Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter
Σύμφωνα με τους συντηρητές, η Άφεση θεωρείται κορυφαίο δείγμα της καινοτόμου τέχνης του Ροντέν
0

Η Άφεση, ένα από τα πιο σπάνια και μυστηριώδη έργα του Ογκίστ Ροντέν, και από εκείνα τα γλυπτά, για τα οποία λίγα είναι γνωστά, εκτίθεται εδώ και λίγες ημέρες και για πρώτη φορά στο Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι. Πρόκειται για έργο, το οποίο φιλοτέχνησε ο σπουδαίος γλύπτης γύρω στα 1900, ενώ δεν υπάρχει κανένα ντοκουμέντο, κάποιο σχέδιο ή σημειώσεις του Ροντέν, που να αποδεικνύει ότι υπήρχε ένα προσχέδιο αυτού του αγάλματος σε μπρούντζο ή σε τερακότα.

Τόσο οι επιμελητές της έκθεσης, όσο και ιστορικοί τέχνης δηλώνουν εντυπωσιασμένοι με το συγκεκριμένο γλυπτό έργο, καθώς, όπως λένε, δεν μοιάζει με κανένα άλλο, της προηγούμενης ή της κατοπινής περιόδου του καλλιτέχνη. Επίσης, από τις πρώτες μελέτες πάνω στο έργο αποκαλύπτονται δύο σπουδαία στοιχεία: κατ' αρχάς ότι το έργο ενδέχεται να είναι ημιτελές και κατά δεύτερον ότι μάλλον άρεσε στον ίδιο τον Ροντέν. Αν δεν ήταν της αρεσκείας του, δεν θα το κρατούσε, ακόμη κι αν δεν είχε μπει στη διαδικασία να το ολοκληρώσει. 

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter

Ο λόγος για τον οποίο μέχρι σήμερα η Άφεση δεν είχε παρουσιαστεί στο πλαίσιο κάποιας έκθεσης οφείλεται κυρίως στον βαθμό ευθραυστότητας του συμπλέγματος αγαλμάτων. Ακόμη και το εγχείρημα συντήρησης του γλυπτού ήταν μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, καθώς ήταν σπασμένο σε τρία κομβικά σημεία που έθεταν σε κίνδυνο τη στατικότητα του, ενώ για τη μεταφορά του στην αίθουσα της έκθεσης επιστρατεύθηκε όλη η μαεστρία, η γνώση και η εξειδίκευση και οι λεπτότερες των κινήσεων από την πλευρά των συντηρητών. Στο βίντεο που παρατίθεται περιγράφονται και απεικονίζονται όλες οι τεχνικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι συντηρητές προκειμένου -και κατ' αρχάς- να σταθεροποιήσουν την Άφεση και κατά δεύτερον να την βάλουν σε έναν γυάλινο κλωβό, προκειμένου να την προστατεύσουν από οποιοδήποτε κραδασμό που θα μπορούσε να την καταστρέψει. 

 

Σύμφωνα με τους συντηρητές, η Άφεση θεωρείται κορυφαίο δείγμα της καινοτόμου τέχνης του Ροντέν, ο οποίος χωρίς κανέναν δισταγμό συνδύαζε διάφορα ετερόκλιτα υλικά για να επιτύχει την ένταση και την εκφραστικότητα των σωμάτων, στα οποία έδινε δεύτερη ζωή μέσω της σμίλης του: μάρμαρο, ξύλο και ύφασμα "παντρεύονται" μέσα από την Άφεση με τρόπο ιδανικό μεν, που ωστόσο, ταλαιπώρησε όσα λίγα εγχειρήματα αυτούς που εργάστηκαν για την αποκατάσταση των εκτεταμένων ζημιών στην επιφάνεια, αλλά και στον πυρήνα του γλυπτού. 

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter
Ο λόγος για τον οποίο μέχρι σήμερα η Άφεση δεν είχε παρουσιαστεί στο πλαίσιο κάποιας έκθεσης οφείλεται κυρίως στον βαθμό ευθραυστότητας του συμπλέγματος αγαλμάτων.

Όσο για τους πρωταγωνιστές αυτού του μοναδικού έργου; Ο Ροντέν οραματίστηκε τη φιγούρα ενός χαρακτήρα της δαντικής Θείας Κωμωδίας, του Ουγκολίνο ντε λα Γκεραρντέσκα, του ανθρώπου που πρόδωσε τον ευεργέτη του και τελικώς καταδικάστηκε στην πιο χαμηλή βαθμίδα της Κόλασης. Η γυναικεία φιγούρα του αγάλματος είναι η Γη, η οποία με τον ασπασμό της συγχωρεί, δίνει άφεση αμαρτιών με ένα φιλί της, στον προδότη. 

Ας σημειωθεί και κάτι ακόμη ωραίο για την... τωρινή ζωή του γλυπτού: ο προγραμματισμός του Μουσείου Ροντέν το ήθελε -μετά τις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης- να ταξιδεύει μέχρι τη Φιλαδέλφεια και να εκτίθεται εκεί από τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους έως τον Μάρτιο του 2018. Ωστόσο, οι συντηρητές υπήρξαν κατηγορηματικοί αναφορικά με την οποιαδήποτε μετακίνηση του έργου τέχνης, όπως άλλωστε και οι επικεφαλής του Μουσείου Ροντέν στο Παρίσι. Ο παραμικρός κραδασμός επιβάλλει την παραμονή του εκεί, οπότε οι επισκέπτες που θέλουν να απολαύσουν αυτή τη σπάνια στιγμή του γλύπτη μπορούν να έχουν αυτή την ευκαιρία μόνο εκεί. Και βέβαια, αξίζει τον κόπο.   

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ