Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Το «Splatoon 2» της Nintendo περιλαμβάνεται στην έκθεση.
0

Αυτό το φθινόπωρο, το Victoria & Albert Museum του Λονδίνου γιορτάζει τον καινοτόμο και ραγδαία μεταβαλλόμενο τομέα του σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών, με την πρωτότυπη έκθεση Videogames: Design/ Play/ Disrupt.

Σύγχρονοι σχεδιαστές, παίκτες και κριτικοί ξεπερνούν τα όρια με παιχνιδιάρικους και ριζοσπαστικούς νέους τρόπους προσέγγισης στο είδος. Η έκθεση προσφέρει μια σπάνια ματιά στη δημιουργική διαδικασία του προγραμματισμού παιχνιδιών όπως τα The Last of Us και Kentucky Route Zero, καθώς συμπεριλαμβάνει πρωτότυπα αρχικών σταδίων, σχέδια των χαρακτήρων και σημειωματάρια, που παρουσιάζονται μαζί με πολιτισμικές αναφορές από τις οποίες άντλησαν έμπνευση οι σχεδιαστές, όπως ένας πίνακας του Μαγκρίτ ή ένα viral βίντεο με γάτες.

Από τίτλους ηγετικών στούντιο με μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, όπως το Splatoon της Nintendo, έως ανεξάρτητα δείγματα, όπως το Journey της thatgamecompany, η έκθεση αποδεικνύει τη δεξιοτεχνία και τις ικανότητες του δημιουργικού, πρωτοπόρου δυναμικού του σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών.

Τα βιντεοπαιχνίδια ανήκουν σε μια οικουμενική σύγχρονη κουλτούρα. Είναι η κατάλληλη στιγμή για το V&A ώστε να επενδύσει στο ενεργό μας ενδιαφέρον γι' αυτά και να εξερευνήσει τον συναρπαστικό τομέα του σχεδιασμού τους.

Αυτά τα δείγματα παρουσιάζονται δίπλα σε μεγάλης κλίμακας πολυμέσα και διαδραστικές εγκαταστάσεις, από το Minecraft έως το League of Legends, και έρευνες πάνω σε κοινωνικά και πολιτικά θέματα του τομέα, προσφέροντας μία ματιά μέσα στη σχεδιαστική διαδικασία, την κοινότητα και την κουλτούρα των βιντεοπαιχνιδιών.

Η έκθεση εξερευνά τον σχεδιασμό των βιντεοπαιχνιδιών από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν μεγάλες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η αυξημένη πρόσβαση στην ευρυζωνικότητα, τα κοινωνικά δίκτυα και τα νέα διαθέσιμα μέσα δημιουργίας, μεταμόρφωσαν τον τρόπο με τον οποίο τα παιχνίδια σχεδιάζονται, συζητιούνται και παίζονται.

Με τουλάχιστον 2,2 δισεκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως, η έκταση και το εύρος των βιντεοπαιχνιδιών εξετάζονται μέσω των διαδικτυακών κοινοτήτων παικτών που τροποποιούν τα παιχνίδια και δημιουργούν fan art, θεατές και ανταγωνιστικούς περφόρμερ σε μεγάλης κλίμακας στάδια διαδικτυακών αθλημάτων και εντυπωσιακούς χώρους της εξειδικευμένης DIY σκηνής.

Ο Tristram Hunt του Victoria & Albert Museum αναφέρει: «Τα βιντεοπαιχνίδια ανήκουν σε μια οικουμενική σύγχρονη κουλτούρα. Είναι η κατάλληλη στιγμή για το V&A ώστε να επενδύσει στο ενεργό μας ενδιαφέρον γι' αυτά και να εξερευνήσει τον συναρπαστικό τομέα του σχεδιασμού τους, στο σταυροδρόμι μεταξύ τεχνολογίας, μηχανικής και ευρύτερης οπτικής κουλτούρας, παρουσιάζοντας τις επιρροές, την έμπνευση και τις συζητήσεις που τα καθορίζουν».

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Το οπτικά εκθαμβωτικό μετα-αποκαλυπτικό blockbuster «Last of Us» από τη Naughty Dog.

Επισκόπηση της έκθεσης

Το πρώτο κομμάτι τη έκθεσης εξετάζει την έμπνευση του σχεδιασμού, τη δεξιοτεχνία και τη δημιουργική πρακτική πίσω από μια σειρά παιχνιδιών. Αυτά δημιουργούνται από μία νέα γενιά σχεδιαστών που προέρχονται είτε από μεγάλα στούντιο ή από ανεξάρτητες ομάδες, καθώς και από άλλους δημιουργικούς τομείς όπως τα νέα μέσα ενημέρωσης και η μουσική σύνθεση.

Στις μεγάλες ατραξιόν της έκθεσης περιλαμβάνονται σκίτσα από τον σχεδιασμό των χαρακτήρων, ένα κοστούμι καταγραφής κίνησης, κινούμενα σχέδια και σημειώσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή του Last of Us από τη Naughty Dog. Ένα οπτικά εκθαμβωτικό μετα-αποκαλυπτικό blockbuster, αυτό το βιντεοπαιχνίδι μπορεί να συγκριθεί με χολιγουντιανή παραγωγή σε φιλοδοξία και εύρος.

Άλλα εκθέματα περιλαμβάνουν πρωτότυπα σχέδια και ερευνητικό υλικό που συλλέχθηκε από έρημο για το Journey, ένα πιο μικρό ανεξάρτητο παιχνίδι, το οποίο αποδεικνύει πώς ένα βιντεοπαιχνίδι μπορεί να προσεγγίσει συναισθηματικά έννοιες όπως η φιλία, η ανθρώπινη σύνδεση, η θετικότητα και η αγάπη.

Εκτίθενται επίσης έργα που έχουν εμπνεύσει τους δημιουργούς όπως ο πίνακας του Ρενέ Μαγκρίτ Le Blanc Seing, που παρείχε ιδέες στη σκηνογραφία του Kentucky Route Zero.

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν τη δυνατότητα να συμπεριλαμβάνουν πολύπλοκα και ευαίσθητα θέματα όπως η εκπροσώπηση, το φύλο, η σεξουαλικότητα και η γεωπολιτική. Καθώς υπάρχουν περισσότερα διαθέσιμα εργαλεία για τη δημιουργία τους και η διανομή έχει εξαπλωθεί, οι σχεδιαστές των παιχνιδιών έχουν ξεκινήσει να ασχολούνται πιο πολύ με κοινωνικές και εθνικές συζητήσεις.

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Arcade Backpack, UCLA Games Lab. Φωτο: Robin Baumgarten

Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης παρουσιάζει συνεντεύξεις και γνώμες από σημαντικούς κατασκευαστές παιχνιδιών που ηγούνται αυτής της συζήτησης, όπως ο προγραμματιστής Rami Ismail και η δικηγόρος Tanya de Pass.

Κοινωνικά θέματα θίγονται μέσα από επιλογές όπως το how do you Do It, ένα ημι-αυτοβιογραφικό παιχνίδι από την Nina Freeman που αντιμετωπίζει την ανακάλυψη της σεξουαλικότητας μέσα από κούκλες, και το Phone Story από τη Molleindustria, ένα σατιρικό ηλεκτρονικό παιχνίδι για κινητά που προσκαλεί τους παίκτες να σκεφτούν τις αρνητικές συνέπειες της κατανάλωσης στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο.

Το τρίτο κομμάτι γιορτάζει την εντυπωσιακή φαντασία και συνεργατική δημιουργικότητα που δείχνουν οι παίκτες των βιντεοπαιχνιδιών σε πραγματικές και εικονικές κοινότητες, ξεπερνώντας τον ρόλο του σχεδιαστή για να εκδημοκρατικοποιήσει τον σχεδιασμό σε μια μεγάλη κλίμακα.

Ο χώρος έκθεσης σε αυτό το κομμάτι έχει διπλό ύψος και περιλαμβάνει μια εγκατάσταση που εξερευνά τον ρόλο του παίκτη ως συνδημιουργού. Εδώ περιλαμβάνονται το απίστευτο κατόρθωμα μηχανικής στο Minecraft, η αναπαράσταση της ηπείρου του Γουέστερος στο Game of Thrones και τα μαζικά θεάματα των τουρνουά online αθλημάτων, όπως το League of Legends World Championships.

Fan art και cosplay από τους λάτρεις που ερμηνεύουν το μέσο με το δικό τους στυλ, δημιουργώντας κοστούμια και αξεσουάρ για να αναπαριστήσουν οι ίδιοι, ή και τα κατοικίδια τους, διάφορους χαρακτήρες, συμπληρώνουν αυτό το μέρος της έκθεσης.

Το παιχνιδιάρικο φινάλε αφορά την άνοδο της DIY σκηνής των ηλεκτρονικών. Εδώ εκτίθενται ασυνήθιστα και απίστευτα παιχνίδια από τους λάτρεις αυτού του είδους, όπως το Bush Bash από την SK Games, που παίζεται σε ένα αυτοκίνητο σεντάν, κομμένο στα δύο, όπου δύο παίκτες μπορούν να πυροβολούν και να οδηγούν.

Οι επισκέπτες μπορούν επίσης να παίξουν παιχνίδια όπως το Line Wobbler από τον Robin Baumgarten, που το εμπνεύστηκε όταν είδε ένα βίντεο με μία γάτα που έπαιζε με ένα ελατήριο.

Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames Facebook Twitter
Το «how do you Do It», ένα ημι-αυτοβιογραφικό παιχνίδι από την Nina Freeman, αντιμετωπίζει την ανακάλυψη της σεξουαλικότητας μέσα από κούκλες.

Info

Videogames: Design/ Play/ Disrupt

Victoria & Albert Museum

Room 39 and the North Court

8 Σεπτεμβρίου 2018 – 24 Φεβρουαρίου 2019

vam.ac.uk/videogames

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

To God of War παίρνει άριστα!

Τech & Science / To God of War παίρνει άριστα!

Ένα έπος γεννημένο από τις στάχτες. Μια τραγική ιστορία επιβίωσης και προστασίας ξετυλίγεται σε ένα βίντεο παιχνίδι που έρχεται να αλλάξει όλα όσα γνωρίζαμε για το είδος. To God of War είναι μια μοναδική εμπειρία, ένα τεχνολογικό αριστούργημα που θέτει νέα πρότυπα για το μέλλον της ψηφιακής διασκέδασης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ κατηγορεί τα βιντεοπαιχνίδια;

Τech & Science / Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ κατηγορεί τα βιντεοπαιχνίδια;

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ γνωρίζει ότι οι πιο ολοκληρωμένες προσεγγίσεις για τη μείωση της εγκληματικότητας απαιτούν και χρόνο και χρήμα και ενδέχεται να συνοδεύονται με πολιτικές δαπάνες βραχυπρόθεσμα. Αντίθετα, το να περάσει την ευθύνη στα βίαια βιντεοπαιχνίδια είναι κάτι πολύ πιο εύκολο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Τα δέκα καλύτερα βιντεοπαιχνίδια του 2017 (μέχρι στιγμής)

Τech & Science / Τα δέκα καλύτερα βιντεοπαιχνίδια του 2017 (μέχρι στιγμής)

Νέοι κόσμοι που περιμένουν να τους ανακαλύψετε σε νέους τίτλους μαζί με το πιο ευφυές παιχνίδι της δεκαετίας. Εδώ η λίστα με τα τα καλύτερα νέα παιχνίδια που έχουμε παίξει μέχρι στιγμής μέσα στο 2017.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ