Τα ίδια και χειρότερα, αλλά πάλι καλά να λέμε

Τα ίδια και χειρότερα, αλλά πάλι καλά να λέμε Facebook Twitter
Υπάρχει μόνο ένα γλυκό μειδίαμα, ολόιδιο σχεδόν στα πρόσωπα και των δύο.
0

ΤΕΤΟΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΝΑΖΗΤΩ «εορταστικές» εικόνες που έστω και λοξά (ή, μάλλον, κυρίως λοξά και πλαγίως) μοιάζουν να εμπεριέχουν ένα μήνυμα… πανανθρώπινο, όχι απαραίτητα εντόνως συναισθηματικό ή χαρμόσυνο. Σ’ αυτή την κατηγορία περίοπτη θέση έχει μια φωτογραφία της Ανιές Βαρντά και του Ζακ Ντεμί από τα γυρίσματα του Jacquot de Nantes (1991), μάλλον στην πατρίδα του Ντεμί, τη Νάντη, μέρος που δεσπόζει υποβλητικά στην υπέροχη αυτή ταινία της Βαρντά (και ποια δικιά της δεν είναι;) για τη ζωή –αλλά και τον θάνατο– του ανθρώπου που κάθεται δίπλα της, αλλά λίγο πιο πίσω.

Ο Ντεμί έχει τη στιγμή του φωτογραφικού κλικ ένα απλανές, αλλά γαλήνιο βλέμμα και τα χέρια του σταυρωμένα χαλαρά ανάμεσα στα πόδια του. Τόσο χαλαρά ώστε να χωράει και το δεξί χέρι της Βαρντά, η οποία φορά ακουστικά και κοιτάζει την κινηματογραφική μηχανή που έχει μπροστά της, συγχρόνως όμως κρατά τρυφερά, ποιος ξέρει για πόση ώρα, το αριστερό δικό του.

Στη φωτογραφία, η Ανιές Βαρντά είναι ήδη εξήντα χρονών, ηλικία που δεν έφτασε ποτέ ο Ζακ Ντεμί, ο οποίος πέθανε στα 59 του τον Οκτώβριο του 1990, λίγους μήνες πριν από την κυκλοφορία της ταινίας που είχε ως επίκεντρο τον ίδιο. Οι δυο τους είχαν περάσει τριάντα δύο χρόνια μαζί ως σύζυγοι και ως σύντροφοι και ως συνεργάτες, αλλά το τέλος ήταν κοντά. Σ’ αυτήν τη φωτογραφία όμως δεν υπάρχει ούτε θλίψη, ούτε πένθος, ούτε μελαγχολία, ούτε σαρκασμός, ούτε ειρωνεία, ούτε λαχτάρα, ούτε προσμονή. Υπάρχει μόνο ένα γλυκό μειδίαμα, ολόιδιο σχεδόν στα πρόσωπα και των δύο.  

«Κάθε γενιά νομίζει ότι επινόησε την ακολασία ή τον πόνο ή την εξέγερση, αλλά κάθε παρόρμηση και όρεξη του ανθρώπου, από το αηδιαστικό μέχρι το μεγαλειώδες, βρίσκεται πάντα εδώ γύρω σου».

«Η αγάπη πρέπει να είναι οργανική για να μπορέσει να διατηρηθεί», είχε πει στην τελευταία του συνέντευξη στην «Guardian» o Πολ Όστερ, μία από τις πιο οδυνηρές απώλειες της χρονιάς, ειδικά για όσους από εμάς πέρασαν τα νιάτα τους με τα βιβλία του. «Πρέπει να εξελίσσεται συνεχώς καθώς προχωράει, ώστε όλα να είναι αλληλένδετα, ακόμα και η απόλυτη παραδοξότητα όλου αυτού του πράγματος που αποκαλούμε σχέση… Το γεγονός είναι ότι ποτέ δεν γνωρίζουμε πλήρως τους συντρόφους μας. Υπάρχουν μυστήρια στα οποία δεν θα μπορέσουμε ποτέ να απαντήσουμε. Αλλά νομίζω ότι αυτό ισχύει και για τον εαυτό μας.

Υπάρχουν τόσο πολλά πράγματα που δεν καταλαβαίνω στη δική μου ζωή. Οι πράξεις μου όλα αυτά τα χρόνια. Γιατί το έκανα αυτό; Γιατί είχα εκείνη την παρόρμηση; Οι άνθρωποι ξοδεύουν χρόνια στην ψυχανάλυση προσπαθώντας να βρουν τις απαντήσεις. Εγώ δεν το έχω κάνει ποτέ αυτό, οπότε πορεύομαι λίγο πολύ μόνος μου καθώς προσπαθώ να καταλάβω τα πράγματα, αν όμως είμαι ειλικρινής, οφείλω να αναφέρω ότι δεν νομίζω πως έχω κάνει μεγάλη πρόοδο».

Μια άλλη σπουδαία και αγαπημένη λογοτέχνιδα, η μεγάλη ποιήτρια Αν Κάρσον, η οποία βρίσκεται ακόμα ανάμεσά μας και με το πνεύμα ακέραιο, ανακοίνωσε φέτος, στα 74 της, ότι πάσχει από Πάρκινσον. Και το έκανε με τον πιο «λογοτεχνικό» τρόπο, μέσω ενός κειμένου στο «Paris Review», στο οποίο δήλωνε ότι η χειρότερη ίσως συνέπεια αυτής της νέας, σκληρής συνθήκης, το σύμπτωμα που την έχει ταπεινώσει ιδιαιτέρως, είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα. Μια φοβερή δήλωση σ’ έναν κόσμο που στη συντριπτική του πλειοψηφία δεν χρησιμοποιεί πια ή δεν γνώρισε ποτέ καλά-καλά τον γραφικό του χαρακτήρα.

«Πάντα απολάμβανα να γράφω σε σημειωματάρια, βουνά από δαύτα, μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο», γράφει. «Τώρα οι όρθιες πινελιές λυγίζουν ή σπάνε ή ξεφεύγουν προς κάθε κατεύθυνση, τα φωνήεντα συρρικνώνονται σε κηλίδες, η κλίση χάνει την αιχμή της, όλα μοιάζουν ντροπιαστικά. Σβήνω ολόκληρες παραγράφους από ντροπή. Είναι δύσκολο να περιγράψω ή να εξηγήσω την ντροπή του κακού γραφικού χαρακτήρα. Ο κακός γραφικός χαρακτήρας είναι άσχημος. Επίσης, δεν είναι αυθεντικός. Με την έννοια ότι δεν είσαι πλέον εσύ…»

Στο τέλος της χρονιάς, όλοι έχουμε ανάγκη να μας καθησυχάσουν. Να μας πουν ότι όλα θα πάνε καλά, ασχέτως του αν (πάντα) μοιάζουν να πηγαίνουν κατά διαόλου. Ούτε ένας χρόνος δεν έχει περάσει από την κυκλοφορία της (στις ελληνικές αίθουσες) κι όμως η ταινία The Holdovers του «δικού μας» Αλεξάντερ Πέιν έχει κερδίσει ήδη μα περίοπτη θέση στο «χριστουγεννιάτικο» πάνθεο. «Δεν υπάρχει τίποτα καινούργιο στην ανθρώπινη εμπειρία, κύριε Τάλι», λέει κάποια στιγμή με έναν πικρό στόμφο που θα ξεθυμάνει στην πορεία ο χαρακτήρας του Πολ Τζιαμάτι στον ευαίσθητο εξεγερμένο νεαρό οικότροφο με τον οποίον ξέμειναν μαζί στις γιορτές.

«Κάθε γενιά νομίζει ότι επινόησε την ακολασία ή τον πόνο ή την εξέγερση, αλλά κάθε παρόρμηση και όρεξη του ανθρώπου, από το αηδιαστικό μέχρι το μεγαλειώδες, βρίσκεται πάντα εδώ γύρω σου. Έτσι, λοιπόν, πριν απορρίψεις κάτι ως βαρετό ή άσχετο, να θυμάσαι ότι, αν θέλεις πραγματικά να κατανοήσεις το παρόν ή τον εαυτό σου, πρέπει να ξεκινήσεις από το παρελθόν. Βλέπεις, η ιστορία δεν είναι απλώς η μελέτη του παρελθόντος. Είναι και μια εξήγηση του παρόντος».

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ