Κάποιες γυναίκες «απλώς» θα χάσουν τη ζωή τους

Κάποιες γυναίκες «απλώς» θα χάσουν τη ζωή τους Facebook Twitter
Αυτή η ήττα των δικαιωμάτων στις ΗΠΑ μάς αφορά. Η ιδέα της «ελευθερίας» που κερδίζει έδαφος είναι κάτι άπληστο που οπλοφορεί και θυμίζει Τραμπ.
0

«Ο ΧΕΣΟΥΣ ΘΗΛΑΣΕ κι αποκοιμήθηκε, εγώ όμως ακούμπησα την πλάτη μου στον τοίχο και περίμενα να ξημερώσει. Μαθαίνω αγγλικά, σκέφτηκα. Προβάρισα με τον νου μου όλα τα αγγλικά που ήξερα. Δικαστήριο [...] χάμπουργκερ, πάμπερς, πόσο κάνει, γάμησέ τα».

Η πρόσφατη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ που ανέτρεψε τη συνταγματική προστασία του δικαιώματος στην άμβλωση άνοιξε τον δρόμο για τον επερχόμενο περιορισμό του. Η Dobbs σηματοδοτεί μια μαύρη, υπερσυντηρητική σελίδα στην ιστορία του Ανώτατου Δικαστηρίου και μ’ έκανε να ψάξω το διήγημα της Lucia Berlin απ’ όπου η αρχική φράση. 

Το διήγημα λέγεται Mijito και είναι ένα από τα πολλά της συλλογής Οδηγίες για οικιακές βοηθούς όπου συναντάμε γυναίκες που γλιστράνε μέσα στο τρύπιο δίχτυ της ανύπαρκτης κοινωνικής πρόνοιας στις ΗΠΑ. Γυναίκες που δεν μπορούν να αγοράσουν τις πάνες του μωρού τους, μιλάνε σπαστά αγγλικά για τις εντελώς απαραίτητες φράσεις του βίου («γάμησέ τα»), αλκοολικές που μπαινοβγαίνουν στην απεξάρτηση, βοηθοί γυναικολόγων, ασθενείς γυναικολόγων, μαμάδες ή κόρες.

Αυτά τα εφιαλτικά δωμάτια «περίθαλψης» των ηρωίδων της Berlin που μιλάνε ισπανικά και αποκοιμιούνται πάνω στο παιδί τους από την υπερκόπωση σκεφτόμουν αυτές τις μέρες. 

Ακόμα κι αν δεν είμαστε φτωχές καθαρίστριες στο Τέξας, μπορούμε να διανύσουμε νοερά την απόσταση μεταξύ της ζωής μας και της δική τους και υποχρεούμαστε να ξεσηκωθούμε γιατί δεν μας είναι καθόλου μακρινή όλη αυτή η μεγαλειώδης εκστρατεία ενάντια στα γυναικεία σώματα.

Θα χαθούν ή θα χαραμιστούν ζωές με την απαγόρευση των αμβλώσεων. Θα αποκτήσουν παιδιά άνθρωποι που δεν τα θέλουν ή που δεν μπορούν να τα αναθρέψουν. Θα καταστραφούν όνειρα και ελπίδες λόγω νεανικών λαθών ή κάποιου περιστατικού κακοποίησης και θα χάσουν την υγεία τους ή τη ζωή τους γυναίκες με επιπλοκές στην κύηση.

Ποιος θίγεται όταν ο νόμος απαγορεύει κάτι που οι πολίτες θεωρούν αναγκαίο; Αυτοί που δεν μπορούν να πάνε αλλού ή να πληρώσουν, για να το αποκτήσουν, σύμφωνα μ’ ένα κλασικό επιχείρημα κατά της υπερβολικής κρατικής παρέμβασης.

Παρακολουθούμε μια σαφή επίθεση στις φτωχές και στις άνεργες, αυτές που δεν μιλάνε αγγλικά, δεν είναι λευκές ή που δεν έχουν στήριξη και κοινωνικό περίγυρο. Αυτές δεν θα μπορέσουν να τερματίσουν την εγκυμοσύνη τους με ασφαλή τρόπο. Θα καταφύγουν σε θεραπείες στο σπίτι, κομπογιαννίτες, συμβουλές από το διαδίκτυο και εφιαλτικά γιατροσόφια που, αφελώς, νομίζαμε ότι δεν είχαν θέση σε μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου. 

Το χάσμα βαθαίνει. Από τη μια τα ελίτ πανεπιστήμια με έρευνα αιχμής (και σε ιατρικά θέματα), οι πλούσιοι χίπηδες της Καλιφόρνιας που δεν θα δουν (ελπίζουμε!) τα δικαιώματά τους να περιστέλλονται, οι λευκές πλούσιες, υπερμορφωμένες που θα πληρώσουν στη μαύρη αγορά για να απαλλαγούν απ’ την εγκυμοσύνη τους. Από την άλλη, οι αναλώσιμες, οι στερημένες οποιασδήποτε ασφάλισης, περίθαλψης ή σιγουριάς, οι δαρμένες μες στα σπίτια και τις οικογένειές τους, αυτές που εάν αντιμετωπίσουν ιατρικό πρόβλημα στην κύηση, θα πρέπει, κυριολεκτικά, να θυσιαστούν.

Μικρό το κακό. Γυναίκες είναι. Η θυσία τους είναι η ιστορία τους. Και η ιστορία είναι πηγή πειστικών, δήθεν νομικών επιχειρημάτων, τουλάχιστον κατά την τρέχουσα υπερσυντηρητική σύνθεση του δικαστηρίου.

Αυτή η ήττα των δικαιωμάτων στις ΗΠΑ μάς αφορά. Η ιδέα της «ελευθερίας» που κερδίζει έδαφος είναι κάτι άπληστο που οπλοφορεί και θυμίζει Τραμπ. Τι σχέση έχει αυτή η ελευθερία (και πώς κατάντησε η λέξη;) με την ιδέα της ελευθερίας που έκανε τόσους ανθρώπους παγκοσμίως, από τα χρόνια του Τοκβίλ ήδη, να κοιτούν προς την Αμερική για να αντλήσουν επιχειρήματα υπέρ της οργάνωσης των κοινωνιών με έμφαση στα δικαιώματα;  

Για αρκετά χρόνια ακούγαμε πως κάποια πράγματα είναι λυμένα και παρωχημένα. «Ο κόσμος πάει απ’ το καλό στο καλύτερο» ‒ ειδικά ο δυτικός! Είναι αναγκαίος ένας συγκεκριμένος βαθμός προνομίου, ώστε να εκπλήσσεται τελικά κανείς που ο κόσμος δεν είναι εύτακτος και «καταδικασμένος» σε διαρκή βελτίωση.

Μια τέτοια τύφλωση προϋποθέτει ότι δεν έχεις δει το σώμα σου να γίνεται πηγή αξιώσεων για τους άλλους. Ακόμα κι αν δεν είμαστε φτωχές καθαρίστριες στο Τέξας, μπορούμε να διανύσουμε νοερά την απόσταση μεταξύ της ζωής μας και της δική τους και υποχρεούμαστε να ξεσηκωθούμε γιατί δεν μας είναι καθόλου μακρινή όλη αυτή η μεγαλειώδης εκστρατεία ενάντια στα γυναικεία σώματα. Είναι όψεις της ανομολόγητης ιδέας ότι δεν δικαιούμαστε να διαλέγουμε τη ζωή μας.

Οι ζωές των γυναικών μπορούν να περιμένουν, να θυσιάζονται ή να τσακίζονται σε θεσμικό, συστημικό και προσωπικό επίπεδο, όπως συνέβαινε αιώνες τώρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Explainer: Ο αρχιτέκτονας του Μεσαίωνα που ζουν τώρα οι ΗΠΑ λέγεται Samuel A. Alito

Διεθνή / Explainer: Ο αρχιτέκτονας του Μεσαίωνα που ζουν τώρα οι ΗΠΑ λέγεται Samuel A. Alito

Eδώ και δεκαετίες ένας άντρας χάραζε μεθοδική στρατηγική για την τελική ανατροπή της απόφασης που κατέστησε για χρόνια νόμιμες τις αμβλώσεις ή πώς ο Νόμος ανετράπη από μία τσαρλατανιά του 17ου αιώνα…
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ