«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που βασίλευσε στα '80s

«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που αγαπήσαμε πολύ κάποτε Facebook Twitter
Μετα-τηλεοπτική γλώσσα, αυτοαναφορικότητα, αυτοσαρκασμός, αυτο-παρωδία, κατεδάφιση του τέταρτου τοίχου και κλείσιμο το ματιού στον θεατή… Το Moonlighting τα έκανε όλα αυτά.
0


ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΤΟΥ 1990 έκανε πρεμιέρα η τηλεοπτική σειρά Twin Peaks του Ντέιβιντ Λιντς, η οποία μετέφερε τους ανυποψίαστους τηλεθεατές σ’ έναν αλλόκοτο και μυστηριώδη κόσμο, ανατρέποντας με τον πιο σαγηνευτικό τρόπο τις συμβάσεις της αμερικανικής τηλεοπτικής αφήγησης. Υπήρξε όμως προηγουμένως μια άλλη σειρά που είχε γοητεύσει με το χιούμορ, τον ρομαντισμό και τις πρωτοποριακές αφηγηματικές ανατροπές της το παγκόσμιο τηλεοπτικό κοινό και είχε υπάρξει εξαιρετικά δημοφιλής και στη χώρα μας (ήταν με διαφορά το αγαπημένο μας τηλεοπτικό πρόγραμμα, εμένα και των συμμαθητών μου στο λύκειο!).

Ήταν το Moonlighting, γνωστό σε εμάς τότε με τον ελληνικό του τίτλο «Αυτός, αυτή και τα μυστήρια», και η βασιλεία του είχε διαρκέσει ολόκληρο σχεδόν το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’80, από το 1985 ως το 1989. Εξαφανισμένο από τα κανάλια και τις πλατφόρμες εδώ και δεκαετίες, η σειρά κάνει σε λίγες μέρες την θεαματική της επανεμφάνιση, στο Hulu αλλά και στο Disney+ μάλλον, κατ’ επέκταση (μεταξύ μας, υπάρχουν εδώ και χρόνια όλα τα επεισόδια ελεύθερα στο Dailymotion).

Πλημμυρισμένο με ποικίλες κινηματογραφικές αναφορές και εμποτισμένο με γενναίες δόσεις νουάρ και screwball, ήταν ίσως το πρώτο “dramedy” αν και ήταν λιγότερο δράμα και πολύ περισσότερο κωμωδία, ή μάλλον ρομαντική κομεντί φαρσικών καταστάσεων.

Πλημμυρισμένο με ποικίλες κινηματογραφικές αναφορές και εμποτισμένο με γενναίες δόσεις νουάρ και screwball, ήταν ίσως το πρώτο «dramedy» αν και ήταν λιγότερο δράμα και πολύ περισσότερο κωμωδία, ή μάλλον ρομαντική κομεντί φαρσικών καατστάσεων που ως επίκεντρο είχε την σχέση έρωτα και μίσους ανάμεσα στην Μάντι (Σίμπιλ Σέπαρντ) και στον Ντέιβιντ (Μπρους Γουίλις, στον πρώτο κύριο ρόλο του), των δύο «ντετέκτιβ» του γραφείου ιδιωτικών ερευνών Blue Moon. Και ήταν αυτή η «χημεία» αλλά κυρίως η ανεπίλυτη σεξουαλική ένταση ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές, που αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά μιας σειράς που επιδείκνυε διαρκώς τολμηρές καινοτομίες, πρωτοφανείς για τα τηλεοπτικά δεδομένα της εποχής.

«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που αγαπήσαμε πολύ κάποτε Facebook Twitter
Σταδιακά, η ένταση και οι τριβές (ερωτικές ή άλλες) ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές μεταφέρθηκαν και εκτός πλατό με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα των γυρισμάτων να γίνει τοξική.

Μετα-τηλεοπτική γλώσσα, αυτοαναφορικότητα, αυτοσαρκασμός, αυτο-παρωδία, κατεδάφιση του τέταρτου τοίχου και κλείσιμο το ματιού στον θεατή… Το Moonlighting τα έκανε όλα αυτά –και άλλα μεταμοντέρνα τεχνάσματα που τώρα μοιάζουν συμβατικά– πριν από σαράντα σχεδόν χρόνια. «Δεν μπορείς να μπουκάρεις έτσι εδώ μέσα», φώναζε η Μάντι στον Ντέιβιντ. «Αλήθεια;» αποκρινόταν εκείνος. «Πες το στους σεναριογράφους».

Και για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία για τις φιλόδοξες προθέσεις των δημιουργών της σειράς, επιστρατεύτηκε ακόμα και ο Όρσον Γουέλς (αυτή ήταν και η τελευταία του τηλεοπτική εμφάνιση) για να προλογίσει το εξαίσιο 4ο επεισόδιο του 2ου κύκλου («Απόψε, η ραδιοτηλεόραση κάνει ένα τεράστιο άλμα ... προς τα πίσω», ακούγεται να λέει) που είχε τίτλο «The Dream Sequence Always Rings Twice» (Η σκηνή ονείρου χτυπάει πάντα δυο φορές), και ήταν γυρισμένο ως ασπρόμαυρο νουάρ.

Απολαυστικό στις ιδιαίτερες εμπνεύσεις του ήταν και το 7ο επεισόδιο του 3ου κύκλου που είχε τίτλο «Atomic Shakespeare» και αποτελούσε μια ξεκαρδιστική παρωδία της κωμωδίας του Σαίξπηρ «Η στρίγγλα που έγινε αρνάκι» (ή «Το ημέρωμα της στρίγγλας»). Το επεισόδιο δεν ήταν παρά το όνειρο ενός μαθητή που η μητέρα του δεν τον άφηνε να δει το Moonlighting επειδή την επόμενη μέρα θα εξεταζόταν στο συγκεκριμένο έργο.

«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»: Η επιστροφή μιας σειράς που αγαπήσαμε πολύ κάποτε Facebook Twitter
Απολαυστικό στις ιδιαίτερες εμπνεύσεις του ήταν και το 7ο επεισόδιο του 3ου κύκλου που είχε τίτλο Atomic Shakespeare.

Σταδιακά όμως η ένταση και οι τριβές (ερωτικές ή άλλες) ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές μεταφέρθηκαν και εκτός πλατό με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα των γυρισμάτων να γίνει τοξική. Το γεγονός ότι ο Μπρους Γουίλις (τον θυμάμαι στο Moonlighting και δεν μπορώ να μην σκεφτώ την τρέχουσα κατάσταση της υγείας του) είχε ήδη γίνει σούπερ σταρ με το «Die Hard» πριν από τον τελευταίο κύκλο της σειράς, σίγουρα δεν βοήθησε.

Θυμάμαι με κάποια δόση μελαγχολίας το τελευταίο επεισόδιο, όπου ξαφνικά πέφτει οριστικά ο τοίχος ανάμεσα στο κοινό και στους χαρακτήρες, εμφανίζονται οι τεχνικοί που ξηλώνουν το σκηνικό και κάποιο στέλεχος του καναλιού ABC πληροφορεί την Μάντι και τον Ντέιβιντ ότι η σειρά ακυρώθηκε επειδή οι τηλεθεατές έπαψαν να είναι ερωτευμένοι μαζί της από τότε που οι δύο τους έπαψαν να είναι ερωτευμένοι μεταξύ τους. «Είναι εύθραυστο πράγμα ο έρωτας», τους λέει απολογητικά.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ