H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη

H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
0
H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Ζούμε σε μια εποχή κατά την οποία συνεχώς αυξάνεται η δύναμη των εικόνων γύρω μας. Είναι αδύνατον να τις αποφύγεις και να μην επηρεαστείς, ακόμη κι αν το προσπαθήσεις.

Από τα όσα λέγονται και γράφονται για τη Μαρία Χασάπη, εκείνο που μοιάζει να κεντρίζει πιο πολύ το ενδιαφέρον είναι ότι η χορογραφία της αποκτά συνήθως μια «αντάρτικη δυναμική». Ωστόσο, η ακινησία είναι το πρώτο «σκηνικό γεγονός» που παρατηρεί κάποιος στα έργα της και η πιο ανακριβής περιγραφή αυτού που συμβαίνει επί σκηνής, το οποίο είναι η χορογραφική πρόθεση της Χασάπη να διαταράξει τα απλούστερα βασικά δίπολα που γνωρίζουμε, όπως, για παράδειγμα, το κινούμενο-ακίνητο, το ζωντανό-άψυχο κ.ά..

Αυτό που πρέπει να ανακαλύψει ο θεατής είναι ότι η ακινησία στο έργο της είναι μόνο φαινομενική. Οι επί σκηνής χορευτές δεν είναι ποτέ ακίνητοι, όσο κι αν κάποιος θα επέμενε να διαβεβαιώνει ότι τους είδε να είναι εντελώς ακίνητοι. Ουσιαστικά, το λεξιλόγιό μας δεν διαθέτει λέξη για να περιγράψει αυτό που συμβαίνει επί σκηνής, που τελικά είναι μια χορογραφία κάτω από ένα ορατό πέπλο ακινησίας. Είναι σαφές ότι θα πρέπει κανείς να τα βγάλει πέρα μόνος του ενώπιον μια τέτοιας χορογραφικής σύνθεσης, χωρίς «μπρατσάκια».

Για να βοηθηθεί όμως κάποιος, θα μπορούσε ίσως να επικαλεστεί έναν τεχνικό όρο των σιδεράδων, οι οποίοι, όταν θέλουν να πουν ότι οι κατασκευές τους διαθέτουν ουσιαστική ενίσχυση στήριξης, λένε ότι είναι «νευρωμένες» επειδή κάποιο στέλεχος, το οποίο δεν δύναται να δει με τα μάτια του ο παρατηρητής, διατρέχει την κατασκευή, όπως το νεύρο που κινεί έναν μυ του σώματος. Έτσι και στην περίπτωση της Μαρίας Χασάπη θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η εκάστοτε χορογραφία της στηρίζεται από μια «νευρωμένη ακινησία». Οι χορευτές της στέκονται ακίνητοι την περισσότερη ώρα, αλλά ταυτόχρονα η ενέργειά τους είναι ανεβασμένη στον μέγιστο βαθμό, με την ορμή της επιμερίζει το ανθρώπινο γλυπτό που σχηματίζουν κι έτσι αυτό καταλήγει να αναλύεται σε μικρότερα «σωματικά σύμπαντα», με απρόσμενους παλμούς και δονήσεις. Αυτό συνιστά ένα σύνολο ερεθισμάτων που εκπορεύονται από τη σκηνή και ο θεατής μπορεί κυρίως να τα νιώσει. Και μάλλον θα τα νιώσει, μόλις απελευθερωθεί μόνος του από την απλή, συμβατική για τις παραστατικές τέχνες απαίτηση του να θέλει επίσης να τα δει.

Κάτι που πιστεύω σταθερά εδώ και καιρό και νομίζω ότι δεν θα πάψω να το πιστεύω και το εκφράζει με γοητευτική συντομία η αγγλική ρήση «take your time» – ό,τι κι αν κάνεις, κάν' το με την ησυχία σου, αφιερώνοντάς του όλο τον χρόνο που χρειάζεται.

Η Μαρία Χασάπη είναι κυπριακής καταγωγής, αλλά ζει στην Αμερική από την ηλικία των 16 ετών. Σπούδασε στην Καλιφόρνια, αλλά τα τελευταία 27 χρόνια ζει στη Νέα Υόρκη: «Είμαι παιδί της Νέας Υόρκης τελικά. Από το 2008 έρχομαι πιο συχνά στην Ευρώπη, και φυσικά στην Ελλάδα. Η βάση μου όμως συνεχίζει να βρίσκεται εκεί όπου βρίσκονται και οι σταθεροί συνεργάτες μου».

Το έργο που θα παρουσιάσει στη Στέγη είναι μέρος ενός «διπτύχου». Όπως λέει η ίδια : «Το “Staged?” είναι το παραστάσιμο μέρος αυτού του διπτύχου. Πρόκειται για ένα κουαρτέτο. Τέσσερις άνθρωποι, τοποθετημένοι κοντά ο ένας στον άλλον, κινούνται αργά, σαν να επρόκειτο για ένα γλυπτό που σταδιακά και με πολύ ήπιο τρόπο αλλάζει φόρμα, επιδιώκοντας ταυτόχρονα να “απαλλαγεί” από το συστατικό της ανθρώπινης μορφής. Είναι μια “ζωντανή εγκατάσταση”. Αυτός είναι ένας σύνθετος όρος που έχω αναπτύξει μέσα από το έργο μου τα τελευταία χρόνια. Ο όρος “εγκατάσταση” πατά στο γνωστό νόημα που του αποδίδεται από τις εικαστικές τέχνες, ενώ ο προσδιορισμός “ζωντανή” δηλώνει ότι η εγκατάσταση αυτή σχετίζεται και με μια επιτελεστική δράση, δηλαδή μια περφόρμανς. Πρόκειται για έργα που θα μπορούσαμε να περιγράψουμε και ως χορογραφικές λούπες, σχεδιασμένες για τον χώρο που φιλοξενεί το πρότζεκτ. Η βραδύτητα και η ακινησία είναι τα εργαλεία με τα οποία διαμορφώνεται μια διαφορετική σχέση των σωμάτων των χορευτών με τον χρόνο. Οι δουλειές μου γενικότερα πηγαίνουν με τον δικό τους, αργό ρυθμό και ζητούν από τον θεατή να ακολουθήσει αυτόν το ρυθμό, διαθέτοντας την υπομονή που απαιτείται και δεν διαφέρει από την υπομονή των χορευτών στη σκηνή. Το σημαντικό είναι ότι καθώς κυλά ο χρόνος, ακόμα και σε αυτήν τη μικροδιάστασή του, που είναι η διάρκεια της παράστασης, όλα αλλάζουν. Αν, λοιπόν, ένας θεατής καταφέρει να μείνει ξύπνιος και να παρακολουθήσει την περφόρμανς, θα διαπιστώσει ότι αυτά τα δύο “εργαλεία”, η βραδύτητα και η ακινησία, αφήνουν να αναδυθούν και να φανερωθούν ορισμένες λεπτομέρειες και εκφραστικοί υπαινιγμοί που σε διαφορετική περίπτωση θα περνούσαν απαρατήρητοι».

—Πιστεύετε, δηλαδή, ότι η παράστασή σας μπορεί να υπνωτίσει το κοινό; Αυτό εννοείτε λέγοντας «αν ο θεατής καταφέρει να μείνει ξύπνιος»;

Ναι.

—Δεν το πιστεύω αυτό που μου λέτε! Για τα έργα σας γράφονται διθύραμβοι! Θα μπορούσε ποτέ να συμβαίνει κάτι τέτοιο με έργα που υπνωτίζουν το κοινό;

Μα, συμβαίνουν δύο τινά. Υπάρχουν θεατές που πράγματι κοιμούνται. Αλλά και άλλοι οι οποίοι παρακολουθούν το έργο με τεράστια ένταση και μπαίνουν εντελώς μέσα σ’ αυτό, σαν να βρίσκονται μαζί μας στη σκηνή. Τουλάχιστον αυτό παρατηρείται στους θεατρικούς χώρους όπου παρουσιάζονται τα έργα μου. Στα μουσεία και τις γκαλερί ο κόσμος προσεγγίζει το έργο μας με διαφορετικό τρόπο. Πάντως, εμείς δεν έχουμε πρόβλημα με αυτούς που κοιμούνται.

H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Πρόκειται για έργα που είναι πολύ απαιτητικά για τους περφόρμερ που τα ερμηνεύουν. Όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των διαστημάτων ακινησίας και ηρεμίας οδηγούν τον κάθε χορευτή σε αυτό που ονομάζω «μετα»-κινήσεις. Φωτό: Θωμάς Ποραβάς

—Μήπως αυτό είναι αποτρεπτικό για τον κόσμο που προτίθεται να έρθει;

Μα, εμένα δεν με πειράζει καθόλου. Είναι κι αυτό μέρος της πρότασής μου προς το κοινό.

—Είναι πολύ ενδιαφέρον και γενναίο αυτό που λέτε.

Ας μην παρεξηγηθώ όμως! Δεν θα μου άρεσε να βρεθώ μπροστά σε ένα κοινό όπου όλοι κοιμούνται. Αντίθετα, το ότι κάποιοι «παραδίδονται» είναι ένα φαινόμενο που σχετίζεται και με τους ρυθμούς στους οποίους ζούμε. Δηλαδή αν είμαστε όλοι διαρκώς σε υψηλές ταχύτητες, δουλεύουμε υπό την πίεση του στρες και με τον φόβο ότι ο χρόνος δεν θα χωρέσει ποτέ τη λίστα με τις υποχρεώσεις που πρέπει να εκπληρωθούν, μόλις βρεθούμε σε ένα περιβάλλον όπου επικρατεί απόλυτη ηρεμία, τότε το σύστημά μας μάς προδίδει, πριν μας προδώσει το περιβάλλον στο οποίο βρεθήκαμε. Και φυσικά, μην περιμένετε ότι εμείς από σκηνής θα αναλάβουμε να ξυπνήσουμε αυτούς που θα νυστάξουν. Οι ήχοι της παράστασης γίνονται προοδευτικά όλο και χαμηλότεροι και οι φωτισμοί έχουν μάλλον ανάλογη πορεία. Αυτά από μόνα τους σε μεταφέρουν συνήθως στη «ζώνη της χαλάρωσης», ενώ συγχρόνως απαιτείται να εστιάζεις σε λεπτομέρειες που αλλάζουν κι έτσι μοιάζει πλέον φυσικό να αφεθείς. Στη συνέχεια, σε ένα δεκάλεπτο ας πούμε, μπορεί να ξυπνήσεις και να ξαναβρεθείς κοντά μας. Όλες αυτές οι πιθανότητες είναι σίγουρα μέσα στο πλαίσιο αυτής της δουλειάς.

—Αν κάναμε μια απόπειρα να ερμηνεύσουμε αυτό που συχνά αναφέρεται ως «αντικειμενοποίηση του χορευτή» στα έργα σας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι μοιάζει σαν ένα άψυχο αντικείμενο στη σκηνή, όπως θα ήταν ένα έπιπλο, ας πούμε;

Ποτέ! Το να ζητάς από τους χορευτές να παραμείνουν ακίνητοι για τόσο μεγάλη διάρκεια είναι κάτι που γεννά μια φοβερή ένταση μέσα τους και μεταξύ τους. Το να μείνουν σε κατάσταση ηρεμίας δεν είναι σαν να τους δίνεις την ευκαιρία να κοιμηθούν κι αυτοί, το αντίθετο. Εξάλλου, οι χορογραφίες που εκτελούν είναι εξαιρετικά λεπτομερείς και τεχνικά πολύ δύσκολες, κουραστικές. Τα βλέμματά τους, τα δάχτυλά τους, όλα είναι επακριβώς χορογραφημένα. Δεν υπάρχει ούτε δευτερόλεπτο γι’ αυτούς πάνω στη σκηνή που ο νους τους να μη βρίσκεται σε εγρήγορση για την επόμενη κίνηση. Μετρούν τον χρόνο και σκέφτονται τον τρόπο με τον οποίο θα μετακινήσουν το σώμα τους στη θέση και στη στάση που πρέπει να βρεθούν στο επόμενο στάδιο, χωρίς όμως να χρειαστεί να γίνει αυτό με κάποια απότομη προσαρμογή. Πρόκειται για έργα που είναι πολύ απαιτητικά για τους περφόρμερ που τα ερμηνεύουν. Όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των διαστημάτων ακινησίας και ηρεμίας οδηγούν τον κάθε χορευτή σε αυτό που ονομάζω «μετα»-κινήσεις. Πρόκειται για όλες εκείνες τις μικρές κινήσεις που προκαλεί στον χορευτή η δυσκολία του ζητούμενου από τη χορογραφία, η δυσκολία του να παραμείνουν στη θέση και στη στάση τους για τόσο χρόνο. Για παράδειγμα, μπορεί να αρχίσουν να τρέμουν ή μπορεί να κάνουν οποιαδήποτε άλλη από αυτές τις μικροκινήσεις που είναι ανεξέλεγκτες, αλλά πάντα παρούσες, πάντα εμφανείς και πάντα αιχμαλωτίζουν το μάτι. Όλες αυτές οι «μετα»-κινήσεις είναι κατ’ ουσίαν δονήσεις ενέργειας που σχετίζονται ευθέως και άμεσα με τη σωματικότητα. Το συγκεκριμένο φάσμα της σωματικότητας στα δικά μας έργα είναι χορογραφημένο. Για να κάνω όμως λίγο πιο ξεκάθαρο το ζήτημα της «μετα»-κίνησης, θα πω ότι το υλικό που χορογραφείται είναι οι φυσικές αντιδράσεις του σώματος με όλη τους την αγνότητα και σε μια συγκεκριμένη στιγμή, ενώπιον κοινού. Και τονίζω ότι οι αντιδράσεις αυτές παράγονται μόνο μπροστά στους θεατές και ποτέ στους χώρους όπου κάνουμε πρόβες.

H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Φωτό: Θωμάς Ποραβάς

—Σας ευχαριστεί να διαγράφετε τα όρια μεταξύ σύγχρονου χορού και εικαστικής περφόρμανς;

Μα, αυτά τα όρια δεν αντιστέκονται καθόλου. Υποχωρούν από μόνα τους και αυτό είναι απολύτως φυσικό. Αλλά και γενικότερα στον καιρό μας, αυτοί οι διαχωρισμοί είναι κάπως θολοί κι έχουν χάσει τη σημασία και τη λειτουργία τους. Η ανάμειξη των ειδών καλλιτεχνικής έκφρασης γίνονται μάλλον ο κανόνας. Εξάλλου, ζούμε σε μια εποχή κατά την οποία συνεχώς αυξάνεται η δύναμη των εικόνων γύρω μας. Είναι αδύνατον να τις αποφύγεις και να μην επηρεαστείς, ακόμη κι αν το προσπαθήσεις. Εγώ, βέβαια, είχα τεράστια επαφή με τις εικαστικές τέχνες ήδη από τα πανεπιστημιακά χρόνια. Ήταν ένα πολύ βασικό σκέλος του προγράμματος των σπουδών μου.

—Αν έπρεπε να γράψετε ένα μικρό σημείωμα –με μια μόνο φράση, σαν αυτά που αφήνουμε με μαγνητάκι στις πόρτες των ψυγείων μας– σε κάποιον που θα γεννηθεί μετά από πενήντα χρόνια, για να του αποκαλύψετε τις μυστικές σχέσεις του ανθρώπου με τον χώρο και τον χρόνο όπως τις βιώνετε μέσα από τα έργα σας, τι πιστεύετε ότι θα του λέγατε;

Ωχ, Θεέ μου… Θέλει σκέψη αυτή η ερώτηση! Τέλος πάντων, θα απαντούσα με κάτι που πιστεύω σταθερά εδώ και καιρό και νομίζω ότι δεν θα πάψω να το πιστεύω και το εκφράζει με γοητευτική συντομία η αγγλική ρήση «take your time» – ό,τι κι αν κάνεις, κάν’ το με την ησυχία σου, αφιερώνοντάς του όλο τον χρόνο που χρειάζεται. Βέβαια, δεν ξέρω ποια θα μπορούσε να είναι η αντίληψη που θα έχουν οι άνθρωποι για τον χρόνο σε πενήντα χρόνια. Όμως το να κάνεις κάτι με την ησυχία σου πιστεύω ότι θα είναι σταθερή αξία εσαεί, όσο κι αν ο κόσμος στο μέλλον ζει πολύ πιο γρήγορα ακόμα και από εμάς.

H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
© Beetroot

Info:

Maria Hassabi

STAGED?

7-8 ΑΠΡ 2017, 20:30
9 ΑΠΡ 2017, 17:30 & 20:30

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Κεντρική Σκηνή

www.sgt.gr

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ