Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ;

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Τα γυρίσματα της Τροίας στη Μάλτα.
0

Είναι γνωστό πια ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μεγάλες διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές -ακόμα και με αρχαιοελληνική θεματογραφία-, που ενώ θα μπορούσαν να είχαν γυριστεί στην Ελλάδα και να συνεισφέρουν στην οικονομία, διάφοροι παράγοντες, συνήθως γραφειοκρατικοί αλλά όχι μόνο, απέτρεψαν το εγχείρημα και προτιμήθηκαν άλλες χώρες. Ο «Ηρακλής» λόγου χάρη, γυρίστηκε στην Ουγγαρία και η «Τροία» στη Μάλτα και το Μαρόκο. Επίσης στα Βαλκάνια, τόσο η Βουλγαρία όσο και η Ρουμανία εκτός των άλλων διευκολύνσεων, παρέχουν και σημαντική κινηματογραφική υποδομή με υπερμεγέθη στούντιο. Οπότε, η προοπτική γυρισμάτων στην Ελλάδα θα ενίσχυε εκτός των άλλων και την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή με την ανάπτυξη υποδομών και τη μεταφορά τεχνογνωσίας.

Πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή στην προσέλκυση τουριστών. Σαν παράδειγμα ανέφερε τις ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οι οποίες οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα.


Η πολιτική μας ηγεσία αποδεικνύεται σταθερά αρνητική παρόλο τα οικονομικά και τουριστικά οφέλη που θα μπορούσε να αποφέρει ο κινηματογράφος στη χώρα. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου θέλοντας να κάνει μια προσπάθεια στο να αλλάξει αυτή η αποτρεπτική στάση της πολιτείας και να αρχίσει η χώρα να προσελκύει παραγωγούς και κινηματογραφιστές από το εξωτερικό, ανέθεσε στο Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) να εκπονήσει μία μελέτη από την οικονομική οπτική. Η μελέτη αυτή χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση και παρουσιάστηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με τον τίτλο «Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών στην Ελλάδα: Επιδράσεις στην Οικονομία». Είναι και η πρώτη στο είδος της που αφορά στην ανάδειξη του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών προϊόντων γενικότερα σε παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης.

 

Ο πρόεδρος της ΕΑΚ, κος Βασίλης Κατσούφης μίλησε για μία ολοκληρωμένη αποτύπωση των επιδράσεων που έχει ως τώρα η οπτικοακουστική παραγωγή στην εθνική οικονομία, και την ανάγκη να προβληθούν οι δυνατότητες του κινηματογράφου ως όχημα οικονομικής ανάπτυξης, κάτι το οποίο συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Κάλεσε τα αρμόδια Υπουργεία, τους φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση, να συνεργαστούν, ώστε να συγκροτηθεί ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο για τον κινηματογράφο, που θα περιλαμβάνει τρόπους ενίσχυσης της εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής, κίνητρα για επενδύσεις στον οπτικοακουστικό τομέα και το σχέδιο για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα που εκτός από μέσο τουριστικής προβολής, μπορεί να ενδυναμώσει την εθνική παραγωγή δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που διαθέτουμε.

 

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Σκηνή στην Ακρόπολη από την ταινία "Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου".


Από την πλευρά του Ιδρύματος Ωνάση, η κα Αφροδίτη Παναγιωτάκου επιβεβαίωσε την απόφαση του Ιδρύματος να υποστηρίξει το ελληνικό σινεμά και τους Έλληνες δημιουργούς. Ως εκ τούτου εκτός από τις υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές που προσφέρει από το 1978, αναφέρθηκε στη συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου τα τελευταία τρία χρόνια και τόνισε την ανάγκη των συνεργασιών τόσο στο πλαίσιο του ιδιωτικού τομέα, όσο και με τους υπάρχοντες κρατικούς φορείς. Επισήμανε ότι η μελέτη θα βοηθήσει ώστε να προκύψει μία στοιχειοθετημένη χαρτογράφηση του κινηματογραφικού τοπίου, να προσδιοριστεί η συνεισφορά του κλάδου παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών στην ελληνική οικονομία και να αναλυθούν τα εμπόδια που υπάρχουν στην προσέλκυση διεθνών παραγωγών. Συμπλήρωσε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα αποτελέσουν βασικά στοιχεία προς ανάλυση, ώστε το Ίδρυμα Ωνάση να αναπτύξει τον στρατηγικό του σχεδιασμό για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας.


Ο κος Άγγελος Τσακανίκας, Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ και Επιστημονικός Σύμβουλος στο ΙΟΒΕ, ο οποίος ηγήθηκε της ομάδας που εκπόνησε τη μελέτη, αναφέρθηκε στο αυξημένο διεθνώς ενδιαφέρον για το ευρύτερο οικοσύστημα των δημιουργικών βιομηχανιών, και παρουσίασε τα βασικά πορίσματα. Σύμφωνα με αυτά, η παραγωγή 20 ελληνικών ταινιών ετησίως με ένα μέσο προϋπολογισμό της τάξης των 450.000 ευρώ οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 14,2 εκατομμύρια ευρώ στηρίζοντας 272 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας. Αν συνυπολογιστεί η συνεισφορά του ευρύτερου κλάδου συναφών δραστηριοτήτων, όπως είναι η παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων και διαφημιστικών σποτ και γενικά του συνόλου των δραστηριοτήτων του οπτικοακουστικού τομέα, τότε αυτή ανέρχεται σε 686 εκατομμύρια Ευρώ. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας.


Όσον αφορά τις διεθνείς παραγωγές εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά 39 εκατομμύρια ευρώ ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία τέτοια μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας. Όπως πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή στην προσέλκυση τουριστών. Σαν παράδειγμα ανέφερε τις ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οι οποίες οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα. Όλως περιέργως δεν είχε επαρκή στοιχεία για την αύξηση του τουρισμού στη Σκόπελο από την ταινία «Mama Mia».

Θέλουμε η Ελλάδα να μπει στον χάρτη του Χόλιγουντ; Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του Μamma Mia στη Σκόπελο.


Στην εκτενή αυτή μελέτη των 64 σελίδων που το κοινό που παραβρέθηκε άκουσε μόνο ένα γενικότερο πλαίσιο, συμπεριλαμβάνονται και συγκεκριμένες προτάσεις για τους τρόπους προσέλκυσης διεθνών παραγωγών όπως:

  • Η λήψη μέτρων που ήδη έχουν στοιχειοθετηθεί από την υφιστάμενη νομοθεσία όπως είναι η επιστροφή του ειδικού φόρου στους παραγωγούς από τα εισιτήρια των κινηματογραφικών ταινιών.
  • Ο ρόλος ενός γραφείου εξυπηρέτησης (FilmCommission) που θα λειτουργεί συντονιστικά και θα διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους. Αναφέρθηκε σε άλλες χώρες όπου μία παραγωγή μπορεί να αποταθεί σε περισσότερα από ένα γραφείο, σε κάποιες περιπτώσεις όπως της Ισπανίας, και σε περισσότερα σε διαφορετικές πόλεις υποστηρίζοντας το τοπικό συμφέρον. Στην Ελλάδα το ένα και μοναδικό γραφείο υπολειτουργεί.
  • Η ύπαρξη αρχείου φωτογραφικού υλικού, ειδικές μελέτες, εκδόσεις, στατιστικά και πληροφοριών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των ξένων κινηματογραφιστών.
  • Η δυνατότητα και απλοποίηση έκδοσης αδειών λήψης σκηνών, ενιαίο κοστολόγιο, μείωση της γραφειοκρατίας και βελτίωση αρμοδιοτήτων που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής για τα γυρίσματα, μειώνοντας την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει μια κινηματογραφική παραγωγή.

 

Ακολούθησε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τοποθετήσεις και ερωτήσεις από παράγοντες του χώρου και σκηνοθέτες της παλιότερης αλλά και της νεότερης γενιάς. Παρόλο που εκφράστηκαν κάποιες διαφωνίες στη προσέγγιση του θέματος καθώς τα περισσότερα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τους ήταν ήδη γνωστά, η πλειοψηφία συμφώνησε ότι η εκπόνηση της μελέτης είναι μία καλή πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση. Ελπίζοντας ότι σε μία εποχή που η Ελλάδα έχει ανάγκη σοβαρών επενδύσεων, η κινηματογραφική παραγωγή μπορεί να συνεισφέρει παντοιοτρόπως κι ότι η πολιτεία θα καταλάβει την επιτακτική ανάγκη να λυθούν όλα τα προβλήματα που μέχρι τώρα το αποτρέπουν.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ