Patti has the power

Patti has the power Facebook Twitter
0

Μία από τις σημαντικότερες μορφές στην ιστορία της ποπ κουλτούρας, με ιστορικά άλμπουμ, ποιήτρια, βραβευμένη συγγραφέας, εικαστικός, με ταραχώδεις σχέσεις κι έρωτες που της άλλαξαν τη ζωή και σημαδεμένη από την κατάρα της απώλειας, ακτιβίστρια και αντισυμβατική μέχρι σήμερα, η Πάττι Σμιθ έγινε ροκ σταρ κατά τύχη. Και παρόλο που δεν ξεχνάει ποτέ τις μέρες της φτώχειας, όταν κοιμόταν στα παγκάκια του Σέντραλ Παρκ και στοίβαζε βιβλία στα ράφια του βιβλιοπωλείου όπου εργαζόταν, θυμάται το όνειρό της να έχει το δικό της βιβλίο ανάμεσα σε εκείνα που τη συγκλόνιζαν –δίπλα στον Ρεμπό και τον Μπλέικ– και κλαίει με λυγμούς. Και δεν έκανε μόνο το όνειρό της πραγματικότητα (πριν από μερικά χρόνια κέρδισε το National Book Award για το βιβλίο που έγραψε για έναν από τους άντρες της ζωής της, τον Robert Mapplethorpe) αλλά το ξεπέρασε, φτάνοντας στα 67 της να είναι μία από τις πιο επιδραστικές μορφές της σύγχρονης αμερικανικής κουλτούρας, «η γιαγιά του πανκ» και από το 2007 ένα από τα αστέρια του Rock and Roll Hall of Fame, με βραβεία τιμής από το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού, με άλμπουμ ανεπανάληπτα, όπως το «Horses», και τραγούδια που έγιναν τεράστιες επιτυχίες, όπως το «Because the night» και το «People have the power». «Από πολύ νωρίς οι άνθρωποι είχαν ένα όραμα για μένα», λέει σε μία συνέντευξή της, «ένα ποπ όραμα, ότι θα μπορούσαν να με μεταμορφώσουν και να με κάνουν μια άλλη, τα λεφτά όμως δεν ήταν ποτέ πειρασμός για μένα. Ακόμα και τότε που πεινούσα. Αν κάποιος μου έλεγε ότι θα μου έδινε ένα εκατομμύριο δολάρια για να πάω κόντρα σε όσα μου έλεγε το κεφάλι μου και να κάνω όσα εκείνος όριζε, δεν θα χρειαζόταν ούτε μια στιγμή για να πω όχι. Ποτέ δεν με βασάνισε κάτι τέτοιο. Βασανιζόμουν περισσότερο για το ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσα σε ένα ποίημα και το μόνο που ήθελα από παιδί ήταν να κάνω κάτι που να θαυμάζει ο κόσμος».

Η Πάττι Σμιθ μεγάλωσε μέσα σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες – η μητέρα της ήταν σερβιτόρα κι ο πατέρας της εργάτης που συναρμολογούσε θερμοστάτες, βγάζοντας λιγότερα απ' όσα χρειάζονταν για να ταΐσουν τέσσερα παιδιά. Υπήρχαν όμως πάντα βιβλία, μουσική και έργα τέχνης γύρω τους. Ο πατέρας της κουβαλούσε πάντα μαζί του τον Πλάτωνα στο εργοστάσιο και τους διάβαζε για τον Σωκράτη την ώρα του φαγητού, τη στιγμή που η μητέρα τους έφτιαχνε σάντουιτς με κεφτεδάκια. Και στα νιάτα της τραγουδούσε σε νυχτερινά μαγαζιά και λάτρευε την όπερα και το ροκ εν ρολ. Η Πάττι ήταν συχνά άρρωστη όταν ήταν μικρή – η οστρακιά τής προκαλούσε παραισθήσεις και για πολύ καιρό φανταζόταν ότι ήταν τραγουδίστρια της όπερας και ότι ταξίδευε στο Σινικό Τείχος ως μέλος της Λεγεώνας των Ξένων. «Με θλίψη μου όμως κατάλαβα από νωρίς ότι οι επιλογές που είχα ως κορίτσι στην αγροτική Αμερική των '50s ήταν να γίνω κομμώτρια ή νοικοκυρά. Και δεν με ενδιέφεραν καθόλου αυτές οι επιλογές. Με ενδιέφερε ολόκληρος ο κόσμος και δεν τολμούσα καν να το πω. Είχα περισσότερη επικοινωνία με τον σκύλο μου απ' ό,τι με τους γύρω μου». Τα βιβλία, έτσι, έγιναν ο κόσμος της – όχι μόνο για να τα διαβάζει, ήθελε και να τα γράφει. «Αυτή η επιθυμία μου με διαμόρφωσε και μου άλλαξε τη ζωή. Και αυτή η ακαταμάχητη ορμή για το γράψιμο με οδήγησε στο τραγούδι. Δεν είμαι μουσικός. Ποτέ δεν σκεφτόμουν την περίπτωση να τραγουδάω σε ροκ συγκρότημα. Απλώς οδηγήθηκα εκεί. Ήταν σαν να με καλούσε το καθήκον κι έκανα το καθήκον μου όσο καλύτερα μπορούσα».

Η ρομαντική περιπέτεια που είχε με τον Robert Mapplethorpe σημάδεψε τα πρώτα της χρόνια στη Νέα Υόρκη. Έγινε «ο καλλιτέχνης της ζωής της», φωτογραφίζοντάς τη λιτά και δωρικά για το εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ της, του «Horses», το 1975. Το «Horses», ένα μείγμα από πανκ και ποίηση που η Πάτι απαγγέλλει, σε παραγωγή του John Cale, ξεκινάει με τη διασκευή στο «Gloria» του Van Morrison, αλλά με τους στίχους που έγραψε η ίδια: «Ο Ιησούς πέθανε για τις αμαρτίες κάποιου, αλλά όχι για τις δικές μου» (ένα απόσπασμα από το «Oath», ένα από τα πρώτα της ποιήματα). Ακολούθησε μια τεράστια περιοδεία στην Αμερική και την Ευρώπη και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Η Πάττι Σμιθ κυκλοφόρησε κι άλλα άλμπουμ, έγινε ροκ σταρ και στα '80s έκανε διάλειμμα για να γίνει απλώς μητέρα και σύζυγος και να μεγαλώσει τα δυο παιδιά της (ένα τρίτο, που γέννησε στα 20, το είχε δώσει για υιοθεσία επειδή δεν μπορούσε να του παρέχει τα απαραίτητα). Παντρεύτηκε τον Fred Smith των MC5 και μετακόμισαν στα προάστια του Ντιτρόιτ, στη χώρα των αυτοκινήτων, παρόλο που η ίδια δεν οδήγησε ποτέ στη ζωή της. «Εκεί ήθελα να ζήσω» λέει. «Και αυτός ήταν ο άντρας μου». Όσοι έβλεπαν σε αυτήν μια αγωνίστρια φεμινίστρια και μια γυναίκα με πανκ συμπεριφορά αισθάνθηκαν προδομένοι και την κατηγόρησαν ότι ξεπουλήθηκε. Εκείνη, απρόβλεπτη όπως πάντα, επιμένει ότι εκείνη ήταν η πιο δύσκολη δουλειά της ζωής της: της συζύγου και της μάνας. «Έγραφα κάθε μέρα», εξηγεί, «κάθε πρωί, για τρεις ώρες από τις 5 μέχρι τις 8. Κι αν δεν έγραφα τόσο πολύ για να αναπτύξω τις ικανότητές μου ως συγγραφέως, δεν θα είχα γράψει ποτέ το Just Kids». Μετά τον θάνατο του συζύγου της αναγκάστηκε να ξαναβγεί στον δρόμο και να ξανατραγουδήσει για να στηρίξει τα παιδιά της και δεν ξανασταμάτησε ποτέ. Έχουν γραφτεί και θα γραφτούν ακόμα πολλά για τη μουσικό Πάττι Σμιθ –ο κόσμος ξέρει κυρίως τα τραγούδια της–, ήταν όμως πάντα κάτι πολύ περισσότερο από μια γυναίκα που έγινε απλώς πανκ είδωλο κι έγραψε τραγούδια για επανάσταση.

Και παρόλο που είναι πια σχεδόν 70, οι ζωντανές εμφανίσεις της είναι πραγματικά μια εμπειρία. Και η Πάττι Σμιθ μια γυναίκα που αξίζει να θαυμάσεις.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ