Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο Άντριου Σκοτ έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ.
0

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ που εντυπωσιάζει σ’ αυτή την τηλεοπτική –αλλά μεγαλοπρεπώς κινηματογραφική– μεταφορά του «Ταλαντούχου κυρίου Ρίπλεϊ» είναι η επιβλητική της μονοχρωμία.

Είναι σαν να θέλει αυτή η νέα, ασπρόμαυρη εκδοχή του διάσημου μυθιστορήματος της Πατρίτσια Χάισμιθ να σβήσει από το μυαλό των θεατών τις δύο λαμπερές και γεμάτες μεσογειακό χρώμα και φως κινηματογραφικές μεταφορές που συγκίνησαν το κοινό με διαφορά τεσσάρων δεκαετιών σχεδόν: το Plein Soleil («Γυμνοί στον ήλιο») του 1960 και το «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» του 1999, με τον Αλέν Ντελόν και τον Ματ Ντέιμον αντιστοίχως στον ρόλο του κοινωνιοπαθή τυχοδιώκτη Τομ Ρίπλεϊ, που ταξιδεύει στην Ιταλία για να φέρει πίσω στους γονείς του ένα ανεπρόκοπο πλουσιόπαιδο, μαγεύεται όμως από την ντόλτσε βίτα και συγχρόνως ανακαλύπτει την εγκληματική κλίση του, σε όλο το τρομακτικό της μεγαλείο.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Ο Άντριου Σκοτ όμως έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ, παρότι, σε σχέση με τους προκατόχους του, ηλικιακά μοιάζει κάπως μεγάλος για την ενσάρκωση του διάσημου αντι-ήρωα στα πρώτα του βήματα.

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπερτ Έλσγουιτ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Ταιριάζει πάντως –με τις κλονισμένες του γκριμάτσες και το κουρασμένο και άψυχο βλέμμα–  σ' αυτό το υποβλητικά μουντό και μελαγχολικό σύμπαν που με μεθοδικότητα ιατροδικαστή και συμφωνικό μπρίο έχει στήσει ο δημιουργός της σειράς, ο εξέχων σεναριογράφος Στίβεν Ζέιλιαν («Η λίστα του Σίντλερ», «Οι συμμορίες της Νέας Υόρκης», «Ο Ιρλανδός», μεταξύ άλλων), ο οποίος υπογράφει το σενάριο και την σκηνοθεσία.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Άξιος συνεργάτης του, ο διευθυντής φωτογραφίας της σειράς Ρόμπερτ Έλσγουιτ, με βαρύ βιογραφικό επίσης, κυρίως πλάι στον Πολ Τόμας Άντερσον («Θα χυθεί αίμα», «Boogie Nights», «Μανόλια»), ο οποίος εδώ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Όμως η διαρκής εναλλαγή ανάμεσα στο (θαμπό) φως και τη σκιά, παρά την «αστυνομική» πλοκή της ιστορίας, δεν έχει να κάνει τόσο με νουάρ όσο με ένα είδος εκλεπτυσμένου νεορεαλισμού που θυμίζει έντονα τις ταινίες του Ροσελίνι.

Ο αργόσυρτος ρυθμός –σε συνδυασμό με την απόκοσμα φθινοπωρινή ατμόσφαιρα και την έλλειψη μιας ευζωικής φινέτσας που χαρακτήριζε την ταινία του αείμνηστου Άντονι Μινγκέλα– μπορεί ενδεχομένως να μουδιάσει κάποιους θεατές, η υπομονή τους όμως μάλλον θα ανταμειφθεί αν μείνουν ως το τέλος.

Αν μη τι άλλο, θα έχουν την ικανοποίηση ότι πέρασαν με τους χαρακτήρες όσο περίπου χρόνο απαιτείται για να διαβάσει κανείς το βιβλίο και επίσης θα απολαύσουν τον Ιταλό ηθοποιό Μαουρίτσιο Λομπάρντι (στον ρόλο του επιθεωρητή Πιέτρο Ραβίν), ο οποίος εμφανίζεται μετά το δεύτερο μισό της σειράς, αλλά και τον Τζον Μάλκοβιτς σε μια εμφάνιση ενδεχομένως σημαδιακή.  

Ripley | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ