ΚΙΝΗΣΗ

Εικόνα σου είμαι Αμερική και σου μοιάζω

Εικόνα σου είμαι Αμερική και σου μοιάζω Facebook Twitter
Η πτώση του ήταν εξίσου κινηματογραφική και «αμερικανική» με την άνοδό του. Φωτ.: M. Osterreicher/ESPN Films
0


ΑΚΛΑΥΤΟΣ ΠΗΓΕ ΣΤΑ 76 ΤΟΥ
 ο O.J. Simpson, γεγονός που σε άλλη περίπτωση θα έμοιαζε παράξενο – ειδικά στη σύγχρονη εποχή της αποθεωτικής νεκρολογίας – για κάποιον που υπήρξε ένας σούπερ σταρ του επαγγελματικού πρωταθλητισμού και κορυφαίος στο άθλημά του, το αμερικανικό ποδόσφαιρο, πέρα από την διασημότητα που συνέχισε να απολαμβάνει και στην μετέπειτα καριέρα του στην οθόνη. Ως γνωστόν όμως, η φήμη του κηλιδώθηκε ανεπανόρθωτα από την «δίκη του αιώνα», όπως είχε χαρακτηριστεί πριν από τριάντα χρόνια η ακροαματική διαδικασία κατά την οποία βρέθηκε στο εδώλιο του κατηγορουμένου για την άγρια δολοφονία της συζύγου του και ενός άνδρα που βρισκόταν μαζί της. Τελικά απαλλάχτηκε, αλλά λίγοι πίστεψαν τότε ότι ήταν αθώος και ακόμα λιγότεροι αργότερα. 

Όλες οι κραυγαλέες αμφισημίες και παθολογίες της αμερικανικής κοινωνίας βρίσκονται στα πέντε κεφάλαια αυτού του μεγαλόπνοου έργου που κέρδισε το Όσκαρ ντοκιμαντέρ, κατακτώντας συγχρόνως και τον τίτλο της πιο μεγάλης σε διάρκεια ταινίας που βραβεύτηκε ποτέ από την Ακαδημία.

Τουλάχιστον υπήρξε η έμπνευση και η κεντρική φιγούρα ενός από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ που έχουν γίνει ποτέ, του επικής διάρκειας (οκτώ ώρες σε πέντε μέρη) και κλίμακας «OJ: Made in America» που έκανε πρεμιέρα το 2016, συγχρόνως σχεδόν με την δραματοποιημένη –και μάλλον κακόγουστη κατά την άποψή μου– εκδοχή της ίδιας ιστορίας με τίτλο «The People v. O.J. Simpson: American Crime Story». Με άξονα τον βίο και την πολιτεία του O.J. Simpson, το αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ του Έζρα Έντελμαν αποτελεί μια συναρπαστική πραγματεία, ελεγειακής υφής συχνά, περί φυλής, φύλου, κοινωνικής τάξης, διασημότητας και (αμερικανικής) ψύχωσης – ένα πανοραμικό καλειδοσκόπιο της σύγχρονης αμερικανικής κουλτούρας από την εποχή του κινήματος των πολιτικών δικαιωμάτων στα 60’s ως τη διαβρωτική συνέργεια μιντιακού και celebrity συστήματος που εκδηλώθηκε με τόσο άγριο και με τόσο τραγελαφικό τρόπο στην πολύκροτη «δίκη του αιώνα», που έλαβε χώρα σε απευθείας μετάδοση δύο χρόνια μετά τις φοβερές ταραχές που ακολούθησαν τον βίαιο ξυλοδαρμό του Ρόντνεϊ Κινγκ. 

Ο O.J. Simpson είχε επιτύχει μια σειρά από ακροβατικές υπερβάσεις που τον είχαν καταστήσει –στα μάτια του κόσμου, αλλά και στα δικά του– άτρωτο, άσπιλο, υπεράνω κριτικής, θριαμβευτή σ’ ένα φαντασιακό σύστημα «αχρωματοψίας» όπου δεν υπήρχαν λευκοί και μαύροι, δεν υπήρχε ρατσισμός, δεν υπήρχαν αγώνες για τα πολιτικά δικαιώματα, υπήρχαν μόνο επιτυχημένοι και losers, άξιοι και τεμπέληδες, διάσημοι και ασήμαντοι. Η πτώση του ήταν εξίσου κινηματογραφική και «αμερικανική» με την άνοδό του. Όλες οι κραυγαλέες αμφισημίες και παθολογίες της αμερικανικής κοινωνίας βρίσκονται στα πέντε κεφάλαια αυτού του μεγαλόπνοου έργου που κέρδισε το Όσκαρ ντοκιμαντέρ, κατακτώντας συγχρόνως και τον τίτλο της πιο μεγάλης σε διάρκεια ταινίας που βραβεύτηκε ποτέ από την Ακαδημία, η οποία από την επόμενη χρονιά εξασφάλισε ότι δεν θα συνέβαινε ποτέ ξανά κάτι τέτοιο, αποκλείοντας εφεξής οτιδήποτε έχει προβληθεί (και) ως σειρά.

Daily
0

ΚΙΝΗΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο. Τζ. Σίμπσον: «Η δίκη του αιώνα» με συνήγορο υπεράσπισης τον πατέρα της Κιμ Καρντάσιαν

Διεθνή / Ο. Τζ. Σίμπσον: «Η δίκη του αιώνα» με συνήγορο υπεράσπισης τον πατέρα της Κιμ Καρντάσιαν

Ο Αμερικανός, πρώην ποδοσφαιριστής, έγινε γνωστός από τη «δίκη του αιώνα», όταν το 1994 συνελήφθη για την δολοφονία της πρώην συζύγου του και του εραστή της - Η υπερασπιστική γραμμή που ακολούθησε ο συνήγορός του Ρόμπερτ Καρντάσιαν
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ