Μια λέξη είναι η γυναικοκτονία, γιατί σας ενοχλεί τόσο;

Μια λέξη είναι η γυναικοκτονία, γιατί σας ενοχλεί τόσο; Facebook Twitter
Yπήρξαν φυσικά και αναρίθμητες αγανακτισμένες αναρτήσεις που συνέδεαν την φριχτή υπόθεση με ζητήματα αμιγώς ή περίπου σχετικά (η διαρκής έξαρση των γυναικοκτονιών, η εγκληματικότητα ημεδαπών και αλλοδαπών, το πρόσφατο νομοσχέδιο για την συνεπιμέλεια).
0



ΟΠΩΣ ΗΤΑΝ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ, τα social media ξεχείλισαν από φορτισμένες και ασυγκράτητες αντιδράσεις μετά από την αποκάλυψη ότι ο σύζυγος ήταν τελικά ο στυγερός δολοφόνος στο αποτρόπαιο έγκλημα των Γλυκών Νερών. Εκτός από όσους και όσες έσπευσαν να δηλώσουν πανηγυρικώς δικαιωμένοι/ες για το αλάνθαστο εγκληματολογικό / true crime ένστικτό τους, υπήρξαν φυσικά και αναρίθμητες αγανακτισμένες αναρτήσεις που συνέδεαν την φριχτή υπόθεση με ζητήματα αμιγώς ή περίπου σχετικά (η διαρκής έξαρση των γυναικοκτονιών, η εγκληματικότητα ημεδαπών και αλλοδαπών, το πρόσφατο νομοσχέδιο για την συνεπιμέλεια) αλλά και εντελώς άσχετα (όπως η επίδειξη Dior στο Καλλιμάρμαρο που συνέβαινε την ώρα που εξαπλωνόταν στο διαδίκτυο σαν ανεξέλεγκτη πυρκαγιά η τρομερή αλλά όχι ακριβώς αναπάντεχη είδηση).  

Από την άλλη, έγινε επίσης φανερό για μια ακόμη φορά η δυσανεξία που προκαλεί σε κάποιους η λέξη γυναικοκτονία, σε πείσμα των αμείλικτων στατιστικών που συνηγορούν σαφώς υπέρ της χρήσης του όρου, ο οποίος είναι κλινικός και ακριβής, κι ας μοιάζει σε πολλούς αδόκιμος, αυθαίρετος και άδικος. Έχουμε γαλουχηθεί δυστυχώς με τους μύθους της σατανικής μέγαιρας και του θολωμένου καψούρη που κυριαρχούν μια ζωή στις γλαφυρές επικεφαλίδες του αστυνομικού δελτίου. Η «ανδροκτονία» ηχεί πιο φυσιολογική ίσως στα ευαίσθητα φαλλοκεντρικά αυτάκια μας. 

Έγινε φανερό για μια ακόμη φορά η δυσανεξία που προκαλεί σε κάποιους η λέξη γυναικοκτονία, σε πείσμα των αμείλικτων στατιστικών που συνηγορούν σαφώς υπέρ της χρήσης του όρου, ο οποίος είναι κλινικός και ακριβής, κι ας μοιάζει σε πολλούς αδόκιμος, αυθαίρετος και άδικος.

Θα μου πεις τώρα, τι περίμενες από τον «πρύτανη» του ελληνικού αστυνομικού και δικαστικού ρεπορτάζ, θυμήθηκα όμως το σοκ μαζί με την θυμηδία που μου είχε προκαλέσει πριν από καιρό (όχι πολύ, ακριβώς πριν από δύο χρόνια, όπως τσέκαρα) η κυκλοφορία του βιβλίου του Πάνου Σόμπολου που είχε τίτλο «Εγκλήματα Γένους Θηλυκού στην Ελλάδα». Κατά την επίσημη παρουσίαση μάλιστα στο Μέγαρο Μουσικής αυτού του φολκλορικού ερευνητικού πονήματος που καταγράφει 40 υποθέσεις που συντάραξαν την κοινή γνώμη από το 1931 και την δολοφονία του εργολάβου Αθανασόπουλου («Καημένε Αθανασόπουλε τι σου ‘μέλλε να πάθεις / από κακούργα πεθερά τα νιάτα σου να χάσεις») μέχρι τις μέρες μας, ο συγγραφέας είχε πλαισιωθεί στο Μέγαρο αποκλειστικά σχεδόν από επιφανείς γυναίκες δημοσιογράφους της τηλεόρασης. Την συζήτηση που έγινε τότε είχε συντονίσει η Μάρα Ζαχαρέα (Star) ενώ για το βιβλίο είχαν μιλήσει μεταξύ άλλων η Σία Κοσιώνη (ΣΚΑΙ), η Ρίτσα Μπιζόγλη(ΑΝΤ1), η Φαίη Μαυραγάνη (OPEN), η Δώρα Αναγνωστοπούλου (ΕΡΤ) και η Άρτεμις Δήμου (Alpha). Εντάξει, καταλαβαίνω εν μέρει, τηλεοπτικό νταραβέρι, no big deal, ήταν και Πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ για χρόνια, αλλά και πάλι… λίγη συναίσθηση των καιρών δεν βλάπτει. Δεν μιλάμε για το 1979, αλλά για το 2019, όταν είχε ήδη ξεκινήσει στην χώρα μας η συζήτηση για την κουλτούρα που οδηγεί στις γυναικοκτονίες.  

«Αφού της έκανε τη ζωή κόλαση, γιατί δεν τον χώριζε;», αναρωτιόταν εκ μέρους του κοινού αισθήματος ο συγγραφέας του βιβλίου. «Ήταν ανάγκη να αφαιρέσει μία ανθρώπινη ζωή, να γίνει δολοφόνος, να μείνει κλεισμένη στο κελί της φυλακής και η οικογένειά της να τιναχτεί στον αέρα;». Και για τις γυναίκες – παιδοκτόνους: «Γιατί δεν άφησε το μωρό στα σκαλιά μιας εκκλησίας, ενός ορφανοτροφείου, ενός σπιτιού, αλλά το σκότωσε;». 

Ιδού και κάποιοι τίτλοι από τα περιεχόμενα του βιβλίου, όχι μόνο για να μην ξεχνάμε τα πιο γραφικά στοιχεία της δημοσιογραφικής / εγκληματολογικής αγωγής μας αλλά και ως ένα διάλειμμα φαιδρότητας που θα μας χρειαστεί τις επόμενες μέρες που θα κλιμακωθούν οι συζητήσεις και οι εντάσεις γύρω από την φρικαλέα υπόθεση και τις κρίσιμες προεκτάσεις της… 

Η ΠΕΘΕΡΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΙΟΝΟΜΑΧΑΙΡΟ, Η ΣΕΡΒΙΤΟΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ, Η ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΙΝΗΣ, ΟΙ ΚΟΥΡΑΜΠΙΕΔΕΣ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ,  Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΠΑΛΤΑ,  Η ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΗΣ, ΤΟΥ ΠΟΛΤΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΜΕ ΑΞΙΝΑ, ΤΟΝ ΞΕΚΑΝΕ ΜΕ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΕΝΩ ΚΟΙΜΟΤΑΝ, ΑΛΒΑΝΗ ΤΣΙΜΕΝΤΩΣΕ ΤΟΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ, Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΣΥΝΑΤΟΥ ΙΕΡΕΑ, ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΕΠΙΓΕΙΟ ΘΕΟ ΤΗΣ, Ο ΞΥΛΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Η ΝΟΣΟΚΟΜΑ,  ΣΤΡΑΓΓΑΛΙΣΕ ΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟ, ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΑ ΕΣΦΑΞΕ ΤΟΝ ΑΝΤΡΑ ΤΗΣ, και τέλος, το αγαπημένο μου (και πιο αινιγματικό), ΣΑΛΩΜΕΣ: ΤΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν είναι μόνο ότι κακοποιούνται οι γυναίκες. Υπάρχει και μια συνωμοσία σιωπής γύρω από αυτό το έγκλημα.

Ελλάδα / Δεν είναι μόνο ότι κακοποιούνται οι γυναίκες. Υπάρχει και μια συνωμοσία σιωπής γύρω από αυτό το έγκλημα.

Έμφυλη βία, σεξουαλική παρενόχληση, βιασμός, ενδοοικογενειακή βία, εγκλήματα λόγω φύλου ή αλλιώς γυναικοκτονίες: όσα αντιμετωπίζει το «δεύτερο φύλο».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όχι άλλες «κραυγές στη σιωπή»: Η έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία την εποχή της καραντίνας

Ελλάδα / Όχι άλλες «κραυγές στη σιωπή»: Η έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία την εποχή της καραντίνας

Μπορεί η καραντίνα να αποτρέπει την εξάπλωση μιας πανδημίας, ευνοεί όμως ακόμα και ακραία φαινόμενα έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας ενώ καθιστά τα υποψήφια θύματα πιο ευάλωτα. Τι κάνει η Πολιτεία; Τι ζητούν γυναικείες οργανώσεις και άλλες δικαιωματικές συλλογικότητες;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ