Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού Facebook Twitter
Το φιλί είναι ένα παράδειγμα συμπεριφοράς όπου η φύση και ο πολιτισμός αλληλοσυμπληρώνονται. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΩΝ ΕΙΔΩΝ ΦΙΛΙΑ. Μπορεί να είναι τρυφερά ή παθιασμένα. Μπορεί να είναι ρομαντικά ή φιλικά. Μπορεί να είναι μυστικά ή και κλεμμένα.

Ένα φιλί μπορεί να αλλάξει τον ρου της ιστορίας. Όμως, παρά τις άπειρες αποχρώσεις τους, μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Evolutionary Anthropology υποστηρίζει ότι όλα έχουν την ίδια προέλευση: μια πρακτική περιποίησης (grooming) κατά την οποία οι χιμπατζήδες και άλλοι μεγάλοι πίθηκοι χτενίζουν το τρίχωμα των συντρόφων τους με τα δάχτυλά τους και χρησιμοποιούν τα χείλη τους για να απομακρύνουν τα υπολείμματα. Οι άνθρωποι, σύμφωνα με την έρευνα, κληρονόμησαν ένα κατάλοιπο αυτής της τελετουργίας.

Η εξέλιξη του φιλιού από μια «αδελφική» χειρονομία υγιεινής μεταξύ των πρωτευόντων σε ένα από τα σπουδαιότερα σύμβολα επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων είναι αυτό που μελετά εδώ και καιρό ο Adriano R. Lameira, εξελικτικός ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Warwick (Ηνωμένο Βασίλειο) και συγγραφέας του άρθρου. Το εργαστήριο που διευθύνει είναι επιφορτισμένο με την ανίχνευση της εξελικτικής προέλευσης των πιο ιδιαίτερων ανθρώπινων πρακτικών ή χαρακτηριστικών, από τον χορό μέχρι τη φαντασία. Το φιλί είναι ένα από αυτά. «Αν το καλοσκεφτείτε, πρόκειται για έναν μάλλον παράξενο τρόπο εκδήλωσης έλξης και στοργής. Ενώνουμε τα χείλη μας και τα αφήνουμε να επιδίδονται σε κινήσεις τυχαίες και διαισθητικές συχνά», εξηγεί.

Με την πάροδο των αιώνων, οι άνθρωποι έχασαν τη γούνα τους και η μελέτη υποδηλώνει ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αυτή η λειτουργία περιποίησης χάθηκε αλλά το τελετουργικό της συμπυκνώθηκε στο φιλί όπως το γνωρίζουμε σήμερα. «Δεν κάνουμε grooming ο ένας στον άλλον πλέον, αλλά φιλιόμαστε συμβολικά, σαν να το είχαμε κάνει».

Αναζητώντας απάντηση, δεν βρήκε μόνο μία, αλλά πολλές. Σύμφωνα με μία από τις υπάρχουσες θεωρίες, τα χείλη εξελίχθηκαν έτσι ώστε να είναι ελκυστικά και γι' αυτό φιλιόμαστε. Σύμφωνα με μια άλλη, η ένωση των χειλιών είναι ένας μηχανισμός που βρήκαν ορισμένα θηλαστικά για να μυρίζουν στενά το ένα το άλλο εγκαθιδρύοντας μια συμβατότητα μεταξύ τους.

Υπάρχει επίσης μια θεωρία που τοποθετεί την προέλευση του φιλιού στην προμαστίωση. Δηλαδή, οι γονείς ενός πρωτεύοντος θηλαστικού μασούν την τροφή και στη συνέχεια την εισάγουν στο στόμα του απογόνου τους με μια χειρονομία παρόμοια με το φιλί. Μια τελευταία υπόθεση υποστηρίζει ότι το φιλί αποτελεί ένα είδος αντανάκλασης του θηλασμού. «Όλες αυτές οι θεωρίες μπορεί να ισχύουν, αλλά οι περισσότερες από αυτές δυσκολεύονται να εξηγήσουν τον τρόπο με τον οποίο φιλάμε, το πλαίσιο χρήσης του και τη λειτουργία του», εξηγεί ο ερευνητής.

Οι θεωρίες αυτές καταρρίφθηκαν μία προς μία. Η προμαστίωση μπορεί να εξηγήσει το σχήμα επειδή τα χείλη ωθούνται προς τα έξω, αλλά δεν υπάρχει αναρρόφηση, το αντίθετο μάλιστα. Όσο για τον θηλασμό, θα πρέπει να εξηγηθεί γιατί, ως ενήλικες, αυτή η συμπεριφορά μετασχηματίζεται σε πρακτική σε άλλα μέρη του σώματος και δεν σχετίζεται πλέον με την τροφή.

Η υπόθεση της μυρωδιάς μοιάζει επίσης προβληματική, διότι μια αγκαλιά είναι πιο αποτελεσματική για να μυρίσει ο ένας τον άλλον από ό,τι ένα φιλί. «Η μόνη συμπεριφορά στο ρεπερτόριο των μεγάλων πιθήκων που εκπληρώνει την ίδια μορφή, λειτουργία και πλαίσιο με το σύγχρονο φιλί είναι η διαδικασία της περιποίησης», λέει ο Lameira.

Σε αυτή την πρακτική, τα πρωτεύοντα θηλαστικά ελέγχουν το τρίχωμα του συντρόφου τους σε αναζήτηση παρασίτων, εντόμων ή υπολειμμάτων. Όταν τα βρουν, ο «καλλωπιστής» πλησιάζει με προεξέχοντα χείλη και κάνει κίνηση ρουφήγματος για να αφαιρέσει τα υπολείμματα που βρίσκονται στο τρίχωμα του συντρόφου του. «Ξαφνικά, βρέθηκα πρόσωπο με πρόσωπο με αυτό που πιθανώς αποτελεί την αρχαιότερη μορφή φιλιού», καταλήγει ο ερευνητής.

Με την πάροδο των αιώνων, οι άνθρωποι έχασαν τη γούνα τους και η μελέτη υποδηλώνει ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αυτή η λειτουργία περιποίησης χάθηκε αλλά το τελετουργικό της συμπυκνώθηκε στο φιλί όπως το γνωρίζουμε σήμερα. «Δεν κάνουμε grooming ο ένας στον άλλον πλέον, αλλά φιλιόμαστε συμβολικά, σαν να το είχαμε κάνει», λέει ο Lameira.

Η Sheril Kirshenbaum, ερευνήτρια και συγγραφέας του βιβλίου The Science of Kissing («Η επιστήμη του φιλιού»), λέει ότι «η υπόθεση που διατυπώνεται από τη νέα μελέτη είναι ενδιαφέρουσα» και θα μπορούσε να προστεθεί στο ρεπερτόριο των υφιστάμενων εικασιών, αλλά δεν είναι οριστική, διότι η πρακτική του φιλιού είχε αρκετά σκαμπανεβάσματα σε όλη την ανθρώπινη ιστορία. Εμφανίστηκε και εξαφανίστηκε σε όλο τον κόσμο και σε διάφορες εποχές για ποικίλους κοινωνικούς, συναισθηματικούς, ακόμη και ανατομικούς λόγους. «Με τα φιλιά, τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να επιλέξουμε μια και μόνη εξήγηση», λέει η ίδια.

Επιπλέον, δεν είναι αποκλειστικά ανθρώπινη ιδιότητα. Η Kirshenbaum τονίζει ότι «πολλά άλλα ζώα εμφανίζουν συμπεριφορές παρόμοιες με το φιλί που δεν ξεκίνησαν από εμάς. Το φιλί είναι ένα παράδειγμα συμπεριφοράς όπου η φύση και ο πολιτισμός αλληλοσυμπληρώνονται. Φαίνεται ότι έχουμε μια ενστικτώδη τάση να συνδεόμαστε με αυτόν τον τρόπο, αλλά η μορφή και η ερμηνεία ενός φιλιού καθορίζεται από την ανατροφή και τις εμπειρίες μας».

Τα πρώτα φιλιά καταγράφηκαν στη Μεσοποταμία πριν από 4.500 χρόνια, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science το 2023. Πολλές ανθρώπινες τελετουργίες έχουν τροποποιηθεί, αλλά το φιλί παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητο. Είχε κατά καιρούς άλλα ονόματα και πρωτόκολλα, όμως ως πρακτική επικράτησε. «Η εξέλιξη δεν απορρίπτει πράγματα που λειτουργούν και δεν διορθώνει ό,τι δεν έχει χαλάσει», λέει ο Lameira.

Με στοιχεία από EL PAÍS

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ