ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Stutz: Τα «εργαλεία της ψυχής» είναι πολύ μεγάλο πράγμα

τζονα χιλ Facebook Twitter
Δεν έχουν περάσει δεκαπέντε λεπτά από την αρχή της ταινίας όταν ο Χιλ ρωτάει τον Στατζ: «Τελικά ήταν φριχτή ιδέα να γυρίσει ένας ασθενής μια ταινία για τον ψυχοθεραπευτή του;».
0

«H ΘΕΡΑΠΕΙΑ μού άλλαξε τη ζωή. Και ελπίζω, μέσω αυτής της ταινίας που έκανα, να αλλάξει και τις ζωές άλλων ανθρώπων».

Αυτό λέει στον εαυτό του, στην κάμερα, σε εμάς τους θεατές, ο ηθοποιός Τζόνα Χιλ για αυτό το ιδιοσυγκρασιακό, υβριδικό φιλμ που αποτελεί συγχρόνως βιογραφικό ντοκιμαντέρ, συνεδρία και φόρο τιμής (και αγάπης) στον γνωστό για την αμεσότητα των μεθόδων του, Αμερικανό ψυχίατρο Φιλ Στατζ.

Παρά τη φήμη και την καταξίωση που απέκτησε ο Χιλ, είχε πάντα έντονα ζητήματα με την εικόνα του ως παχύσαρκου (που «κανείς δεν τον ήθελε»), ενώ πριν από μερικά χρόνια και ενώ είχε μόλις ξεκινήσει τη σωτήρια και λυτρωτική για τον ίδιον θεραπεία στο πλευρό του Στατζ, έχασε τον μεγαλύτερο αδελφό του, που πέθανε ξαφνικά από πνευμονική εμβολή. 

Βοηθά σημαντικά το να ακούς τον ίδιο να περιγράφει τη μέθοδό του στην ταινία όπως και το γεγονός ότι είναι συμπαθητικός και φιλικός στην κάμερα τύπος (παρά το τρέμουλο από τη νόσο του Πάρκινσον που τον ταλαιπωρεί από νεαρή ηλικία), που μιλά απλά και πασπαλίζει τον λόγο του με διάφορα νόστιμα μπινελίκια της καθομιλουμένης.

Η ταινία ξεκινά με τον ηθοποιό να κάθεται απέναντι από τον Στατζ στο γραφείο του δεύτερου στο Λος Άντζελες με την προοπτική να παρακολουθήσουμε κι εμείς μια πρότυπη συνεδρία του 75χρονου ψυχοθεραπευτή για τα «Εργαλεία» που παρέχει στους ασθενείς του γιατρού, προκειμένου εκείνοι να ξορκίσουν τις «Σκιές» που τους καταδυναστεύουν, να βρουν την έξοδο από τον «Λαβύρινθο»  και να τα «μετατρέψουν τα προβλήματά τους σε όπλα», όπως λέει και ο υπότιτλος του βιβλίου του «Τα Εργαλεία της Ψυχής», που έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά. 

φιλ στατζ Facebook Twitter
Η διαδικασία ξεκινά με τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουν τρία πράγματα που θα σε ακολουθούν για πάντα (για το καλό σου): «Πόνος, Αβεβαιότητα. Συνεχής δουλειά. Κανείς δεν είναι ποτέ ελεύθερος από αυτά. Κανείς».

Ο Στατζ έγινε διάσημος για την ταχεία λειτουργία της προσέγγισής του σε αντίθεση με το χρονοβόρο παραδοσιακό μοντέλο θεραπείας που εστιάζει στο παρελθόν. Παρότι όμως κάποια από τα εργαλεία ή τα στάδια που συνθέτουν τη μέθοδό του μοιάζουν με κεφάλαια από εγχειρίδιο αυτοβελτίωσης («ενεργή αγάπη», «εσωτερική αυθεντία», «ροή ευγνωμοσύνης»), ο άνθρωπος παραμένει γιατρός. Και καθιστά σαφές εξαρχής ότι δεν πουλά μαγικές λύσεις.

Η διαδικασία ξεκινά με τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουν τρία πράγματα που θα σε ακολουθούν για πάντα (για το καλό σου): «Πόνος, Αβεβαιότητα. Συνεχής δουλειά. Κανείς δεν είναι ποτέ ελεύθερος από αυτά. Κανείς».

Βοηθά επίσης σημαντικά το να ακούς τον ίδιο να περιγράφει τη μέθοδό του στην ταινία όπως και το γεγονός ότι είναι συμπαθητικός και φιλικός στην κάμερα τύπος (παρά το τρέμουλο από τη νόσο του Πάρκινσον που τον ταλαιπωρεί από νεαρή ηλικία), που μιλά απλά και πασπαλίζει τον λόγο του με διάφορα νόστιμα μπινελίκια της καθομιλουμένης.  

Η διαδικασία όμως –όπως και η ταινία η ίδια– είναι πιο πολύπλοκη απ’ όσο αρχικά φαίνεται. Δεν έχουν περάσει δεκαπέντε λεπτά από την αρχή της ταινίας όταν ο Χιλ ρωτάει τον Στατζ: «Τελικά ήταν φριχτή ιδέα να γυρίσει ένας ασθενής μια ταινία για τον ψυχοθεραπευτή του;».

Όχι απαραίτητα. Δέκα λεπτά αργότερα συμβαίνει μια θεαματική αποδόμηση της αρχικής ιδέας που ήταν η καταγραφή μιας συνεδρίας στον φυσικό της χώρο, αλλά και του σκηνικού που αποκαλύπτεται ότι ήταν fake και το πολύμηνο γύρισμα έχει γίνει σε στούντιο μπροστά από μια πράσινη οθόνη.

Ακολουθεί ένας ιδιότυπος και εντόνως συναισθηματικός κύκλος «ανταλλαγών» ανάμεσα σε γιατρό και ασθενή με σποραδικές ματιές στο παρελθόν των δύο (αλλά και με την εμφάνιση της μαμάς του Χιλ) ώσπου τελικά ο ευγνώμων ηθοποιός δηλώνει ανακουφισμένος στον Στατζ: «Δεν έχει σημασία η άποψη που θα έχει ο κόσμος για την ταινία. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι την ολοκληρώσαμε μαζί».


 

Daily
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

θεραπεύτρια αγκαλιάς

Υγεία & Σώμα / Δέσποινα, τι περιλαμβάνει η θεραπευτική «αγκαλιά της αρκούδας»;

Η Δέσποινα Ξηρογιάννη είναι θεραπεύτρια αγκαλιάς, εργάζεται στην Αθήνα και βοηθάει τους πελάτες της να έχουν συναισθηματική και ψυχική ισορροπία μέσω του συναινετικού αγγίγματος.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ
ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

Δημήτρης Πολιτάκης / Ο δικός σου Ψ τι λέει γι’ αυτό;

Όλοι έχουμε προφανώς τα θεματάκια ή τις θεματάρες μας και κανείς δεν ζήμιωσε από την ψυχοθεραπεία, απλά, ώρες-ώρες, είναι σαν να συνοδεύεται από έναν ψυχαναγκασμό. Αν δεν πηγαίνεις, είναι σαν να μη θέλεις το καλό σου, σαν να μη θέλεις να είσαι σωστό άτομο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ