Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο Facebook Twitter
Η ιστορία εξελίσσεται μπροστά του και συντίθεται κομμάτι-κομμάτι ως το τέλος με μόνο μέσο τους 2 ηθοποιούς, κάποιους πίνακες όπου καταγράφονται ημερομηνίες γεγονότων και μερικά άδεια κουτιά.
0



Το Urbn Theatr είναι μία διεθνής πλατφόρμα θεάτρου (μέλος του Lincoln Center Theater director's lab της Νέας Υόρκης και του Theatre Works της Μελβούρνης) που διευθύνει ο σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος. Φέτος δραστηριοποιήθηκε στο Λονδίνο όπου μετά από πρόσκληση του καλλιτεχνικού οργανισμού Room One δημιούργησε την παράσταση The Ones η οποία μετά από μια πετυχημένη σειρά παραστάσεων στο Arts Theatre του West End μεταφέρθηκε στο Edinburgh Festival Fringe. Απ'ο,τι φαίνεται εκεί κέρδισε το «στοίχημα» αφού οι κριτικοί σχολιάζουν με διθυράμβους το εγχείρημα. Ο Παναγιωτακόπουλος με το Urbn Theatr χρησιμοποιεί πρωτότυπους και μη συμβατικούς τρόπους γραφής των κειμένων τα οποία συχνά παίρνουν οριστική μορφή κατά τη διάρκεια των προβών. Η παράσταση The Ones σχολιάζει, -τοποθετώντας τον παραμορφωτικό καθρέπτη απέναντι από 2 νέους ανθρώπους-, τις σύγχρονες συμπεριφορές των σχέσεων που δεν διαφέρουν σε τίποτα από κοινωνία σε κοινωνία και χάρη στο διαδίκτυο, από ήπειρο σε ήπειρο. Το αποτέλεσμα είναι αποκαλυπτικό και όπως έγραψε η κριτικός Carla van der Sluijs: «Αλλάζει εντελώς τον παραδοσιακό τρόπο αφήγησης και προσφέρει πολλές, έντονα φορτισμένες, στιγμές πραγματικής συγκίνησης, βάζοντας 'αυτό που δεν λέγεται' στο κέντρο της περιστασιακής δράσης».

— Πως βρέθηκες στο fringe του Εδιμβούργου με μία αμιγώς Βρετανική παράσταση;

Το UrbnTheatr δημιουργήθηκε με σαφή προσανατολισμό να είναι ανοιχτό σε ορίζοντες και δράση, διατηρώντας βέβαια ως σημείο αναφοράς και εκκίνησης την Αθήνα. Ήδη το 2013 είχαμε την πρώτη μας παρουσία στο Λονδίνο, στο Etcetera Theatre ενώ μόλις ένα μήνα πριν, μια άλλη παράσταση, το Present Time παρουσιάστηκε στο Ugly Duck Studios στο πλαίσιο του Takeover Theatre festival. Όλα αυτά τα αναφέρω, απλώς, για να επισημάνω ότι ο δρόμος ως εδώ ήταν και εξακολουθεί να είναι μακρύς και όχι μια συγκυρία που προέκυψε. Όσον αφορά το The Ones, η ιστορία του ξεκινά έναν χρόνο πριν όταν κλήθηκα από το Room One Production & Development Studios του Λονδίνου ως artist-in-residence. Το The Ones ήταν η πρότασή μου και παρουσιάστηκε πρώτη φορά ανεπίσημα στο Studio του Room One ενώ παράλληλα νέα μέλη αλλά και νέοι συντελεστές συνδέθηκαν με το Urbn Theatr, ένας εκ των οποίων και ο ηθοποιός Bill Uden. Επόμενο στάδιο ήταν η επίσημη παρουσίαση της παράστασης τον Νοέμβριο. Όλα πήγαν καλά και ήταν κοινή επιθυμία των συντελεστών και των συνεργατών, όσων είχαν στηρίξει το έργο να παρουσιαστεί στο φεστιβάλ Εδιμβούργου. Κάπως έτσι, λοιπόν, με πολύ δουλειά και μεγάλη επιθυμία από όλους το The Ones παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στο Greenside Theatre στο πλαίσιο του Edinburgh Festival Fringe.

Αυτό που πραγματεύεται το έργο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προβληματικής, η οποία με απασχολεί και έχει να κάνει με το κατά πόσο είναι ουσιαστική πλέον η επικοινωνία μας, καθώς ζούμε σε ένα πλαίσιο που φαινομενικά την ευνοεί αλλά υπάρχει μεγάλος προβληματισμός όσον αφορά την ποιότητά της.

— Πως προέκυψε θεματικά το The Ones;

Ήταν ένα project που δούλευα από καιρό και που το residence στάθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση για τη συγκρότησή του ως παράσταση. Αυτό που πραγματεύεται το έργο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προβληματικής, η οποία με απασχολεί και έχει να κάνει με το κατά πόσο είναι ουσιαστική πλέον η επικοινωνία μας, καθώς ζούμε σε ένα πλαίσιο που φαινομενικά την ευνοεί αλλά υπάρχει μεγάλος προβληματισμός όσον αφορά την ποιότητά της. Φυσικά το μοιράστηκα με τους συντελεστές και τους ηθοποιούς και όλοι συνέβαλαν τα μέγιστα σε κάθε του βήμα και στάδιο ως τώρα.


— Ποια ήταν η συνεισφορά των ηθοποιών σου κατά τη διάρκεια των προβών στην ανάπτυξη του κειμένου; Συνέβαλαν στη θεματική σου με παραμέτρους που λόγω διαφορετικής κουλτούρας δεν είχες σκεφτεί να συμπεριλάβεις;

Δουλέψαμε αρκετά σε θέματα άμεσα ή έμμεσα συνδεδεμένα με το πλαίσιο του έργου, σαν μια βασική προεργασία για να εξοικειωθούμε τόσο με την προβληματική της ιστορίας, όσο και με τη μορφή αφήγησης που είχα επιλέξει . Όσον αφορά το ίδιο το κείμενο, είμαι πάντα ανοιχτός κατά την εξέλιξη ενός έργου να εξετάσω κάθε νέα πρόκληση ή αφορμή που προκύπτει, είτε, από μια νέα δική μου σκέψη, είτε, από τη δουλειά με τους συντελεστές και τους ηθοποιούς και υπήρχαν τέτοια σημεία. Όμως, πρέπει να διευκρινίσω ότι το κείμενο δεν αναπτύχθηκε μέσω αυτοσχεδιασμών, δεν πρόκειται δηλαδή για μια μορφή devised theater. Το κείμενο προϋπάρχει, παραμένει όμως ανοιχτό σε οποιαδήποτε εξελικτική διαδικασία και στη συγκεκριμένη περίπτωση έγινε, φυσικά, πολύ και εξαντλητική δουλειά, επιπλέον, σε επιμέρους σημεία προσαρμογής, όσον αφορά στη γλώσσα.

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο Facebook Twitter


— Το έργο διαπραγματεύεται την επικοινωνία 2 ανθρώπων σε σχέση μέσω ιντερνέτ. Έχει στηθεί για θέατρο με ιταλική σκηνή ή για εναλλακτικό χώρο;

Είναι μια παράσταση όπου όλο αυτό το «δίκτυο» που ίπταται πάνω από τα κεφάλια μας και που, λιγότερο ή περισσότερο για τον καθένα έχει γίνει μέρος της ζωής του, παραμένει εκτός «ρεαλιστικής» περιγραφής. Ο θεατής βλέπει 2 απελπισμένα διψασμένους ανθρώπους για ουσιαστική επαφή και αληθινή επικοινωνία προ της φυσικής τους συνάντησης και μετά. Η ιστορία εξελίσσεται μπροστά του και συντίθεται κομμάτι-κομμάτι ως το τέλος με μόνο μέσο τους 2 ηθοποιούς, κάποιους πίνακες όπου καταγράφονται ημερομηνίες γεγονότων και μερικά άδεια κουτιά. Στη συγκεκριμένη παράσταση εστιάσαμε στην ιστορία και τον μηχανισμό της αφήγησης και έτσι διατηρήσαμε λιτό το σκηνικό περιβάλλον. Δεν υπάρχει μουσική αλλά και φωτιστικά η παράσταση κινείται σε μια απόλυτη απλότητα. Δε θα έλεγα, λοιπόν, ότι είναι ιδανική η ιταλική σκηνή για αυτό το έργο καθώς έχει σχεδιαστεί για μια πιο άμεση σχέση κοινού-σκηνής.

— Ποιες είναι οι μέχρι τώρα αντιδράσεις του κοινού στο Εδιμβούργο;

Στην πρώτη παρουσίαση του στο Studio του Room One, σε ένα συγκεκριμένο, πιο ειδικό, κοινό, ήταν πολύ θετικές, όπως και στην επίσημη παρουσίασή του στο Arts Theatre το Νοέμβριο. Χαίρομαι που επαναλαμβάνεται και εδώ. Το Φεστιβάλ Εδιμβούργου είναι μια μεγάλη γιορτή θεάτρου. Εδώ πρωτοπαρουσιάστηκαν πολύ σπουδαία έργα ενώ σπουδαίες θεατρικές ομάδες έχουν ξεκινήσει από δω και επιστρέφουν εδώ πάλι και πάλι. Εμείς, χωρίς είναι η αλήθεια να έχουμε εμπειρία από το φεστιβάλ, καθώς αυτή είναι η πρώτη μας επίσκεψη, νιώθω ότι δικαιώνουμε τους κόπους μας και την επιμονή όσων στήριξαν την παρουσία μας εδώ και την πορεία μας ως τώρα, για το Urbn Theatr αλλά και για το The Ones. Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος.

— Υπάρχει παρουσία ξένων ομάδων στο φεστιβάλ; Οι θεματικές συγκλίνουν ανάμεσα στις παραστάσεις που παίζονται;

Πρώτα από όλα να πω ότι είναι σχεδόν καθολική η παρουσία των καλλιτεχνών ειδικά του θεάτρου της Βρετανίας αλλά και ευρύτερα του Αγγλοσαξονικού κόσμου. Είναι, έτσι το θεωρούν οι ίδιοι και χωρίς δεύτερη σκέψη, το σημαντικότερο φεστιβάλ τους για το θέατρο. Το Εδιμβούργο ουσιαστικά ζει, για ένα μήνα, στο ρυθμό αυτού του φεστιβάλ. Χιλιάδες θεατών, καλλιτεχνών αλλά και ανθρώπων που συνδέονται ευρύτερα με το θέατρο, επισκέπτονται το Εδιμβούργο. Όσον αφορά την παρουσία των ξένων καλλιτεχνών να πω καταρχήν ότι είναι λίγο δύσκολο για όσους δεν μιλούν «σκηνικά» Αγγλικά να έχουν παρουσία εδώ, στο Fringe. Στο διεθνές τμήμα του ναι, αλλά εκεί συναντάμε καλλιτέχνες με μια μακρά καταγεγραμμένη πορεία και εκτός «συναγωνισμού». Όσον αφορά τις θεματικές υπάρχει ένας σαφής άξονας των επιμέρους ειδών του θεάτρου, δράμα, κωμωδία, μουσική παράσταση κλπ, αλλά μέσα σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να δει κανείς πολλές και διαφορετικές παραστάσεις χωρίς κάποια περαιτέρω θεματική κατηγοριοποίηση.

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Ηλίας Παναγιωτακόπουλος κερδίζει τις εντυπώσεις στο Εδιμβούργο Facebook Twitter
Εμείς, χωρίς είναι η αλήθεια να έχουμε εμπειρία από το φεστιβάλ, καθώς αυτή είναι η πρώτη μας επίσκεψη, νιώθω ότι δικαιώνουμε τους κόπους μας και την επιμονή όσων στήριξαν την παρουσία μας εδώ και την πορεία μας ως τώρα, για το Urbn Theatr αλλά και για το The Ones. Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος.

Info:

Urbn Theatr presents «The Ones»

Written and directed by Ilias Panagiotakopoulos

Set Design by Lampadarios Papas

Costumes by Forini Lazou

With: William Uden and Liis Mikk

Edinburgh Festival Fringe

Greenside at Royal Terrace

Jade Studio

Performances: 5th – 13th August (except 7th)

Box Office: (+44) 0131 557 2124

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ