντάς τα με φαντασμαγορία και προσωπικούς συμβολισμούς.

ΕΠΕΞ CHECK Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με Κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, installation view, Dia Beacon, New York, 2024– . © Lucas Samaras. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York

«Το έργο του Λουκά Σαμαρά εμποτίζει το λεξιλόγιο του μινιμαλισμού με μια ψυχολογική διάσταση μέσω της χρήσης άκρως συνειρμικού υλικού, επικεντρώνοντας την προσωπική αφήγηση και εμπλέκοντας τη σωματική αντίληψη και εμπειρία του θεατή, φέρνοντάς τον κοντά σε ριζικά πειραματικές πρακτικές που αναδύθηκαν τις δεκαετίες του 1960 και του '70», λέει η διευθύντρια της DIA Jessica Morgan.

Οι Κύβοι (Cubes) που παρουσιάζονται στην έκθεση, 24 τοτεμικοί ξύλινοι όγκοι, είναι επικαλυμμένοι με ανοιχτό γκρι laminate Nevamar και διαθέτουν εγκοπές διαφόρων γεωμετρικών σχημάτων, δημιουργώντας σχήματα ταυτόχρονα φουτουριστικά και αρχέγονα. Ο Σαμαράς τούς επεξεργάστηκε επιφανειακά με τρόπο πανομοιότυπο με τα φωτιστικά που είχε εγκαταστήσει στο σπίτι του.

«Αντί να γυαλίζω τα έργα μου, δίνοντάς τους μια υπόνοια τελειότητας, τα αφήνω να υπάρχουν σε διάφορους βαθμούς τραχύτητας. Όποια ακρίβεια κι αν υπάρχει στη δουλειά μου, είναι μάλλον στις σχέσεις, όχι στην εκτέλεση», είχε πει σε μια ομιλία που έδωσε το 1973 στο Μουσείο Whitney.

Όσο για το σπίτι του Λουκά Σαμαρά, αξίζει να σημειωθεί ότι εγκαταστάθηκε σε αυτό, στο Μανχάταν, όταν ήταν 28 ετών. Η μετακίνηση αυτή πυροδότησε και την καθοριστική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο έβλεπε την τέχνη και τα έργα του. Όλα συμβαίνουν στο διαμέρισμά του, σε ένα σκηνικό που έχει ετοιμάσει τελετουργικά και που μετατρέπεται σε ένα ακόμα κεφάλαιο του εσωτερικού του μονολόγου. Συγκρότησε μέσα σε αυτό ένα σύμπαν από το οποίο δεν απομακρύνθηκε ποτέ, έναν χώρο σαν προέκταση του εαυτού του, για να απογυμνωθεί τελικά μέσα σε αυτό. «Άλλοι μιλάνε για τον εαυτό τους όταν μιλάνε για αφηρημένα πράγματα. Εγώ μιλάω για τους άλλους όταν μιλάω για τον εαυτό μου», έλεγε.

CHECK Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με Κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, Doorway, 1966/2007. Installation view, Dia Beacon, New York, 2024– . Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York
CHECK Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με Κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, Doorway (detail), 1966/2007. © Lucas Samaras. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York
CHECK Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με Κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, installation view, Dia Beacon, New York, 2024– . © Lucas Samaras. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York

Αυτοί οι Κύβοι συγχωνεύουν τον μινιμαλιστικό κυβισμό με την εσωτερική αρχιτεκτονική και την αυτοβιογραφία, δείχνοντας πώς ο Σαμαράς συνέθεσε στοιχεία της αφαίρεσης με το προσωπικό, το ψυχολογικό και το οικιακό. Με τον εαυτό του να είναι ο προσωπικός του εμψυχωτής, ο προσωπικός του σκηνοθέτης, το προσωπικό του κοινό, το έργο παρουσιάζεται σε διαμόρφωση πλέγματος, που καθορίστηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη όταν επισκέφθηκε την Dia Beacon.

Τα αντίστοιχα Trapezoids (Τραπεζοειδή) είναι κατασκευασμένα από οκτώ ακανόνιστες τετράπλευρες φόρμες με λοξές γωνίες, ελαφρώς ένθετες σε ομοιόμορφες σανίδες μασονίτη και καλυμμένες με το ίδιο γκρι laminate με πρόσθετο φινίρισμα λάτεξ. Ενώ οι επιφάνειές τους είναι μη αντανακλαστικές, εντούτοις ανταποκρίνονται στο φως και συμπληρώνουν τα πάνελ με τους καθρέφτες στην παρακείμενη γλυπτική εγκατάσταση.

Η πύλη που συνδέει το ιδιωτικό με το δημόσιο

Το Doorway, που σχεδιάστηκε το 1966 και υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2007, προέκυψε από μια γενεαλογία των περιβαλλόντων του Σαμαρά, όπου εξάλειψε το χάσμα μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού, ιδιωτικού και δημόσιου.

Πριν αρχίσει να το φτιάχνει, είχε ήδη αρχίσει να ενδιαφέρεται για τη χρήση κουτιών και άλλων κοινών μορφών ως βάση των γλυπτών του, πολλά από τα οποία επένδυσε με βγαλμένα, αυτοβιογραφικά υλικά, όπως νήματα, βελόνες και μαλλιά.

Η χρήση καθρεφτών σηματοδότησε μια περαιτέρω εξέλιξη στη γλυπτική του πρακτική. Διατηρώντας τον αυτοβιογραφικό του χαρακτήρα, το έργο φέρνει την εικόνα όχι μόνο του δημιουργού αλλά και όλων όσοι βλέπουν και βιώνουν ή κατοικούν το έργο. Ο Σαμαράς έφτασε στην ιδέα ενός κυριολεκτικά κατοπτρικού δωματίου γράφοντας ένα διήγημα το 1963, στο οποίο ο χαρακτήρας ζούσε σε ένα σπίτι με καθρέφτες.

CHECK Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με Κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, installation view, Dia Beacon, New York, 2024– . © Lucas Samaras. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York

Σε μια επιστολή του 1968 προς έναν επιμελητή, ο Σαμαράς εξηγούσε ότι οι καθρέφτες τον γοήτευαν από καιρό για το παιχνίδι τους, τις θρησκευτικές και ψυχολογικές τους προεκτάσεις και τη χρήση τους σε άλλα έργα τέχνης, σε παραμύθια, μύθους και σε παλάτια.

Το πρώτο δωμάτιο #1 του καλλιτέχνη (1964), μια ανανέωση του διαμερίσματός του στο Νιου Τζέρσεϊ μέσα στην Green Gallery στη Νέα Υόρκη, ακολούθησε το πρώτο περιβάλλον με καθρέφτη, το δωμάτιο #2, ένας κατοικήσιμος κύβος επιπλωμένος με ένα ανακλαστικό τραπέζι και μια καρέκλα στην Pace Gallery το 1966, την ίδια χρονιά που σχεδίασε το Doorway.

Ο Σαμαράς δημιούργησε το Doorway ως ένα ενσώματο περιβάλλον στο οποίο μπορεί κανείς να συμμετέχει τόσο ως υποκείμενο όσο και ως θεατής. Η δομή του πλαισιώνει έναν μικρότερο κύβο με καθρέφτη που προεξέχει από το κέντρο του, προσθέτοντας ένα άλλο επίπεδο παραμόρφωσης και ενισχύοντας το αποπροσανατολιστικό αποτέλεσμα τού να βλέπει κανείς την εικόνα του κατακερματισμένη και διασκορπισμένη.

Μέσα σε αυτή την τεράστια κρυσταλλική δομή που δεν έχει κορυφή, πυθμένα ή πλευρές, δημιουργείται η αίσθηση αιώρησης, η αίσθηση της κλειστοφοβίας ή ακροφοβίας, η αίσθηση πλαστότητας ή μοναξιάς, μια σύνθετη αίσθηση θαυμασμού, αισθησιασμού και απαισιοδοξίας ακόμα και απέναντι στην τέχνη.

CHECK Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με Κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες Facebook Twitter
Lucas Samaras, installation view, Dia Beacon, New York, 2024– . © Lucas Samaras. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York

«Αυτή η εστιασμένη παρουσίαση στο Dia Beacon προκαλεί υλικά και μεταφορικά το σώμα και τις εσωτερικές του λειτουργίες, διαστρέφοντας τις αναλυτικές γεωμετρίες του μινιμαλισμού με τις ακατάστατες πραγματικότητες της ταυτότητας και της εσωτερικότητας. Η στενή συνεργασία με τον Σαμαρά σε αυτή την εγκατάσταση αποκάλυψε σημαντικές αποχρώσεις στον ιδανικό προσανατολισμό των έργων του και είμαι ενθουσιασμένος που τα φέρνω όπως σκόπευε ο καλλιτέχνης στο κοινό μας στο Dia Beacon», δήλωσε ο επιμελητής Jordan Carter.

Όπως και με όλα τα έργα του, έτσι και εδώ ο Λουκάς Σαμαράς μάς άφησε ένα ανεπανάληπτο χρονικό που μας δείχνει πώς μπορούμε να δούμε κι εμείς, σε σχέση με τον χρόνο, τη φύση και την προσωπική ιστορία, κάτι αληθινά σαγηνευτικό, τη μεγάλη τέχνη.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Εικαστικά / Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Συνεπής στο ετήσιο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό της πόλης, μία από τις παλιότερες φουάρ της Ευρώπης, η Art Athina, ανοίγει τις πύλες της στο ιστορικό μέγαρο του Ζαππείου με τη συμμετοχή των σημαντικότερων ελληνικών αιθουσών τέχνης, διεθνών γκαλερί και μια σειρά από παράλληλα πρότζεκτ και δράσεις κάθε είδους για μεγάλους και παιδιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Εικαστικά / Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Είναι άραγε η διαβίωση σε μια κοινότητα γυμνιστών μια επιτυχημένη «συνταγή» ελευθερίας και ευζωίας; Πόσο ταυτίζονται οικολογία, φυσιολατρία και γυμνισμός; Σε αυτά και άλλα ερωτήματα εστιάζει η έκθεση «Paradis naturistes» στο μουσείο Mucem της Μασσαλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ