Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
0
Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Προσωπογραφία του ζωγράφου Β. Χατζή52Χ41,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1913 Ίδρυμα Β.& Ε. Γουλανδρή

Ένα μικρό και "ήσυχο" μουσείο της πόλης, με ταπεινά μέσα στη διάθεση του και δωρεάν είσοδο, επιμένει να αρθρώνει την βαθιά επιθυμία του να μας παρουσιάσει το έργο ενός σημαντικότατου ζωγράφου. Το Μουσείο Μπουζιάνη, στα έξι χρόνια λειτουργίας του, φροντιζει να διοργανώνει συνεκτικές και ελκυστικές για το κοινό εκθέσεις που αναδεικνύουν το σύνολο της δημιουργίας του καλλιτέχνη εστιάζοντας σε κάθε περίπτωση σε διαφορετικές πτυχές του έργου του, υπογραμμίζοντας τις εκλεκτικές συγγένειες και τις υπόγειες διαδρομές του. 

Σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου - Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή και σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες, το Μουσείο Μπουζιάνη παρουσιάζει τη νέα έκθεση του με τίτλο "Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές". Οι προσωπογραφίες καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος του έργο του ζωγράφου, και εδώ επιλέχθηκαν ελαιογραφίες του ιδίου και των δασκάλων που τον επηρέασαν, προκειμένου να αναδειχθεί η πορεία του από τις κλασσικές επιρροές, στην αβεβαιότητα του σχήματος. 

Οι πίνακες του χαρακτηρίζονται από την ιδιότυπη χειρονομία, την διαδοχική μετάπλαση του υλικού και κυρίως από τους θερμούς, χθόνιους τόνους που δημιουργεί.

Ο Μπουζιάνης δεν στέκεται στα χαρακτηριστικά των προσώπου, τις ανατομικές ιδιαιτερότητες ή την προσωπική ιστορία των μοντέλων του. Εκείνο που αποζητά είναι να νοηματοδοτήσει ηθικά και μεταφυσικά τα πορτραίτα του, εκφράζοντας το ίδιο το δράμα της ύπαρξης του ανθρώπου. Οι πίνακες του χαρακτηρίζονται από την ιδιότυπη χειρονομία, την διαδοχική μετάπλαση του υλικού και κυρίως από τους θερμούς, χθόνιους τόνους που δημιουργεί.

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Αυτοπροσωπογραφία 63Χ72 εκ. Λάδι σε καμβά 1945Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Στην έκθεση, που θα διαρκέσει από τις 22 Νοεμβρίου 2016 έως τις 19 Ιανουαρίου 2017, οι επιμελητές Ελένη και Φοίβος Κυπραίος επέλεξαν να ακολουθήσουν την ανυπότακτη θέση του δημιουργού. Στο σπίτι του καλλιτέχνη στη Δάφνη εκτίθενται ελαιογραφίες που δημιουργήθηκαν από το 1913 ως το 1945, ωστόσο τα έργα δεν παρουσιάζονται χρονολογικά. Η έκθεση έχει στηθεί έτσι ώστε να επιτρέψει στον επισκέπτη να αναγνώσει και να αντιληφθεί την ελληνική ιστορία της προσωπογραφίας από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τα μέσα του 20ου (ο Μπουζιάνης έφυγε από την ζωή το 1959), μέσα από την αμφισβήτηση του Γ. Μπουζιάνη για τους δασκάλους του: ρίχνοντας μια ματιά σε έναν τοίχο, από τον ακαδημαϊσμό περνάμε στον εξπρεσιονισμό και τέλος στην αφαίρεση. Τα έργα θα πλαισιώνονται με επεξηγηματικά κείμενα ώστε ο θεατής να έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί τις αλλαγές στο έργο και τη διάθεση του καλλιτέχνη, από τα σπουδαστικά χρόνια ως την εξπρεσιονιστική περίοδο του ζωγράφου. Παράλληλα εκτίθενται προσωπογραφίες των ''δασκάλων'' που επηρέασαν τον καλλιτέχνη μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Ελαιογραφίες των Συμεών Σαββίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Νικόλαου Κουνελάκη και Πολυχρόνη Λεμπέση αποτυπώνουν τις διαφορές και ομοιότητες στην προσέγγιση της ανθρώπινης μορφής τον 19ο και 20ο αιώνα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο διαχωρισμός των πορτρέτων ανά φύλο, αριστερά στον χώρο του Μουσείου εκτίθενται οι γυναικείες μορφές ενώ οι ανδρικές μας κοιτάζουν από την δεξιά πλευρά της κατοικίας Μπουζιάνη. 

Η έκθεση θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδηλώσεις στο αμφιθέατρο με ομιλητές σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες που γνώρισαν, ή επηρεάστηκαν από τον μεγάλο εξπρεσιονιστή.

Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Προσωπογραφία της συζύγου του καλλιτέχνη101Χ70,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1938Ίδρυμα Β.& Ε. Γουλανδρή
Οι προσωπογραφίες στο έργο του Μπουζιάνη Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959)Έφηβος114,5Χ59,5 εκ. Λάδι σε καμβά 1945-50Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Ιnfo:

Μουσείο Μπουζιάνη

Γ. Μπουζιάνη 27 - 31, Δάφνη, 210 90 28 455 / 6942 48 06 48

Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 12:00 - 19:00

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ