Stutz: Τα «εργαλεία της ψυχής» είναι πολύ μεγάλο πράγμα

τζονα χιλ Facebook Twitter
Δεν έχουν περάσει δεκαπέντε λεπτά από την αρχή της ταινίας όταν ο Χιλ ρωτάει τον Στατζ: «Τελικά ήταν φριχτή ιδέα να γυρίσει ένας ασθενής μια ταινία για τον ψυχοθεραπευτή του;».
0

«H ΘΕΡΑΠΕΙΑ μού άλλαξε τη ζωή. Και ελπίζω, μέσω αυτής της ταινίας που έκανα, να αλλάξει και τις ζωές άλλων ανθρώπων».

Αυτό λέει στον εαυτό του, στην κάμερα, σε εμάς τους θεατές, ο ηθοποιός Τζόνα Χιλ για αυτό το ιδιοσυγκρασιακό, υβριδικό φιλμ που αποτελεί συγχρόνως βιογραφικό ντοκιμαντέρ, συνεδρία και φόρο τιμής (και αγάπης) στον γνωστό για την αμεσότητα των μεθόδων του, Αμερικανό ψυχίατρο Φιλ Στατζ.

Παρά τη φήμη και την καταξίωση που απέκτησε ο Χιλ, είχε πάντα έντονα ζητήματα με την εικόνα του ως παχύσαρκου (που «κανείς δεν τον ήθελε»), ενώ πριν από μερικά χρόνια και ενώ είχε μόλις ξεκινήσει τη σωτήρια και λυτρωτική για τον ίδιον θεραπεία στο πλευρό του Στατζ, έχασε τον μεγαλύτερο αδελφό του, που πέθανε ξαφνικά από πνευμονική εμβολή. 

Βοηθά σημαντικά το να ακούς τον ίδιο να περιγράφει τη μέθοδό του στην ταινία όπως και το γεγονός ότι είναι συμπαθητικός και φιλικός στην κάμερα τύπος (παρά το τρέμουλο από τη νόσο του Πάρκινσον που τον ταλαιπωρεί από νεαρή ηλικία), που μιλά απλά και πασπαλίζει τον λόγο του με διάφορα νόστιμα μπινελίκια της καθομιλουμένης.

Η ταινία ξεκινά με τον ηθοποιό να κάθεται απέναντι από τον Στατζ στο γραφείο του δεύτερου στο Λος Άντζελες με την προοπτική να παρακολουθήσουμε κι εμείς μια πρότυπη συνεδρία του 75χρονου ψυχοθεραπευτή για τα «Εργαλεία» που παρέχει στους ασθενείς του γιατρού, προκειμένου εκείνοι να ξορκίσουν τις «Σκιές» που τους καταδυναστεύουν, να βρουν την έξοδο από τον «Λαβύρινθο»  και να τα «μετατρέψουν τα προβλήματά τους σε όπλα», όπως λέει και ο υπότιτλος του βιβλίου του «Τα Εργαλεία της Ψυχής», που έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά. 

φιλ στατζ Facebook Twitter
Η διαδικασία ξεκινά με τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουν τρία πράγματα που θα σε ακολουθούν για πάντα (για το καλό σου): «Πόνος, Αβεβαιότητα. Συνεχής δουλειά. Κανείς δεν είναι ποτέ ελεύθερος από αυτά. Κανείς».

Ο Στατζ έγινε διάσημος για την ταχεία λειτουργία της προσέγγισής του σε αντίθεση με το χρονοβόρο παραδοσιακό μοντέλο θεραπείας που εστιάζει στο παρελθόν. Παρότι όμως κάποια από τα εργαλεία ή τα στάδια που συνθέτουν τη μέθοδό του μοιάζουν με κεφάλαια από εγχειρίδιο αυτοβελτίωσης («ενεργή αγάπη», «εσωτερική αυθεντία», «ροή ευγνωμοσύνης»), ο άνθρωπος παραμένει γιατρός. Και καθιστά σαφές εξαρχής ότι δεν πουλά μαγικές λύσεις.

Η διαδικασία ξεκινά με τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουν τρία πράγματα που θα σε ακολουθούν για πάντα (για το καλό σου): «Πόνος, Αβεβαιότητα. Συνεχής δουλειά. Κανείς δεν είναι ποτέ ελεύθερος από αυτά. Κανείς».

Βοηθά επίσης σημαντικά το να ακούς τον ίδιο να περιγράφει τη μέθοδό του στην ταινία όπως και το γεγονός ότι είναι συμπαθητικός και φιλικός στην κάμερα τύπος (παρά το τρέμουλο από τη νόσο του Πάρκινσον που τον ταλαιπωρεί από νεαρή ηλικία), που μιλά απλά και πασπαλίζει τον λόγο του με διάφορα νόστιμα μπινελίκια της καθομιλουμένης.  

Η διαδικασία όμως –όπως και η ταινία η ίδια– είναι πιο πολύπλοκη απ’ όσο αρχικά φαίνεται. Δεν έχουν περάσει δεκαπέντε λεπτά από την αρχή της ταινίας όταν ο Χιλ ρωτάει τον Στατζ: «Τελικά ήταν φριχτή ιδέα να γυρίσει ένας ασθενής μια ταινία για τον ψυχοθεραπευτή του;».

Όχι απαραίτητα. Δέκα λεπτά αργότερα συμβαίνει μια θεαματική αποδόμηση της αρχικής ιδέας που ήταν η καταγραφή μιας συνεδρίας στον φυσικό της χώρο, αλλά και του σκηνικού που αποκαλύπτεται ότι ήταν fake και το πολύμηνο γύρισμα έχει γίνει σε στούντιο μπροστά από μια πράσινη οθόνη.

Ακολουθεί ένας ιδιότυπος και εντόνως συναισθηματικός κύκλος «ανταλλαγών» ανάμεσα σε γιατρό και ασθενή με σποραδικές ματιές στο παρελθόν των δύο (αλλά και με την εμφάνιση της μαμάς του Χιλ) ώσπου τελικά ο ευγνώμων ηθοποιός δηλώνει ανακουφισμένος στον Στατζ: «Δεν έχει σημασία η άποψη που θα έχει ο κόσμος για την ταινία. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι την ολοκληρώσαμε μαζί».


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

θεραπεύτρια αγκαλιάς

Υγεία & Σώμα / Δέσποινα, τι περιλαμβάνει η θεραπευτική «αγκαλιά της αρκούδας»;

Η Δέσποινα Ξηρογιάννη είναι θεραπεύτρια αγκαλιάς, εργάζεται στην Αθήνα και βοηθάει τους πελάτες της να έχουν συναισθηματική και ψυχική ισορροπία μέσω του συναινετικού αγγίγματος.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ
ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

Δημήτρης Πολιτάκης / Ο δικός σου Ψ τι λέει γι’ αυτό;

Όλοι έχουμε προφανώς τα θεματάκια ή τις θεματάρες μας και κανείς δεν ζήμιωσε από την ψυχοθεραπεία, απλά, ώρες-ώρες, είναι σαν να συνοδεύεται από έναν ψυχαναγκασμό. Αν δεν πηγαίνεις, είναι σαν να μη θέλεις το καλό σου, σαν να μη θέλεις να είσαι σωστό άτομο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ