Ρομέν Γαβράς: «Αν οι γκάνγκστερ είχαν ευφυΐα, θα ήταν επιστήμονες!»

Ρομέν Γαβράς: «Αν οι γκάνγκστερ είχαν ευφυΐα, θα ήταν επιστήμονες!» Facebook Twitter
Ο Ρομέν Γαβράς, απέδειξε, με κάθε του δουλειά, πως είναι ένας συνεπέστατος καλλιτέχνης, που, μάλιστα, αποτύπωσε μοναδικά τη σύγχυση και τη βία που επικρατούν στα σύγχρονα αστικά κέντρα, κάτι εξαιρετικά επίκαιρο σήμερα
0

Όταν είσαι γιoς του Κώστα Γαβρά και γυρίζεις διαφημιστικά, κάποιος θα πει πως έχεις «χάσει» τον προσανατολισμό σου. Ο Ρομέν Γαβράς, όμως, απέδειξε, με κάθε του δουλειά, πως είναι ένας συνεπέστατος καλλιτέχνης, που, μάλιστα, αποτύπωσε μοναδικά τη σύγχυση και τη βία που επικρατούν στα σύγχρονα αστικά κέντρα, κάτι εξαιρετικά επίκαιρο σήμερα: Οι εικόνες από τις διαδηλώσεις των Κίτρινων Γιλέκων θα μπορούσαν να προέρχονται από τα βιντεοκλίπ που γύρισε για τους Justice, τον Jay-Z, τον Kanye West και τη M.I.A.

Η τελευταία, μάλιστα, όταν τον επέλεξε, του είπε «έχεις το ελεύθερο να καταστρέψεις την καριέρα μου» – τέτοια είναι η φήμη του! Με το Ο κόσμος σου ανήκει ο Γαβράς επιχειρεί ένα δύσκολο χατ-τρικ, μια γκανγκστερική κωμωδία, που λειτουργεί χάρη στον ρυθμό της αλλά και τις κεντρικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών – και ο Γαβράς έχει δίκιο όταν λέει πως δεν έχουμε δει ποτέ μια τέτοια Ιζαμπέλ Ατζανί στο σινεμά. Η, δε, κουβέντα μας, που έλαβε χώρα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, έγινε στα αγγλικά, αλλά έχωσε και πολλά «γαλλικά» κατά τη διάρκειά της...

Ξέρετε τι είναι ακόμα πιο σοκαριστικό; Οι ταινίες με «μηνύματα», με ηθικά διδάγματα. Και η δική μου ταινία δεν έχει τέτοια, γιατί ο ήρωάς της είναι ένας άνθρωπος της εποχής που ζούμε. Δεν έχει όνειρα για το μέλλον.

— Το πρώτο πράγμα που σκέφτεται κανείς βγαίνοντας από την ταινία σας είναι η ερμηνεία της Ιζαμπέλ Ατζανί.

Την έχετε δει ποτέ να παίζει έτσι; Η Ατζανί έχει ένα φυσικό χάρισμα στην κωμωδία, αν και κάναμε πολλές πρόβες. Αγαπηθήκαμε τόσο, που αποφασίσαμε να συνεργαζόμαστε σταθερά. Κάθε φορά που θα κάνω μια ταινία, η Ιζαμπέλ θα είναι «μέσα», έστω και σε μικρό ρόλο. Να σας πω την αλήθεια, νομίζω πως μετά το Μια γυναίκα δαιμονισμένη του Ζουλάφσκι μπορεί να παίξει τα πάντα! (γέλια)


— Είχε πει πολλά εναντίον του τότε, αλλά μετά τη βράβευση στις Κάννες τα γύρισε λίγο.

Ναι, μετά είπε πως η συνεργασία μαζί του την απελευθέρωσε ως ηθοποιό αλλά και ως γυναίκα. Κοιτάξτε, οι ηθοποιοί είναι αξιοθαύμαστα πλάσματα. Και μένα, η μεγάλη μου αγωνία επιστρέφοντας στο σινεμά –γιατί είχα να κάνω ταινία οκτώ χρόνια– ήταν αυτή, πώς θα δουλέψω ξανά με ηθοποιούς. Ε, σκεφτείτε πως ήθελα να κάνω και κωμωδία...


— Δύσκολο είδος.

Πολύ! Γιατί δεν είναι τυπική κωμωδία, φαρσικού χαρακτήρα ας πούμε. Έπρεπε να βρούμε τη φωνή της, την τονικότητά της, γιατί μιλάμε για ένα χιούμορ που κρύβεται στις λεπτομέρειες, στον «αέρα». Εξού και οι πολλές πρόβες. Ε, εκεί η Ιζαμπέλ μας «ανατίναξε» όλους. Σκεφτείτε πως κάναμε πρόβες σε σκηνές εκτός σεναρίου, σκηνές που στήναμε επιτόπου, ακριβώς επειδή γνωρίζαμε πλέον τόσο καλά τους χαρακτήρες αλλά και τη γραμμή πλεύσης που θέλαμε να ακολουθήσουμε. Στο τέλος, πηγαίναμε μαζί για ψώνια και αγοράζαμε φορέματα Versace για τον χαρακτήρα της.


 

Ο Κόσμος σου Ανήκει- τρέιλερ


— «Πειράζετε» τους ηθοποιούς σας στις πρόβες; Τεστάρετε τα όριά τους;

Τους ψυχολογείς πρώτα. Αλλά, ναι, είναι μια μέθοδος που προτιμώ. Μου αρέσει να τους εκπλήσσω, να τους φέρνω αντιμέτωπους με προκλήσεις που δεν περιμένουν. Αλλά η Ιζαμπέλ είναι ατρόμητη! Δεν έκανε πίσω σε τίποτα! Και ο Βενσάν Κασέλ είναι της ίδιας «πάστας», ήρθε στο set με τα γυαλιά και τα ψεύτικα δόντια, είχε βάλει φακούς επαφής, ήταν εντελώς μεταμορφωμένος. Όλα ήταν δική του έμπνευση.


— Είδα μια κοινή σας συνέντευξη στις Κάννες, όπου τον πειράζατε και του είπατε «ψάχναμε καλύτερο ηθοποιό, μα καταλήξαμε σ' εσένα». 

Α, το είδατε αυτό, ε; Ο Βενσάν είναι φίλος χρόνια και εννοείται πως ήταν ο πρώτος που σκέφτηκα όταν έγραφα τον ρόλο. Γι' αυτό, άλλωστε, τον εμπιστεύτηκα τόσο πολύ. Σκεφτείτε πως, ουσιαστικά, του έδωσα μονάχα μία οδηγία.


— Ποια ήταν αυτή;

Του είπα να παίξει σαν πρωταγωνιστής σε μια κακή αστυνομική τηλεταινία! (γέλια)


— Ομολογώ πως δεν έχω δει πολλές γαλλικές.

Α, είναι πολύ αστείες. Σκεφτείτε λίγο πώς παρουσιάζονται οι γκάνγκστερ στα φτηνά βιντεοκλίπ της hip-hop σκηνής και θα μπείτε στο πνεύμα. Ξέρετε, αυτή η αγοραία αντίληψη του τι είναι cool, που επί της ουσίας είναι το ακριβώς αντίθετο.

 

Το βίντεο κλιπ του Ρομέν Γαβρά για το «Gosh» του Jamie XX


— Έχετε κάνει και πολλά βιντεοκλίπ ο ίδιος. Να σας πω την αλήθεια, δεν ξέρω τι είναι cool, το αναγνωρίζω μόνο όταν το βλέπω, αλλά δύσκολα το αναπαράγω.

Δεν είναι περίεργο; Μοιάζει με έναν κώδικα που δεν μπορείς να σπάσεις. Μπορείς να το προσπαθήσεις όμως, αναγνωρίζοντας τις αδιόρατες αλλαγές στη μόδα, παραμένοντας ενήμερος για τις μουσικές τάσεις, χρησιμοποιώντας νέες ατάκες που «αρπάζεις» από την πιτσιρικαρία, αλλά πάντα κάτι θα σου διαφεύγει. Είναι όπως πολλά άλλα πράγματα, τελικά, ή το 'χεις ή δεν το 'χεις – σαν το μουσικό αυτί.


— Τελικά, είναι cool να είσαι γκάνγκστερ;

Από την προσωπική μου εμπειρία μαζί τους, μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως δεν είναι καθόλου.


— Όμως ο Πατσίνο στον «Σημαδεμένο» για πολλούς είναι ο ορισμός του cool.

Γι' αυτό και η δική μου ταινία είναι πιο ρεαλιστική από τον Σημαδεμένο! Κοιτάξτε, μην παρεξηγηθώ, λατρεύω την ταινία του Ντε Πάλμα, λατρεύω και τον Νονό, αγαπώ πολύ αυτό το σινεμά, αλλά ακριβώς επειδή πρόκειται για αριστουργήματα ο κόσμος θαρρεί πως αυτή είναι όντως η ζωή ενός γκάνγκστερ.


— Και οι ταινίες του Μελβίλ;

Αυτές κι αν δεν έχουν σχέση! Η πραγματικότητα είναι πολύ πιο άχαρη. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα για να καταλάβετε τι εννοώ: σε όλες τις ταινίες που βλέπουμε οι γκάνγκστερ είναι πανέξυπνοι, σωστά; Ε, αν οι γκάνγκστερ είχαν τέτοια ευφυΐα στην πραγματικότητα, δεν θα ήταν γκάνγκστερ, θα ήταν επιστήμονες! Έτσι, έβαλα αυτές τις ταινίες που αναφέραμε λίγο στην άκρη και επέστρεψα στις ιταλικές πικρές κωμωδίες του '60.

Ρομέν Γαβράς: «Αν οι γκάνγκστερ είχαν ευφυΐα, θα ήταν επιστήμονες!» Facebook Twitter
Η Ατζανί έχει ένα φυσικό χάρισμα στην κωμωδία


— Θυμήθηκα τις πρώτες ελληνικές κριτικές για το «Ζ» του πατέρα σας, του Κώστα Γαβρά, που τον κατηγορούσαν πως επί της ουσίας οι ταινίες του ήταν περισσότερο ψυχαγωγικές παρά πολιτικές... 

(γέλια) Αλήθεια; Θεέ μου, είναι τόσο ειρωνικό αυτό που μου λέτε! Σ' εμένα λένε «μα, γιατί δεν κάνεις πολιτικές ταινίες, όπως αυτές που έκανε ο πατέρας σου;». Το Ζ είναι μία από τις πιο καθηλωτικές ταινίες που έχω δει ποτέ. Και να σας πω κάτι; Ο κόσμος που πήγε να δει το Ζ πήγε να δει ένα θρίλερ, όχι μια πολιτική ταινία. Αυτό τους τράβηξε στην αίθουσα, κοροϊδευόμαστε τώρα; Και αυτή η επιλογή ήταν, ταυτοχρόνως, μια πολιτική πράξη! Ήταν ένα τρικ, ένα κόλπο: θα φέρω τον κόσμο στις αίθουσες για να τον ψυχαγωγήσω και, ταυτόχρονα, θα τους πω κάτι σημαντικό, κάτι που θέλω να ακούσουν.


— Μπορείτε να τους «τραβήξετε» στην αίθουσα και με το τρικ της «πρόκλησης».

Ναι, αλλά τι σημαίνει να είσαι «προκλητικός»;


— Δεν ξέρω, σας έχουν κατηγορήσει και γι' αυτό, όπως και τον Γκασπάρ Νοέ.

Μια ταινία είναι «προκλητική» για χίλιους διαφορετικούς λόγους. Εξαρτάται πάντα από το ποιος τη βλέπει. Εμένα, ας πούμε, με σοκάρουν πράγματα στο σινεμά που δεν σοκάρουν άλλους θεατές. Να, προηγουμένως μιλούσαμε για το του Φελίνι. Έχετε δει το Nine του Ρομπ Μάρσαλ; Ε, να πάρεις την ταινία του Φελίνι και να την καταντήσεις έτσι, αυτό είναι σοκαριστικό! Ξέρετε τι είναι ακόμα πιο σοκαριστικό; Οι ταινίες με «μηνύματα», με ηθικά διδάγματα. Και η δική μου ταινία δεν έχει τέτοια, γιατί ο ήρωάς της είναι ένας άνθρωπος της εποχής που ζούμε. Δεν έχει όνειρα για το μέλλον.

Ρομέν Γαβράς: «Αν οι γκάνγκστερ είχαν ευφυΐα, θα ήταν επιστήμονες!» Facebook Twitter
Στον Βενσάν Κασέλ έδωσα μόνο μία οδηγία: του είπα να παίξει σαν πρωταγωνιστής σε μια κακή αστυνομική τηλεταινία!
Ρομέν Γαβράς: «Αν οι γκάνγκστερ είχαν ευφυΐα, θα ήταν επιστήμονες!» Facebook Twitter
Ξέρετε τι είναι ακόμα πιο σοκαριστικό; Οι ταινίες με «μηνύματα», με ηθικά διδάγματα. Και η δική μου ταινία δεν έχει τέτοια, γιατί ο ήρωάς της είναι ένας άνθρωπος της εποχής που ζούμε. Δεν έχει όνειρα για το μέλλον.

Info

Η ταινία «Ο κόσμος σου ανήκει» του Ρομέν Γαβρά κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από τη Weird Wave. Η συνέντευξη έγινε στο πλαίσιο του πρόσφατου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ