Τα θρησκευτικά ιερατεία ξαναμίλησαν. Εγκύκλιος «περί της προστασίας της ανθρώπινης ζωής και αποφυγής των αμβλώσεων» θα αναγνωσθεί στις εκκλησίες κατά τη γιορτή του Γενεθλίου της Θεοτόκου, σήμερα 8 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη Μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο που «θεωρεί πως μπορεί να έχει άποψη για τα σώματα και τις ζωές μας».
Στην εγκύκλιο που μοιράστηκε σε όλους τους ναούς διαβάζουμε: «Μεταξύ λοιπόν των άλλων Θεολογικών αληθειών, η εορτή φέρνει στην επιφάνεια και μεγάλες αλήθειες για την ανθρώπινη ταυτότητα και ύπαρξη. Η ζωή του ανθρώπου ως ψυχοσωματικής οντότητας αρχίζει με το θαύμα της γονιμοποίησης, με τη σύλληψη –«εξ άκρας συλλήψεως», όπως λέμε στη θεολογική γλώσσα–, δηλαδή από τη στιγμή που αρχίζει και η ανάπτυξη τον υλικού σώματος. Το έμβρυο είναι τέλειος άνθρωπος κατά την ταυτότητα, ο οποίος εξελίσσεται και αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης στα μητρικά σπλάγχνα, προσδοκώντας τη γέννηση, για να συνεχίσει την ανάπτυξη κατά τη βιολογική πορεία του, μετά δε και τον βιολογικό Θάνατο, να μεταβεί στην αιώνια Όντως Ζωή, αναμένοντας την κοινή Ανάσταση. Ο άνθρωπος δεν πεθαίνει όταν σταματά ή αναπνοή τον ούτε όταν παύει να χτυπά η καρδιά τον. Ο άνθρωπος συνεχίζει. Ούτε πάλι γεννιέται όταν αρχίζει η πρώτη τον αναπνοή με τον τοκετό».
Αυτή η ξεπερασμένης λογικής διδαχή, λίγες μέρες αφότου οι εμπρηστικές δηλώσεις του μητροπολίτη Δωδώνης Χρυσόστομου προκάλεσαν τον αποτροπιασμό και καταδικάστηκαν σε αυστηρό τόνο.
Να θυμίσουμε ότι ο γνωστός μητροπολίτης τάχθηκε κατά των αμβλώσεων, ακόμα και όταν υπάρχει βιασμός, ενώ σημείωσε ότι δεν υπάρχει βιασμός χωρίς συναίνεση. «Δεν κάθεται μία γυναίκα να βιαστεί χωρίς να το θέλει», είπε χαρακτηριστικά προκαλώντας την οργή. Μάλιστα, είναι απορίας άξιον ότι τις σχετικές δηλώσεις καταδίκασε και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, επισημαίνοντας ότι οι απόψεις του μητροπολίτη είναι προσβλητικές για τον άνθρωπο και ειδικά για τις γυναίκες και τα θύματα βιασμών.
Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.
Φυσικά, αυτό δεν στάθηκε αρκετό ώστε να αποφασίσει να μην προχωρήσει στην ανάγνωση του κηρύγματος κατά των αμβλώσεων σε όλες τις Εκκλησίες. Ο μητροπολίτης Δωδώνης αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα ανθρώπων που ζουν στον δικό τους κόσμο καθώς και σε μια πλαστή πραγματικότητα, υπηρετώντας ιδέες που είναι αρεστές μόνο σε ένα αντιεπιστημονικό, οπισθοδρομικό ακροατήριο.
Προφανώς, οι μισογυνικές αντιλήψεις της Εκκλησίας δεν είναι ένα φαινόμενο που συναντάμε μόνο στην εποχή μας αλλά έχουν τις ρίζες τους στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Για την οικονομία του χρόνου ας μην αναλύσουμε τη διάκριση του Θεού έναντι της γυναίκας, αφού πρώτα δημιούργησε τον άνδρα εκ του μηδενός ενώ τη γυναίκα από κομμάτι της μιας πλευράς του.
Ας ανατρέξουμε, όμως, στον Απόστολο Παύλο και στις Προς Εφεσίους και Κορινθίους Επιστολές του. Εκεί διαβάζουμε: «… να υποτάσσεσθε εις τους ιδίους σας άνδρας, σαν να κάνετε την υποταγήν σας αυτήν προς τον Κύριον, ο οποίος παραγγέλλει και ζητεί να υποτάσσονται αι γυναίκες εις τους άνδρας των» και σε άλλο εδάφιο «… ο μεν άνδρας… επλάσθη εξ αρχής ως ο κύριος εκπρόσωπος της κυριαρχίας του Θεού επί της Γης και είναι διά τούτο περισσότερον από την γυναίκα εικών και δόξα του Θεού. Η γυναίκα δε ως το εξαιρετικότερον από τα άλλα κτίσματα, που έχει υπό την εξουσίαν ο άνδρας, είναι δόξα του ανδρός. Πράγματι δε ο άνδρας είναι υπεροχότερος από την γυναίκα, διότι δεν έγινε ο άνδρας από την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα έγινεν από τον άνδρα. Και επί πλέον δεν εκτίσθη ο άνδρας διά να βοηθή την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα επλάσθη προς χάριν και βοήθειαν του ανδρός».
Όλοι όσοι έχουν βρεθεί σε ορθόδοξες εκκλησίες έχουν κατά καιρούς δει ότι ως και σήμερα, σε μια προοδευτική εποχή, θέλω να πιστεύω, και όχι δηλαδή την περίοδο του Μεσαίωνα, η Εκκλησία εφαρμόζει ευλαβικά τις διακρίσεις εναντίον των γυναικών.
Αρχικά, δεν τους αναγνωρίζει τη δυνατότητα να ιερουργούν αλλά ούτε φυσικά να εισέρχονται στο Ιερό του ναού. Επιπρόσθετα, σε καμία γυναίκα δεν δίνεται η επιλογή να επισκεφθεί το Άγιον Όρος. Το άβατο θεωρείται αδιαπραγμάτευτο και, αναμφίβολα, η απαγόρευση εισόδου των γυναικών στην Αθωνική Πολιτεία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ακόμη κατάλοιπο της μεσαιωνικής περιόδου, αφού η απόφαση αυτή είχε παρθεί πριν 1000 χρόνια. Συγχρόνως, κανένας από τους αρχιερείς δεν μπορεί να παντρευτεί, ενώ στους ναούς οι άνδρες τοποθετούνται στα δεξιά και οι γυναίκες στα αριστερά, με ό,τι υποδηλώνει αυτό.
Τώρα, όσον αφορά τις αμβλώσεις, ας υπενθυμίσουμε ότι είναι νόμιμες. Και όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Νομικής του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος: «Ο νομοθέτης από τη δεκαετία του 1980 εξισορρόπησε την αναπαραγωγική ελευθερία της γυναίκας με την προστασία του εμβρύου έπειτα από ένα στάδιο εξέλιξής του, επιτρέποντας ουσιαστικά την άμβλωση τις δώδεκα πρώτες εβδομάδες της κύησης, σε ορισμένες δε σοβαρές περιπτώσεις (εγκυμοσύνη ως αποτέλεσμα βιασμού, κίνδυνος υγείας για την έγκυο γυναίκα) και μετά το χρονικό αυτό σημείο. Το θέμα δεν είναι, βέβαια, μόνο νομικό. Είναι προεχόντως ζήτημα υπεύθυνης σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και ενίσχυσης των κοινωνικών δομών».
Δεν προκαλεί εντύπωση το ότι είχε προηγηθεί και άλλη παλαιολιθικής αντίληψης εγκύκλιος, το 2018, με την οποία η ηγεσία της ελληνικής Εκκλησίας είχε ανακηρύξει την πρώτη Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα ως «Ημέραν αφιερωμένην εις την προστασίαν της ζωής του Αγεννήτου Παιδιού», πάγιο αίτημα της υπερσυντηρητικής ομάδας «Αφήστε με να ζήσω».
Τέλος, ας μην εστιάσουμε και στη στάση της Εκκλησίας για το θέμα της πανδημίας η οποία προκάλεσε αλγεινές εντυπώσεις.
Επιστροφή στο σήμερα. Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.