Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο Άντριου Σκοτ έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ.
0

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΡΑΓΜΑ που εντυπωσιάζει σ’ αυτή την τηλεοπτική –αλλά μεγαλοπρεπώς κινηματογραφική– μεταφορά του «Ταλαντούχου κυρίου Ρίπλεϊ» είναι η επιβλητική της μονοχρωμία.

Είναι σαν να θέλει αυτή η νέα, ασπρόμαυρη εκδοχή του διάσημου μυθιστορήματος της Πατρίτσια Χάισμιθ να σβήσει από το μυαλό των θεατών τις δύο λαμπερές και γεμάτες μεσογειακό χρώμα και φως κινηματογραφικές μεταφορές που συγκίνησαν το κοινό με διαφορά τεσσάρων δεκαετιών σχεδόν: το Plein Soleil («Γυμνοί στον ήλιο») του 1960 και το «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» του 1999, με τον Αλέν Ντελόν και τον Ματ Ντέιμον αντιστοίχως στον ρόλο του κοινωνιοπαθή τυχοδιώκτη Τομ Ρίπλεϊ, που ταξιδεύει στην Ιταλία για να φέρει πίσω στους γονείς του ένα ανεπρόκοπο πλουσιόπαιδο, μαγεύεται όμως από την ντόλτσε βίτα και συγχρόνως ανακαλύπτει την εγκληματική κλίση του, σε όλο το τρομακτικό της μεγαλείο.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Ο Άντριου Σκοτ όμως έχει οκτώ ολόκληρα (45λεπτα) επεισόδια στη διάθεσή του για να πείσει τον θεατή ότι αυτός είναι ο Ρίπλεϊ, παρότι, σε σχέση με τους προκατόχους του, ηλικιακά μοιάζει κάπως μεγάλος για την ενσάρκωση του διάσημου αντι-ήρωα στα πρώτα του βήματα.

Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο Facebook Twitter
Ο διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπερτ Έλσγουιτ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Ταιριάζει πάντως –με τις κλονισμένες του γκριμάτσες και το κουρασμένο και άψυχο βλέμμα–  σ' αυτό το υποβλητικά μουντό και μελαγχολικό σύμπαν που με μεθοδικότητα ιατροδικαστή και συμφωνικό μπρίο έχει στήσει ο δημιουργός της σειράς, ο εξέχων σεναριογράφος Στίβεν Ζέιλιαν («Η λίστα του Σίντλερ», «Οι συμμορίες της Νέας Υόρκης», «Ο Ιρλανδός», μεταξύ άλλων), ο οποίος υπογράφει το σενάριο και την σκηνοθεσία.

Παρότι πρόκειται για τηλεοπτική παραγωγή, το Ripley μοιάζει να ανακαλεί νοσταλγικά (για καλό ή για κακό) το λεγόμενο κάποτε «σινεμά του δημιουργού», κι ας μη συνδέεται εύκολα ο όρος αυτός με μια μαζική πλατφόρμα όπως το Netflix.

Άξιος συνεργάτης του, ο διευθυντής φωτογραφίας της σειράς Ρόμπερτ Έλσγουιτ, με βαρύ βιογραφικό επίσης, κυρίως πλάι στον Πολ Τόμας Άντερσον («Θα χυθεί αίμα», «Boogie Nights», «Μανόλια»), ο οποίος εδώ συλλαμβάνει με αρχιτεκτονική ακρίβεια μια ονειρική Ιταλία, στοιχειωμένη από αγάλματα, εικονίσματα και πίνακες του Καραβάτζιο.

Όμως η διαρκής εναλλαγή ανάμεσα στο (θαμπό) φως και τη σκιά, παρά την «αστυνομική» πλοκή της ιστορίας, δεν έχει να κάνει τόσο με νουάρ όσο με ένα είδος εκλεπτυσμένου νεορεαλισμού που θυμίζει έντονα τις ταινίες του Ροσελίνι.

Ο αργόσυρτος ρυθμός –σε συνδυασμό με την απόκοσμα φθινοπωρινή ατμόσφαιρα και την έλλειψη μιας ευζωικής φινέτσας που χαρακτήριζε την ταινία του αείμνηστου Άντονι Μινγκέλα– μπορεί ενδεχομένως να μουδιάσει κάποιους θεατές, η υπομονή τους όμως μάλλον θα ανταμειφθεί αν μείνουν ως το τέλος.

Αν μη τι άλλο, θα έχουν την ικανοποίηση ότι πέρασαν με τους χαρακτήρες όσο περίπου χρόνο απαιτείται για να διαβάσει κανείς το βιβλίο και επίσης θα απολαύσουν τον Ιταλό ηθοποιό Μαουρίτσιο Λομπάρντι (στον ρόλο του επιθεωρητή Πιέτρο Ραβίν), ο οποίος εμφανίζεται μετά το δεύτερο μισό της σειράς, αλλά και τον Τζον Μάλκοβιτς σε μια εμφάνιση ενδεχομένως σημαδιακή.  

Ripley | Official Trailer | Netflix

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ