Ο Ντύλαν στα 80

bob dylan Facebook Twitter
Νομίζαμε ότι είχαμε ξεμπερδέψει με τον Ντύλαν. Πλάνη οικτρά, ως απεδείχθη.
0



ΟΣΟΙ ΑΠΟ ΜΑΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ την επαφή μας με την σύγχρονη μουσική ως έφηβοι της δεκαετίας του ’80, ήταν πολύ δύσκολο να βρούμε χρόνο και συμπάθεια (για αγάπη ούτε λόγος) για το έργο του Μπομπ Ντύλαν, ειδικά εκείνης της περιόδου. Ο «προσηλυτισμένος» Ντύλαν της δημιουργικής παρακμής ήταν ο πιο εύκολος στόχος, ο πιο άκυρος από όλους τους δεινόσαυρους που είχαμε βιαστεί τότε να σβήσουμε ως αντιδραστικά απολιθώματα άλλων εποχών. Ακόμα και πολλοί από τους παλιούς θαυμαστές του, που κάποτε έπιναν νερό και ορκίζονταν στο όνομά του, φαίνονταν να τον έχουν ξεγράψει ως αβάσταχτα και αμετάκλητα «πρώην», ακόμα και ως «πουλημένο» (ό,τι κι αν σήμαινε αυτό), χαρακτηρισμός που κατά καιρούς εκτοξευόταν εναντίον του από τα ‘60s ακόμα, όταν έμοιαζε άτρωτος κι ανίκητος, πριν από εκείνο το καθοριστικό ατύχημα με την μοτοσυκλέτα.    

Νομίζαμε ότι είχαμε ξεμπερδέψει με τον Ντύλαν. Πλάνη οικτρά, ως απεδείχθη. Καθώς περνούσαν τα χρόνια κι αρχίσαμε να αντιλαμβανόμαστε πρόσωπα και  πράγματα και να ξεκολλάμε από κάποια δόγματα, γοητευτικά και μεγαλειώδη αλλά επίσης ισοπεδωτικά και ψευδή, γινόταν όλο και πιο φανερό ότι ο Ντύλαν ήταν πανταχού παρών, σαν θεότητα που άφηνε παντού τα σημάδια της ύπαρξής της, παραμένοντας όμως άπιαστη και φευγαλέα. Αρχικά συνειδητοποιήσαμε ότι πολλά αγαπημένα μας κομμάτια από άλλες φωνές, ήταν δικά του και στη συνέχεια εντρυφήσαμε στην δισκογραφία του, άνιση αλλά με τόσα εκπληκτικά τραγούδια, ακόμα και στα άγονα και αφιλόξενα για τον ίδιο, 80s. Και μετά, άρχισε να βγάζει ξανά σημαντικούς δίσκους και να επανέρχεται δυναμικά στον αφρό της σύγχρονης κουλτούρας, είτε ως δημιουργός είτε ως ιδιότυπος επιμελητής της αμερικανικής μουσικής παράδοσης. Στο τέλος πήρε και το Νόμπελ, προκαλώντας ατέρμονες και πληκτικές συζητήσεις για τα όρια της λογοτεχνίας και για το αν θα πρέπει να θεωρείται ποιητής ένας τραγουδοποιός, ακόμα και ο πιο ιδιοφυής και ο πιο επιδραστικός εξ αυτών, δηλαδή ο Ντύλαν. 

Αρχικά συνειδητοποιήσαμε ότι πολλά αγαπημένα μας κομμάτια από άλλες φωνές, ήταν δικά του και στη συνέχεια εντρυφήσαμε στην δισκογραφία του, άνιση αλλά με τόσα εκπληκτικά τραγούδια, ακόμα και στα άγονα και αφιλόξενα για τον ίδιο, 80s.

Όπως είχε όμως γράψει σ’ ένα κείμενό του στους New Yοrk Times, ο επιφανής κριτικός και συγγραφέας το 2016, τον καιρό της απονομής του βραβείου, «το αν ο Μπομπ Ντύλαν είναι ποιητής ποτέ δεν ήταν ένα ενδιαφέρον ερώτημα. Ο Ντύλαν συσκευάζει τα λόγια του σε δοχεία τόσο πολυδιάστατα που δεν μπορούν να αναλυθούν στα επιμέρους  στοιχεία τους: σε τραγούδια δηλαδή. Εν προκειμένω, σε τραγούδια που ακτινοβολούν ζωντάνια φορτισμένη από το μένος της δημιουργίας, της ανακάλυψης και του πειραματισμού, με την κατάληξη κάθε στροφής να αγγίζει τα άκρα της επιμονής, του χιούμορ και της ισχύος, έτσι ώστε η επόμενη πρέπει να υπερβεί αυτά τα άκρα ή να πεθάνει». 

Κάποτε δήλωνε ο Ντύλαν, με το οικείο σαρδόνιο υφάκι του και με το πονηρό του βλέμμα, ότι δεν ήταν παρά ένας απλός εκπρόσωπος του μουσικοχορευτικού είδους, στο “Chronicles” πάντως, το απολαυστικό του βιβλίο απομνημονευμάτων που κυκλοφόρησε το 2004 (ακόμα περιμένουμε την συνέχεια), καταθέτει έναν λιγότερο ταπεινόφρονα και περισσότερο γλαφυρό αυτοπροσδιορισμό: «Ποτέ δεν ήμουν κάτι παραπάνω από αυτό που ήμουν – ένας φολκ μουσικός που αντίκρυσε την γκρίζα ομίχλη με δακρυσμένα μάτια και σκαρφίστηκε τραγούδια που επέπλεαν σε μια λαμπερή αχλή». Στο ίδιο βιβλίο γράφει ότι «η δημιουργικότητα σχετίζεται απόλυτα με την εμπειρία, την παρατήρηση και τη φαντασία, κι αν κάποιο από τα τρία αυτά στοιχεία - κλειδιά απουσιάζει, το πράγμα δε λειτουργεί». Απλά πράγματα. 

Ένα από τα αποσπάσματα που μου είχαν κάνει την μεγαλύτερη εντύπωση στο βιβλίο, και ενδεχομένως να εξηγεί κάτι από την αντιφατική ή «αινιγματική» προσωπικότητά του συγγραφέα του, ο οποίος σήμερα 24 Μαΐου του 2021, κλείνει αισίως τα 80 του χρόνια στον πλανήτη, έχει να κάνει με τον θαυμασμό του δημιουργού ενός τραγουδιού σαν το “Masters of War” για το διάσημο εγχειρίδιο «Περί Πολέμου» που είχε γράψει ο Πρώσος στρατηγός Καρλ φον Κλάουζεβιτς μετά τους Ναπολεόντειους πολέμους: 

«Μπορεί να θεωρείται ξεπερασμένο αλλά περιέχει μπόλικη αλήθεια και διαβάζοντάς το κατανοείς πολλά για τις συμβάσεις της ζωής και τις πιέσεις του άμεσου περιβάλλοντος. Όταν ο Κλάουζεβιτς ισχυρίζεται ότι η πολιτική έχει υποκαταστήσει την ηθική –  και η πολιτική είναι μια βίαιη δύναμη –  δεν αστειεύεται... Δεν υπάρχει ηθική τάξη, ξεχάστε το. Δε θα έρθει ποτέ η ηθική ως από μηχανής θεός για να οδηγήσει την πολιτική στην υπέρβαση. Έτσι είναι ο κόσμος, τίποτα δε θα τον αλλάξει, και πρέπει να τον κοιτάξεις στα μάτια. Ο Κλάουζεβιτς είναι, κατά κάποιο τρόπο, ένας προφήτης. Χωρίς να το συνειδητοποιείς, κάποια πράγματα στο βιβλίο του, μπορούν να διαμορφώσουν σημαντικά τις ιδέες σου. Αν νομίζεις ότι είσαι ονειροπόλος, διάβασε το βιβλίο και θα διαπιστώσεις ότι δεν είσαι ικανός ούτε να ονειρευτείς καν. Τα όνειρα είναι επικίνδυνα. Διαβάζοντας Κλάουζεβιτς, μαθαίνεις να μην παίρνεις τις σκέψεις σου τόσο σοβαρά».    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα νέο μουσείο αφιερωμένο στον Μπομπ Ντίλαν στην Τάλσα της Οκλαχόμα

Πολιτισμός / Ένα νέο μουσείο αφιερωμένο στον Μπομπ Ντίλαν στην Τάλσα της Οκλαχόμα

Στο μουσείο θα εκτεθεί και το αρχείο Μπομπ Ντίλαν, μια διάσημη μυστηριώδης συλλογή προσωπικών αντικειμένων που κάποιοι πιστεύουν ότι είναι το κλειδί για το έργου του τραγουδιστή.
THE LIFO TEAM
Μπομπ Ντίλαν: «Νομίζω ότι η πανδημία είναι προάγγελος κάτι άλλου που θα συμβεί»

Μουσική / Μπομπ Ντίλαν: «Νομίζω ότι η πανδημία είναι προάγγελος κάτι άλλου που θα συμβεί»

Με αφορμή την κυκλοφορία νέου πρωτότυπου υλικού μετά από αρκετά χρόνια, ο Ντύλαν παραχώρησε στους New York Times μία από τις σπανιότατες συνεντεύξεις του και μιλά μεταξύ άλλων για την πανδημία, την θνητότητα και το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε «εμείς οι κάποιας ηλικίας».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ