Υπαρξιακή αγωνία

Υπαρξιακή αγωνία Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ.
0

Ο τίτλος της τελευταίας παράστασης της ομάδας RootlessRoot της Λίντας Καπετανέα και του Γιόζεφ Φρούτσεκ Eyes in the color of the rain που θα παρουσιαστεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (11-13 και 16-20/2) ήταν η πρώτη φράση που έγραψαν στο τετράδιο οι δυο χορευτές-χορογράφοι, όταν αποφάσισαν να δημιουργήσουν το επόμενο έργο τους. «Είχαμε τον τίτλο που μας έδινε πολλά και διαφορετικά πεδία δράσης. Αμέσως μετά ήρθε το θέμα και αυτό με το οποίο θα θέλαμε να ασχοληθούμε», εξηγεί η Λίντα Καπετανέα. Το βιογραφικό της είναι εξαιρετικό: απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης με μετεκπαίδευση στις σχολές Merce Cunningham, Μοvement Research και Dance Space στη Νέα Υόρκη κι ένα Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας από το υπουργείο Πολιτισμού. Το 2002 βρέθηκε στην ομάδα Ultima Vez του διάσημου Βέλγου χορογράφου και καλλιτέχνη Wim Vandekeybus. Εκεί γνώρισε τον Σλοβάκο περφόρμερ Γιόζεφ Φρούτσεκ, και κάπως έτσι γεννήθηκε η ομάδα RootlessRoot το 2006 - και η τετράχρονη κόρη τους. Η πρώτη τους εμφάνιση επί ελληνικού εδάφους ήταν στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας το 2007 με το Sudden showers of silence. Μετά, στο Φεστιβάλ Αθηνών, το ίδιο έργο εξέπληξε πολλούς με τη φρεσκάδα του, ενώ το έργο τους UNA στο Θέατρο Κιβωτός πέρσι τον Απρίλιο πήρε εξαιρετικές κριτικές. Η μόνιμη βάση τους βρίσκεται στην Αθήνα, άλλα ταξιδεύουν με τα έργα τους ανά την Ευρώπη - τον Ιανουάριο παρουσίασαν το έργο τους Giving birth to a thousand years of silence στο Κάσελ της Γερμανίας. Εξάλλου, η μόνη διαφορά που βρίσκουν οι ίδιοι μεταξύ του ελληνικού και του ξένου κοινού είναι ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι θεατές είναι πιο εξοικειωμένοι με τον χορό και τις παραστατικές τέχνες. Στο site τους βρίσκει κανείς ένα μηδενιστικό quote του Νίτσε. «Σε όλες τις παραστάσεις ασχολούμαστε με το θέμα της ύπαρξης. Με την πάλη για τη ζωή, τη θλίψη του ανθρώπου, την αγάπη, την ομορφιά της ψυχής. Τα έργα μας στην αρχή είναι ένα μυστήριο. Δεν μπορούμε να έχουμε τον απόλυτο έλεγχο και δεν θέλουμε να τον έχουμε. Ζουν από μόνα τους. Είμαστε και συμμετέχοντες αλλά και παρατηρητές». Η τελευταία τους παράσταση Εyes in the color of the rain έχει ως θέμα την κρίση ταυτότητας μιας κοινωνίας που επιθυμεί να μείνει αναλλοίωτη παρά τις επιλογές της. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως γι' άλλη μια φορα το έργο τους είναι υπαρξιακό. Δυο ήταν οι επιρροές τους, το έντονα θρησκευτικό ποίημα του Γουίλιαμ Μπλέικ «Νύχτα» και η Αποκάλυψη του Ιωάννη. «Η παράσταση ασχολείται με το θέμα της διαφθοράς του πολιτισμού, της πίστης, της θρησκείας. Ο δυτικός πολιτισμός και οι δυτικες κοινωνίες βασίζονται στην ανεντιμότητα και τη διαφθορά, τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο, οι οποίες με τη σειρά τους πραγματώνονται από τη χριστιανική θρησκεία και την κύρια λειτουργία αυτής, τη χειραγώγηση και τη δημιουργία κοινωνικού έλεγχου. Η παράσταση είναι μια φρενήρης και επώδυνη σύγκρουση ανά- μεσα στη φυσική ύλη και την ψυχή». Και ο τίτλος της ομάδας; RootlessRoot σημαίνει «ρίζα χωρίς ρίζα», εξηγεί η Λίντα Καπετανέα. «Για μας, RootlessRoot σημαίνει μια εξερεύνηση ώστε να ανακαλύψεις τον εαυτό σου. Και αυτό θα πρέπει να κάνουμε στη ζωή μας. Να ρωτάμε ξανά και ξανά ποιοι είμαστε και ποια είναι η ουσία της ύπαρξής μας».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ