Η αποδόμηση των αντιπάλων και το μπρικολάζ

Η αποδόμηση των αντιπάλων και το μπρικολάζ Facebook Twitter
Παρά το ότι ο «συντηρητικός Έλληνας» έχει εξελιχθεί και εν μέρει έχει συμφιλιωθεί με καινούργιες τάσεις και ρεύματα, κάπου μέσα του αισθάνεται ταπεινωμένος. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΤΟ ΜΠΡΙΚΟΛΑΖ, Η ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ με χρήση ετερόκλητων υλικών, έχει γίνει η πιο προσοδοφόρα πολιτική τέχνη των τελευταίων χρόνων. Το δοκιμάζει καθημερινά ο Κυριάκος Μητσοτάκης και το επιτελείο του, ανακατανέμοντας λέξεις και συμβολισμούς. Σε μια τελευταία δήλωση χαρακτήρισε τη Νέα Δημοκρατια «τη μεγάλη προοδευτική παράταξη».

Σε άλλες χώρες, πάλι, η συρραφή έχει απογειωθεί, αγγίζοντας ανώτερες διαστάσεις. Ο Εμανουέλ Μακρόν μιλάει εναλλάξ τη γλώσσα ενός ceo σύγχρονης εταιρείας και μια πιο «αρχαία» διάλεκτο παιδαγωγικής και φρονήματος, πολύ κοντινή στην παράδοση του στρατηγού Ντε Γκολ.

Έχω την εντύπωση ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι κάτι περισσότερο από μια απόπειρα ρητορικής συγκόλλησης «δύο ψυχών», μιας εθνικο-λαϊκής και πιο συντηρητικής και μιας φιλελεύθερης-καπιταλιστικής και πιο ανοιχτής στα σύγχρονα δικαιώματα. Είναι πλέον μια μέθοδος αποδόμησης των αντίπαλων με απροσχημάτιστο δανεισμό πολλών στοιχείων από τα προγράμματα ή τη γλώσσα τους. Τίποτα δεν εμποδίζει έναν «φιλελεύθερο» να μιλά για κοινωνική κατοικία ή να επιτίθεται στα κερδοσκοπικά συμφέροντα και εν τέλει να διεκδικεί κι αυτός την εκπροσώπηση του κόσμου της εργασίας (προσθέτοντας απλώς το απαρεμφατικό επιχειρείν).

Αν στην αριστερά πολλοί κάνουν ακόμα το μεγάλο λάθος να ταυτίζουν τον συντηρητικό δεξιό με τον ακροδεξιό και τον φασίστα, στο μητσοτακικό επιτελείο του «φιλελεύθερου κέντρου» έχουν εφησυχάσει, πιστεύοντας πως ο συντηρητικός δεν θα μπορούσε να γίνει φασίστας, γιατί ο γκρινιάρικος κομφορμισμός θα ήταν αδύνατο να μεταβληθεί σε έναν εξτρεμισμό της άρνησης.

Όσοι επιμελούνται και εισηγούνται αυτή την τεχνική αποδόμησης έχουν μια συγκεκριμένη εικόνα και για τον Έλληνα «συντηρητικό» πολίτη: ενώ ο «συντηρητικός» αντιδρά ή μουρμουρίζει για διάφορα που δεν του αρέσουν (ο γάμος των ομοφύλων κ.λπ.), η εξέγερσή του δεν έχει πολιτικό βάθος. Είναι αφύπνιση στο επίπεδο της γλώσσας και των συμβόλων. Για να το πω σε μη επιστημονική αργκό, είναι της τάξης του σιχτιρίσματος. Από κει και πέρα, ακόμα και στο επίπεδο των «συντηρητικών οικογενειών», τα σίριαλ, τα ΤikΤοk των παιδιών τους, οι εικόνες της ποπ κουλτούρας, η εξοικείωση που φέρνει ο χρόνος έχουν αλλάξει τα δεδομένα και τη νοοτροπία.

Ο κόσμος που εμφανίζεται ως πολιτισμικά δεξιόστροφος και δύσθυμος με κάποιους εκσυγχρονισμούς έχει εν πολλοίς συμφιλιωθεί με την κίνηση των ηθών: η δυσφορία του εξισορροπείται από έναν βαθύτερο κομφορμισμό που συνδέει την τύχη της χώρας με την Ευρώπη και τη Δύση. Σου λέει, αν και η Δύση βγάζει πια τόσες «τρέλες» (έτσι βλέπει διάφορα δικαιώματα ο «συντηρητικός»), δεν παύει να είναι η προφανής, ωφελιμιστική επιλογή μιας μικρής χώρας.

Αυτό σημαίνει ότι για το δεξιό κοινό η «εξέγερση» έχει όρια. Στο τέλος μένει η προσαρμογή στο αναπόφευκτο και η υπακοή σε μια πραγματικότητα που εν τέλει δεν «μπορείς να της πας πολύ κόντρα».

Η αποδόμηση ως πολιτική μέθοδος θέλει, λοιπόν, να σαρώσει όλο τον χώρο των πολιτικών αναπαραστάσεων και ιδεών, προβάλλοντας το σλάλομ ως συνταγή νίκης επί του αντιπάλου. Ο αντίπαλος πρέπει να φανεί στατικός και αμήχανος για να μπορείς μετά να κλέβεις την παράσταση με κινήσεις και κάμποσο γλωσσικό ιμπεριαλισμό (λέγοντας, ας πούμε, ότι είσαι και η προοδευτική παράταξη της χώρας).

Ποιος είναι ο κίνδυνος από όλα αυτά; Ότι υπάρχουν τμήματα της κοινωνίας που δεν τα αφορά καθόλου και δεν τα εντυπωσιάζει αυτή η αλχημεία. Υπάρχουν προβλήματα και καταστάσεις που έχουν πραγματική ένταση και βάθος, όπως η τερατώδης ακρίβεια και τα άλλα δεινά της πρακτικής ζωής. Και φυσικά υπάρχουν ταυτότητες που ζητούν έκφραση πέρα από την περιφέρεια ενός ακραίου πραγματισμού που τα χωνεύει και τα αδρανοποιεί όλα.

Παρά το ότι ο «συντηρητικός Έλληνας» έχει εξελιχθεί και εν μέρει έχει συμφιλιωθεί με καινούργιες τάσεις και ρεύματα, κάπου μέσα του αισθάνεται ταπεινωμένος. Δεν θα ήθελε να κινδυνέψει υπαρξιακά το σύστημα στο οποίο έταξε τη ζωή του. Τα νεύρα και οι εκρήξεις του περιορίζονται σε μεγάλο βαθμό σε παρέες στα μικρομάγαζα της πραγματικής ή ψηφιακής ενδοχώρας. Τίποτα, όμως, δεν μας λέει ότι δεν θα νιώσει απειλούμενος και ότι δεν θα ψάξει και τρόπους πολιτικής αντίδρασης.

Αν στην αριστερά πολλοί κάνουν ακόμα το μεγάλο λάθος να ταυτίζουν τον συντηρητικό δεξιό με τον ακροδεξιό και τον φασίστα, στο μητσοτακικό επιτελείο του «φιλελεύθερου κέντρου» έχουν εφησυχάσει, πιστεύοντας πως ο συντηρητικός δεν θα μπορούσε να γίνει φασίστας, γιατί ο γκρινιάρικος κομφορμισμός θα ήταν αδύνατο να μεταβληθεί σε έναν εξτρεμισμό της άρνησης.

Ζούμε, όμως, καιρούς που οι απρόβλεπτοι συνδυασμοί και οι θρυμματισμένες βεβαιότητες πάνε μαζί. Κάποια στιγμή, το παιχνίδι με τις ταυτότητες (αξίες, ιδέες) γυρίζει μπούμερανγκ και οδηγεί σε τερατογενέσεις. Ας μην υποτιμούν τις τερατογενέσεις όσοι έχουν μάθει να παίζουν ακραία με τις λέξεις και τους συμβολισμούς, πιστεύοντας πως το κέντρο είναι η μακάρια αποδόμηση των άλλων.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γάμος που δοκιμάζει τη σχέση του Μητσοτάκη με τη δεξιά 

Ρεπορτάζ / Ο γάμος που δοκιμάζει τη σχέση του Μητσοτάκη με τη δεξιά 

Ο πρωθυπουργός κατάφερε να αλλάξει την απόφαση πολλών βουλευτών της ΝΔ που ήταν απρόθυμοι να ψηφίσουν και όλα δείχνουν πως θα καταφέρει να περάσει τον νόμο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών. Προβληματίζει όμως η αντίδραση που εξακολουθεί να υπάρχει στη δεξιά βάση του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική Μητσοτάκη για τον γάμο των ομοφύλων: Το πολιτικό κόστος και τα κέρδη

Ρεπορτάζ / Η στρατηγική Μητσοτάκη για τον γάμο των ομοφύλων: Το πολιτικό κόστος και τα κέρδη

Ο πρωθυπουργός είναι αποφασισμένος να φέρει άμεσα το νομοσχέδιο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, αψηφώντας το πολιτικό κόστος και τη δυσαρέσκεια που εκφράζεται από τα δεξιά του κόμματος του.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ