«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Δεν είναι ένα έπος για ένα συγκεκριμένο γεγονός, ένα φανταστικό ταξίδι, ένα ζευγάρι ερωτευμένων ή αιώνιων αντιπάλων, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα έπη. Αν και είναι γεμάτο με τα παραπάνω, το «Σαχναμέ» επικεντρώνεται γύρω από την ίδια την ουσία και την ψυχή του Ιράν. Λεπτομέρεια από εικονογραφημένο χειρόγραφο του 16ου αιώνα. Πηγή: Metropolitan Museum
0

Οι Ιρανοί είναι πολύ περήφανοι για τον αρχαίο πολιτισμό τους και την περσική γλώσσα. Δίνουν στα παιδιά τους ονόματα θρυλικών ηρώων της αρχαίας Περσίας και θαυμάζουν ειδωλολατρικά τις λέξεις των Χαφέζ, Ρουμί και αμέτρητων άλλων μυστικιστών και βάρδων. Κι όμως, σήμερα δεν θα γνωρίζαμε και πολλά για την περσική γλώσσα, εάν δεν ένας κάποιος συγκεκριμένος ποιητής.


Το «Σαχναμέ» (Βιβλίο των Βασιλέων ή Έπος των Βασιλέων), το οποίο ολοκληρώθηκε από τον ποιητή Φερντοσί στις αρχές του 11ου αιώνα, δεν είναι μόνο ένα λογοτεχνικό αριστούργημα, αλλά και ένα βιβλίο που επί αιώνες έχει καθορίσει το Ιράν και τον ιρανικό λαό και έχει συμβάλει στη διάσωση της περσικής γλώσσας. Αποτελείται από πάνω από 50.000 ομοιοκατάληκτα δίστιχα και είναι το μεγαλύτερο ποίημα που έχει γραφτεί ποτέ από έναν συγγραφέα.

Το «Σαχναμέ» (Βιβλίο των Βασιλέων ή Έπος των Βασιλέων), το οποίο ολοκληρώθηκε από τον ποιητή Φερντοσί στις αρχές του 11ου αιώνα, δεν είναι μόνο ένα λογοτεχνικό αριστούργημα, αλλά και ένα βιβλίο που επί αιώνες έχει καθορίσει το Ιράν και τον ιρανικό λαό και έχει συμβάλει στη διάσωση της περσικής γλώσσας.

Δεν είναι ένα έπος για ένα συγκεκριμένο γεγονός, ένα φανταστικό ταξίδι, ένα ζευγάρι ερωτευμένων ή αιώνιων αντιπάλων, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα έπη. Αν και είναι γεμάτο με τα παραπάνω, το «Σαχναμέ» επικεντρώνεται γύρω από την ίδια την ουσία και την ψυχή του Ιράν· κι ενώ το Ιράν είναι ο πυρήνας του, τα μηνύματα του βιβλίου είναι διαχρονικά και σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να έχουν γραφτεί για ολόκληρη την ανθρωπότητα.


Σπάζοντας τη σιωπή

Για να αναγνωρίσουμε όμως τη σημασία του magnum opus του Φερντοσί, είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο γράφτηκε. Μετά την αραβική εισβολή στο Ιράν τον 7ο αιώνα και την πτώση της Αυτοκρατορίας των Σασσανιδών, ακολούθησε μία από τις σκοτεινότερες περιόδους της ιρανικής ιστορίας.

Υπό την ηγεμονία ξένων κατακτητών, οι υποστηρικτές της εγχώριας μονοθεϊστικής ζωροαστρικής θρησκείας υπέστησαν διωγμούς, βιβλιοθήκες κάηκαν και η περσική γλώσσα καταπνίγηκε στους –όπως τους λένε οι Ιρανοί– «δύο αιώνες σιωπής».

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Εικονογραφημένο χειρόγραφο του Σαχναμέ, Tabriz, Ιράν (περ. 1525-1530). Πηγή: Metropolitan Museum

Το Ισλάμ ήταν η νέα τάξη και η αραβική ήταν η γλώσσα που μιλούσαν οι νέοι κυβερνήτες του Ιράν. Η περσική γλώσσα, όπως και ο ζωροαστρισμός και όλη η ιρανική κουλτούρα, βρέθηκαν σε κίνδυνο εξαφάνισης. Ενώ κάποιοι υπέκυψαν στον ζυγό των κατακτητών και προσπάθησαν να βρουν μια θέση για τον εαυτό τους μέσα στον παράξενο νέο κόσμο, κάποιοι άλλοι Ιρανοί αποφάσισαν να αντισταθούν.

Πριν από την εποχή του Φερντοσί, η επαρχία όπου γεννήθηκε, το Χορασάν, ήταν εστία λαϊκών εξεγέρσεων εναντίον των Αράβων κατακτητών και στην περιοχή γενικά σημειωνόταν αναγέννηση της περσικής κουλτούρας από την εποχή της ηγεμονίας των Ιρανών Σαμανιδών (819-1005 μ.Χ.), που διοικητικά είχαν έδρα την Μπουχάρα του σημερινού Ουζμπεκιστάν.

Ποιητές όπως ο Rudaki ήταν ανάμεσα στου πρώτους που μετά τους «δύο αιώνες σιωπής» έγραψαν σε σύγχρονα περσικά, που είχαν εξελιχθεί από τα περσικά της σαμανιδικής εποχής.

Μέχρι να ξεκινήσει το «Σαχναμέ» ο Φερντοσί, υπήρχαν ήδη άλλες δύο εκδοχές του. Ο ποιητής του 10ου αιώνα Daqiqi είχε γράψει γύρω στους 1.000 στίχους στο «Khodainameh», που βασίζεται σε ένα βιβλίο γνωστό με τον τίτλο «Abu Mansuri Shahnameh». Ο Daqiqi όμως σκοτώθηκε από τον σκλάβο του πριν μπορέσει να ολοκληρώσει τον παιάνα του για το Ιράν.

Έτσι ο Φερντοσί συνέχισε εκεί που σταμάτησε ο Daqiqi για να τελειώσει την ιστορία με την υποστήριξη των Σαμανιδών χορηγών του (οι στίχοι του Daqiqi περιλαμβάνονται και αναγνωρίζονται στην εκδοχή του Φερντοσί).

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Η Αυτοκρατορία των Σαμανιδών που βασίλεψαν από το 819 μέχρι το 1005 μ. Χ, είχε ως έδρα της την Μπουχάρα του σημερινού Ουζμπεκιστάν, όπου και βρίσκεται το μαυσωλείο τους


Από τη «Χώρα των Άριων» στο Ιράν

Με απλά λόγια, το «Σαχμανέ» είναι μία συλλογή τοπικών, προ-ισλαμικών μύθων, θρύλων και ιστορικών επεισοδίων που σχετίζονται με τους Ιρανο-Άριους και γράφτηκε σε μία σχετικά «καθαρή» μορφή σύγχρονων περσικών που σε μεγάλο βαθμό δεν περιέχει δάνεια από ξένες λέξεις. Αν και είναι το εθνικό έπος του Ιράν, η έμφαση γίνεται στους Ιρανούς ως λαό, καθώς το Ιράν του «Σαχναμέ» δεν αντιστοιχεί απαραίτητα στο σύγχρονο Ιράν, ούτε καν με το Ιράν της εποχής του Φερντοσί.

Πέρα από τα σύνορά του που άλλαζαν διαρκώς, πρέπει κανείς να αναλογιστεί τη διαφορά μεταξύ της αρχαίας ιρανικής πατρίδας –της Aryanam Vaejah, δηλαδή της «Χώρας των Άριων»– και του σύγχρονου Ιράν όπου μετανάστευσαν οι Ιρανοί.

Σύμφωνα με τον Dick Davis, μεταφραστή της έκδοσης του «Σαχναμέ» από τον εκδοτικό οίκο Penguin, η Aryanam Vaejah «ήταν σχεδόν σίγουρα στην Κεντρική Ασία: σύγχρονο Ουζμπεκιστάν, Τουρκμενιστάν, [και] Τατζικιστάν».

Ως εκ τούτου, για παράδειγμα, τα όρη Alborz που αναφέρει ο Φερντοσί και που είναι τόσο σημαντικά στην ζωροαστρική λαϊκή παράδοση, δεν είναι τα ίδια με αυτά στο σύγχρονο Ιράν, ή, όπως λέει ο Davis, «το σύγχρονο Σιστάν βρίσκεται στην ουσία δυτικά του αρχαίου Σιστάν».

Ο Davis προσθέτει ότι «στα μυθικά πρώτα κομμάτια του ποιήματος, το Ιράν εκτεινόταν βόρεια μέχρι τις σημερινές Μπουχάρα και Σαμαρκάνδη και ανατολικά έως την επαρχία Χελμάντ στο Αφγανιστάν. Με τους Σασσανίδες, το Ιράν γίνεται λίγο πολύ το σημερινό Ιράν».


Ένα από τα στοιχεία που κάνουν το «Σαχμανέ» ένα τόσο ξεχωριστό έπος είναι το μεγάλο του εύρος. Οι ακαδημαϊκοί συνήθως χωρίζουν το βιβλίο σε τρεις «εποχές». Η πρώτη, η μυθική, ξεκινά με τη δημιουργία του κόσμου και την ηγεμονία του Κεγιουμάρς, του πρώτου Ιρανού βασιλιά (και πρώτου ανθρώπου στη Γη), και συνεχίζει με ιστορίες όπως αυτή του θρυλικού Jamshid και της πτώσης του σε δυσμένεια, και του ξένου και δαιμονικού Zahhak που θάφτηκε ζωντανός από τον σιδερά Kaveh.

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Εικονογραφημένο χειρόγραφο του Σαχναμέ, αφιερωμένο στον σουλτάνο Muhammad, 1524, Tabriz, Ιράν. Πηγή: Metropolitan Museum


Από εκεί η ιστορία προχωρά στην ηρωική εποχή, που περιέχει τον μεγαλύτερο όγκο από τις αγαπημένες και γνωστές ιστορίες του έπους και που έχει στον πυρήνα του την έχθρα μεταξύ των Ιρανών, δυτικά από τον ποταμό Ώξο στην Κεντρική Ασία, και των Τουρανών στην ανατολή.

Αν και ο Φερντοσί αποκαλεί τους Τουρανούς «Τούρκους» στο ποίημα του (καθώς Τούρκοι κατοικούσαν στην περιοχή, στην εποχή του), εκείνοι ήταν στην πραγματικότητα Ιρανοί. «Η έχθρα Ιράν-Τουράν [...] σχεδόν σίγουρα προέρχεται από μία προϊστορική εχθρότητα μεταξύ δύο ιρανικών φυλών.

Εάν υπάρχει ένας χαρακτήρας από το «Σαχναμέ» που κάθε Ιρανός μπορεί να ονομάσει είναι ο Ροστάμ. Ένας θαρραλέος ήρωας όπως κανένας άλλος μέσα στο βιβλίο, πολεμάει με δαίμονες, βοηθάει βασιλιάδες σε δύσκολες καταστάσεις και, όπως ο Ηρακλής, υποβάλλεται σε επτά δοκιμασίες. Σκοτώνει επίσης, χωρίς να το γνωρίζει, τον γιο του σε ένα από τα πιο τραγικά και οδυνηρά κομμάτια του έπους.

Αξιοσημείωτη είναι και η ιστορία του κακότυχου Siyavash που, αφού έχει αποδείξει με μαρτυρικό τρόπο την αθωότητά του
(αφού έχει κατηγορηθεί για βιασμό από τη δολοπλόκα μητριά του), δολοφονείται αργότερα από τους Τουρανούς.

Τελειώνοντας με τον θάνατο του Ροστάμ, το βιβλίο κάνει μία μεταπήδηση στην ιστορική εποχή, η οποία ξεκινά με την εισβολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και τελειώνει –με ιδιαίτερα καυστικό τρόπο– με την εισβολή των μουσουλμάνων Αράβων τον 7ο αιώνα. Αν και χρησιμοποιούν ιστορικά γεγονότα και φιγούρες ως εναρκτήρια σημεία, οι ιστορίες έχουν ωραιοποιηθεί και μεγαλοποιηθεί για λόγους δραματικότητας.

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Εικονογραφημένο χειρόγραφο του Σαχναμέ, αφιερωμένο στον Muzaffar Ali, 1530-1535, Tabriz, Ιράν. Πηγή: Metropolitan Museum


Ενώ τα πράγματά ξεκίνησαν καλά για τον Φερντοσί, δεν είχε ευτυχισμένο τέλος. Πριν μπορέσει να ολοκληρώσει το βιβλίο του, οι Σαμανίδες χορηγοί του κατατροπώθηκαν από του Γαζναβίδες Τούρκους. Σύμφωνα με τον Πέρση συγγραφέα του 12ου αιώνα Nezami Aruzi Samarkandi, αντί για τα 60.000 δηνάρια που είχαν υποσχεθεί στην αρχή στον Φερντοσί, ο Γαζναβίδης σουλτάνος Mahmud του έδωσε μόνο 20.000 ντιράμ, χωρίς να εκτιμήσει τη σημασία του βιβλίου του.

Βαθιά λυπημένος ο Φερντοσί, σύμφωνα με τον Samarkandi, πήγε στα λουτρά, ήπιε μία μπίρα, και μοίρασε τα χρήματα στους παρευρισκόμενους.


Αργότερα, νιώθοντας τύψεις για τη συμπεριφορά του προς τον ποιητή, στον οποίο όπως αναφέρεται σε ένα σωζόμενο χειρόγραφο του «Σαχναμέ» έδωσε το προσωνύμιο «Φερντοσί» (δηλαδή «παραδείσιος»), ο σουλτάνος Μαχμούτ έστειλε 60.000 δηνάρια στον Φερντοσί. Αλλά ήταν πολύ αργά: την ώρα που έφταναν τα χρήματα, η σωρός του Φερντοσί πήγαινε στο κοιμητήριο όπου θα του αρνούνταν η ταφή λόγω των θρησκευτικών του πεποιθήσεων.

Πέθανε φτωχός και βαθιά λυπημένος και τον έθαψαν στον οπωρώνα του.


Θρύλος μετά θάνατον

Αν και καταπτοημένος την εποχή που τον περιφρόνησε ο σουλτάνος, ο Φερντοσί γνώριζε τι είχε επιτύχει. Οι Ιρανοί σήμερα τον έχουν τόσο ψηλά στην υπόληψή τους, όπως και τον Κύρο Β' τον Μεγάλο.


Χαίρει τόσο μεγάλου θαυμασμού και εκτίμησης που κάποιοι του έχουν αποδώσει ότι έσωσε μόνος του την περσική γλώσσα από τη λήθη, πέρα από τη διάσωση τόσων πολλών ιρανικών αρχαίων μύθων και θρύλων. Αυτό είναι «αδικαιολόγητο» κατά τον Davis, καθώς η περσική αναγέννηση ήταν σε πλήρη εξέλιξη πριν από την εποχή του Φερντοσί. «Παρόλα αυτά», λέει, «είναι σίγουρο ότι το "Σαχναμέ" έβαλε τα περσικά στο χάρτη με έναν τρόπο που κανένα ποίημα δεν είχε κάνει ποτέ πριν».

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Μνημείο στην πόλη Tus, που είναι αφιερωμένο στον ποιητή Φερντοσί


Παρά το γεγονός ότι οι ήρωες του «Σαχναμέ» είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία Άριοι Ζωροάστρες και παρά το ότι οι ιστορίες λαμβάνουν χώρα σε αρχαίους και μακρινούς καιρούς, το βιβλίο έχει καταφέρει να υπερβεί την εθνικότητα, τη θρησκεία, τη γεωγραφία και τον χρόνο. «Εξ ορισμού, ένα μεγάλο λογοτεχνικό έργο», λέει ο Davis, «μιλάει πειστικά σε διαφορετικές γενιές, και όχι απαραίτητα με τον ίδιο τρόπο για κάθε γενιά, και το "Σαχναμέ" το έχει κάνει αυτό για πολλούς ανθρώπους εδώ και χίλια χρόνια».

Οι ιστορίες είναι καθηλωτικές και ειπωμένες αριστοτεχνικά· αλλά είναι επίσης διδακτικές, γεμάτες με μαθήματα ζωής, σοφές συμβουλές και παρατηρήσεις για το πώς λειτουργεί ο κόσμος. Ο Φερντοσί εξυμνεί τη σοφία, την πίστη, το κουράγιο, τον πατριωτισμό και τη δικαιοσύνη, προειδοποιεί τους αναγνώστες του για την αστάθεια της τύχης και –παρά την καθοριστική για τους ήρωες του ζωροαστρική πίστη– θρηνεί για το αναπόφευκτο της μοίρας. Το «Σαχναμέ» είναι επιμορφωτικό όσο και ψυχαγωγικό.

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Εικονογραφημένο χειρόγραφο του Σαχναμέ, αφιερωμένο στον σουλτάνο Muhammad, 1525, Tabriz, Ιράν. Πηγή: Metropolitan Museum


Αγαπήθηκε από κάθε ιρανική δυναστεία, λατρεύτηκε από τους Οθωμανούς Τούρκους και τους Μογγόλους της Ινδίας, χαίρει ακόμα μεγάλου θαυμασμού σε πολλές χώρες, από την Τουρκία και τη Γεωργία στα δυτικά έως το Τατζικιστάν στην ανατολή. Έχει επίσης συμπεριληφθεί σε περίοπτη θέση σε σύγχρονα έργα λογοτεχνίας και τέχνης, όπως το «Με λένε Κόκκινο» του Ορχάν Παμούκ, το «Χαρταετοί πάνω απ' την πόλη» του Καλέντ Χοσεϊνί και τα πορτρέτα στο «Βιβλίο των Βασιλέων» της Σιρίν Νεσάτ.

Και ενώ το «Σαχναμέ» –που εγκωμιάζει τη βασιλεία και το προ-ισλαμικό Ιράν– έχει θεωρηθεί ως ανάθεμα από κάποιους στο Ιράν, από την Επανάσταση του 1979 κι έπειτα, οι επικριτές του Φερντοσί τελικά δεν είχαν άλλη επιλογή από το να τον παραδεχτούν – τόσο πολύ είναι ριζωμένος στην καρδιά των Ιρανών, και δικαίως. Είναι γνωστό ότι έγραψε για τους κόπους του: «Πολύ καιρό μόχθησα αυτές τις τρεις δεκαετίες. Τους Ιρανούς αναγέννησα με τα φαρσί (περσικά)».

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Εικονογραφημένο χειρόγραφο του Σαχναμέ, αφιερωμένο στον σουλτάνο Muhammad, 1525, Tabriz, Ιράν. Πηγή: Metropolitan Museum

«Σαχναμέ»: Το Βιβλίο των Βασιλέων που καθόρισε την ιρανική κουλτούρα Facebook Twitter
Εικονογραφημένο χειρόγραφο του Σαχναμέ, αφιερωμένο στον Mirza Muhammad Qabahat, 1525-1530, Tabriz, Ιράν. Πηγή: Metropolitan Museum

 

Με πληροφορίες από BBC / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Εικαστικά / Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Η έκθεση «Medieval Monsters: Terrors, Aliens, Wonders» που φιλοξενείται στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει 70 αποκρουστικά παραδείγματα του Μεσαίωνα και μέσω αυτών εξηγείται ο τρόπος που απεικονίζονταν ως τέρατα μέλη μη προνομιούχων ομάδων, Εβραίοι, μουσουλμάνοι, ακόμη και γυναίκες
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ
Μια έκθεση στο Βρετανικό μουσείο φέρνει στο φως την ιστορία ενός «ξεχασμένου Ασσύριου βασιλιά»

Culture / Μια έκθεση στο Βρετανικό μουσείο φέρνει στο φως την ιστορία ενός «ξεχασμένου Ασσύριου βασιλιά»

Άγνωστοι και σπάνιοι θησαυροί που σχετίζονται με τη ζωή του Ασσύριου βασιλιά Ασσουρμπανιπάλ θα εκτεθούν το επόμενο φθινόπωρο στο φημισμένο μουσείο του Λονδίνου
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ