Πατρίς, θρησκεία, χωρίς οικογένεια

Πατρίς, θρησκεία, χωρίς οικογένεια Facebook Twitter
0

Tα τελευταία χρόνια κάτι έγινε και, ξαφνικά, έργα που είχαμε ξεχάσει, ως ανήκοντα σ' ένα παρελθόν του «βουνού και του λόγγου», ξανάρχονται στο προσκήνιο και μάλιστα από νέους καλλιτέχνες του θεάτρου. «Δεν πρόκειται για μόδα», λέει ο Ανέστης Αζάς που παρουσιάζει τον Αγαπητικό της Βοσκοπούλας του Δημητρίου Κορομηλά στο Σχολείο, «αλλά ένδειξη ωρίμανσης και μιας νέας αυτοπεποίθησης. Μέσα σ' αυτό το πολυεθνικό μίξερ που ζούμε, υπάρχει αναγκαιότητα να δούμε τις θεατρικές απαρχές μας. Υπάρχουν καταπληκτικές σκηνές στον "Αγαπητικό", όσο για τη σκηνή της κατάρας είναι ίσως η καλύτερη σκηνή της νεότερης ελληνικής δραματουργίας, τόσο δυνατή και καλογραμμένη, πραγματική σπουδή για κάθε ηθοποιό», λέει ο 29χρονος σκηνοθέτης.

Ξεκίνησε να σπουδάζει θεατρικές σπουδές στη Θεσσαλονίκη, αλλά τελικά τον τράβηξε η σκηνοθεσία. «Όντας σε φάση αναζήτησης -είχα ανάγκη να γνωρίσω καινούργια πράγματα- βρέθηκα στο Βερολίνο, μου άρεσε η πόλη και κάπως έτσι βρέθηκα και στη Δραματική Σχολή του Βερολίνου.

Η σχολή εκεί ακολουθεί την ιδεολογική γραμμή τουΜπρεχτ -δηλαδή έχει σαφείς κοινωνικοπολιτικές αναφορές. Ο στόχος και η άσκηση του σπουδαστή είναι να ξεκαθαρίσει μέσα του γιατί κάνει ένα έργο, για ποιο κοινό. Μια άλλη θεμελιώδης διαφορά σε σχέση με την αγγλοσαξωνική σχολή ή τη ρωσική, είναι ότι εκεί οι επίδοξοι σκηνοθέτες μαθαίνουν να μην υπηρετούν τα κείμενα. Θεωρούν ότι βρισκόμαστε σ' ένα μετα-δραματικό στάδιο όπου δεν ισχύει ότι ο σκηνοθέτης, ο θίασος, όσοι συμμετέχουν, πρέπει να υπηρετούν τον συγγραφέα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην παράσταση -όχι στο έργο».

Εξηγεί ότι δουλεύοντας στην κατεύθυνση αυτή δεν σημαίνει ότι γίνεται αυτοσκοπός να είναι η παράσταση «μοντέρνα», γρήγορη καιανατρεπτική. «Αλλά δεν μπορείς να αγνοείς τι γίνεται στο χώρο των τεχνών γενικότερα. Ο Ροΐδης μιλώντας στον πρόλογο της Πάπισσας Ιωάνναςγια το πώς προχώρησε η δυτική τέχνη μέσα στους αιώνες, καταλήγει πώς εμείς μείναμε στον Μεσαίωνα κολλημένοι "ως τα οστρείδια στο βράχο". Κάθε εποχή έχει τον τρόπο σκέψης της, κι αυτός είναι που καθορίζει τον τρόπο που κάνεις θέατρο, τον τρόπο που παίζεις κ.ο.κ.».

Αλλά πώς καταλήγει ένας νέος δημιουργός του 2007 σε μια ιστορία που εξελίσσεται σ' ένα ορεινό χωριό της Φωκίδας του 1890, όπου μια νεαρή καλής οικογένειας αρνείται τον πλούσιο γαμπρό για τον έρωτα ενός φτωχού νέου; Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από την ομορφιά και την αγνότητα της ζωής του χωριού, τις φουστανέλες, τα τάματα και τις κατάρες, που αρχικά δεν γίνεται εμφανές;

«Στον κόσμο αυτού του ερωτικού μελοδράματος η θρησκευτική πίστη παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη ζωή των ανθρώπων, σ' όλες τις αποφάσεις και στην καθημερινότητά τους. Θεώρησα ότι ως κείμενο είναι μια καλή αφορμή για μια παράσταση που εξετάζει τον ρόλο της θρησκείας στη ζωή μας, για το σήμερα στην Ελλάδα. Μ' ενδιέφερε να επαναδιαπραγματευθούμε ζητήματα όπως η καταγωγή και η θρησκεία. Οπωσδήποτε με επηρέασε το γεγονός ότι κατάγομαι από θρησκευόμενη οικογένεια και από μία πόλη, τη Θεσσαλονίκη, όπου η εξουσία της Εκκλησίας είναι πολύ μεγάλη και όπου ο συντηρητισμός καταντάει αφόρητος. Μέσα στο χάος της Αθήνας δεν καταλαβαίνεις ότι κι εδώ υπάρχουν ανάλογες δυνάμεις συντήρησης, ωστόσο κάθε τόσο όλο και κάποιο έργο τέχνης αποσύρεται επειδή κάποιος θεωρεί ότι θίγει τα ιερά και τα όσιά του».

Ο Ανέστης Αζάς πιστεύει ότι στην κατεύθυνση αυτή έχει σημασία να ασχοληθούμε εκ νέου με κείμενα που είναι χαραγμένα στη συλλογική μνήμη. «Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, "ο Αγαπητικός" ήταν το κατάλληλο κείμενο για μια διαλεκτική σκηνοθεσία, για μια σκηνική αντιπαράθεση με το τρίπτυχο πατρίς-θρησκεία-οικογένεια».

Έπειτα από 6 χρόνια στο Βερολίνο, ζητάμε τη γνώμη του για το θέατρο της πόλης: «Τα βερολινέζικα θέατρα έπεσαν κάπως τη δεκαετία του '90, είναι αλήθεια. Η Volksbuhne εξακολουθεί να είναι ισχυρός πόλος ακόμη και σήμερα που δεν είναι στην καλύτερη φάση του, γιατί παραμένει πολιτικοποιημένο θέατρο. Το Βerliner Ensemble, πάλι, είναι πια ένα μουσείο, με μέσο όρο ηλικίας θεατών τα πενήντα -έχει χάσει την πολιτική του αιχμή, την οξύτητα με την οποία έγραψε ιστορία.

Το Shaubuhne είναι πιο ποπ, είναι το μόνο θέατρο που διαφημίζεται στο αεροδρόμιο -ίσως επειδή είναι βαθιά μέσα στο δυτικό Βερολίνο και το κοινό του είναι σαφώς πιο αστικό. Ξέρετε, η δεκαετία του '90 ήταν κουραστική για πολλούς ανθρώπους στην πρώην Ανατολική Γερμανία. Ήθελαν μεν την αλλαγή, τις μεταρρυθμίσεις, την ελευθερία τους, αλλά δεν ήθελαν να "χάσουν" την πατρίδα τους. Η πτώση του Τείχους λειτούργησε σαν ντόμινο αλλαγών κι αυτό ήταν κάτι που ένιωθαν την ανάγκη να το διαπραγματευθούν ξανά και ξανά. Ακόμη και σήμερα, όταν πας στην καντίνα της Volksbuhne, κάθε δεύτερη συζήτηση έχει να κάνει με το παρελθόν».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ