Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; )

Το μοναδικό Όσκαρ στην ιστορία που δόθηκε κατά λάθος ( ; ) Facebook Twitter
Η Μαρίσα Τομέι κερδίζει (;) το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου, το 1993, για την ερμηνεία της στην ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι»
2

Μπορεί οι επιλογές της Ακαδημίας να υφίστανται κάθε χρόνο δριμεία κριτική από κριτικούς, σινεφίλ και ανθρώπους της βιομηχανίας του κινηματογράφου, μπορεί τα Όσκαρ να είναι διαβόητα για τις παραλήψεις και τις αδικίες τους, ωστόσο το αδιάβλητο του θεσμού δεν έχει ποτέ αμφισβητηθεί - ή μάλλον σχεδόν ποτέ.

Το 1993, η νίκη της πρωτοεμφανιζόμενης 28χρονης Μαρίσα Τομέι στην κατηγορία του Β' Γυναικείου Ρόλου για την ξεχασμένη πλέον ταινία «Το ξαδερφάκι μου, ο Βίνι» έχει μείνει στην ιστορία ως πιθανότατα το μοναδικό «λάθος» του θεσμού. Η Μαρίσα είχε τότε μόλις 5 ταινίες στο ενεργητικό της και φυσικά δεν ήταν φαβορί για το βραβείο, καθώς είχε να ανταγωνιστεί τη Μιράντα Ρίτσαρντσον (Μοιραίο Πάθος), την Τζούντι Ντέιβις (Παντρεμένα ζευγάρια), και τα φαβορί Βανέσα Ρεντκγρέιβ (Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ) και Τζόαν Πλόουραϊτ (Μαγεμένος Απρίλης). Κι όμως η Τομέι κέρδισε.

Όλη τη χρονιά που ακολούθησε, η νίκη αυτή σχολιάστηκε πάρα πολύ (με προφανείς χρονοκαθυστερήσεις σε εποχές που δεν υπήρχε η αμεσότητα των social media) και μια έντονη φήμη άρχισε να κυκλοφορεί στους κύκλους του Χόλιγουντ. Η αρχή, όπως αναφέρουν έπειτα από έρευνα τα sites Snopes και Gawker, έγινε από ένα δημοσίευμα του Hollywood Reporter το 1994: «Μια φήμη κυκλοφορεί στους κύκλους του Μανχάταν. Πέρσι η Μαρίσα Τομέι κέρδισε το χρυσό αγαλματίδιο κατά λάθος, με ένα επακόλουθο σκάνδαλο έτοιμο να εκδηλωθεί και να ντροπιάσει την Ακαδημία».

Τι ακριβώς είχε συμβεί όμως; Σύμφωνα με αυτή τη φήμη, ο Τζακ Πάλανς που παρουσίαζε το συγκεκριμένο βραβείο, δεν ανακοίνωσε τον σωστό νικητή, αλλά απλώς επανέλαβε το τελευταίο όνομα στην κάρτα των υποψηφίων, που δεν ήταν άλλο από αυτό της Τομέι.

Φυσικά το Hollywood Reporter, όπως και το Entertainment Weekly που αναμετέδωσε την ιστορία, ξεκαθάρισαν ότι δεν την υποστήριζαν. Ωστόσο η «βρόμα» είχε ήδη κυκλοφορήσει και εδραιωθεί και μάλιστα, μερικά χρόνια μετά, ο κριτικός κινηματογράφου του Observer, Ρεξ Ριντ, σε συνέντευξή του, αναζωπύρωσε τη φήμη, ισχυριζόμενος ότι ο Πάλανς ήταν υπό την επήρεια ουσιών κατά τη διάρκεια της τελετής και η Ακαδημία προέβη σε τεράστιο «κουκούλωμα» της γκάφας του για να μην πληγεί ανεπανόρθωτα το κύρος της.

Η Ακαδημία βέβαια, από την πλευρά της, αρνήθηκε όλους αυτούς τους ισχυρισμούς, τονίζοντας ότι δύο εκπρόσωποι της εταιρείας Price Waterhouse, η οποία αναλάμβανε την καταμέτρηση των ψήφων, βρίσκονταν πάντα σε ετοιμότητα να επέμβουν σε περίπτωση λάθους. 

Αν προσέξει κανείς το υλικό από εκείνη τη βραδιά, δεν μπορεί να καταλήξει προφανώς σε ασφαλές συμπέρασμα, καθώς θα δει ότι ο Πάλανς όντως κάνει παύσεις και λάθη στην παρουσίαση και πριν ανακοινώσει το όνομα της Τομέι, ωστόσο ξεκάθαρα διαβάζει το όνομα από τη νικητήρια κάρτα.

 

Γιατί όμως αυτή η φήμη παραμένει τόσο ισχυρή και εγείρει συζητήσεις και διαφωνίες ακόμα και σήμερα, 24 χρόνια μετά; Γιατί πολύ απλά, είναι μια απίστευτα γοητευτική θεωρία συνωμοσίας, η οποία δεν μπορεί, με κανέναν τρόπο, να αποδειχθεί και πάντα θα παραμένει στη γωνία για να πλήξει το αδιάβλητο ενός θεσμού του οποίου η ακρίβεια, όπως είπαμε, είναι σχεδόν αδιαμφισβήτητη. Παρόμοια περίπτωση λάθους σε μεγάλο θεσμό συνέβη πρόσφατα, το 2015, στον διαγωνισμό για τη Μις Υφήλιος, όπου ο παρουσιαστής αναγκάστηκε να πάρει την κορόνα από την εστεμμένη Μις Κολομβία, την οποία είχε εκ παραδρομής ανακοινώσει ως νικήτρια, και να τη δώσει στη Μις Φιλιππίνες, την πραγματική Μις Υφήλιος - μια στιγμή που φυσικά έσπασε το ίντερνετ τις μέρες που ακολούθησαν. Αν όμως είχε ντραπεί και δεν το είχε κάνει;

Πάντως, ένα στοιχείο που κάνει την περίπτωση της Τομέι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ήταν η διασπορά της φήμης μέσω του περιοδικού τύπου σε μια εποχή που το Twitter, τα memes και όλα όσα θα είχαν υπεραναλύσει, καταδικάσει ή αθωώσει, και εν τέλει γρήγορα ξεχάσει το περιστατικό, ήταν έννοιες άγνωστες. Για την καημένη την Τομέι όμως, που αργότερα θα δήλωνε ότι όλη αυτή η φημολογία υπήρξε ιδιαίτερα επώδυνη για εκείνη, το περιστατικό εντυπώθηκε στη μνήμη όλων των φανατικών του θεσμού και ακόμα αναπαράγεται με την ίδια «ανθρωποφαγική» όρεξη.

Με πληροφορίες από το Mashable

Μη χάσετε και φέτος, αποκλειστικά στα Novacinema, μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες που ξεχωρίζουν στο box office, αλλά και που διακρίνονται σε μεγάλα βραβεία (La La Land, Aστακός).

Oscars News
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

σχόλια

2 σχόλια