Εικόνα σου είμαι Αμερική και σου μοιάζω

Εικόνα σου είμαι Αμερική και σου μοιάζω Facebook Twitter
Η πτώση του ήταν εξίσου κινηματογραφική και «αμερικανική» με την άνοδό του. Φωτ.: M. Osterreicher/ESPN Films
0


ΑΚΛΑΥΤΟΣ ΠΗΓΕ ΣΤΑ 76 ΤΟΥ
 ο O.J. Simpson, γεγονός που σε άλλη περίπτωση θα έμοιαζε παράξενο – ειδικά στη σύγχρονη εποχή της αποθεωτικής νεκρολογίας – για κάποιον που υπήρξε ένας σούπερ σταρ του επαγγελματικού πρωταθλητισμού και κορυφαίος στο άθλημά του, το αμερικανικό ποδόσφαιρο, πέρα από την διασημότητα που συνέχισε να απολαμβάνει και στην μετέπειτα καριέρα του στην οθόνη. Ως γνωστόν όμως, η φήμη του κηλιδώθηκε ανεπανόρθωτα από την «δίκη του αιώνα», όπως είχε χαρακτηριστεί πριν από τριάντα χρόνια η ακροαματική διαδικασία κατά την οποία βρέθηκε στο εδώλιο του κατηγορουμένου για την άγρια δολοφονία της συζύγου του και ενός άνδρα που βρισκόταν μαζί της. Τελικά απαλλάχτηκε, αλλά λίγοι πίστεψαν τότε ότι ήταν αθώος και ακόμα λιγότεροι αργότερα. 

Όλες οι κραυγαλέες αμφισημίες και παθολογίες της αμερικανικής κοινωνίας βρίσκονται στα πέντε κεφάλαια αυτού του μεγαλόπνοου έργου που κέρδισε το Όσκαρ ντοκιμαντέρ, κατακτώντας συγχρόνως και τον τίτλο της πιο μεγάλης σε διάρκεια ταινίας που βραβεύτηκε ποτέ από την Ακαδημία.

Τουλάχιστον υπήρξε η έμπνευση και η κεντρική φιγούρα ενός από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ που έχουν γίνει ποτέ, του επικής διάρκειας (οκτώ ώρες σε πέντε μέρη) και κλίμακας «OJ: Made in America» που έκανε πρεμιέρα το 2016, συγχρόνως σχεδόν με την δραματοποιημένη –και μάλλον κακόγουστη κατά την άποψή μου– εκδοχή της ίδιας ιστορίας με τίτλο «The People v. O.J. Simpson: American Crime Story». Με άξονα τον βίο και την πολιτεία του O.J. Simpson, το αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ του Έζρα Έντελμαν αποτελεί μια συναρπαστική πραγματεία, ελεγειακής υφής συχνά, περί φυλής, φύλου, κοινωνικής τάξης, διασημότητας και (αμερικανικής) ψύχωσης – ένα πανοραμικό καλειδοσκόπιο της σύγχρονης αμερικανικής κουλτούρας από την εποχή του κινήματος των πολιτικών δικαιωμάτων στα 60’s ως τη διαβρωτική συνέργεια μιντιακού και celebrity συστήματος που εκδηλώθηκε με τόσο άγριο και με τόσο τραγελαφικό τρόπο στην πολύκροτη «δίκη του αιώνα», που έλαβε χώρα σε απευθείας μετάδοση δύο χρόνια μετά τις φοβερές ταραχές που ακολούθησαν τον βίαιο ξυλοδαρμό του Ρόντνεϊ Κινγκ. 

Ο O.J. Simpson είχε επιτύχει μια σειρά από ακροβατικές υπερβάσεις που τον είχαν καταστήσει –στα μάτια του κόσμου, αλλά και στα δικά του– άτρωτο, άσπιλο, υπεράνω κριτικής, θριαμβευτή σ’ ένα φαντασιακό σύστημα «αχρωματοψίας» όπου δεν υπήρχαν λευκοί και μαύροι, δεν υπήρχε ρατσισμός, δεν υπήρχαν αγώνες για τα πολιτικά δικαιώματα, υπήρχαν μόνο επιτυχημένοι και losers, άξιοι και τεμπέληδες, διάσημοι και ασήμαντοι. Η πτώση του ήταν εξίσου κινηματογραφική και «αμερικανική» με την άνοδό του. Όλες οι κραυγαλέες αμφισημίες και παθολογίες της αμερικανικής κοινωνίας βρίσκονται στα πέντε κεφάλαια αυτού του μεγαλόπνοου έργου που κέρδισε το Όσκαρ ντοκιμαντέρ, κατακτώντας συγχρόνως και τον τίτλο της πιο μεγάλης σε διάρκεια ταινίας που βραβεύτηκε ποτέ από την Ακαδημία, η οποία από την επόμενη χρονιά εξασφάλισε ότι δεν θα συνέβαινε ποτέ ξανά κάτι τέτοιο, αποκλείοντας εφεξής οτιδήποτε έχει προβληθεί (και) ως σειρά.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο. Τζ. Σίμπσον: «Η δίκη του αιώνα» με συνήγορο υπεράσπισης τον πατέρα της Κιμ Καρντάσιαν

Διεθνή / Ο. Τζ. Σίμπσον: «Η δίκη του αιώνα» με συνήγορο υπεράσπισης τον πατέρα της Κιμ Καρντάσιαν

Ο Αμερικανός, πρώην ποδοσφαιριστής, έγινε γνωστός από τη «δίκη του αιώνα», όταν το 1994 συνελήφθη για την δολοφονία της πρώην συζύγου του και του εραστή της - Η υπερασπιστική γραμμή που ακολούθησε ο συνήγορός του Ρόμπερτ Καρντάσιαν
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ