Ευτυχώς υπάρχουν τα τιμητικά Όσκαρ «της παρηγοριάς» για να διορθώνουν τις αδικίες της «επίσημης» τελετής

Ευτυχώς υπάρχουν τα τιμητικά Όσκαρ «της παρηγοριάς» για να διορθώνουν τις αδικίες της «επίσημης» τελετής Facebook Twitter
«Ευχαριστώ την Ακαδημία και όλους όσους με βοήθησαν στην πορεία μου», είπε απλά ο Ντέιβιντ Λιντς, πριν απευθυνθεί προς το ίδιο το αγαλματίδιο: «Έχεις πολύ ωραίο πρόσωπο. Καληνύχτα».
0

Δεδομένου του πόσο απασχολεί την επιτροπή των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου η χρονική διάρκεια της τελετής απονομής των Όσκαρ κάθε Φλεβάρη, θα έπρεπε να έχουν δώσει προ πολλού ένα βραβείο στον Ντέιβιντ Λιντς. Στα χθεσινά Βραβεία Governors – την παράπλευρη ειδική τελετή τιμητικής επιβράβευσης «έργου ζωής» και ανθρωπιστικής προσφοράς – ο μεγάλος σκηνοθέτης έλαβε το πρώτο Όσκαρ στην καριέρα του και ο λόγος του υπήρξε υποδειγματικά λιτός και σύντομος. «Ευχαριστώ την Ακαδημία και όλους όσους με βοήθησαν στην πορεία μου», είπε απλά, πριν απευθυνθεί προς το ίδιο το αγαλματίδιο: «Έχεις πολύ ωραίο πρόσωπο. Καληνύχτα».

Ο 73χρονος σκηνοθέτης – προσωπικότητα με τιτάνια επίδραση στο σύγχρονο κινηματογράφο – έχει υπάρξει τέσσερις φορές υποψήφιος στην καριέρα του και την μία από τις φορές που έχασε το βραβείο, είχε συλληφθεί από την κάμερα να τον συλλυπείται ένα άλλος αιώνιος χαμένος στις επίσημες τελετής απονομής των Όσκαρ, ο Ρόμπερτ Όλτμαν, ο οποίος επίσης παρέλαβε το τιμητικό βραβείο «της παρηγοριάς» το 2006, λίγους μήνες πριν από τον θάνατό του. Για πολλά χρόνια, το τιμητικό βραβείο λειτουργούσε ως καθυστερημένη αναγνώριση του έργου σημαντικών δημιουργών που δεν νίκησαν ποτέ στον επίσημο συναγωνισμό, αλλά τα φετινά Βραβεία Governor έμοιαζαν ιδιαιτέρως προσανατολισμένα στην διόρθωση αδικιών και λαθών του παρελθόντος εκ μέρους της Ακαδημίας.

Για πολλά χρόνια, το τιμητικό βραβείο λειτουργούσε ως καθυστερημένη αναγνώριση του έργου σημαντικών δημιουργών που δεν νίκησαν ποτέ στον επίσημο συναγωνισμό, αλλά τα φετινά Βραβεία Governor έμοιαζαν ιδιαιτέρως προσανατολισμένα στην διόρθωση αδικιών και λαθών του παρελθόντος εκ μέρους της Ακαδημίας.

Μέχρι και πριν μια δεκαετία, το τιμητικό Όσκαρ αποτελούσε τμήμα της επίσημης τελετής του Φεβρουαρίου. Ήταν το επιβλητικό κομμάτι της μετάδοσης και περιλάμβανε μια μακρά εισαγωγή, ένα βίντεο με αποσπάσματα από το έργο του τιμώμενου προσώπου και συχνά μια φλύαρη, ασυνάρτητη και φορτισμένη συγκινησιακά ομιλία του υπερήλικα συνήθως νικητή. Υπήρξαν και κάποιες εξαιρέσεις σ' αυτόν τον κανόνα, όπως η περίπτωση του Άλφρεντ Χίτσκοκ που δεν είχε πάρει κανένα Όσκαρ πριν το τιμητικό βραβείο του 1968, και όταν ανέβηκε στη σκηνή να το παραλάβει είπε απλά «Ευχαριστώ». Το 2009 όμως, ο προβληματισμός της επιτροπής σχετικά με τη μακρά διάρκεια της τελετής, οδήγησε στη δημιουργία των Βραβείων Governors, της τελετής που γίνεται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες στο Grand Ballroom του Hollywood and Highland Center και δεν μεταδίδεται τηλεοπτικά.

Ευτυχώς υπάρχουν τα τιμητικά Όσκαρ «της παρηγοριάς» για να διορθώνουν τις αδικίες της «επίσημης» τελετής Facebook Twitter
Η άλλη σπουδαία μορφή της έβδομης τέχνης που τιμήθηκε φέτος με το τιμητικό Όσκαρ είναι η 91χρονη σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ η οποία εκφώνησε τον λόγο της στα ιταλικά και τον ρόλο της μεταφράστριας ανέλαβε η Ιζαμπέλα Ροσελίνι (αριστερά).

Η άλλη σπουδαία μορφή της έβδομης τέχνης που τιμήθηκε φέτος με το τιμητικό Όσκαρ είναι η 91χρονη σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ, η πρώτη γυναίκα που είχε κερδίσει υποψηφιότητα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας το 1976 για την ταινία της «Επτά καλλονές», αλλά είχε χάσει τότε από τον σκηνοθέτη του πρώτου "Rocky", Τζον Αβίλντσεν. Η Βερτμίλερ, η οποία εκφώνησε τον λόγο της στα ιταλικά – τον ρόλο της μεταφράστριας ανέλαβε η Ιζαμπέλα Ροσελίνι – αστειεύτηκε ότι έχει φτάσει η στιγμή να δημιουργηθεί μια θηλυκή εκδοχή του αγαλματίδιου.

«Θα ήθελε να πάρει το όνομα 'Άννα'», είπε εκ μέρους της Βερτμίλερ η Ροσελίνι. «Γυναίκες στην αίθουσα, φωνάξτε παρακαλώ όλες μαζί: 'Θέλουμε την Άννα, τον θηλυκό Όσκαρ!».

Το βραβείο στην Βερτμίλερ παραδόθηκε από την Τζέιν Κάμπιον και την Γκρέτα Γκρέτα Γκέργουιγκ – οι τρεις τους, μαζί με την Σοφία Κόπολα και την Κάθριν Μπίγκελοου, παραμένουν οι μοναδικές γυναίκες που έχουν κερδίσει υποψηφιότητα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας (η Μπίγκελοου είναι η μοναδική νικήτρια, to 2010 με το "The Hurt Locker"). «Πώς διορθώνεις τις αδικίες αιώνων πατριαρχικής κυριαρχίας;» ρώτησε η Κάμπιον παραδίδοντας το βραβείο, για να δώσει η ίδια την απάντηση: «Ξεκινώντας από την Λίνα Βερτμίλερ».

Με στοιχεία από το Atlantic.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM