Πατρίς, θρησκεία, χωρίς οικογένεια

Πατρίς, θρησκεία, χωρίς οικογένεια Facebook Twitter
0

Tα τελευταία χρόνια κάτι έγινε και, ξαφνικά, έργα που είχαμε ξεχάσει, ως ανήκοντα σ' ένα παρελθόν του «βουνού και του λόγγου», ξανάρχονται στο προσκήνιο και μάλιστα από νέους καλλιτέχνες του θεάτρου. «Δεν πρόκειται για μόδα», λέει ο Ανέστης Αζάς που παρουσιάζει τον Αγαπητικό της Βοσκοπούλας του Δημητρίου Κορομηλά στο Σχολείο, «αλλά ένδειξη ωρίμανσης και μιας νέας αυτοπεποίθησης. Μέσα σ' αυτό το πολυεθνικό μίξερ που ζούμε, υπάρχει αναγκαιότητα να δούμε τις θεατρικές απαρχές μας. Υπάρχουν καταπληκτικές σκηνές στον "Αγαπητικό", όσο για τη σκηνή της κατάρας είναι ίσως η καλύτερη σκηνή της νεότερης ελληνικής δραματουργίας, τόσο δυνατή και καλογραμμένη, πραγματική σπουδή για κάθε ηθοποιό», λέει ο 29χρονος σκηνοθέτης.

Ξεκίνησε να σπουδάζει θεατρικές σπουδές στη Θεσσαλονίκη, αλλά τελικά τον τράβηξε η σκηνοθεσία. «Όντας σε φάση αναζήτησης -είχα ανάγκη να γνωρίσω καινούργια πράγματα- βρέθηκα στο Βερολίνο, μου άρεσε η πόλη και κάπως έτσι βρέθηκα και στη Δραματική Σχολή του Βερολίνου.

Η σχολή εκεί ακολουθεί την ιδεολογική γραμμή τουΜπρεχτ -δηλαδή έχει σαφείς κοινωνικοπολιτικές αναφορές. Ο στόχος και η άσκηση του σπουδαστή είναι να ξεκαθαρίσει μέσα του γιατί κάνει ένα έργο, για ποιο κοινό. Μια άλλη θεμελιώδης διαφορά σε σχέση με την αγγλοσαξωνική σχολή ή τη ρωσική, είναι ότι εκεί οι επίδοξοι σκηνοθέτες μαθαίνουν να μην υπηρετούν τα κείμενα. Θεωρούν ότι βρισκόμαστε σ' ένα μετα-δραματικό στάδιο όπου δεν ισχύει ότι ο σκηνοθέτης, ο θίασος, όσοι συμμετέχουν, πρέπει να υπηρετούν τον συγγραφέα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην παράσταση -όχι στο έργο».

Εξηγεί ότι δουλεύοντας στην κατεύθυνση αυτή δεν σημαίνει ότι γίνεται αυτοσκοπός να είναι η παράσταση «μοντέρνα», γρήγορη καιανατρεπτική. «Αλλά δεν μπορείς να αγνοείς τι γίνεται στο χώρο των τεχνών γενικότερα. Ο Ροΐδης μιλώντας στον πρόλογο της Πάπισσας Ιωάνναςγια το πώς προχώρησε η δυτική τέχνη μέσα στους αιώνες, καταλήγει πώς εμείς μείναμε στον Μεσαίωνα κολλημένοι "ως τα οστρείδια στο βράχο". Κάθε εποχή έχει τον τρόπο σκέψης της, κι αυτός είναι που καθορίζει τον τρόπο που κάνεις θέατρο, τον τρόπο που παίζεις κ.ο.κ.».

Αλλά πώς καταλήγει ένας νέος δημιουργός του 2007 σε μια ιστορία που εξελίσσεται σ' ένα ορεινό χωριό της Φωκίδας του 1890, όπου μια νεαρή καλής οικογένειας αρνείται τον πλούσιο γαμπρό για τον έρωτα ενός φτωχού νέου; Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από την ομορφιά και την αγνότητα της ζωής του χωριού, τις φουστανέλες, τα τάματα και τις κατάρες, που αρχικά δεν γίνεται εμφανές;

«Στον κόσμο αυτού του ερωτικού μελοδράματος η θρησκευτική πίστη παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη ζωή των ανθρώπων, σ' όλες τις αποφάσεις και στην καθημερινότητά τους. Θεώρησα ότι ως κείμενο είναι μια καλή αφορμή για μια παράσταση που εξετάζει τον ρόλο της θρησκείας στη ζωή μας, για το σήμερα στην Ελλάδα. Μ' ενδιέφερε να επαναδιαπραγματευθούμε ζητήματα όπως η καταγωγή και η θρησκεία. Οπωσδήποτε με επηρέασε το γεγονός ότι κατάγομαι από θρησκευόμενη οικογένεια και από μία πόλη, τη Θεσσαλονίκη, όπου η εξουσία της Εκκλησίας είναι πολύ μεγάλη και όπου ο συντηρητισμός καταντάει αφόρητος. Μέσα στο χάος της Αθήνας δεν καταλαβαίνεις ότι κι εδώ υπάρχουν ανάλογες δυνάμεις συντήρησης, ωστόσο κάθε τόσο όλο και κάποιο έργο τέχνης αποσύρεται επειδή κάποιος θεωρεί ότι θίγει τα ιερά και τα όσιά του».

Ο Ανέστης Αζάς πιστεύει ότι στην κατεύθυνση αυτή έχει σημασία να ασχοληθούμε εκ νέου με κείμενα που είναι χαραγμένα στη συλλογική μνήμη. «Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, "ο Αγαπητικός" ήταν το κατάλληλο κείμενο για μια διαλεκτική σκηνοθεσία, για μια σκηνική αντιπαράθεση με το τρίπτυχο πατρίς-θρησκεία-οικογένεια».

Έπειτα από 6 χρόνια στο Βερολίνο, ζητάμε τη γνώμη του για το θέατρο της πόλης: «Τα βερολινέζικα θέατρα έπεσαν κάπως τη δεκαετία του '90, είναι αλήθεια. Η Volksbuhne εξακολουθεί να είναι ισχυρός πόλος ακόμη και σήμερα που δεν είναι στην καλύτερη φάση του, γιατί παραμένει πολιτικοποιημένο θέατρο. Το Βerliner Ensemble, πάλι, είναι πια ένα μουσείο, με μέσο όρο ηλικίας θεατών τα πενήντα -έχει χάσει την πολιτική του αιχμή, την οξύτητα με την οποία έγραψε ιστορία.

Το Shaubuhne είναι πιο ποπ, είναι το μόνο θέατρο που διαφημίζεται στο αεροδρόμιο -ίσως επειδή είναι βαθιά μέσα στο δυτικό Βερολίνο και το κοινό του είναι σαφώς πιο αστικό. Ξέρετε, η δεκαετία του '90 ήταν κουραστική για πολλούς ανθρώπους στην πρώην Ανατολική Γερμανία. Ήθελαν μεν την αλλαγή, τις μεταρρυθμίσεις, την ελευθερία τους, αλλά δεν ήθελαν να "χάσουν" την πατρίδα τους. Η πτώση του Τείχους λειτούργησε σαν ντόμινο αλλαγών κι αυτό ήταν κάτι που ένιωθαν την ανάγκη να το διαπραγματευθούν ξανά και ξανά. Ακόμη και σήμερα, όταν πας στην καντίνα της Volksbuhne, κάθε δεύτερη συζήτηση έχει να κάνει με το παρελθόν».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ