Οι Επτά Άγγελοι των Φιλίππων

Οι Επτά Άγγελοι των Φιλίππων Facebook Twitter
0

Ο Άγγελος των Περσών του Αισχύλου, μιλάει για το Παγγαίο και το πέρασμα των Φιλίππων, ο Άγγελος του Θουκυδίδη διηγείται τη μάχη της Αμφίπολης, ο Άγγελος από τη Φυλλάδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μιλάει για το θρυλικό βίο, τους άθλους και τα μεγαλεπήβολα ταξίδια του Μακεδόνα βασιλέα, όπως τη δημιούργησε η λαϊκή φαντασία ανά τους αιώνες, ο Απόστολος Παύλος, ως τέταρτος Άγγελος, με την «επιστολή της χαράς» προς Φιλιππησίους, την «επιστολή της ταπεινοφροσύνης»  εκφράζει με τρυφερότητα μέσα από τη φυλακή την ικανοποίηση του στους χριστιανούς των Φιλίππων, ο Πλούταρχος, ως Άγγελος περιγράφει τη μάχη των Φιλίππων μέσα από το βιβλίο του Δίων-Βρούτος, ο Σαιξπηρικός Άγγελος μέσα από τον Ιούλιο Καίσαρα περιγράφει το τέλος του Κάσσιου και του Βρούτου στους λόφους των Φιλίππων, και ένας σύγχρονος Άγγελος από τον Θόδωρο Γρηγοριάδη, ενός συγγραφέα που γεννήθηκε και μεγάλωσε κοιτάζοντας τα Τενάγη των Φιλίππων, ο οποίος μιλάει για τους σημερινούς Φιλίππους, σαν κάποιος καντινιέρης έξω από το αρχαίο θέατρο που καταφτάνει για να πει ένα μεγάλο μαντάτο.

Οι Επτά Άγγελοι των Φιλίππων Facebook Twitter

Εφτά ηθοποιοί, ανάμεσα τους η Λυδία Φωτοπούλου και η Φιλαρέτη Κομνηνού, σε μία εικαστική παράσταση στην οποία συνεργάζονται οι φωτογράφοι Στράτος Καλαφάτης και Λία Ναλμπαντίδου υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Καβάλας - Φιλίππων Θοδωρή Γκόνη.

  

Ο Θοδωρής Γκόνης λέει για τη σύλληψη της παράστασης του:  «Μου αρέσει ο αθλητής που, αρκετές ώρες πριν από τον αγώνα, κατεβαίνει με την πολιτική του περιβολή στον αγωνιστικό χώρο επιθεωρώντας τον απ’ άκρου εις άκρον, περπατώντας τον, πατώντας τον σπιθαμή προς σπιθαμή, γιατί το ξέρει, το μυστικό κρύβεται πάντα μέσα στο γήπεδο. Έτσι λοιπόν, περπατώντας ολόκληρο το χειμώνα στα Τενάγη των Φιλίππων, κωπηλατώντας από τον Αγγίτη έως στον Στρυμόνα, οδοιπορώντας στο όρος Παγγαίον, στο Θέατρο και στον αρχαιολογικό χώρο, η πατούσα μου με έβγαλε στα Εφτά αυτά μεγάλα κείμενα. Το ήξεραν καλά οι παλιοί περιηγητές. Οδοιπορώντας γνωρίζεις τους τόπους, δηλαδή τους ανθρώπους.

Οι Επτά Άγγελοι των Φιλίππων Facebook Twitter

Αυτό λοιπόν ήταν η αιτία αυτής της παράστασης και αφορμή η υποψηφιότητα του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων για ένταξή του στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Από εκεί και πέρα ήρθαν οι συνεργάτες και οι φίλοι, το Φεστιβάλ και η πόλη της Καβάλας».  

Η Φιλαρέτη Κομνηνού εξηγεί από την πλευρά της: «Αυτό που θα αφηγηθώ είναι η μάχη της Αμφίπολης όπως την καταγράφει ο μέγας ιστορικός Θουκυδίδης, η σύγκρουση Αθηναίων και Σπαρτιατών για την κυριαρχία τους σ` αυτήν την αποικία .Είναι αποκαλυπτικό να μαθαίνεις για τις στρατηγικές των προγόνων μας και θα πρόσθετα ιδιαίτερα χρήσιμο στις ημέρες μας. Σας μεταφέρω ένα απόσπασμα και αφήνω τα συμπεράσματα σε εσάς...

«Ήταν λάθος να υποτιμήσουν την δύναμη των αντιπάλων καθώς οι 
εκτιμήσεις τους βασίζονταν περισσότερο σε τυφλή επιθυμία παρά σε 
ασφαλείς σταθμίσεις, διότι συνηθίζουν οι άνθρωποι ότι επιθυμούν να το 
εναποθέτουν ασυλλόγιστα στην ελπίδα και ότι πάλι δεν θέλουν ,να το 
απωθούν κατασκευάζοντας αυθαίρετους συλλογισμούς».

  

Οι Επτά Άγγελοι των Φιλίππων Facebook Twitter

 

Και η Λυδία Φωτοπούλου συμπληρώνει:  «19 χρονών έπαιξα για πρώτη φορά στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων. Και ακολούθησαν καλοκαίρια με πολλές παραστάσεις στο υπέροχο αυτό θέατρο. Τώρα, χάρη στην ιδέα του Θοδωρή Γκόνη, έρχομαι για ακόμη μια φορά, αλλά το ιδιαίτερα συγκινητικό αυτής της παράστασης είναι ότι δεν γίνεται απλώς στο αρχαίο θέατρο αλλά γίνεται για το ίδιο το θέατρο . Αφού αυτή η παράσταση φιλοδοξεί να γίνει  ο πρεσβευτής για την θετική έκβαση της υποψηφιότητας του θεάτρου των Φιλίππων στα παγκόσμια μνημεία της ΟΥΝΕΣΚΟ. Μέσα από του εφτά αγγέλους θα ακουστεί αλλά και θα βιωθεί συγκινησιακά όλη η ιστορία αυτού του τόπου. Και το κοινό , για πρώτη φορά καθισμένο στην ορχήστρα του θεάτρου, θα έχει μπροστά στα μάτια  του το κοίλον και θα το βλέπει  να μεταμορφώνεται μαγικά , μέσα από τις εξαιρετικές  εικόνες που δημιούργησαν γι αυτό η ομάδα του Στράτου Καλαφάτη».

Όπως κάθε χρόνο, το Φεστιβάλ Φιλίππων παρουσιάζει έναν νέο τίτλο, μια νέα θεματική που αγκαλιάζει τις εκδηλώσεις του, με χαρακτήρα επίκαιρο και διαχρονικό. Φέτος το καλοκαίρι, παίρνοντας σαν αφορμή - και θέλοντας με τον «τρόπο» του να πει το δικό του παρών – στην επίσημη ελληνική υποψηφιότητα του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων για την ένταξή του στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, φέτος είναι αφιερωμένο σε εφτά Αγγέλους.

Στην αρχαία τραγωδία ο άγγελος αφηγείται στους ήρωες γεγονότα που συνέβησαν εκτός σκηνής, μέσα στο παλάτι ή στο ναό. Οι άγγελοι στον χριστιανισμό σύμφωνα με τον Ιωάννη Δαμασκηνό είναι φύσεις νοερές, αεικίνητες, αυτεξούσιες, ασώματες και κατά χάριν αθάνατες, δεν περιορίζονται από το χρόνο και το χώρο, ενώ δεν έχουν φύλο. Αλλά οφείλουμε να ξεκινήσουμε με την αντίληψη ότι ο Άγγελος είναι ίσως κάτι παραπάνω από αυτό. Είναι η ίδια η αγγελία.

Συνδυάζοντας τις δύο έννοιες, εφτά Άγγελοι θα εμφανιστούν, ο καθένας με το δικό του μήνυμα, το δικό του λόγο, το δικό του δρόμο, τη δική του στιγμή μέσα στην αιωνιότητα των Φιλίππων. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ