Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
0
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

Η Ανάφη υπήρξε τόπος εξορίας και έγινε γνωστή ως ένα από τα τέσσερα «Νησιά του Θανάτου», λόγω της γεωγραφικής της θέσης. Σήμερα, «οι πολιτικοί εξόριστοι έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονους αυτοεξόριστους», όπως επισημαίνει η Σαπφώ Ταβούτη, η οποία καταγράφει φωτογραφικά το αίσθημα της απομόνωσης και της κατ' επέκταση μοναξιάς στο νησί.

Η έκθεσή της, υπό τον τίτλο «Exi[s]le», φιλοξενείται από τον δήμο Ανάφης στο παλαιό δημοτικό σχολείο του νησιού, έως και 1 Σεπτεμβρίου 2015. Πρόκειται για ένα φωτογραφικό ντοκιμαντέρ που επιδιώκει να εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μνήμη, την κοινωνική συμβίωση και το πολιτικό παρελθόν σε ένα υπαρξιακό πλαίσιο.

«Ο εγκλεισμός, το αδιέξοδο, η αγωνία είναι ακόμα εκεί. Απλώς τώρα ο "εξόριστος" είναι ελεύθερος να απολαύσει τη μαγεία του τοπίου και την ηρεμία που προσφέρει το νησί.»

«Η Ανάφη είναι το πρώτο νησί, το οποίο κατέγραψα φωτογραφικά, από μια λίστα 29 ελληνικών νησιών σχετικά με την εξορία. Το πρότζεκτ αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να επανασυνδεθώ με την ιστορική μνήμη και την αλήθεια ενός παρελθόντος που κυρίευε τη χώρα, ιδίως την περίοδο 1936-1949. Η οπτική αφήγηση αυτής της πολυετούς ιστορίας είναι όμως και μια προσωπική πρόκληση και ικανοποίηση την ίδια στιγμή. Η αυτοεξορία μου στο νησί για 2 περίπου μήνες κατά τη διάρκεια του χειμώνα επηρέασε τον οπτικό και προσωπικό μου συλλογισμό», αναφέρει η Σαπφώ στο LIFO.gr

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

«Η έρευνα μου για τους εξόριστους στην Ανάφη διήρκεσε συνολικά 6 μήνες και καταρρίφθηκε σχεδόν από τη πρώτη μέρα της διαμονής μου στο νησί. Οι πληροφορίες των βιβλίων και των αρχείων, που βρήκα, δεν συμβάδιζαν απόλυτα με τις λιγοστές μαρτυρίες των κατοίκων. Κανένα βιβλίο δεν αναφέρεται στις μυστηριώδεις εξαφανίσεις των βαρκών που μετέφεραν τους εξόριστους κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Η μεγαλύτερη έκπληξη για μένα ήταν ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που φοβούνται να μιλήσουν για το θέμα αυτό. Είναι όμως απολύτως λογικό για κάποιον, που έχει βιώσει την τρομοκρατία του στιγματισμού στο πλαίσιο ενός απολυταρχικού καθεστώτος, να φοβάται να μοιραστεί αυτές τις στιγμές», προσθέτει.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

«Η Ανάφη δεν ήταν Μακρόνησος. Αποκαλέστηκε ένα από τα 4 "Νησιά του Θανάτου" λόγω της γεωγραφικής του θέσης. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχουν ιστορικά αποδεικτικά στοιχεία στο νησί που να μαρτυρούν την παρουσία των εξόριστων. Αυτό που μπορεί να καταγράψει και να υπονοήσει ο φωτογραφικός φακός είναι τα συναισθήματα, που πιθανότατα να είχε ένας εξόριστος στην Ανάφη.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη

»Σήμερα οι πολιτικοί εξόριστοι έχουν αντικατασταθεί από σύγχρονους αυτοεξόριστους, οι οποίοι είτε έχουν απαρνηθεί την αστική ζωή είτε έχουν σταλεί για επαγγελματικούς λόγους στο νησί (π.χ.καθηγητές, ιατρικό προσωπικό). Εγώ δεν ανήκω σε καμία από αυτές τις κατηγορίες. Στη δική μου αυτοεξορία ένιωσα πως είχα τα ίδια συναισθηματικά συμπτώματα με τους αντιφρονούντες του '30 και '40. Ο εγκλεισμός, το αδιέξοδο, η αγωνία είναι ακόμα εκεί. Απλώς τώρα ο "εξόριστος" είναι ελεύθερος να απολαύσει τη μαγεία του τοπίου και την ηρεμία που προσφέρει το νησί», καταλήγει η φωτογράφος.

Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
Ανάφη: Η σύγχρονη απομόνωση σε έναν τόπο εξορίας Facebook Twitter
© Σαπφώ Ταβούτη
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ