Το Χώμα

Το Χώμα Facebook Twitter
0

Την πρώτη φορά που είδα παράσταση της Γιολάντας Μαρκοπούλου, ένα έργο για τα βασανιστήρια στη Χιλή του Πινοσέτ, ήταν χειμώνας του 2007 και μας μοίρασαν κουβέρτες για ν’ αντέξουμε το κρύο. Η ίδια έμοιαζε με μαθήτρια λυκείου. Ένα όμορφο κορίτσι 26 χρονών. Κι όμως είχε πάρει ένα συνεργείο αυτοκινήτων στον Κεραμεικό, το είχε μετατρέψει σε θέατρο, παρέα με μια εξίσου παθιασμένη ομάδα συνεργατών, και ξεκινούσε την πορεία της. Σήμερα, παράσταση την παράσταση , η ομάδα του «Συνεργείου» και η Γιολάντα Μαρκοπούλου δεν χρειάζονται συστάσεις. Πάντα, άλλωστε, κάτι σε τραβάει στη δουλειά τους, κι ας διαλέγουν άγνωστους συγγραφείς, κατά προτίμηση ισπανόφωνους. Αυτήν τη φορά τον Χοσέ Ραμόν Φερνάντεζ και το Χώμα του, γραμμένο το 1998. Ομολογώ, όμως, ότι η επιλογή του χώρου τράβηξε, κατ’ αρχάς, το ενδιαφέρον μου. Μια αυλή στο Μεταξουργείο, στην πλατεία Αυδή.
«Κάνοντας βόλτα στο Remap 3, είδα αυτό το παλιό, ερειπωμένο σπίτι, με την αυλή μπροστά του, και είπα αμέσως “εδώ πρέπει ν’ ανέβει το Χώμα”. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου εκτυλίσσεται στην αυλή μιας οικογένειας στην Ανδαλουσία. Με οδηγούσε σε παράσταση ανοιχτού χώρου. Κι αυτό το εγκαταλελειμμένο σπίτι, ένα κανονικό, καθόλου νεοκλασικό σπίτι, μοιάζει με φυσικό ντεκόρ. Νιώθεις ότι έχει μια δική του ιστορία, ότι κάποια οικογένεια έζησε εδώ, παιδιά μεγάλωσαν κι έπαιξαν στην αυλή του. Σαν να σού λέει “δώσε μου ζωή”. Αυτό θα κάνουμε κι εμείς, έστω και προσωρινά. Το ξέρω ότι το Μεταξουργείο έχει άσχημη φήμη, λόγω εγκληματικότητας. Όσο, όμως, εμείς φοβόμαστε, τόσο το κέντρο της Αθήνας θα ερημώνει. Πρέπει να το στηρίξουμε, να δείξουμε ότι η πλατεία Αυδή κι αυτό το παλιό σπίτι με την αυλή του θα μπορούσαν να ξαναγίνουν η Αθήνα του σήμερα». Έχει και το Χώμα άμεση σχέση με τα δικά μας. «Είναι η ιστορία ενός εγκλήματος που ζητά κάθαρση και δικαιοσύνη», εξηγεί η Γιολάντα. Μια ομάδα νέων δολοφονούν έναν ξένο που έχει ξεμείνει στο χωριό τους μετά τον τρύγο. Οι κάτοικοι καλύπτουν το φονικό, το θάβουν, σαν να μην έγινε ποτέ. Εννιά χρόνια μετά, ένας από αυτούς που είχαν εμπλακεί στο έγκλημα όχι μόνο παραδέχεται την ενοχή του αλλά και παραδίνεται μόνος του στην αστυνομία. Σηκώνει ηρωικά στους ώμους του το τεράστιο βάρος της μικρής κοινωνίας. «Κάπως έτσι νιώθω ότι είναι και η Ελλάδα σήμερα», λέει η σκηνοθέτις. «Ο κόσμος νιώθει ότι κανείς δεν τιμωρείται για τίποτα. Γι’ αυτό και υπάρχει αναταραχή, τα πράγματα αφήνονται ανεξέλεγκτα και χαοτικά. Κανείς δεν ξέρει σε ποιον και σε τι να πιστέψει, αναζητά κάποιον να μας πάει παρακάτω, να έρθει επιτέλους μια κάθαρση και μια ισορροπία».
Η ίδια βρήκε τον τρόπο ζωής της στο θέατρο, κι ας έχει κάνει υψηλού επιπέδου κινηματογραφικές σπουδές στην Αμερική. «Πρώτα, όμως, έκανα μεταπτυχιακό πάνω στο θέατρο, δουλεύοντας για χρόνια δίπλα στον Κακογιάννη και τον Λιβαθινό», λέει γελώντας. Την ενδιαφέρουν παραστάσεις που «μπορούν να επηρεάσουν τον άλλο, να του δώσουν κουράγιο και ενέργεια, να τον βγάλουν λίγο από τη σκληρή πραγματικότητα». Το «Συνεργείο», ως χώρος και ομάδα, είναι γι’ αυτήν «μια ανοιχτή πόρτα σε όλους». Δεν είναι τυχαία, για παράδειγμα, τα δωρεάν μαθήματα θεάτρου και φωτογραφίας που δίνει σε μετανάστες και πρόσφυγες. «Τρεις από τους μαθητές μας βρέθηκαν να παίζουν στην παράσταση Πατρίδες του Εθνικού», μας θυμίζει περήφανη. Ένα προνομιούχο κορίτσι της αστικής τάξης, με καλές σπουδές στο εξωτερικό, βρέθηκε ξαφνικά ανάμεσα στα συνεργεία, τις αυλές και τους κυνηγημένους της Αθήνας; «Στο σπίτι μου κυριαρχούσε η τέχνη, η μητέρα μου ήταν ζωγράφος. Ποτέ δεν ένιωσα διαφορετική από τους άλλους. Το αντίθετο. Πάντα αισθανόμουν ότι ήθελα ν’ ανήκω παντού, να βλέπω και να κρίνω τον καθένα χωριστά, ως άνθρωπο. Όταν μετά τα μαθήματα στο “Συνεργείο” μιλάω με τους νεαρούς πρόσφυγες, κυρίως Αφγανούς, που έρχονται και μοιραζόμαστε τις ιστορίες μας, αυτά που νιώθουμε είναι κοινά. Το θέατρο διδάσκει την ανεκτικότητα και τη συνύπαρξη».

Πώς ζει η ίδια την κρίση; Φοβάται; Ελπίζει; «Στενοχωριέμαι πολύ γι’ αυτούς που βρέθηκαν στον δρόμο, που δεν μπορούν να ζήσουν την οικογένειά τους. Αυτό είναι για μένα το πιο σκληρό κομμάτι της κρίσης. Από κει και πέρα, ήταν ίσως αναμενόμενο. Δεν νομίζω ότι ο τρόπος ζωής μας είχε σχέση με το επίπεδο της παραγωγής. Κρίμα που αφεθήκαμε να φτάσουμε σ’ αυτό το σημείο, με τη βοήθεια, φυσικά, αυτών που μας κυβερνούσαν τόσα χρόνια. Ελπίζω ότι τώρα ίσως να έχουμε μια ευκαιρία να κάνουμε μια μεγάλη στροφή, ν’ αναπτυχθούμε πραγματικά ως χώρα».

Για τη Γιολάντα ο πολιτισμός είναι μια εξαιρετική πρόταση για την ανάπτυξη. «Πρέπει να επενδύσουμε πολύ σοβαρά στην σύγχρονη ελληνική τέχνη και στον τουρισμό», λέει. «Χρειαζόμαστε μια νέα, ισχυρή καλλιτεχνική ταυτότητα, που δεν θα αντιγράφει και δεν θα δανείζεται στοιχεία από το εξωτερικό. Αυτή την εποχή όλος ο κόσμος είναι στραμμένος στην Ελλάδα, θέλει να μάθει, να καταλάβει τι μας συμβαίνει. Δείτε πώς τα κατάφερε το ελληνικό σινεμά».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ