Παραμιλώντας στο σκοτάδι

Παραμιλώντας στο σκοτάδι Facebook Twitter
Tο διαβρωτικό αίσθημα ακηδίας, μελαγχολίας, προσμονής και παράλυσης – ένα ήπιο αλλά επίμονο μαράζι –  που πρόσφατα παρουσιάστηκε με γλαφυρό τρόπο από τους New York Times ως «το κυρίαρχο συναίσθημα του 2021», με την ονομασία “languishing”.
0



EXOYN KAI THN ΠΛΑΚΑ ΤΟΥΣ τα χιλιάδες άρθρα που έχουμε διαβάσει όλον αυτό τον καιρό σχετικά με το λούνα παρκ ψυχοπαθολογίας στο οποίο έχουμε εγκλωβιστεί, ακόμα κι όταν πρόκειται για ζητήματα ψυχικής υγείας, που μόνο αστεία δεν είναι. Ο μιντιακός ο μύλος όλα τα αλέθει, και κατόπιν τα σερβίρει είτε ως υγεία/επιστήμη είτε ως lifestyle. Μπορεί να το εκλάβει κανείς και ως μια απόπειρα εξορκισμού της σοβαρότητας αυτού που μας συμβαίνει. Όπως όταν συναντάμε κανένα γνωστό στο δρόμο και μέσα από τη μάσκα, εφευρίσκουμε ένα σωρό αποκρίσεις προγλωσσικού τύπου για να απαντήσουμε στην ερώτηση «Πώς την παλεύεις;» 

Τα απότοκα της πανδημίας και του λοκντάουν ανέδειξαν μια σειρά από παθολογίες που σερνόντουσαν στην ζωή μας κι από πριν (κι από πάντα ίσως) αναζητώντας πιασάρικο όνομα, αναγνώριση και κατοχύρωση. Όπως αυτό το διαβρωτικό αίσθημα ακηδίας, μελαγχολίας, προσμονής και παράλυσης – ένα ήπιο αλλά επίμονο μαράζι –  που πρόσφατα παρουσιάστηκε με γλαφυρό τρόπο από τους New York Times ως «το κυρίαρχο συναίσθημα του 2021», με την ονομασία “languishing”: «Το παραμελημένο μεσαίο παιδί της ψυχικής υγείας… το κενό που χάσκει ανάμεσα στην κατάθλιψη και στην ευημερία …μια αίσθηση τέλματος και κενού, σα να χάνεσαι στον αχταρμά των ημερών, παρατηρώντας την ζωή σου μέσα από ένα θολό παρμπρίζ».  

Αν είχε τοποθετηθεί κάμερα στο σπίτι μου καταγράφοντας τα παραμιλητά, τους κουλούς μονολόγους, τους αφηρημένους λαρυγγισμούς και το αυτοσχεδιαστικό περφόρμανς που επιχειρώ συχνά ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους, υπό την σιγουριά ότι δεν με βλέπει κανείς, θα είχαν έρθει προ πολλού οι άνθρωποι με τα άσπρα να με μαζέψουν με την απόχη.

Μια άλλη «τάση» που εκδηλώθηκε με ιδιαίτερη ένταση τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με χθεσινό άρθρο του Guardian, είναι και το κατά μόνας παραμιλητό. Ο τίτλος του άρθρου, παρότι τίθεται ως ερώτημα, είναι σαφής: «Είναι το να μιλάς στον εαυτό σου ένα καλό αντίδοτο στη μοναξιά ή σημάδι ενός πραγματικού προβλήματος;». Και όταν λέμε να μιλάμε στον εαυτό μας, εννοούμε φωναχτά, όχι από μέσα μας – αυτό το κάνουμε έτσι κι αλλιώς, όλη την ώρα, ακόμα και στον ύπνο μας. 

Σύμφωνα πάντως με σχετικές μελέτες τις οποίες επικαλείται το άρθρο, το (‘ξυπνητό’) παραμιλητό μπορεί να ενισχύσει την συγκέντρωση και την αυτοπεποίθηση και να βοηθήσει στην υπερπήδηση εμποδίων και στην επίλυση κρίσιμων προβλημάτων. Όπως είχε δείξει μια λίγο παλιότερη έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν, όσοι αναφέρονται στον εαυτό τους σε δεύτερο ή τρίτο πρόσωπο συγκροτούν καλύτερα τις σκέψεις τους από όσους χρησιμοποιούν το πρώτο πρόσωπο. Αυτό δεν το αντιλαμβάνομαι, ομολογώ. Όσοι μιλούν για τον εαυτό στο τρίτο πρόσωπο – ειδικά παρουσία άλλων – συχνά δεν είναι και τα πιο ευφυή ή φερέγγυα άτομα (όλοι έχουμε έναν εκνευριστικό γνωστό, ας τον πούμε Κωστάκη, που όλο λέει «τα ‘λεγε ο Κωστάκης»). Όσοι πάλι μιλούν για (ή με) τον εαυτό τους στο δεύτερο πρόσωπο, μοιάζουν με διχασμένες προσωπικότητες σε κλασικό θρίλερ. 

Αν είχε τοποθετηθεί κάμερα στο σπίτι μου καταγράφοντας τα παραμιλητά, τους κουλούς μονολόγους, τους αφηρημένους λαρυγγισμούς και το αυτοσχεδιαστικό περφόρμανς που επιχειρώ συχνά ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους, υπό την σιγουριά ότι δεν με βλέπει κανείς, θα είχαν έρθει προ πολλού οι άνθρωποι με τα άσπρα να με μαζέψουν με την απόχη. Ειδικά όταν μένω ξύπνιος ως το πρωί σε μια απόπειρα να επανακτηθεί στα βάθη της νύχτας κάτι από την ελευθερία που χάθηκε στους περιορισμούς της μέρας. Τουλάχιστον όσοι (συ)ζούν με κατοικίδια έχουν την δικαιολογία ότι απευθύνονται σε κάποιο άλλο έμβιο ον που βρίσκεται τριγύρω, ασχέτως αν δεν αυτό δεν είναι σε θέση να κατανοήσει το ανθρώπινο παραλήρημα. 

«Ε ρε, παραμιλάω», αναγκάζεται να ομολογήσει στον εαυτό του ο Αντωνάκης από το «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», αναγνωρίζοντας την μοναχική και μισότρελη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει –  κοινή μοίρα όλων των ακτιβιστών της μαγκουφιάς. Είναι κάπως σαν το παλιό φιλοσοφικό ερώτημα: «Κάνει θόρυβο ένα δέντρο που πέφτει στο δάσος αν δεν είναι κανείς κοντά για να το ακούσει;» Ή σαν αυτό που λέμε συχνά εμείς που κατοικούμε μόνοι, μεταξύ αυτοσαρκασμού και γνήσιου τρόμου: «Από τη μυρωδιά θα μας βρούνε…Χαχά».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βουβό κύμα: Ο παράγοντας της ψυχικής υγείας στην πανδημία

Βίβιαν Στεργίου / Βουβό κύμα: Ο παράγοντας της ψυχικής υγείας στην πανδημία

Η ψυχική υγεία υποτιμάται, κάθε φορά που τα μέτρα αλλάζουν αιφνιδιαστικά, λες και η χώρα συμμετέχει σε κάποιο πείραμα για την ικανότητα προσαρμογής μας στις αιφνίδιες μεταβολές δεδομένων.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
Οι διαφορετικές «σιωπές»: Ένας ψυχολόγος εξηγεί το πώς η σιωπή διδάσκεται στην κοινωνία

Advertorial / Οι διαφορετικές «σιωπές»: Ένας ψυχολόγος εξηγεί το πώς η σιωπή διδάσκεται στην κοινωνία

Ο ψυχολόγος και Επιστημονικός Υπεύθυνος/ Διευθυντής Εκπαίδευσης στο Εκπαιδευτικό Κέντρο EDIFY της ΑμΚΕ ΙΑΣΙΣ, Ηλίας Ραφαήλ, μιλά για όλους τους λόγους που οι άνθρωποι σιωπούν σε περιπτώσεις βίας και παρενόχλησης.
Πανελλαδική έρευνα: «Πανδημία, Lockdown και Κάπνισμα- Συνήθειες και Κοινωνικές Τάσεις»

Υγεία & Σώμα / Πανελλαδική έρευνα: «Πανδημία, Lockdown και Κάπνισμα- Συνήθειες και Κοινωνικές Τάσεις»

Επιτακτική η ανάγκη επαρκούς ενημέρωσης για τα οφέλη και τους τρόπους διακοπής του καπνίσματος καθώς και για την πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις εναλλακτικές, επιστημονικά τεκμηριωμένες, λύσεις.
THE LIFO TEAM
Το μυστήριο με τους έφηβους πρόσφυγες στη Σουηδίας που κοιμούνται ακατάπαυστα

Σύνδρομο παραίτησης / Η μεγάλη παραίτηση: Το μυστήριο με τους έφηβους πρόσφυγες στη Σουηδία που κοιμούνται ακατάπαυστα

Οι γιατροί, λένε, ότι για την ώρα γνωρίζουν τρομακτικά λίγα γι’ αυτό το παράξενο σύνδρομο που «χτυπά» κυρίως εφήβους και έχει γίνει ήδη ντοκιμαντέρ στο Netflix με τίτλο «Life overtakes me».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ