ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΕΦΤΑ ΜΟΛΙΣ ΧΡΟΝΙΑ ξεκίνησε το The Crown την αποστολή του –μια υψηλού προϋπολογισμού μυθοπλαστική ανάπλαση της βρετανικής μοναρχίας– αλλά μοιάζει σα να έχουν περάσει δεκαετίες από εκείνον τον πρώτο κύκλο της σειράς, σχεδόν όσες και από την περίοδο που «εξέταζε», τα χρόνια δηλαδή μετά το τέλος του πολέμου και μέχρι την ενθρόνιση της Ελισάβετ Β’ το 1955.
Άλλα ήθη, άλλες εποχές, που η χρονική απόσταση τις καθιστά «αθώες» παρότι φυσικά ουδόλως ήταν τέτοιες. Ο Τσόρτσιλ, η Εδουάρδος και η Κυρία Σίμπσον, η «Λίλιμπετ» αθώα, μικρούλα και γλυκούλα, ο Φίλιππος καμαρωτός και λεβέντης… Η Ιστορία ως glossy σαπουνόπερα με μια έντονη υφή γαλαζοαίματης «καμαρίλας».
Όσο όμως πλησίαζε προς τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα και τα γεγονότα συγκρούονται με τις αναμνήσεις του κοινού που τα έζησε, η σειρά έμοιαζε σταδιακά να χάνει τον μπούσουλα (προσωπικά, ακόμα να ξεπεράσω το κριντζάρισμα από τις περίεργες και ακατανόητες υποκριτικές εμπνεύσεις της αγαπημένης κατά τ’ άλλα Τζίλιαν Άντερσον στον ρόλο της Μάργκαρετ Θάτσερ) με αποκορύφωμα το πρώτο μισό του έκτου και τελευταίου κύκλου που προσγειώθηκε πριν από λίγες μέρες στο Netflix.
Καθόλου «λεπτοί» και «διακριτικοί» δεν υπήρξαν ακολούθως οι σεναριογράφοι της σειράς, οι οποίοι είχαν τη φαεινή ιδέα (πρώτης δημοτικού) να επιλύσουν τους σεισμικούς τριγμούς που προκάλεσε στο παλάτι ο θάνατος της Νταϊάνα, εμφανίζοντάς την ως φάντασμα (!) που επισκέπτεται τόσο τον πρώην σύζυγό της, Κάρολο, όσο και την ίδια την βασίλισσα
Τα τρία πρώτα επεισόδια από τα τέσσερα αυτής της πρώτης «τελικής» δόσης (το δεύτερο μισό θα ανέβει στην πλατφόρμα μια εβδομάδα πριν από τις γιορτές) επικεντρώνονται στους δύο τελευταίους μήνες της ζωής της Νταϊάνα και στον «εκρηκτικό» δεσμό που σύναψε με τον Ντόντι Αλ Φαγέντ –κατά επίμονη παρότρυνση του πατέρα του, όπως μαθαίνουμε– και το τέταρτο στην κηδεία της «θλιμμένης πριγκίπισσας» και στον αντίκτυπο του τραγικού θανάτου της.
Το ίδιο το δυστύχημα δεν το βλέπουμε αλλά μόνο το ακούμε να συμβαίνει μέσα από την οπτική γωνία ενός ανώνυμου Παρισινού πολίτη που βγάζει βόλτα το σκυλί του εκείνη τη μοιραία νύχτα, κοντά στο τούνελ που συνέβη η τραγωδία.
Ο ίδιος ο δημιουργός της σειράς, ο Πίτερ Μόργκαν, είχε δηλώσει ότι το δυστύχημα θα παρουσιαστεί «πλαγίως» και με «λεπτότητα», θα μπορούσε όμως να βρεθεί ένας πιο ευφάνταστος τρόπος.
Καθόλου όμως «λεπτοί» και «διακριτικοί» δεν υπήρξαν ακολούθως οι σεναριογράφοι της σειράς, οι οποίοι είχαν τη φαεινή ιδέα (πρώτης δημοτικού) να επιλύσουν τους σεισμικούς τριγμούς που προκάλεσε στο παλάτι ο θάνατος της Νταϊάνα, εμφανίζοντάς την ως φάντασμα (!) που επισκέπτεται τόσο τον πρώην σύζυγό της, Κάρολο, όσο και την ίδια την βασίλισσα.
Τον πρώτο τον ευχαριστεί που μοιάζει «τόσο κλονισμένος και όμορφος» ενώ την Ελισάβετ την παροτρύνει στοργικά να δείξει στον λαό ότι νοιάζεται για τα δεινά που τον βρήκαν, δηλαδή για τον θάνατο της αγαπημένης του πριγκίπισσας.
Η βασίλισσα με τη σειρά της ακούγεται να λέει στο φάντασμα της πρώην νύφης της: «Ελπίζω να είσαι ευτυχισμένη τώρα που κατάφερες επιτέλους να κάνεις άνω κάτω αυτό το σπίτι». Εδώ ταιριάζει μάλλον η άποψη του αληθινού Κάρολου για το «The Crown», τo οποίo φέρεται να έχει χαρακτηρίσει ως «τρολάρισμα με προϋπολογισμό Χόλιγουντ».
Ο δημιουργός της σειράς έχει επισκεφτεί ξανά την ίδια περίοδο ως σεναριογράφος της «Βασίλισσας» του Στίβεν Φρίαρς με την Έλεν Μίρεν. Σ’ εκείνη την ταινία έμοιαζε να παίρνει το μέρος της Ελισάβετ ενάντια στην ενορχηστρωμένη λαϊκή κατακραυγή που είχε προκαλέσει η αμήχανη σιωπή του Στέμματος, εδώ όμως φαίνεται να θέλει να αναπληρώσει, αφιερώνοντας ολόκληρη σχεδόν την αφήγηση αυτών των τεσσάρων επεισοδίων (που θα μπορούσαν να αποτελούν μια αυτόνομη τηλεταινία για το τέλος της πριγκίπισσας) στο πρόσωπο της Νταϊάνα.
Σε κάποιο σημείο βλέπουμε και τον Γουίλιαμ, ως ευαίσθητο έφηβο της εποχής, να πενθεί τη μητέρα του ακούγοντας Radiohead, αλλά γνωρίζουμε τουλάχιστον ότι ο Πίτερ Μόργκαν του επιφυλάσσει καλύτερες μέρες, αφού σύμφωνα με πληροφορίες η σειρά θα ολοκληρωθεί με «χάπι εντ» – δηλαδή με τον γάμο του με την Κέιτ Μίντλετον. Ο Χάρι και η Μέγκαν, κατά πάσα πιθανότητα, δεν προλαβαίνουν.
Το τρέιλερ του έκτου κύκλου.