Μένανδρος σαν κωμειδύλλιο

Μένανδρος σαν κωμειδύλλιο Facebook Twitter
0

Ηταν μία από τις καλύτερες παραστάσεις του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου εκείνη η Σαμία που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 1993. Είκοσι χρόνια μετά επανέρχεται «ολοκαίνουργια, ολοζώντανη, γεμάτη χαρά, γέλιο, ανοιχτοσύνη, φως, φινέτσα και επίπεδο, να αντισταθεί σε μια εποχή λυπημένη, αγέλαστη, κλειστή, σκοτεινή, αντιαισθητική» λέει ο πρωταγωνιστής της, τότε και τώρα, Αλκίνοος Ιωαννίδης.

Η πρώτη ιδιαιτερότητα της παράστασης έχει να κάνει με το ίδιο το έργο, του είδους της Νέας Κωμωδίας, που σήμερα δεν το γνωρίζουμε καλά. Το υπηρέτησε με 108 κωμωδίες και αυθεντική αττική χάρη ο Μένανδρος από την Κηφισιά (342-291 π.Χ.). Η Σαμία είναι μία από τις τέσσερις που διασώθηκαν, πολύτιμο δείγμα της αλλαγής που σημειώθηκε μέσα σε εκατό χρόνια στο περιεχόμενο και στη δομή της κωμωδίας.

Η δημοκρατία, η πολιτική σάτιρα και το ονομαστί κωμωδείν, ο Αριστοφάνης, ανήκαν σε άλλη εποχή. Η Αθήνα του Μενάνδρου, συγχρόνου του Επίκουρου και του Θεόφραστου (των Χαρακτήρων), γνώρισε την υποταγή στον Κάσσανδρο, την καλή εποχή του Δημητρίου Φαληρέα, τη σκληρή του Δημητρίου του Πολιορκητή. Ανήκε πλέον στην περιφέρεια, δεν ήταν το κέντρο. Τα πολιτικά ήθη είχαν αλλάξει, οι πολίτες δεν είχαν λόγο στις εξελίξεις, το ενδιαφέρον τους είχε στραφεί στο ιδιωτεύειν. Θέατρο κοινωνικής σπουδής πλέον, η κωμωδία στράφηκε στην καθημερινότητα, στα αστικά ήθη, σε πρόσωπα ταπεινά (εταίρες, δούλους, μαγείρους), σε ανθρώπινες καταστάσεις που περιπλέκονται από παρεξηγήσεις, παρανοήσεις, συμπτωματικές εξελίξεις και απροσδόκητα. Οι χαρακτήρες φωτίζονται ευδιάκριτα, με καίρια δραματουργική σημασία στην πλοκή και την εξέλιξη της ιστορίας προς το αίσιο τέλος της – γιατί η Νέα Κωμωδία επιβάλλει το happy end. Οποιαδήποτε πολιτική αναφορά απουσιάζει. Δύο διπλανά σπίτια ο δραματικός χώρος της Σαμίας και ήρωές της οι άνθρωποι που ζουν σε αυτά, με τις αδυναμίες τους, τα πάθη τους, τις δυσκολίες τους. Από δω ξεκινά ο μακρύς δρόμος της αστικής κωμωδίας.

Η δεύτερη ιδιαιτερότητα της παράστασης αφορά την καλή ιδέα του σκηνοθέτη Εύη Γαβριηλίδη να μεταφέρει την ιστορία του Μενάνδρου στην Αθήνα των αρχών του 20ού αι. Σε συζητήσεις με τον ποιητή (και θεατρικό κριτικό) Γιάννη Βαρβέρη κατέληξαν ότι «τα συντηρητικά αθηναϊκά ήθη της κοινωνίας του 320 π.Χ. έχουν αρκετές αναλογίες με τα κοινωνικά ήθη, και άρα και με τον γλωσσικό κώδικα του αθηναϊκού κωμειδυλλίου» (Μενάνδρου Σαμία, μετάφραση και εισαγωγή Γιάννη Βαρβέρη, εκδ. Πατάκη, 1997).

Σε μια εμπνευσμένη στιγμή του, ο μεταφραστής μετέγραψε τη γλώσσα του Μενάνδρου σε μια βατή, εύχαρι καθαρεύουσα που θυμίζει Δημήτριο Κορομηλά – και προσαρμόζεται υφολογικά στους χαρακτήρες (ο Δημέας μιλάει κάπως δικανικά, ο Μοσχίων με αφέλεια και νεανική υπερβολή κ.ο.κ.). Ο Γιάννης Βαρβέρης συμπλήρωσε, ακόμα, τους 140 στίχους που λείπουν (συν άλλους 50 φθαρμένους) από το πρωτότυπο και συμπλήρωσε το σκηνικό κείμενο με στίχους για μια σειρά τραγούδια (της έναρξης, του φινάλε, τα ανάμεσα στις πέντε πράξεις αλλά και τα τραγούδια-πορτρέτα, με τα οποία συστήνονται τα πρόσωπα).

Η Σαμία του ΘΟΚ είναι μία από τις παραστάσεις που αποδεικνύουν πως ο ίδιος ο λόγος οδηγεί τη σκηνοθεσία. Η σκηνή γεμίζει ανθρώπους, ποδήλατα, βρεφικά καροτσάκια, κούκλες κι ηλιοτρόπια (το σκηνικό και τα κοστούμια είναι του Γιώργου Ζιάκα). Ο πολυπρόσωπος θίασος παίζει, τραγουδά, κινείται με ζωντάνια και χαρά (χορογραφία του Ισίδωρου Σιδέρη) στη μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη. Κάτι η καλώς αρμοσμένη σκηνική δράση, κάτι η νοσταλγία για τη χαμένη αθωότητα ενός κόσμου που δεν υπάρχει πια, κάτι η χάρη μιας γλώσσας που δεν «υπάρχει» πια, κάτι που το έργο δεν έχει βαθιά νοήματα, μετά από αυτή την παράσταση οι θεατές θα αφήσουν το υπέροχο αργολικό θέατρο μ' ένα αίσθημα ευφορίας κι αισιοδοξίας. Κάτι καθόλου εύκολο στις μέρες – γι' αυτό και ευπρόσδεκτο. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ