Η τέχνη είναι ένα εργαλείο

Η τέχνη είναι ένα εργαλείο Facebook Twitter
0

Είναι γνωστό ότι πρόκειται για έναν ιδιαίτερο δημιουργό, σκηνοθέτη, σεναριογράφο, κινηματογραφιστή, ενίοτε και φωτιστή, με σπουδαίες δουλειές στο θέατρο [Μορφές από το έργο του Βιζυηνού, Λίγο απ' όλα (Καραγκιόζης), Άσμα ασμάτων] αλλά και στο σινεμά (Το δέντρο που πληγώναμε και Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων). Τελευταία του δημιουργία είναι η θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία του έργου του Θωμά Ψύρρα Μαράν Αθά στο θέατρο Μεταξουργείο, σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου και με μοναδική ερμηνεύτρια τη Γιασεμή Κηλαηδόνη. Πρόκειται για την ιστορία ενός 90χρονου μοναχού, ο οποίος μετά από 65 χρόνια σιωπής εξομολογείται τη ζωή του. Ο θεατής, μέσα από αυτή την εξιστόρηση, παρακολουθεί κι άλλους χαρακτήρες να αναδύονται από τη μνήμη του. Συνολικά 19 πρόσωπα ερμηνεύει η Γιασεμή Κηλαηδόνη σε μια γλώσσα ιδιότυπη, μια μείξη διαλέκτων της Θεσσαλίας με τον λόγο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του Γεώργιου Βιζυηνού.

Πώς έφτασε στα χέρια σας το βιβλίο του Θωμά Ψύρρα και πώς καταλήξατε να το διασκευάζετε για το θέατρο;

Ήτανε μια πρόταση που μου έγινε από τη Γιασεμή Κηλαηδόνη. Αυτή είχε και το βιβλίο και τη σκέψη να γίνει θεατρικό. Μόλις βρήκα χρόνο λοιπόν κάθισα και σε ένα διάστημα αρκετών μηνών έκανα αυτήν τη δουλειά.

Αυτό, πάντως, είναι κάτι που συνηθίζετε, δηλαδή να διασκευάζετε λογοτεχνικά έργα ή κείμενα που δεν είχαν προοριστεί για τη θεατρική σκηνή. Για ποιον λόγο;

Είναι μια ανάγκη που προκύπτει, διότι ενώ στη λογοτεχνία προσλαμβάνει κανείς με τη δική του φαντασία το κείμενο, το θέατρο μας δίνει τη δυνατότητα να αποκαλύπτονται οι πίσω πλευρές του κειμένου και έτσι να μας φανερώνεται κυρίως η ουσία του. Οι χαρακτήρες βγαίνουν πιο ανάγλυφοι και έτσι αυτή η αίσθηση που εισπράττει κανείς προσωπικά, στο θέατρο την εισπράττει συλλογικά μέσα σε έναν κοινό χώρο. Όταν αντιλαμβανόμαστε κάτι με κοινούς κώδικες επικοινωνίας η συγκίνηση πολλαπλασιάζεται. Ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να ξεγελαστεί από τη συναισθηματική του φόρτιση ή από την προσωπική του κατάσταση, αλλά ο συλλογικός κώδικας που δημιουργείται μέσα σε έναν χώρο είναι αλάθητος.


Άλλη η διαδικασία της ανάγνωσης και άλλη αυτή της θέασης ενός θεατρικού έργου, υποθέτω.

Υπάρχουν λογοτεχνικά έργα που είναι πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο να γίνουν παραστάσεις, ωστόσο υπάρχουν κείμενα που μας δίνουν τη δυνατότητα να το κάνουμε.

Ποιο είναι το νόημα της φράσης Μαράν Αθά, που σημαίνει ο Κύριος πλησιάζει;

Αρχικά μπορεί να το εκλάβει κανείς ως μια απειλή τιμωρίας - η τιμωρία του Θεού όταν απομακρύνεσαι από αυτόν. Στην ουσία, όμως, αυτό που προκύπτει μέσα από μια βαθύτερη ανάγνωση του έργου είναι ότι το «Μαράν Αθά» είναι μια προειδοποίηση για το γεγονός ότι κρίνεσαι όχι τόσο γι' αυτά που έπραξες, αλλά γι' αυτά που δεν τόλμησες να κάνεις. Είναι ουσιαστικά ένας καθρέφτης που σε βάζει απέναντι στο θέμα της βούλησης, που είναι πάρα πολύ παλιό αλλά και πάντα καινούργιο. Επίσης, θέτει το ζήτημα της προσωπικής ευθύνης. Με αυτή την έννοια το έργο ξεφεύγει από την ηθογραφία και μπαίνει σε θέματα τα οποία μας αφορούν καθημερινά.

Η ηθογραφία και η ελληνική παράδοση, βέβαια, είναι κάτι που σας απασχολεί και αυτό φαίνεται από όλες σας τις δουλειές.

Ασφαλώς, το θέμα της ηθογραφίας με απασχολεί και δεν είναι κάτι που γίνεται τυχαία. Ο τρόπος που προσπαθώ να αντιμετωπίσω όμως αυτό που ονομάζεται παράδοση στην πραγματικότητα δεν είναι αυτό που παράγει νοσταλγία. Η παράδοση με ενδιαφέρει ως ένα υπόβαθρο το οποίο είναι ένα δοχείο γνώσης όπου βρίσκεις στοιχεία για να τροχίσεις τη σκέψη σου και να επανατοποθετηθείς στην πραγματικότητα. Η τέχνη δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι μια ανάγκη για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τη λαίλαπα και το χάος της καθημερινότητας και της ζωής. Μας δίνει μέτρο, ουσία, περιεχόμενο και μέθοδο για να μπορούμε να δοκιμαζόμαστε. Επομένως είναι ένα εργαλείο η τέχνη.

Πόσο δύσκολο ήταν να δουλέψετε με τη Γιασεμή Κηλαηδόνη σε μια γλώσσα τόσο δύσκολη;

Ήμουν απόλυτα τυχερός που έκανα αυτήν τη δουλειά με τη Γιασεμή. Τη θεωρώ πολύ μεγάλη ηθοποιό. Ήταν όντως δύσκολη υπόθεση, αλλά η Γιασεμή το δούλεψε και έκανε πολλές προσωπικές υπερβάσεις. Όταν τέλειωσε αυτό που λέγεται συνεργασία και διδασκαλία, ξαφνικά είδα μια ηθοποιό να παίζει στο θέατρο και είχα την αίσθηση ότι με διδάσκει πλέον, δεν τη διδάσκω εγώ. Αυτός ο τρόπος δουλειάς είναι σπάνιος και προσωπικά με συγκινεί.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ