Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Την γκρίζα περίοδο της Δικτατορίας «αφηγείται» η έκθεση μέσα από μια πλούσια αντιπαράθεση τεκμηρίων, φέρνοντας καθόλου ευχάριστες μνήμες σε όσους έζησαν την εποχή και αποκαλύπτοντας σε όσους γεννήθηκαν αργότερα τη νεότερη ιστορία του τόπου. Φωτ.: ΑρχείΑ της ΕΡΤ
0

Η έκθεση «Κουλτούρες σε αντιπαράθεση, 1967-1974», που διοργανώνει το ΜΙΕΤ σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ, αποτελεί ένα  κοινωνικοπολιτικό και πολιτιστικό χρονικό της περιόδου από την επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών την 21η Απριλίου 1967 μέχρι τον Ιούλιο του 1974 και όσα ακολούθησαν αμέσως μετά, τις πρώτες ενθουσιώδεις εκδηλώσεις, τις πολιτικές εξελίξεις, την επιστροφή Ελλήνων που συμμετείχαν στον αντιδικτατορικό αγώνα στο εξωτερικό, όλα εκείνα που σηματοδότησαν την κουλτούρα της Μεταπολίτευσης και την έναρξη μιας νέας εποχής.

Πρόκειται για μια ιδεολογική περιπέτεια η οποία οριοθετείται από την έναρξη της δικτατορίας, που συμβολίζει το τέλος της μεταπολεμικής εποχής, ενώ ο τερματισμός της επτά χρόνια αργότερα σηματοδότησε το τέλος της μετεμφυλιακής εποχής.

Όσο διήρκεσε το απολυταρχικό καθεστώς των Απριλιανών, η χώρα μπήκε στον γύψο και μια γενιά νέων ανθρώπων που συμμετείχαν ενεργά σε αυτό που αποκαλούμε «άνοιξη της δεκαετίας του ’60» καθηλώθηκε, ενώ ακυρώθηκε κάθε κοινωνικό και πολιτιστικό επίτευγμα, αμαυρώνοντας κάθε αισιόδοξο μήνυμα για ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας της εποχής, το οποίο ασφυκτιούσε από το συντηρητικό περιβάλλον μιας Ελλάδας που αρνιόταν να προχωρήσει και από έναν κρατικό δεσποτισμό που έβαζε τροχοπέδη σε κάθε δημοκρατική πρωτοβουλία.

Η έκθεση του Μεγάρου Εϋνάρδου διατρέχει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, επίσημα έγγραφα και άπειρα τεκμήρια από την πνευματική και καλλιτεχνική δυναμική της εποχής, σε αντιπαράθεση με τα επιτεύγματα που διαλαλούσαν οι πραξικοπηματίες, όλα όσα συμπεριλαμβάνονταν στο επίσημο αφήγημα της Ελλάδας της Επταετίας.

Ήταν μια νεολαία που αγωνιζόταν να βρει διεξόδους μέσα από την τέχνη και μέσω της πολιτικής δράσης και της διεκδίκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που η χούντα τη φίμωσε, καθυστερώντας την ωρίμανση της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή την γκρίζα περίοδο «αφηγείται» η έκθεση μέσα από μια πλούσια αντιπαράθεση τεκμηρίων, φέρνοντας καθόλου ευχάριστες μνήμες σε όσους έζησαν την εποχή και αποκαλύπτοντας σε όσους γεννήθηκαν αργότερα τη νεότερη ιστορία του τόπου.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου Μέρες του ’36, 1972. ΜΙΕΤ, Αρχεία Παραστατικών Τεχνών ΕΛΙΑ, Αφίσες Κινηματογράφου

Όσο διήρκεσε η χούντα έκαναν την εμφάνισή τους δύο αντίρροπες κουλτούρες. Η μία ήταν η κουλτούρα της αδέσμευτης σκέψης, της τέχνης, της έμμεσης αλλά και της άμεσης αντίστασης. Με όχημα τη λογοτεχνία, το θέατρο, τον κινηματογράφο, την εικαστική δημιουργία, κάποιοι αγωνίζονταν να διασώσουν το δημιουργικό και κριτικό πνεύμα.

Κάποιοι άλλοι επιδίδονταν στην αναπαραγωγή της κρατικής προπαγάνδας, στηριζόμενοι σε έναν ανερμάτιστο πατριωτισμό και στην αντι­κομμουνιστική υστερία, προβάλλοντας παράλληλα ένα άνευ προηγουμένου κακόγουστο κιτς ως τέχνη και τη βιτρίνα μιας τουριστικής αρχαιοελληνικότητας ως την εικόνα μιας ευδαιμονούσας χώρας στο εξωτερικό. Στο εσωτερικό βέβαια η προπαγάνδα του καθεστώτος ήταν σαρωτική, από τον δημόσιο λόγο μέχρι τους χώρους της εκπαίδευσης, ευελπιστώντας σε μια νέα γενιά υπάκουων, χριστεπώνυμων ελληνόπουλων.

Ο φόβος της καθημερινότητας, οι ανακρίσεις και τα βασανιστήρια στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, το κίνημα του Ναυτικού, οι καταλήψεις της Νομικής και η εξέγερση των φοιτητών του Πολυτεχνείου, η τουρκική εισβολή στην Κύπρο, η άφιξη του Καραμανλή και η επιστροφή των εξόριστων Ελλήνων αποτελούν τη μεγάλη συλλογική μνήμη της δεκαετίας του ’70.

Ακολούθησε η Μεταπολίτευση, φορτωμένη με το τραύμα του κυπριακού ελληνισμού, τις άγριες μνήμες μιας πολιτικά σκοτεινής περιόδου που είχε αφήσει σημάδια στο κορμί και στην ψυχή πολλών, αλλά και με πολύ ενθουσιασμό. Μια μεγάλη γιορτή διέτρεξε ολόκληρη τη χώρα στους δρόμους, στα στάδια και στις πλατείες.

Η έκθεση του Μεγάρου Εϋνάρδου διατρέχει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, επίσημα έγγραφα και άπειρα τεκμήρια από την πνευματική και καλλιτεχνική δυναμική της εποχής, σε αντιπαράθεση με τα επιτεύγματα που διαλαλούσαν οι πραξικοπηματίες, όλα όσα συμπεριλαμβάνονταν στο επίσημο αφήγημα της Ελλάδας της Επταετίας.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Επισκεπτήριο [Μήλος ’68]. Βιναβίλ και κάρβουνο σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Εξώφυλλο προγράμματος από το έργο …και σύ χτενίζεσαι των Κ. Μουρσελά, Μποστ, Γ. Σκούρτη και Λ. Κηλαηδόνη που ανέβασε το Ελεύθερο Θέατρο (Άλσος Παγκρατίου, Ιούνιος 1973). Το εξώφυλλο το φιλοτέχνησε ο Χ. Μπότσογλου. ΜΙΕΤ, Αρχεία Παραστατικών Τεχνών ΕΛΙΑ, Θεατρικά Προγράμματα

Πιάνοντας το νήμα από την αρχή, παρουσιάζονται τα πρώτα δημοσιεύματα που εξυμνούν την «επανάσταση» της 21ης Απριλίου, φωτογραφίες από παρελάσεις, επιδείξεις μόδας, καρικατούρες αρχαιοελληνικού κλέους, προπαγανδιστικές αφίσες δίπλα σε μία του ΠΑΜ (Πατριωτικού Αντιδικτατορικού Μετώπου), στιγμιότυπα από τη δίκη της Λαϊκής Πάλης στη Θεσσαλονίκη, η Μελίνα Μερκούρη έξω από την ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο, η μεγαλειώδης κηδεία του Γιώργου Σεφέρη τον Σεπτέμβρη του 1971 στην Αθήνα.

Κι ενώ μια σειρά από εξώφυλλα δίσκων βινυλίου παραπέμπει στην ιστορία της ελληνικής μουσικής με έργα του Νέου Κύματος, του Μαρκόπουλου, του Ξυλούρη, του Σαββόπουλου και του Χατζιδάκι, σε κάθε βήμα του ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που αντανακλούν το ελεύθερο πνεύμα των νέων καλλιτεχνών της εποχής.

Μία ξυλογραφία του Στρατή Τσίρκα από τον Γιώργη Δήμου και ένα γλυπτό του νεκρικού χεριού του Γιώργου Σεφέρη από τον Γιάννη Παππά συμβολίζουν καταφανώς τη δίψα για ελευθερία της σκέψης μέσα από δύο εμβληματικές προσωπικότητες των ελληνικών γραμμάτων. Παραδίπλα, αντίτυπα των ιστορικών εκδόσεων του Κέδρου «Δεκαοχτώ Κείμενα» του 1970 και «Νέα Κείμενα» του 1971, η απάντηση των Ελλήνων λογοτεχνών στη λογοκρισία, αλλά και ένα τυπογραφικό δοκίμιο του Σεφέρη με χειρόγραφες διορθώσεις του Τσίρκα στο ποίημα «Οι γάτες τ’ Αϊ-Νικόλα», όπως και επιστολή του Ρίτσου στον Τσίρκα από τη Σάμο όπου βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό.

Θεατρικά προγράμματα από παραστάσεις όπως το «Μάνα Κουράγιο» του Μπρεχτ, τελευταία παράσταση της Κατίνας Παξινού, το «Ε… νοικοκυραίοι!» του Ανδρεόπουλου από το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο των Στέφανου Ληναίου - Έλλης Φωτίου, η «Όπερα του ζητιάνου» από το Ελεύθερο Θέατρο αλλά και η αφίσα της επιθεώρησης «…και συ χτενίζεσαι» που άφησε εποχή∙ τέλος, προγράμματα του θρυλικού «Μεγάλου Τσίρκου» του Καμπανέλλη από τον θίασο Καρέζη - Καζάκου.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Δικαστές, 1970. Μελάνι και μολύβι σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης

Φυσικά τα εκθέματα συμπεριλαμβάνουν εκδόσεις του αντιδικτατορικού αγώνα των εξόριστων Ελλήνων ανά την Ευρώπη, όπως το πέμπτο τεύχος του περιοδικού «The Greek Report» (Λονδίνο, Ιούνιος 1969), με τον Αλέκο Παναγούλη στο εξώφυλλο, και το πρωτοσέλιδο της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Ελεύθερη Ελλάδα» που εκδιδόταν στη Ρώμη. Ωστόσο, ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν τεύχη από περιοδικά που τυπώνονταν μέσα την Ελλάδα, όπως το πρώτο τεύχος του «Αντί» το 1972 ή το δεύτερο τεύχος της «Ξαστεριάς» του 1973 από τη Φοιτητική Ένωση Κρητών Φοιτητών.

Επίσης παρουσιάζεται φωτογραφικό υλικό από το Πολυτεχνείο, με περισσότερο ή λιγότερο γνωστές εικόνες φωτορεπορτάζ, αλλά και τα πρωτοσέλιδα της επιστροφής του Κωνσταντίνου Καραμανλή, όπως και άλλων από την εξορία, φωτογραφίες από το δράμα της Κύπρου και ζωγραφιές Κυπριωτών μαθητών δημοτικού από αγγλική έκδοση ημερολογίου της Εθνικής Τράπεζας. Η τελευταία αυτή ενότητα της έκθεσης συνοδεύεται ηχητικά από τη Μαρία Φαραντούρη να τραγουδάει το «Γελαστό παιδί» και τον Αντώνη Καλογιάννη να τραγουδάει «Τα σφαγεία» στη μεγαλειώδη συναυλία που έδωσε ο Μίκης Θεοδωράκης για την Κύπρο στο Στάδιο Καραϊσκάκη στις 9 Οκτωβρίου 1974 και κατέγραψε στο ντοκιμαντέρ «Τα τραγούδια της φωτιάς» ο Νίκος Κούνδουρος. Είναι μια παράμετρος ιδιαίτερης συγκινησιακής φόρτισης, που για όσους έζησαν τα γεγονότα φέρνει μνήμες ανάτασης, κάτι που, έστω και με έναν «σκηνοθετημένο» τρόπο, δεν μπορεί παρά να μεταδίδεται και στους νεότερους επισκέπτες της πολύτιμης αυτής έκθεσης.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Κατάληψη της Νομικής Σχολής, Φεβρουάριος 1973. Αρχείο ΕΡΤ, Συλλογή Αριστοτέλη Σαρρηκώστα
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Τζούλια Ανδρειάδου, Το σφάγιο, 1973. Ακρυλικό και κολάζ σε μουσαμά. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Αφίσα του δικτατορικού καθεστώτος που προπαγανδίζει τη «στοργή στο λαό» που επιδεικνύει το καθεστώς μέσα από τα έργα ανασυγκρότησης και προόδου. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα του δικτατορικού καθεστώτος για την απόσβεση των αγροτικών χρεών, 1968. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Σκίτσο του Αλέξη Κυριτσόπουλου (Kiro) από το βιβλίο του Ελλάς, αν έτσι προτιμάτε, που εξέδωσε η Ένωσις των εν Παρισίοις Ελλήνων Σπουδαστών (ΕΠΕΣ). Αρχείο Αλέξη Κυριτσόπουλου
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα που παρουσιάζει το απριλιανό πραξικόπημα ως συνέχεια των αγώνων του έθνους. ΓΑΚ, Αρχείο Άγγελου και Κωνσταντίνου Καλκάνη
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα του 1971 για την επέτειο των 150 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, η οποία προβάλλει το ιδεολόγημα πως το πραξικόπημα αποτέλεσε τη συνέχεια του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Γυναίκα και ανδρείκελο [11/73]. Μονοτυπία σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Κουλτούρες σε αντιπαράθεση, 1967-1974» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Δημήτρης Παπαχρήστος

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Παπαχρήστος: «Το μόνο που θέλαμε ήταν να αλλάξουμε τα πράγματα με όπλο τη νεανική μας τρέλα»

Γεννήθηκε στην Εύβοια, ζει στα Εξάρχεια. Δημοσιογράφος, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός, υπήρξε εκφωνητής του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση του Νοέμβρη του 1973 και δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ