Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτρέτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “First Lady Michelle Obama”, 2018. Collection of the National Portrait Gallery.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτρέτα της 

0

Όταν αποκαλύφθηκε το επίσημο πορτρέτο της τότε «πρώτης κυρίας» των ΗΠΑ Μισέλ Ομπάμα, η εικαστικός Έιμι Σέραλντ έγινε διάσημη μέσα σε μια μέρα. Από τότε, το 2018, αυτό το πορτρέτο έχει περιοδεύσει σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ, ακόμα και στις μέρες της ανάληψης της εξουσίας από τον Τραμπ, ως υπενθύμιση των ημερών διακυβέρνησης της χώρας από τους Δημοκρατικούς.

Η 51χρονη σήμερα Έιμι Σέραλντ θεωρείται η πιο hot και αξιόλογη εν ζωή ζωγράφος πορτρέτων των ΗΠΑ και η παρουσία, το στυλ και οι δουλειές της είναι πάντα αξιοσημείωτες.

Η περιοδική αναδρομική της έκθεση με τίτλο «Amy Sherald: American Sublime», η οποία εκτίθεται τώρα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο έχει ακόμα μακρύ δρόμο, αφού θα ταξιδέψει στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney στη Νέα Υόρκη από τις 9 Απριλίου έως τις 3 Αυγούστου 2025 και στη National Portrait Gallery του Smithsonian στην Ουάσινγκτον από τις 19 Σεπτεμβρίου έως τις 22 Φεβρουαρίου 2026.

Τα πορτρέτα της θεωρούνται ακαταμάχητα: τα πρόσωπα που ποζάρουν είναι γεμάτα αυτοπεποίθηση, το στυλ και η στάση τους μαγνητίζει το κοινό. Η επιμελήτρια της έκθεσης στο SFMOMA έχει κρεμάσει τους περισσότερους πίνακες στο ύψος των ματιών, κάτι που βοηθά τον επισκέπτη να συνδεθεί με το έργο και με τις φιγούρες που τον κοιτάζουν κατάματα.

Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε αυτές τις συνθέσεις, οι ομαλές επιφάνειες δείχνουν τη στοχαστική ενασχόλησή της και την επιμονή της να παρουσιάζει έργα που φωτογραφίζουν καθημερινούς ανθρώπους σαν σύμβολα της ανθρωπότητας, προσθέτοντας τη δική της παράγραφο στην παράδοση της αμερικανικής προσωπογραφίας μέσα από λαμπρές χρωματικές σχέσεις.

Η Σέραλντ ζωγραφίζει μαύρους ανθρώπους όχι για να διορθώσει την ιστορία ή επειδή οι Αφροαμερικανοί υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στα μουσεία τέχνης των ΗΠΑ, αλλά για να τιμήσει τη φυλή της. Το ζήτημα της φυλής βρίσκεται σε πρώτο πλάνο στη δουλειά της και μπορεί πολλοί να τη συνδέουν με το πορτρέτο της Ομπάμα –που δεν θεωρείται το πιο επιτυχημένο τελικά, ούτε το πιο δημοφιλές της–, αλλά οι άνθρωποι που απεικονίζει δεν έχουν καμία σχέση με τα κριτήρια που χρησιμοποιούμε για να εκφραστούμε συνήθως για τα περισσότερα πορτρέτα.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Η Σέραλντ ζωγραφίζει μαύρους ανθρώπους όχι για να διορθώσει την ιστορία ή επειδή οι Αφροαμερικανοί υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στα μουσεία τέχνης των ΗΠΑ, αλλά για να τιμήσει τη φυλή της. Φωτ.: Kelvin Bulluck/Courtesy SFMOMA

Δεν υπάρχουν δραματικές εκφράσεις ή εντάσεις φωτός και σκιάς· οι φιγούρες είναι σχεδόν άκαμπτες αλλά οι μεγάλες μονόχρωμες επιφάνειες, που δεν μοιάζουν να προσεγγίζουν ψυχολογικά το θέμα, απεικονίζουν με ακρίβεια, ευκρίνεια και έναν απρόσμενα ήρεμο εξπρεσιονισμό τους τύπους των ανθρώπων που επιλέγει, μέσα από ήρεμα βλέμματα. Το κάνει τόσο καλά που αυτοί οι απομακρυσμένοι από τα ανθρώπινα πάθη και τη φασαρία του κόσμου άνθρωποι συνδέονται με τον θεατή με τρόπο γαλήνιο και αναζωογονητικό. 

Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε αυτές τις συνθέσεις, οι ομαλές επιφάνειες δείχνουν τη στοχαστική ενασχόλησή της και την επιμονή της να παρουσιάζει έργα που φωτογραφίζουν καθημερινούς ανθρώπους σαν σύμβολα της ανθρωπότητας, προσθέτοντας τη δική της παράγραφο στην παράδοση της αμερικανικής προσωπογραφίας μέσα από λαμπρές χρωματικές σχέσεις.

Οι ηλεκτρισμένες χρωματικές αρμονίες της βρίσκονται σε κάθε έργο της. Στο παστέλ συνήθως φόντο το μαύρο δέρμα είναι γκριζωπό ή γκριζοπράσινο και το μαύρο είναι χρώμα μιας γούνας, των παπουτσιών, των αξεσουάρ που συμπληρώνουν τα εμπριμέ ζωηρόχρωμα φουστάνια και τα βαριά χρυσά κοσμήματα. Οι φιγούρες της Σέραλντ δεν λειτουργούν ως υπόμνηση της διαρκούς καταπίεσης της μαύρης φυλής αλλά ως μαρτυρία της κομψότητας και της αμεσότητάς της. Το βλέμμα των μοντέλων της είναι ζεστό και λαμπερό. Οι αποχρώσεις που φτιάχνει περιγράφονται δύσκολα: μπλε, μοβ και γαλάζια που αλληλεπιδρούν με τα διπλανά έργα σαν να υπογραμμίζουν τη χαρά της ζωής και τη δύναμη της επιβίωσης. Η Σέραλντ παρουσιάζει όμορφους ανθρώπους, μέσα σε ρούχα που σχεδόν θροΐζουν, με μια ομορφιά μόνιμη και απαραβίαστη. O απλοποιημένος ρεαλισμός του στυλ της, οι σκηνοθετημένες εικόνες της, το grisaille που χρησιμοποιεί για να απεικονίσει τους τόνους του δέρματος την κάνουν άμεσα αναγνωρίσιμη. Η επιλογή της αυτή έχει ως στόχο να αμφισβητήσει τις συμβάσεις σχετικά με το χρώμα του δέρματος και τη φυλή. 

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “For Love, and for Country”, 2022. San Francisco Museum of Modern Art, purchase, by exchange, through a gift of Helen and Charles Schwab. © Amy Sherald, Φωτ.: Don Ross
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “There Is No Charm Equal to Tenderness of Heart”, 2019. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth

Γεννήθηκε το 1973, στο Κολόμπους της Τζόρτζια. Για την τέχνη ενδιαφερόταν από μαθήτρια και ζωγράφιζε κάθε κενό σε βιβλία και τετράδια, ωστόσο έπαθε σοκ όταν, ως μαθήτρια, επισκέφθηκε ένα μουσείο και συνειδητοποίησε ότι η τέχνη θα μπορούσε να είναι επάγγελμα. Το ίδιο σοκ έπαθε όταν είδε το «Object Permanence», έναν πίνακα του ρεαλιστή καλλιτέχνη πορτρέτων Μπο Μπάρτλετ, που περιλάμβανε την εικόνα ενός μαύρου άνδρα. Βλέποντας τον δικό της κόσμο να αντικατοπτρίζεται στις αίθουσες του μουσείου κατάλαβε ότι η τέχνη ήταν ένα κομμάτι της αληθινής ζωής.

«Αυτό που ήταν τόσο συγκλονιστικό όταν πήγα για πρώτη φορά σε μουσείο, ήταν ότι ανακάλυψα πως η τέχνη δεν ήταν κάτι σε ένα βιβλίο, σε μια εγκυκλοπαίδεια, που οι άνθρωποι έκαναν πριν από πολύ καιρό, ότι ήταν η πραγματική ζωή», λέει. 

Παρά την αποκαλυπτική αυτή εμπειρία, οι γονείς της ήθελαν να κάνει καριέρα στην ιατρική και την αποθάρρυναν από το να ασχοληθεί με την τέχνη. Η αντίθεση της μητέρας της αύξησε την αποφασιστικότητά της. 

Πηγαίνοντας σχολείο σε μια κατά κύριο λόγο λευκή περιοχή του Νότου, ήταν συχνά μία από τους λίγους Αφροαμερικανούς μαθητές στην τάξη της. Η θέση της ήταν ακόμη πιο περίπλοκη γιατί είχε ανοιχτόχρωμα μαλλιά και δέρμα. Η εμπειρία αυτή την έκανε να συνειδητοποιήσει το ζήτημα της φυλής από νεαρή ηλικία.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Mama Has Made the Bread (How Things Are Measured)”, 2018. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Golden Afternoon”, 2016. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Bucket Full of Treasures (Papa Gave me Sunshine to Put in my Pockets...)”, 2020. © Amy Sherald, courtesy of the artist and Hauser & Wirth. Φωτο: Joseph Hyde
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Breonna Taylor”, 2020. © Joseph Hyde/The Speed Art Museum/National Museum of African American History and Culture/Amy Sherald/Hauser & Wirth

Ακολούθησε αρχικά σπουδές ιατρικής αλλά στο δεύτερο έτος γράφτηκε σε ένα μάθημα ζωγραφικής που δινόταν από τον καλλιτέχνη και ιστορικό τέχνης Αρτούρο Λίντσεϊ, το έργο του οποίου επικεντρώνεται στην αφρικανική επιρροή στους πολιτισμούς της Αμερικής. Αποφοίτησε με πτυχίο ζωγραφικής το 1997 από το Πανεπιστήμιο Clark της Ατλάντα και στη συνέχεια πήρε πτυχίο ζωγραφικής από το Maryland Institute College of Art (MICA) στη Βαλτιμόρη.

Άρχισε να καταγράφει από τις αρχές της καριέρας της τη σύγχρονη αφροαμερικανική εμπειρία στις Ηνωμένες Πολιτείες μέσω πορτρέτων μεγάλης κλίμακας, συχνά δουλεύοντας από φωτογραφίες αγνώστων που συναντούσε στους δρόμους, προσεγγίζοντας το έργο του Μπάρκλεϊ Χέντρικς, του σύγχρονου Αμερικανού ζωγράφου που συνέβαλε αποφασιστικά και πρωτοποριακά στο πορτρέτο και την εννοιολογική τέχνη των Μαύρων.

Η Σέραλντ, με επιμονή και δουλεύοντας με τον δικό της ρυθμό, έκανε επιμέλειες, δίδαξε και από το 2008 έχει ζωγραφίσει λίγο περισσότερα από 30 έργα τέχνης.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “If You Surrendered to the Air, You Could Ride It”, 2019. © Joseph Hyde/Whitney Museum of American Art/Amy Sherald/Hauser & Wirth

Από το έργο της «Equilibrium» το 2012 άρχισε να απεικονίζει τον τόνο του δέρματος των μαύρων μοντέλων της σε αποχρώσεις του γκρι και όχι στο χρώμα της σάρκας. Έτσι αυτόματα δημιούργησε μια δική της χρωματική κατηγορία ως μέρος ενός ευρύτερου έργου, ενώ εμπνέεται από ασπρόμαυρες φωτογραφίες μαύρων ανθρώπων των αρχών του 20ού αιώνα, που οι πόζες τους απέπνεαν γαλήνη και αξιοπρέπεια.

Οι κριτικοί, μιλώντας για το έργο της, θεωρούν ότι προσκαλεί τον θεατή να συλλογιστεί την εσωτερική ζωή των θεμάτων της. Η ίδια υποστηρίζει ότι με τα πορτρέτα της δίνεται μια ευκαιρία να εξερευνήσει ο καθένας τον εαυτό του, καθώς φτιάχνει πίνακες που εστιάζουν σε εσωτερικές, περίπλοκες ζωές και «ξεφεύγουν από τη δημόσια μαύρη ταυτότητα». Τους ανθρώπους που παρουσιάζει τους συναντά στην καθημερινή της ζωή –για μεγάλο μέρος της καριέρας της, στη Βαλτιμόρη– τους καλεί να φωτογραφηθούν και στη συνέχεια ζωγραφίζει από τις φωτογραφίες. Προκαλεί το κοινό να σκεφτεί, με το γκρίζο χρώμα που χρησιμοποιεί για να ζωγραφίσει το δέρμα, τους διάφορους τόνους δέρματος και τους πολιτισμούς και τους χώρους της αφρικανικής διασποράς και να εξετάσει τις δικές του αντιλήψεις για τη ζωή των Μαύρων στην Αμερική.

Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A Midsummer Afternoon Dream”, 2021. Ιδιωτική συλλογή. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Miss Everything (Unsuppressed Deliverance)”, 2013. © Amy Sherald. Φωτ.: Joseph Hyde, courtesy the artist and Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “Untitled (Opal)”, 2019. © Joseph Hyde/Robert F. Smith/Hauser & Wirth/Amy Sherald
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
Amy Sherald, “A God Blessed Land (Empire of Dirt)”, 2022. © Amy Sherald/Joseph Hyde/Hauser & Wirth
Η Έιμι Σέραλντ και τα μοναδικά πορτραίτα της  Facebook Twitter
«Amy Sherald: American Sublime», άποψη της έκθεσης, SFMOMA. Φωτ.: Matthew Millman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Εικαστικά / Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

«Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου»: Η περίπτωσή της Αφροαμερικανής εικαστικού που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα δεν περνά απαρατήρητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT