Ο Μιθριδάτης ως μέρος του συστήματος

Ο Μιθριδάτης ως μέρος του συστήματος Facebook Twitter
Όσο το Twitter έβραζε και θυμόταν τα προ Χριστού του Μιθριδάτη, εκείνος είχε πάρει να επιβεβαιώνει με φόρα το πώς γίνεται κάποιος πολιτικός.
0

ΓΕΓΟΝΟΣ: Τα τελευταία 30 χρόνια δεν έχουμε ακούσει μισή πολιτική κουβέντα που να μην είναι ξύλινη, προκάτ, περασμένη από χίλιους λογογράφους και δέκα σουρωτήρια, είτε μιλάμε για τη δεξιά είτε για την αριστερά είτε για οποιονδήποτε ισχυρίζεται ότι βαδίζει κεντρώα.

Καμία φαντασία, καμία επαφή με την πραγματικότητα, καμία συναίσθηση. Μόνο φόβος μην πατηθεί κάποιος κάλος που δεν πρέπει, μην παραβιαστεί κάποιος κώδικας των think tanks, κυρίως παπαγαλία και teleprompter.

Λογικά, τον πρώτο που θα μας μιλήσει σαν άνθρωπος, με γνώση, αλλά χωρίς χαρτιά και υποβολείς, θα τον ανακηρύξουμε ήρωα, όχι απλό πρωθυπουργό.

Βέβαια, μέχρι στιγμής τέτοια εξαιρετική περίπτωση δεν έχει εμφανιστεί. Για την ώρα αρκούμαστε σε κάτι σποραδικά τηλεοπτικά λογύδρια, κάτι «αυθόρμητα» ξεσπάσματα, κάτι ξεφωνημένες απόπειρες ελέγχου της εξουσίας συνήθως από τηλεπερσόνες. Αυτός/-ή που θα επενδύσει με συνέπεια σε όλα τα παραπάνω έχει να ελπίζει. Σκληρό, αλλά είναι η ελληνική αλήθεια.

Από τη στιγμή που επιλέγει να μη σβήσει αυτά που έγραφε –όσο ομοφοβικά / σεξιστικά / χυδαία κι αν ήταν–, αυτό κάτι λέει και για τον ίδιο και για το κόμμα που αποφάσισε να τον αξιοποιήσει.

Γεγονός: Ανά τετραετία, όλο και πληθαίνουν οι «διάσημοι» που με κάποιον «κατεβαίνουν». Δημοσιογράφοι, ηθοποιοί, τραγουδιστές, τηλεοπτικά περιστατικά, άτομα απίθανα, άσχετα και κάποτε επικίνδυνα ζητούν «σταυρό» και αναμασούν εκείνο το βαρετό και βλακώδες «πάντα ασχολούμουν με τα κοινά – πάντα με ένοιαζε ο τόπος». Μπορεί. Μπορεί, όμως, και κολοκύθια. Οι περισσότεροι από αυτούς κάποια αργομισθία αναζητούσαν και συνήθως ποτέ και πουθενά δεν πρόσφεραν απολύτως τίποτα. Παρ’ όλα αυτά ψηφίστηκαν.

Είναι πλέον τόσο σαφής η σύνδεση της πολιτικής με το κλισέ που λέγεται «μεγάλο φαγοπότι», που η συντριπτική πλειονότητα αυτών που αποφασίζουν να «κατέβουν στην πολιτική» για το «καλό του τόπου» κανέναν δεν μπορούν να πείσουν για τις καλές προθέσεις τους. Είναι μία παρανοϊκή κατάσταση όπου όλοι γνωριζόμαστε με όλους, όλοι ξέρουμε τι συμβαίνει, αλλά επιμένουμε να ανεχόμαστε αυτή την ιστορία, χωρίς καν να τολμάμε ένα ανακουφιστικό ξεμπρόστιασμα. Είναι λες και οι κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού κανονικοποιούν την εμφανή ανωμαλία: όσο πιο άσχετος, άξεστος, αστοιχείωτος ο υποψήφιος, τόσο πιο δεδομένη η αποδοχή του – σκέτη τρέλα.  

Εντάξει, υπήρξαν και κάποιες λίγες τίμιες εξαιρέσεις που τα βρόντηξαν, όταν ο βούρκος που χώθηκαν αποδείχθηκε μεγαλύτερος των υπολογισμών τους. Σε γενικές γραμμές, πάντως, σπάνια ακούς να προτάθηκε σε κάποιον να θέσει υποψηφιότητα, δεξιά ή αριστερά, και να αρνήθηκε.

Από όλους τους παραπάνω, παραδοσιακά οι πιο αστείοι είναι οι αυτοπροσδιοριζόμενοι ως «επαναστάτες», «εξωσυστημικοί» και «ατίθασοι». Συνήθως είναι αυτοί που παρουσιάζουν την πιο βελούδινη προσαρμογή τόσο στα προνόμια όσο και στους ελιγμούς που απαιτεί το... σύστημα.

Γεγονός: Όλα τα παραπάνω κανονικοποιούνται με χάρη μέσω των media. Μας έχει γίνει συνήθεια να μην μπορούμε να παρακολουθήσουμε μία πολιτική συζήτηση στην τηλεόραση, για παράδειγμα. Ξέρουμε ότι θα τρελαθούμε στις διακοπές, στους λαρυγγισμούς, στις φωνές πάνω σε άλλες φωνές, στα «αφήστε με να ολοκληρώσω».

Την τελευταία δεκαετία έχουμε εκπαιδευτεί και στον παρακμιακό πολιτικό λόγο. Όλο και κάποιο υβρεολόγιο θα ξεφύγει στον αέρα, όλο και κάποια καφενειακού τύπου επίθεση θα μας πετύχει από κάποιον ανοιχτό δέκτη. Δεν αντιδρούμε, δεν τιμωρούμε, συνεχίζουμε. Προφανώς και έχουμε συνηθίσει στο δηλητήριο. Πίνουμε από εκεί που φτύσαμε, συνεχόμενα, συστηματικά, προσηλωμένα.

Σχεδόν ταυτόχρονα με τα πολιτικά πάνελ, εργάζονται πλέον και οι κομματικοί στρατοί των social media. Το δηλητήριο διοχετεύεται και εκεί και σιγά σιγά έχει ποτίσει όλη η οικουμένη.

Γεγονός: Όταν έχουν δοκιμαστεί όλα (και όλοι), σε κάποιον φαίνεται καλή ιδέα λίγο παράδοξο ακόμα. Προκύπτει ότι υπάρχει χώρος για τον Μιθριδάτη των Ημισκουμπρίων και του «Για να μην τα χρωστάω», γίνεται η πρόταση και εκείνος δέχεται. Γιατί είναι άλλο να κατακεραυνώνεις τους κυβερνώντες και άλλο να αποφασίζεις να γίνεις κομμάτι της αφήγησης που χλεύαζες. Είναι άλλο να στηλιτεύεις την πόλωση κι άλλο να τη σιγοντάρεις. Και σίγουρα είναι άλλο να μιλάς για όλους τους άλλους που είναι πουλημένοι και άλλο να συνειδητοποιείς ότι όλα τελικά είναι μία υπηρεσία που έχει μια τιμή.

Όπως και να ΄χει, εδώ που φτάσαμε, δεν έχει σημασία τι έγραφε ο καλλιτέχνης στο Twitter πριν από πέντε ή τρία χρόνια, πριν από δύο μήνες ή μία εβδομάδα. Από τη στιγμή που επιλέγει να μη σβήσει αυτά που έγραφε –όσο ομοφοβικά / σεξιστικά / χυδαία κι αν ήταν–, αυτό κάτι λέει και για τον ίδιο και για το κόμμα που αποφάσισε να τον αξιοποιήσει.

Όπως μάλιστα εξήγησε χθες ο ίδιος μιλώντας στο Star, όλα αυτά τα σχόλια δεν είχαν καμία σχέση με σεξισμό ή άλλου είδους διακρίσεις, αλλά με ειρωνεία, ενώ είχε προηγηθεί διευκρίνισή του ότι έτσι μιλάει με τους δικούς του ανθρώπους.

Παρατηρώντας τον να εκφράζεται –έναν καλλιτέχνη που, όπως λέει, μισεί τα στερεότυπα–, μοιραία τα πρώτα κλισέ του πολιτικού λόγου είχαν πάρει να σκεπάζουν τον «επαναστάτη». Όσο το Twitter έβραζε και θυμόταν τα προ Χριστού του Μιθριδάτη, εκείνος είχε πάρει να επιβεβαιώνει με φόρα το πώς γίνεται κάποιος πολιτικός: απ’ όπου κι αν ξεκίνησε, ό,τι κι αν πίστευε, όποιον κι αν εξύβριζε πριν, τώρα τα έλεγε όπως έχουμε συνηθίσει τα τελευταία 30 χρόνια.

«Πρέπει όλοι να ασχολούμαστε ενεργά με την πολιτική», «κάθε άνθρωπος πρέπει να ψηφίσει και να φροντίσει για το μέλλον του», «έχουμε κάνει καλές κουβέντες, μια όμορφη επικοινωνία, έχουμε δει τα κοινά μας, πού συγκλίνουν οι δρόμοι μας», ακούστηκε να εξηγεί προσεκτικά-προσεκτικά ο καλλιτέχνης για την κάθοδό του στην πολιτική και την επικοινωνία του με τον Αλέξη Τσίπρα.

Υπάρχει κάτι εξωφρενικό εδώ; Κάτι που δεν «κολλάει» με την αλληλουχία των παραπάνω facts της πολιτικής ζωής του τόπου; Όχι. Όλα πηγαίνουν βάσει του γνωστού συστήματος και ο Μιθριδάτης είναι μέρος του.

Προφανώς και θα πάει πολύ καλά αυτό.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ