Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
0

Από το καλοκαίρι του 2014 που ο ζωγράφος Φίκος έδωσε την πρώτη του συνέντευξη στο LIFO.gr μέχρι σήμερα, η καλλιτεχνική του πορεία είναι συνεχώς ανοδική. Με αποκορύφωμα τη δημιουργία της μεγαλύτερης Βυζαντινής τοιχογραφίας που έχει γίνει μέχρι σήμερα, του «Γη και ουρανός», στα προάστια του Κίεβου το 2016, αλλά και με τοιχογραφίες σε Ταϊλάνδη, Μαρόκο και Μεξικό, ανάμεσα σε άλλες, αφήνει το στίγμα του στην διεθνή σκηνή της Τέχνης του Δρόμου. Η πρόσφατη τοιχογραφία του στην Κύπρο, στην παλιά πόλη της Λευκωσίας, έχει τίτλο «Ιέρειες της Αφροδίτης». Τον ρωτάω για την ιδέα πίσω από αυτή για να εισπράξω μια απάντηση δείγμα της μοναδικής ικανότητάς του να προσαρμόζει τις ιδέες του με το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργεί.

«Έτυχε να βολτάρω στην παλιά πόλη της Λευκωσίας. Ως γνήσιος πρώην γκραφιτάς-νυν muralist έχω πάντα τα μάτια μου ανοιχτά προς ανεύρεση πιθανών σημείων για ζωγραφική. Εντόπισα λοιπόν τον τοίχο, μου άρεσε, αποφάσισα να τον ζωγραφίσω.Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με "κόκκινα φώτα" και μάλιστα φάτσα-κάρτα μπροστά σε ένα από αυτά, οπότε, δεδομένης της συνήθειάς μου να εμπνέομαι από την ιστορία του εκάστοτε τόπου, προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες· κάτι το οποίο να μπορούν άνετα να βλέπουν κάθε μέρα. Έτσι, η ίδια η γειτονιά, σε συνδυασμό με την αναδυόμενη θεά της Κύπρου, γέννησαν τις «Ιέρειες της Αφροδίτης» οι οποίες ήταν ιερόδουλες και ιέρειες που ζούσαν μέσα στον ναό της Αφροδίτης και έχαιραν μεγάλου σεβασμού από την κοινωνία κατά την αρχαιότητα.

Στην Ελλάδα κυριαρχεί η φιλοσοφία του «εύκολου-γρήγορου-φτηνού» και αυτός είναι και ο λόγος που δεν κάνω συχνά δουλειές εδώ. Σου λέει ο άλλος, θέλω μια τοιχογραφία την άλλη εβδομάδα και... «να σου βάλω τα υλικά»!

Η τοιχογραφία πήρε 4 ημέρες και έγινε συνδρομή της -γνωστής στη Λευκωσία- «Λούσυ», η οποία είχε το σπιτάκι απέναντι και φυλούσε τα πράγματά μου κάθε βράδυ, μου έφτιαχνε καφέ και γενικά προσέφερε ότι μπορούσε. Το τελικό αποτέλεσμα άρεσε πολύ στις κοπέλες οπότε νομίζω πως πέτυχα το σκοπό μου. Στο τέλος, καθάρισα και το σπιτάκι απέναντι από τα διάφορα που είχαν γράψει με σπρέι».

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το θέμα είναι πως ο τοίχος βρισκόταν σε ένα στενάκι με «κόκκινα φώτα» , προβληματίστηκα αρκετά για το τι θα μπορούσα να ζωγραφίσω που να σχετίζεται με το θέμα αλλά χωρίς να προσβάλλει τις κοπέλες.

Αυτή την περίοδο όμως δεν ασχολείται μόνο με τις τοιχογραφίες αλλά εικονογραφεί το πρώτο του παιδικό βιβλίο με τίτλο «Όταν μεγαλώσω» που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη. Τον ρωτάω εάν η εικονογράφηση του βιβλίου βασίστηκε στα κείμενα της Ροδούλας Παπά. «Όχι, έγινε το αντίστροφο» μου λέει. «Επέλεξα -σε συνεννόηση με τη συγγραφέα- κάποια επαγγέλματα και πάνω σε αυτά γράφτηκε το κείμενο. Το σκεπτικό ήταν κάθε επάγγελμα να εκπροσωπεί ένα σημαντικό στοιχείο της κοινωνίας, π.χ. ο γλύπτης την τέχνη, οι παίκτες πόλο τον αθλητισμό, ο δικηγόρος τη δικαιοσύνη, η παιδίατρος την υγεία, ο προγραμματιστής την τεχνολογία κ.ο.κ.».

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter

Αυτό που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο τρόπος που δημιούργησε την τοιχογραφία του με αφορμή την εικονογράφηση του βιβλίου στη μεγάλη έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης. Τον βλέπω στο βίντεο να δημιουργεί live το έργο ανάμεσα στον κόσμο. Η ερώτηση είναι αναμενόμενη: Είναι δυνατόν ένας καλλιτέχνης να συγκεντρωθεί μέσα σε αυτό το περιβάλλον; «Εργάζομαι πάντα με ακουστικά στα αυτιά και σε συνδυασμό με το ότι συνήθως τραγουδάω κιόλας ταυτόχρονα... δεν καταλαβαίνω τίποτα! Δεν είναι λίγες οι φορές που τρόμαξα όταν κάποιος με έπιασε από τον ώμο προκειμένου να μου μιλήσει», μου λέει λύνοντάς μου την απορία.

H εικονογράφηση ενός βιβλίου για έναν δημιουργό που δεν είναι illustrator θα πρέπει να ήταν σίγουρα μια πρόκληση. Ποιες ήταν οι δυσκολίες που συνάντησε; Πέτυχε τον στόχο του; «Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.

Ο στόχος ήταν δύσκολος καθώς, εκτός του ότι δεν είμαι illustrator, τα περισσότερα θέματα ήταν τελείως άγνωστα σε μένα, έτσι κάθε επάγγελμα απαιτούσε μεγάλη έρευνα (τι φοράει ο κάθε επαγγελματίας, τι εργαλεία χρησιμοποιεί, σε τι χώρο εργάζεται κ.λπ.), της οποίας το αποτέλεσμα έπρεπε να παρουσιαστεί με έναν ανάλαφρο, ευχάριστο τρόπο, διατηρώντας παράλληλα αναλλοίωτο το προσωπικό μου ύφος. Δεν ξέρω αν τα πέτυχα όλα αυτά, ξέρω όμως ότι προσπάθησα φιλότιμα!» καταλήγει.

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση αυτής της εικονογράφησης ήταν να συνδυαστούν αρμονικά η μεγάλη ποικιλομορφία των θεμάτων με το ελληνιστικό-βυζαντινό ζωγραφικό μου ύφος και όλο αυτό να δίνει μια αίσθηση παιδικού βιβλίου.
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter

Κλείνοντας τη σύντομη συνομιλία μας, αυτό που θέλω να μάθω περισσότερο είναι για τη νοοτροπία των ξένων απέναντι σε καλλιτέχνες όπως αυτός σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στις χώρα μας. Έχει εντοπίσει διαφορές στον τρόπο που τον αντιμετωπίζει ο κόσμος;

«Ο κόσμος εκτιμάει πλέον πολύ την τέχνη του δρόμου, και εδώ και στο εξωτερικό» με διαβεβαιώνει και συνεχίζει: «Όσον αφορά το επαγγελματικό κομμάτι όμως, δυστυχώς υπάρχει μεγάλη απόκλιση στις αντιλήψεις. Στην Ελλάδα κυριαρχεί η φιλοσοφία του "εύκολου-γρήγορου-φτηνού" και αυτός είναι και ο λόγος που δεν κάνω συχνά δουλειές εδώ. Σου λέει ο άλλος, θέλω μια τοιχογραφία την άλλη εβδομάδα και... "να σου βάλω τα υλικά"! Υφέρπει η αντίληψη (μου το ‘χουν πει εξάλλου) τού "αφού κάνεις κάτι που έτσι κι αλλιώς σου αρέσει, γιατί να πληρωθείς κιόλας;"! Είμαστε πολύ πίσω σ’ αυτό τον τομέα. 

Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα».

Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Στο εξωτερικό σε αντιμετωπίζουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια. Επικοινωνούν πολλούς μήνες πριν, μιλάνε για πληρωμές, φροντίζουν για τα πάντα. Επαγγελματικά πράγματα.
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία «Ιέρειες της Αφροδίτης» στην Κύπρο
Το νέο mural του Φίκου απέναντι από ένα μπορντέλο στη Λευκωσία Facebook Twitter

Info

Fikos

 

Urban Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Living / «Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς; Ιστορίες –με αίσιο και μη τέλος– για ανθρώπους που χώρισαν εκτός από τους συντρόφους τους και από το κατοικίδιό τους.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
ΕΠΕΞ CHECK «Ο τρόπος που βλέπω το ντύσιμο καθορίστηκε απ’ τον αυτισμό μου»

Living / «Δεν ήμουν το παράξενο παπί, απλώς δεν ήμουν ποτέ πάπια»: Όταν μια γυναίκα της μόδας διαγνώστηκε με αυτισμό στα 50

Για τη Ζ. τα ρούχα δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή – είναι μια γλώσσα. Η διάγνωση της νευροδιαφορετικότητάς της την έκανε να ξαναδεί τη ζωή της, την αφοσίωσή της στα υλικά και την υφή τους μέσα από αυτό το πρίσμα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Living / Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Με αφορμή το ο νέο microtrend «no buy challenge» του TikTok, τέσσερις άνθρωποι εξιστορούν τι έκοψαν και πώς, για να εξοικονομήσουν χρήματα και να κάνουν τους μικρούς οικονομικούς τους στόχους πραγματικότητα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Το πελώριο φίλτρο του νερού της Αθήνας και του Πειραιά | Σπάνιες εικόνες

Ρεπορτάζ / Το πελώριο φίλτρο νερού που λύτρωσε τους Αθηναίους πριν από έναν αιώνα

Την ώρα που η συζήτηση για το νερό έχει ανοίξει για τα καλά στον δημόσιο διάλογο, μας δημιουργήθηκε η απορία από πού διανέμεται στα σπίτια μας το πόσιμο νερό και τι ακριβώς γίνεται εκεί. Η ιστορική εγκατάσταση της ΟΥΛΕΝ, και σήμερα της ΕΥΔΑΠ, από την κατασκευή της μέχρι σήμερα ξεδιψάει και ποτίζει την πρωτεύουσα που ολοένα μεγαλώνει και ζεσταίνεται.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο υπερτουρισμός ως προέκταση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης

Living / Ο υπερτουρισμός ως προέκταση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης

Η πρόκληση του υπερτουρισμού, που προκαλεί φθορές στην πολιτιστική κληρονομιά και την τοπική κοινωνία, απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό που να συνδυάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις με βιώσιμες πρακτικές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Good Business Directory Vol.5 / Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Κορυφαίοι ακαδημαϊκοί, στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου και νέοι εξηγούν τις αιτίες αυτού του μεγάλου προβλήματος, τις προεκτάσεις και τις πιθανές λύσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Tα επαγγέλματα του μέλλοντος είναι ήδη πραγματικότητα

Good Business Directory Vol.5 / Tα επαγγέλματα του μέλλοντος είναι ήδη πραγματικότητα

Ψηφιακοί αστικοί αγρότες, coolhunters, υπερασπιστές του περιβάλλοντος, μηχανικοί νέας ενέργειας, ιππότες του κυβερνοχώρου, σχεδιαστές τέλους ζωής: δεν είναι χαρακτήρες βιντεοπαιχνιδιών, είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος.
ΜΑΓΔΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ