Η σχέση μας με τα ΑμεΑ, διάσημα και μη

Η σχέση μας με τα ΑμεΑ, διάσημα και μη Facebook Twitter
Το κοινό προτιμά να διατηρεί μια μυθική εικόνα για τόσο επιφανή ΑμεΑ παρά να κάτσει να αναλογιστεί την ανθρώπινη τους διάσταση ή την καθημερινή πολυπλοκότητα της ύπαρξής τους. 
0



ΜE TON ΓΝΩΣΤΟ ΥΠΝΩΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ που παρασύρεται και κολλάει κανείς στο διαδίκτυο, βρέθηκα σε κάποια φάση τις τελευταίες μέρες να διαβάζω πολλά κείμενα σε διάφορα έγκυρα και επιφανή μέσα σχετικά με τη νέα βιογραφία του Στίβεν Χόκινγκ η οποία πέρα από την ζωή και το αναμφισβήτητης σημασίας έργο του πιο διάσημου επιστήμονα των δικών μας καιρών, επιχειρεί να εξερευνήσει τον μεθοδικό τρόπο με τον οποίον είχε κατασκευάσει ο ίδιος κάποια φαντασμογορικά συστατικά της φήμης του με την πρόθυμη βοήθεια των Μέσων και του κοινού. 

Στην πορεία, προέκυψαν κάποια δυσάρεστα συμπεράσματα σχετικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τόσο την επιστήμη όσο και την αναπηρία, με τις αντιδράσεις μας να κινούνται μεταξύ δέους και απάθειας, ειδικά όταν πρόκειται για κοινούς θνητούς και όχι για υπερανθρώπους, όπως περίπου βλέπαμε τον Χόκινγκ, ο οποίος έφυγε από την ζωή πριν από δύο χρόνια χωρίς να πάρει το Νόμπελ. Τουλάχιστον πρόλαβε να δει τον εαυτό του να γίνεται ταινία, ο πρωταγωνιστής της οποίας μάλιστα κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου ηθοποιού. Ήταν σα να το έχει πάρει και ο ίδιος ο Άγγλος φυσικός, ο οποίος είχε υπερβεί προ πολλού τα όρια της επιστημονικής του ιδιότητας έχοντας αποκτήσει το στάτους μεσσιανικού γκουρού και την πανίσχυρη «εταιρική» ταυτότητα σούπερ σταρ της σύγχρονης μαζικής κουλτούρας. 

Ή εγώ είμαι εντελώς ηλίθιος, σκεφτόμουν, ή αυτός είναι εξωγήινη ιδιοφυία και οι υπερκόσμιες ιδέες του είναι αδύνατο να συλληφθούν από κοινούς θνητούς, έστω και στην εκλαϊκευμένη τους εκδοχή. Εκ των υστέρων με παρηγόρησε κάπως το γεγονός ότι στην ίδια θέση βρέθηκαν και αρκετοί άλλοι ανάμεσα στα τουλάχιστον δέκα εκατομμύρια που έχουν αγοράσει το βιβλίο. Τουλάχιστον εμείς προσπαθήσαμε.

Είχα αποπειραθεί κι εγώ κάποτε να διαβάσω «Το χρονικό του χρόνου» ελπίζοντας να κατανοήσω κάτι από τις γενικές του αρχές έστω, Χριστό όμως δεν πήρα χαμπάρι, πέρα από μια υποψία κοσμογονικού δέους παγιδευμένου σε ακατανόητους όρους. Ήταν φανερό ότι οι αντιληπτικοί μου ορίζοντες σε τέτοια ζητήματα αρχίζουν και τελειώνουν στο Σταρ Τρεκ.  Ή εγώ είμαι εντελώς ηλίθιος, σκεφτόμουν, ή αυτός είναι εξωγήινη ιδιοφυία και οι υπερκόσμιες ιδέες του είναι αδύνατο να συλληφθούν από κοινούς θνητούς, έστω και στην εκλαϊκευμένη τους εκδοχή. Εκ των υστέρων με παρηγόρησε κάπως το γεγονός ότι στην ίδια θέση βρέθηκαν και αρκετοί άλλοι ανάμεσα στα τουλάχιστον δέκα εκατομμύρια που έχουν αγοράσει το βιβλίο. Τουλάχιστον εμείς προσπαθήσαμε. Είναι βέβαιο ότι πολλοί δεν το άνοιξαν καν πριν το τοποθετήσουν στο ράφι μαζί με άλλους τίτλους που για διάφορους λόγους αγοράστηκαν κάποτε μετά μανίας, ελάχιστα όμως διαβάστηκαν.  

Όπως σημειώνεται μεταξύ άλλων σ’ αυτή τη νέα βιογραφία που έγραψε ο Charles Seife και έχει τίτλο “Hawking Hawking” («Πουλώντας» ή «θηρεύοντας» τον Χόκινγκ) και υπότιτλο “The Selling of a Scientific Celebrity” (Η πώληση μιας επιστημονικής διασημότητας), το κοινό προτιμά να διατηρεί μια μυθική εικόνα για τόσο επιφανή ΑμεΑ παρά να κάτσει να αναλογιστεί την ανθρώπινη τους διάσταση ή την καθημερινή πολυπλοκότητα της ύπαρξής τους. 

Εύκολη η αναλογία και η σύνδεση ίσως, το μυαλό μου όμως πήγε στην περίπτωση του Στέλιου Κυμπουρόπουλου και την πρόσφατη ψήφο του στο ευρωκοινοβούλιο η οποία είχε (δικαίως) ερμηνευτεί ως θέση κατά του γυναικείου δικαιώματος στις αμβλώσεις. Ήταν εντυπωσιακό πάντως το πόσοι άνθρωποι υπερασπίστηκαν με θέρμη την επιλογή του αυτή με απόλυτο κριτήριο την ιδιότητά του ως επιφανούς ΑμεΑ που έχει κάνει τόσες γενναίες και ηρωικές υπερβάσεις στην ζωή του και έχει δικαίωμα ακόμα και σε ιδιοσυγκρασιακές θέσεις και όχι ως πολιτικού προσώπου που με την ψήφο του υπονόμευσε την φιλελεύθερη αντίληψη την οποία υποτίθεται ότι εκπροσωπεί. Όχι μόνο ως ευρωβουλευτής αλλά ως επιστήμονας που οφείλει να αντιστέκεται στην λαίλαπα του νέου σκοταδισμού και ως ΑμεΑ που, όπως έχει δηλώσει κι ο ίδιος, βάζει πάνω απ’ όλα την ιδέα και την φιλοσοφία της ανεξάρτητης διαβίωσης. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο τρόπος που ο Κυμπουρόπουλος χρησιμοποίησε τον εαυτό του για να μπαλώσει την εξοργιστική ψήφο του

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ο τρόπος που ο Κυμπουρόπουλος χρησιμοποίησε τον εαυτό του για να μπαλώσει την εξοργιστική ψήφο του

Σήμερα: Μετά από 244 χρόνια ∙ ∙ ∙ ευρωβουλευτής κατά των αμβλώσεων ∙ ∙ ∙ 15 λέξεις διχάζουν τη Γαλλία ∙ ∙ ∙ η νηστεία και η δίαιτα ∙ ∙ ∙ το παράδοξο του Ιράν ∙ ∙ ∙ η λάμψη της Κλαούντια Καρντινάλε
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Τα βαφτίσια του Άδωνι και η ψήφος του Κυμπουρόπουλου

Δημήτρης Πολιτάκης / Τα βαφτίσια του Άδωνι και η ψήφος του Κυμπουρόπουλου

Και μετά τα lockdown, τι; Θα μας έχουν φάει οι νοσταλγοί της πιο βαθιάς συντήρησης ενώ εμείς βυθιζόμαστε στην ενδοσκόπηση προσδοκώντας μόνο καμιά εβδομάδα διακοπές το καλοκαίρι και ακολούθως πάλι τα κεφάλια μέσα;
THE LIFO TEAM
Ας μην κάνουμε τους επιστήμονες ούτε τοτέμ ούτε εχθρούς μας

Bίβιαν Στεργίου / Ας μην κάνουμε τους επιστήμονες ούτε τοτέμ ούτε εχθρούς μας

Μια κοινωνία που θέλει να ωφελείται απ' την επιστημονική πρόοδο χρειάζεται πολίτες που κατανοούν κάπως (και έπειτα κρίνουν) όσα τους λένε οι ειδικοί. Η δική μας κοινωνία αυτό δεν το κάνει καλά.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
«Η ζωή μου με μόνο όπλο τη μύτη μου»: ο δημοσιογράφος Josh Barry έχει ένα μήνυμα για τα άτομα με αναπηρίες

Διεθνή / «Η ζωή μου με μόνο όπλο τη μύτη μου»: ο δημοσιογράφος Josh Barry έχει ένα μήνυμα για τα άτομα με αναπηρίες

Συγγραφέας και δημοσιογράφος, πάσχει από εγκεφαλική παράλυση, αλλά ακριβώς όπως ο Στίβεν Χόκινγκ πιστεύει ότι έχουμε απολύτως λάθος εικόνα για τους ανθρώπους που παλεύουν με κάθε μορφής κινητική δυσκολία

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ