Άγνωστος Ευριπίδης

Άγνωστος Ευριπίδης Facebook Twitter
0

Δύο τραγωδίες έχουν διασωθεί στις οποίες κύριο πρόσωπο είναι ο Ηρακλής. Οι Τραχίνιες του Σοφοκλή και ο Ηρακλής Μαινόμενος του Ευριπίδη. Στον Ηρακλή Μαινόμενο, ο Ηρακλής, μετά απ’ όσα έχει κάνει για τους συνανθρώπους του, αφού μόχθησε στα πέρατα του γνωστού τότε κόσμου για να καθαρίσει τη Γη από απειλές εναντίον του ανθρώπινου γένους, αφού εξημέρωσε άγριες θάλασσες, διάβηκε παρθένους τόπους, σήκωσε στις πλάτες του τον ουρανό και καταδύθηκε στον Άδη για να φέρει πίσω τον Κέρβερο, επιστρέφει στον Πάνω Κόσμο για να βρει τους σφετεριστές της εξουσίας ν’ απειλούν την ίδια του την οικογένεια.

Οδηγείται σ’ ένα ακόμα φονικό, απαλλάσσοντας τη Θήβα απ’ τον επικίνδυνο Λύκο που αυθαίρετα είχε υφαρπάξει τον θρόνο της, κι εκείνη ακριβώς τη στιγμή η υπέρτατη θεά Ήρα επιλέγει να στείλει, από ζήλεια, υποπτευόμενη ότι ο πραγματικός του πατέρας είναι ο Δίας, την Ίριδα και τη Λύσσα με σαφή αποστολή να του σαλέψουν τα μυαλά. Εκείνος υποκύπτει και μέσ' στη θολούρα του σκοτώνει γυναίκα και παιδιά. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί το ανίερο έγκλημά του, απελπισμένος, θέλει να δώσει τέλος στη ζωή του. Ο άτρωτος υπερήρωας, έχοντας πέσει θύμα της τερατώδους αχαριστίας θεών κι ανθρώπων, μένει μόνος κι ανήμπορος μπροστά στη μοίρα. Ο φίλος του Θησέας τον αποτρέπει από ένα άδοξο τέλος, τον πείθει ότι πρέπει να δεχτεί το κακό που του συνέβη και να σταθεί όρθιος, αντάξιος της φήμης που τον θέλει σωτήρα των θνητών.

Ο Ηρακλής διδάσκεται την εγκαρτέρηση κι αφοσιώνεται στην υπηρεσία του καλού. Ο Ευριπίδης, στην τραγωδία του αυτή, εξανθρωπίζει τον ημίθεο Ηρακλή, τον φέρνει αντιμέτωπο με τα θεία και προσπαθεί να εξηγήσει την ανθρώπινη φύση που ανά πάσα στιγμή στρέφεται με όλη της την επιθετικότητα απέναντι ακόμα και στον ίδιο της τον εαυτό. Στην πραγματικότητα μιλάει, εν έτει 423 π.Χ., για τον ολοκληρωτικό πόλεμο των Αθηναίων που, θέλοντας να προασπίσουν την πόλη τους -όταν εχθροί καιροφυλακτούσαν κι απεργάζονταν τον αφανισμό τους-, έστρεψαν τα όπλα εναντίον Ελλήνων, λερώνοντας τα χέρια τους με αδελφικό αίμα.

Πόσο πιο σύγχρονος μπορεί ν’ αποδειχθεί ο μέγιστος ποιητής; Πόσο πιο κοντά στην κριτική της μηδαμινότητας και της θνητότητάς μας, της σύγχυσης και της απελπισίας μας απέναντι στον παραλογισμό της ιστορίας και τα ανεξήγητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς; Το δυσπρόσιτο και ακανθώδες αυτό έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Επίδαυρο το 1960 με πρωταγωνιστή τότε τον Θάνο Κωτσόπουλο και σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, ανεβαίνει στις 5 και 6 Αυγούστου απ’ το Εθνικό Θέατρο, με σκηνοθέτη αυτήν τη φορά τον Μιχαήλ Μαρμαρινό και τον Νίκο Καραθάνο στον ομώνυμο ρόλο.

Ο Μαρμαρινός σημειώνει: «Ο Ηρακλής μοιάζει να έρχεται από την τελευταία ελληνική γενιά -πριν, αρκετά πριν απ’ το σήμερα- που πίστευε και αγωνιζόταν για Ιδέες. Για να προδοθεί τελικά από φίλους και εχθρούς. Και με αυτή την απόλυ- τη γεύση της προδοσίας να οδηγηθεί στην καταστροφή. Και μετά να προσπαθήσει τον θάνατο».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ