«Ολίγος ήλιος κι ουρανός παντού ξαστερωμένος, ιδού το μόνο όνειρο για το πτωχό μας γένος»

«Ολίγος ήλιος κι ουρανός παντού ξαστερωμένος, ιδού το μόνο όνειρο για το πτωχό μας γένος» Facebook Twitter
Θα λέγαμε ότι με τον τρόπο του ο Σουρής ήταν σε γενικές γραμμές οπαδός της περιβόητης στον καιρό μας «ατομικής ευθύνης». Εικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΑΛΛΕΣ εντόπιες φιλολογικές αναφορές που έχουν να κάνουν με το χιόνι (δεν είναι και τόσo πολλές γνωστές, στην Ελλάδα ζούμε), εμφανίζεται σε κάθε τέτοια ακραία και εξωτική προς τα καθ' ημάς περίσταση και το ποίημα του Γεωργίου Σουρή, «Χιόνι Ήλιος».

Μόνο που στο πλαίσιο των τραγελαφικών (για όσους δεν τα βίωσαν από πρώτο χέρι, τραγικών απλώς για τους υπόλοιπους) προβλημάτων που προκάλεσε η προχθεσινή «λευκή λαίλαπα» σε αγαστή συνεργασία με την ανικανότητα των αρμόδιων αρχών και φορέων να την αντιμετωπίσουν στοιχειωδώς, το ποίημα αυτό του δημοφιλούς σατιρικού μοιάζει να αποκτά απόκοσμα διαχρονικές και επίκαιρες διαστάσεις, παρότι το νούμερο του τρέχοντος αιώνος έχει αλλάξει δύο φορές από τότε που γράφτηκε. 

 … Ας έχουν μαύρες συννεφιές στη Λόντρα, στο Παρίσι,
ας έχουν πάγους, κρύσταλλα, βοριά, χαλάζι, χιόνι·
μέσα στη λάσπη, ο Ρωμηός δεν ειμπορεί να ζήσει,
δεν θέλει το παπούτσι του ποτέ του να λασπώνει.
Ολίγος ήλιος κι ουρανός παντού ξαστερωμένος,
ιδού το μόνο όνειρο για το πτωχό μας γένος.

Και πιο κάτω: 

… Μόνο με ήλιο δέχομαι να κάθομαι κοντά σας,
ν' ακούω τις παρλάτες σας και τα πολιτικά σας.
Μα δίχως ήλιο φύγετε και τίποτα δεν θέλω,
κανένας για πολιτικά κουβέντα μη μου κάνει,
κατά διαβόλου και βουλάς και Κυβερνήσεις στέλλω,
αφήσετέ με ήσυχο, κι ο τούρτουρας με φθάνει.
Χωρίς λιακάδα τίποτα στον κόσμο δεν μ' αρέσει,
κι ούτε η νέα μας βουλή με του Δερβίς το φέσι.


… Το χιόνι εκρυστάλωσε, ξερός βοριάς σφυρίζει,
κι εχάσαμε τη ζέστη μας και τον περίπατό μας,
το λάδι και το βούτυρο από το κρύο πήζει,
τουλάχιστον να έπηζε και λίγο το μυαλό μας!
Αν ειμπορούσε το μυαλό και του Ρωμηού να πήξει,
να το καλό, που ήθελε το χιόνι να μας δείξει.

Θα λέγαμε ότι με τον τρόπο του ο Σουρής, ήταν σε γενικές γραμμές οπαδός της περιβόητης στον καιρό μας «ατομικής ευθύνης» αλλά και αρκετά πραγματιστής ώστε να αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για αφηρημένη και σχετική έννοια και ότι το κράτος δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί μια παραμορφωτική αντανάκλαση της  μεγαλοπρεπώς ράθυμης εσωστρέφειας του Ρωμιού.

Σε ένα άλλο ποίημά του, τα «Σημεία των καιρών», ξαναπιάνει το θέμα της ακραίας βαρυχειμωνιάς ως εφαλτήριο για μια σπαρταριστά ξέφρενη και σουρεαλιστική κλιμάκωση που μοιάζει να προδικάζει την αποκαλυπτική επέλαση της κλιματικής αλλαγής στο ήδη σαλεμένο οικοσύστημα, φυλάγοντας μια δηλητηριώδη δόση παραπολιτικής «τρολιάς» για το φινάλε…

Βαρύς χειμώνας πλάκωσε
ο κόσμος ξεπαγώνει!...
δεν βγαίνει ο ήλιος πουθενά,
ασπρίζουν δάση και βουνά,
απ' το πυκνό το χιόνι

Αντάρα δω, φουρτούνα κει,
και σύφουνας πιο πέρα,
παντού φωτιές, κατακλυσμοί,
αστροπελέκια και σεισμοί…
στριφογυρνά η σφαίρα

Η φύση ξελογιάστηκε,
της έστριψαν οι βίδες
μπήκαν στους τόπους τα θεριά
και βγήκαν έξω στη στεριά
οι γόπες κι οι μαρίδες.

Βάζουν φτερά κι υψώνονται
ως τ' άστρα οι γαϊδάροι,
παίρνουνε τ' άφωνα φωνή,
γεννούν αυγά οι πετεινοί
και κελαηδούν οι γλάροι.

Οι ποντικοί ξετρύπωσαν
και κυνηγούν τις γάτες
και με τη νίκη τους αυτή
μας ξεφυτρώνουν δυνατοί
και πούροι δημοκράτες.
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ