Η ζωή σαν μια μόνιμη ταινία καταστροφής

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Η ζωή σαν μια μόνιμη ταινία καταστροφής Facebook Twitter
«Μα δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια». Πράγματι, δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια, αλλά δεν γίνεται να ζούμε συνέχεια και σε μια ταινία καταστροφής. Εικονογράφηση: Ατελιέ LiFO
0

ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ τα πρώτα δραματικά πλάνα μιας ταινίας καταστροφής: Εκατοντάδες άνθρωποι βρίσκονται εγκλωβισμένοι με τα οχήματά τους σε κεντρικό αυτοκινητόδρομο για πάνω από 24 ώρες χωρίς βοήθεια – ένας από αυτούς παθαίνει έμφραγμα και περπατά μόνος του για ένα χιλιόμετρο στο χιόνι για να βρει τον στρατό, που θα τον οδηγήσει στο κοντινότερο ασθενοφόρο.

Τριακόσιοι επιβάτες κοιμούνται σε ένα παγωμένο ακινητοποιημένο τρένο σε ερημική τοποθεσία, 55 λεπτά από το κέντρο της πόλης, χωρίς νερό ή φαγητό για πάνω από 20 ώρες. Λεωφόροι ολόκληροι παραδίδονται στη χιονοθύελλα.

Σε μια κοντινή επαρχιακή πόλη ένα εκχιονιστικό μηχάνημα προσπαθεί να βοηθήσει εγκλωβισμένο τρένο με 200 επιβάτες, που έχει μείνει χωρίς θέρμανση και φωτισμό για ώρες, αλλά γλιστράει και τρακάρουν. Έντεκα επιβάτες και εργαζόμενοι μεταφέρονται στο νοσοκομείο. Δύο μέρες μετά, τρεις άνθρωποι προσπαθούν μάταια να πάρουν έναν νεκρό μέσα στο φέρετρο, τσουλώντας το φέρετρο για ώρα στον πάγο.

«Μα δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια». Πράγματι, δεν είμαστε συνηθισμένοι στα χιόνια, αλλά δεν γίνεται να ζούμε συνέχεια και σε μια ταινία καταστροφής. Όχι ότι είμαστε συνηθισμένοι και στη ζέστη βέβαια – το καλοκαίρι καιγόταν η Αττική μια εβδομάδα ολόκληρη.

Φαντάζομαι και φέτος θα αναρωτιόμαστε γιατί δεν έχουν προσληφθεί πυροσβέστες και γιατί τα αεροπλάνα που επιχειρούν είναι 50 ετών ή θα μιλάμε για την κλιματική κρίση και τις «πρωτόγνωρες» συνθήκες; 

Είναι δύσκολο να εμπιστευτείς το κράτος όταν ζεις σε ένα μόνιμο καθεστώς ατιμωρησίας επειδή οι συνθήκες «είναι πρωτόγνωρες» και η δικαιοσύνη πάσχει.

Μήπως φταίνε οι οδηγοί; Μήπως φταίει ο καιρός; Μήπως η κακή μας μοίρα; Χιλιάδες άνθρωποι έμειναν χωρίς ρεύμα στα προάστια της Αθήνας για μέρες ολόκληρες και βρέθηκαν να μιλούν με τη ΔΕΔΔΗΕ, το δασαρχείο, την πυροσβεστική, τον Δήμο τους και πάλι πίσω, μπαλάκι ανάμεσα σε διάφορες υπηρεσίες.

Ζώντας στην Ελλάδα, έχουμε βέβαια μάθει πια για τα καλά τη ζωή μέσα σε χάος. Οτιδήποτε απαιτεί έστω και το ελάχιστο συνεννόησης μεταξύ διαφορετικών κρατικών φορέων είναι σχεδόν αδύνατον. Και φυσικά υπάρχει πάντα και αυτό το βολικό αφήγημα, ότι κανείς δεν ευθύνεται για όλο αυτό το χάος γιατί «οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες». 

Σύμφωνα βέβαια με το Αστεροσκοπείο Αθηνών, οι συνθήκες μόνο πρωτοφανείς δεν ήταν. Το 2008 είχε ρίξει περισσότερα εκατοστά χιονιού ενώ λίγο μικρότερες ήταν οι χιονοπτώσεις του 2002, του 2004 και του 2021.

Και εδώ υπάρχει και κάτι βαθύτερο. Μιλάμε συχνά για τους Έλληνες που δεν εμπιστεύονται το κράτος, για μια πολιτική κουλτούρα δυσπιστίας, για την εμμονική κλειστοφοβική μανία μας με την οικογένεια, τους γνωστούς και τα ρουσφέτια. Είναι δύσκολο όμως να εμπιστευτείς το κράτος όταν ζεις σε ένα μόνιμο καθεστώς ατιμωρησίας επειδή οι συνθήκες «είναι πρωτόγνωρες» και η δικαιοσύνη πάσχει.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι οδηγοί που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό δεν πρέπει να υποκύψουν στην (ανεκδιήγητη) λύση των 2.000 ευρώ αλλά να πάνε δικαστικά για να βρουν το δίκιο τους. Ναι, να πάνε δικαστικά – σε πόσα χρόνια περίπου θα εκδικαστεί η συγκεκριμένη υπόθεση; Πόση υπομονή και πόσα χρήματα έχουν;

Τριάμισι χρόνια μετά έχει τιμωρηθεί έστω και ένα άτομο για όλα όσα συνέβησαν στο Μάτι; Εκατόν τρεις νεκροί κι ακόμα περιμένουμε. Oι πυρκαγιές της Ευβοίας; Αποδόθηκαν ευθύνες σε κάποιον; Παραιτήθηκε κάποιος όλα αυτά τα χρόνια των «πρωτόγνωρων καταστροφών»; 

Είναι λυπηρό να βλέπεις τον κρατικό μηχανισμό και την κεντρική διοίκηση να απαξιώνουν έτσι το ίδιο τους τον ρόλο: Nα αρνούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να αρκούνται σε επιδόματα-ψίχουλα, μέχρι την επόμενη καταστροφή.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ