Requiem aeternam dona eis, Domine!

Requiem aeternam dona eis, Domine! Facebook Twitter
Φωτό: Χάρης Ακριβιάδης
0

Στην πρώτη λέξη της νεκρώσιμης ακολουθίας της Καθολικής Εκκλησίας («Requiem aeternam dona eis, Domine») που παρακαλεί τον Θεό να χαρίσει αιώνια ανάπαυση στους κεκοιμημένους οφείλεται η ονομασία του μουσικού είδους του ρέκβιεμ. Η εξάρτησή του από την τυπολογία (στη δομή, τη μορφή και τη γλώσσα) της εκκλησιαστικής λειτουργίας δεν εμπόδισε σπουδαίους συνθέτες να ασχοληθούν με αυτό. Κάποια από τα πιο σημαντικά έργα της μπαρόκ, της κλασικής και της ρομαντικής περιόδου της συμφωνικής μουσικής είναι ρέκβιεμ, με πλέον χαρακτηριστικά αυτά του Μότσαρτ και του Βέρντι.

Η ιδέα ενός ρέκβιεμ απασχολούσε τον Βέρντι τουλάχιστον από το 1868-9, όταν πρότεινε σε Ιταλούς συνθέτες της εποχής του να γράψουν μαζί ένα «συλλογικό» έργο στη μνήμη του Ροσίνι. O ίδιος είχε αναλάβει το καταληκτικό μέρος («Libera me») του άτυχου, τελικά, σχεδίου. Εκ νέου δουλέμενο, ωστόσο, εκείνο το «Libera me» κλείνει το ρέκβιεμ που συνέθεσε μόνος του πια ο Βέρντι στη μνήμη του ρομαντικού συγγραφέα και Ιταλού πατριώτη Alessandro Manzoni (1785-1873).

«Ο Βέρντι είχε ήδη μεγάλη εμπειρία στην όπερα όταν έγραψε το “Ρέκβιεμ”, ένα έργο μοναδικό στην ιστορία της μουσικής γιατί συνδυάζει την κατάνυξη, την εσωτερικότητα και την υπαρξιακή αγωνία μιας λειτουργίας με τη δραματικότητα μιας όπερας. Έχει πολύ μεγάλες αντιθέσεις που συναρπάζουν και καθηλώνουν ακόμα και τον πιο αμύητο ακροατή. Έχει, δηλαδή, μέρη που τραγουδιούνται ψιθυριστά από τη χορωδία και την ορχήστρα να παίζει τόσο απαλά, σαν η μουσική να βγαίνει από τα μύχια της ψυχής, όπως και το περίφημο χορωδιακό “Dies Irae” (“Ημέρα Οργής”) που σε συγκλονίζει με τη δύναμη, η οποία ξεχειλίζει. Εδώ το πνεύμα του λόγου (αναφέρεται στην τρομερή οργή του Θεού προς τους αδίκους) αποτυπώνεται ευθέως στη μουσική: όλοι παίζουν όσο πιο δυνατά μπορούν, και η γκρανκάσα και όλα τα κρουστά και τα χάλκινα πνευστά και η χορωδία! Γι’ αυτό και το “Ρέκβιεμ” του Βέρντι συγκινεί όχι μόνο το κοινό αλλά και τους μουσικούς που το ερμηνεύουν» λέει ο Βασίλης Χριστόπουλος, ο διευθυντής και μαέστρος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Βασίλης ΧριστόπουλοςΕίναι μια καλή στιγμή για την πρώτη τη τάξει ορχήστρα της χώρας. Κατά την περίοδο 2012-13 είχε αύξηση 45% των εσόδων από τα εισιτήρια σε σχέση με το 2011-2. «Το κοινό αναγνώρισε την άνοδο του καλλιτεχνικού επιπέδου της ορχήστρας αλλά και την προσπάθεια που κάνουμε για ενδιαφέροντα προγράμματα (που έχουν πια μια δραματουργική συνοχή, με θεματικούς κύκλους μέσα στην ίδια σεζόν αλλά και με συνδετικό άξονα σε κάθε συναυλία, ώστε να μην είναι απλώς ωραία έργα, τυχαίως συνδυασμένα). Επιδιώκουμε με κάθε τρόπο τη βελτίωση της συνολικής εικόνας της ΚΟΑ, με υπέρβαση, συχνά, των σωματικών και ψυχικών αντοχών μας» σχολιάζει ο ο 38χρονος αρχιμουσικός και αναφέρεται στον θεσμό των εισαγωγικών ομιλιών που δίνονται (δωρεάν) πριν από τις τακτικές συναυλίες της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής, τον οποίο και καθιέρωσε ο ίδιος, αλλά και στην πολιτική χαμηλών ως προς το κόστος εισιτηρίων. « Ένα μέσο εισιτήριο είναι της τάξης των 15 ευρώ. Το φοιτητικό είναι 5 ευρώ, που σημαίνει ότι για να ακούσει ο φοιτητής την καλύτερη ορχήστρα της χώρας του ζωντανά πληρώνει λιγότερο απ’ όσο για να δει μια ταινία στο σινεμά» εξηγεί.

Η ΚΟΑ ανταμείβεται από το κοινό για την κοπιώδη προσπάθειά της να γίνει καλύτερη εν μέσω κρίσης, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση. Το ταμείο της είναι άδειο, καθώς ακόμα δεν έχει πάρει κάποια δόση από τη, μειωμένη στο μισό, επιχορήγηση του 2013! Ας θυμίσουμε στον κ. Τζαβάρα, μήπως και δείξει έστω και καθυστερημένα την αναγκαία έγνοια, ότι σε όλες τις χώρες οι ορχήστρες συμφωνικής μουσικής επιχορηγούνται γιατί είναι αδύνατον, όσο χρηστή κι αν είναι η διαχείριση των οικονομικών της, να συντηρηθεί χωρίς την υποστήριξη της πολιτείας.

«Η ορχήστρα είναι το πιο περίπλοκο δημιούργημα του ανθρώπινου πολιτισμού. Δεν υπάρχει κάτι πιο δύσκολο από το να ζητάς από 60, 80, 90 ανθρώπους να είναι άριστα προετοιμασμένοι, να βάλει ο καθένας την ψυχή και την προσωπικότητά του στην ερμηνεία του μουσικού έργου και την ίδια στιγμή όλοι μαζί να παραμερίσουν την προσωπική τους άποψη και να προσαρμοστούν στην άποψη του μαέστρου και στον τρόπο και τον ήχο του διπλανού τους! Σκεφτείτε τι σημαίνει αυτό όταν έχεις 16 πρώτα βιολιά, πόσο μάλλον στο “Ρέκβιεμ”, που θα είναι 30! Με άλλα λόγια, μια πολυπληθής ομάδα πρέπει να παίξει ταυτόχρονα, με την ίδια ταχύτητα στο δοξάρι, με την ίδια δυναμική στον ήχο και το ίδιο ηχόχρωμα, με την ίδια άρθρωση. Απαιτείται από αυτούς το εξής σχιζοφρενικό: να παραμερίσουν το εγώ τους χάριν της συλλογικής προσπάθειας και την ίδια στιγμή να μην είναι άβουλοι, να μην υπακούουν απλώς σε εντολές –γιατί τότε η μουσική θα βγει άνευρη! Ωστόσο, παρά κάποιες διαφορές και διαφωνίες που μπορεί να σημειωθούν στις πρόβες, τελικά, όλοι συμπλέουμε στην επιθυμία να βγει καλή η συναυλία» καταλήγει ο Β.Χριστόπουλος.

Με τέσσερις σπουδαίους λυρικούς καλλιτέχνες, τη Ρουμάνα υψίφωνο Τσέλια Κοστέα, τη Γαλλίδα μεσόφωνο Ζεραλντίν Σωβέ, τον Αυστραλό τενόρο Στιβ Ντέιβισλιμ και τον Ρώσο βαθύφωνο Γιούρι Βορομπιόφ, και με τρεις χορωδίες (της ΕΡΤ, του Δήμου Αθηναίων και τη Μητροπολιτική Χορωδία της Σόφιας!) το «Ρέκβιεμ» του Βέρντι από την ΚΟΑ στο Ηρώδειο φαίνεται πως θα είναι μια θεσπέσια, πραγματικά γενναιόδωρη εμπειρία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ