ΣΕ ΡΙΖΙΚΟ ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟ της επικοινωνιακής του στρατηγικής προχωράει ο ΣΥΡΙΖΑ για τη μάχη της κάλπης της 25ης Ιουνίου. Στον ΣΥΡΙΖΑ επανέρχεται το κόκκινο και υποχωρεί το «παπανδρεϊκό πράσινο».
Η μάχη των επικοινωνιακών εντυπώσεων ξεκίνησε με νέα πρόσωπα, σε μια ύστατη προσπάθεια να φέρει στη δική του πλευρά κοινωνικές ομάδες που του γύρισαν την πλάτη στις προηγούμενες εκλογές. Στην άκρη φαίνεται να μπαίνει το «Συμβόλαιο Αλλαγής» που αποτελούσε την επικοινωνιακή σφραγίδα του προεκλογικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 21ης Μαΐου, θυμίζοντας τις εμβληματικές λέξεις του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ για το «συμβόλαιο» με τον λαό και την περίφημη «αλλαγή».
Στην άκρη φαίνεται να μπαίνει το «Συμβόλαιο Αλλαγής» που αποτελούσε την επικοινωνιακή σφραγίδα του προεκλογικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 21ης Μαΐου, θυμίζοντας τις εμβληματικές λέξεις του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ για το «συμβόλαιο» με τον λαό και την περίφημη «αλλαγή».
Ομοίως φαίνεται να εγκαταλείπονται και οι προεκλογικές φωτογραφίες του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ με το χέρι υψωμένο που παρέπεμπαν επίσης σε φωτογραφίες του Ανδρέα Παπανδρέου. Η αρχή έγινε με τη χθεσινή ομιλία του στη Νίκαια, όπου εμφανίστηκε μια νέα εικόνα του Αλέξη Τσίπρα στην προεκλογική αφίσα, χωρίς «παπανδρεϊκές αναφορές». Από το πλάνο φεύγει και ο Ευάγγελος Αντώναρος, ο οποίος απέτυχε να εκλεγεί και ο οποίος εκπροσωπούσε στον ΣΥΡΙΖΑ την «κεντροδεξιά πτέρυγα». Η διεύρυνση προς τα δεξιά δεν απέδωσε, τουλάχιστον στο πρόσωπο Αντώναρου.
Γι' αυτό και σε αυτό το «restart» δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά στο πρόσωπό του: «Έχουν ήδη μαζευτεί οι υπερβολές και οι αναφορές προς το ΠΑΣΟΚ και προς τους Καραμανλικούς», μας λένε στελέχη του κόμματος.
Το νέο επικοινωνιακό λίφτινγκ του κόμματος
Το σήμα της χάραξης νέας πορείας στα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που απομένουν μέχρι την κάλπη δόθηκε αρχικά με τη σύσταση και τη λειτουργία της εκλογικής επιτροπής, η οποία έχει «ως κεντρική κατεύθυνση την ανατροπή των δυσμενών συσχετισμών».
Η επιτροπή αυτή, με επιλεγμένα από την ηγεσία άτομα, αναλαμβάνει να επικοινωνήσει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ και να αναδείξει τις θέσεις του κόμματος σε όλα τα μεγάλα ζητήματα. Ο Αλέξης Τσίπρας παραδέχτηκε στην πρώτη του συνέντευξη μετά το εκλογικό αποτέλεσμα ότι το μήνυμα προς την κοινωνία δεν ήταν ξεκάθαρο: «Και εγώ μαζί δεν κατάφερα να επιβάλω τη συζήτηση ή να κατευθύνω την πολιτική συζήτηση στα μεγάλα διακυβεύματα της επόμενης μέρας, που είναι το με ποιο πρόγραμμα θα κυβερνηθεί ο τόπος την επόμενη τετραετία», είπε.
Με επικεφαλής τον δικηγόρο-εργατολόγο Διονύση Τεμπονέρα, ο οποίος ήταν συνεργάτης του Αλέξη Μητρόπουλου, η επιτροπή αυτή θα προσπαθήσει να ανακτήσει την επαφή με τις κοινωνικές ομάδες που αποδοκίμασαν τον ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 21ης Μαΐου, όπως οι ελεύθεροι επαγγελματίες, από τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε μόλις 13%, ενώ η ΝΔ 54,8%. «Πολλά από τα μέλη αυτή της επιτροπής εξειδικεύονται σε συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία και θα δώσουν τη μάχη στα ΜΜΕ», λένε στη LiFO στελέχη του κόμματος.
Στην επιτροπή συμμετέχουν 21 πρόσωπα τα οποία θα σηκώσουν το βάρος της επικοινωνίας, όπως ο Νίκος Φαραντούρης, ο Διονύσης Τεμπονέρας, η Έφη Αχτσιόγλου, η Ράνια Θρασκιά και ο Γιώργος Καραμέρος: «Τα παλιότερα στελέχη, ακόμη κι από τους προεδρικούς, θα παραμείνουν στα μετόπισθεν για να δώσουν τη μάχη στις περιφέρειες», μας λένε. Οι χειρισμοί της ηγεσίας έχουν προκαλέσει δυσαρέσκεια μέσα στο κόμμα, κυρίως στα μέλη «Ομπρέλας», της τάσης του ΣΥΡΙΖΑ στην οποία ανήκουν οι 53+ όπως και άλλα στελέχη που βρίσκονται απέναντι στην προεδρική πλειοψηφία.
Η «Ομπρέλα» βλέπει αρνητικά το γεγονός ότι η νέα στρατηγική «αποτελεί και πάλι μία προσωπική απόφαση του Τσίπρα η οποία δεν πέρασε μέσα από τα όργανα». Ενώ ζήτημα έχει προκαλέσει η «πόρτα» που βάζει το κόμμα στις εμφανίσεις άλλων στελεχών. Το σκεπτικό ότι τα πρόσωπα αυτά θα μεταφέρουν με ξεκάθαρο τρόπο τις θέσεις του κόμματος στην κοινωνία και δεν θα υποπέσουν σε γκάφες τύπου Κατρούγκαλου, η οποία παραμένει άγνωστο κατά πόσο έπαιξε ρόλο στο πάρα πέντε των εκλογών, φαίνεται ότι δεν πείθει τους πάντες.
Η εικόνα «Βαβυλωνίας που εξέπεμπαν άστοχες δηλώσεις στελεχών μας», όπως ανέφερε ο Αλέξης Τσίπρας στην πρόσφατη συνέντευξή του, αρκετοί πιστεύουν ότι «δεν μπορεί να αποτραπεί από όλες και όλους που συμμετέχουν στην εκλογική επιτροπή. Ζητήματα όπως το φορολογικό, το ασφαλιστικό, το εργασιακό, η ενέργεια είναι επικίνδυνα για όσους δεν γνωρίζουν».
Πάντως ο Αλέξης Τσίπρας, παρά τις γκρίνιες, είναι αποφασισμένος να προχωρήσει με συγκεκριμένα πρόσωπα τα οποία θα δώσουν τη μάχη για τις προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ στα ΜΜΕ. Για το θέμα της επιλογής συγκεκριμένων προσώπων που θα σηκώσουν το βάρος της προεκλογικής εκστρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, εξήγησε ότι «όπως συλλογικά ένα κόμμα έχει την ευθύνη να βγάζει τον αρχηγό του, τον εκπρόσωπό του, έτσι συλλογικά έχει και την ευθύνη τις ημέρες των εκλογών, αλίμονο, δεν μιλάμε για τις υπόλοιπες μέρες, τις ημέρες της κρίσιμης προεκλογικής περιόδου, να επιλέγει τα πρόσωπα που δημόσια θα το εκπροσωπούν». Και συμπλήρωσε ότι το ζήτημα της εμφάνισης συγκεκριμένων προσώπων θα κρατήσει «τρεις εβδομάδες» και «δεν μιλάμε για κάτι το οποίο θα είναι πάγιο».
Στο τιμόνι της επικοινωνίας ο Νίκος Μαραντζίδης
Ρόλος στον επικοινωνιακό σχεδιασμό της προεκλογικής καμπάνιας του ΣΥΡΙΖΑ έχει ανατεθεί στον Νίκο Μαραντζίδη, καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Αν και από την Κουμουνδούρου αναφέρουν ότι ο Νίκος Μαραντζίδης δεν θα έχει το γενικό πρόσταγμα, «αλλά θα είναι μεταξύ άλλων τεχνοκρατών», εντούτοις, άλλα στελέχη από τον ΣΥΡΙΖΑ λένε στη LiFO ότι ο καθηγητής του ΠΑΜΑΚ θα βάλει τη σφραγίδα του στην επικοινωνιακή στρατηγική της προεκλογικής καμπάνιας του ΣΥΡΙΖΑ και θα έχει δύο παράλληλες αρμοδιότητες: «Την ευθύνη σχεδιασμού της προεκλογικής εκστρατείας και ταυτόχρονα την ανάλυση των δημοσκοπικών δεδομένων, βάσει των οποίων θα προγραμματίζονται τα επόμενα βήματα καθ' όλη την προεκλογική περίοδο».
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι ο καθηγητής Μαραντζίδης θα έδινε το «παρών» και στον «πρωϊνό καφέ» των επιτελικών στελεχών από χθες, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί, κι αυτό οφείλεται κυρίως στις αντιδράσεις που υπάρχουν στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ για τον ρόλο που έχει αναλάβει. Προς ώρας στον πρωϊνό καφέ με τον Αλέξη Τσίπρα συμμετέχουν η Ράνια Σβίγκου, ο Γιώργος Βασιλειάδης, η Ρένα Δούρου, η Έφη Αχτσιόγλου, η Όλγα Γεροβασίλη και ο Νάσος Ηλιόπουλος.
Η τοποθέτηση του Νίκου Μαραντζίδη, η οποία λέγεται ότι ήταν επιλογή του Αλέξη Τσίπρα, προκάλεσε γκρίνια και διαφωνία στο εσωτερικό του κόμματος και ιδίως στην αριστερή τάση. Αυτοί που διαφωνούν θεωρούν ότι η παρουσία Μαραντζίδη μπορεί να προκαλέσει διαρροές ακόμη και προς το ΚΚΕ. Η διαφωνία για το πρόσωπο του Μαραντζίδη εστιάζεται κυρίως στην παλαιότερη συγγραφική του δραστηριότητα που αφορά τη δεκαετία του ’40 στην Ελλάδα, τον εμφύλιο πόλεμο και τον ρόλο της αριστεράς εκείνη την περίοδο. Βάσει των θέσεών του, οι διαφωνούντες τού προσάπτουν αντικομμουνισμό.
Από την Κουμουνδούρου, ωστόσο, διαψεύδουν ότι υπάρχουν αντιδράσεις: «Τι αντιδράσεις να υπάρχουν για έναν τεχνοκράτη; Ο ρόλος του Μαραντζίδη είναι επαγγελματικός και όχι πολιτικός» λένε. Πάντως, στην Κουμουνδούρου φαίνεται να συνεκτιμούν ότι ο καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας έχει διατυπώσει πολλαπλές και επικριτικές παρεμβάσεις κατά της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το θέμα των υποκλοπών, όπως επίσης και τις θέσεις που έχει εκφράσει για τη Συμφωνία των Πρεσπών, για την οποία έχει πει ότι είναι μια συμφωνία που «ούτε στα όνειρά μας δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε».
Όσοι στηρίζουν την επιλογή Μαραντζίδη θεωρούν ότι η «δουλειά του θα είναι εξαιρετικά σημαντική», αλλά εκφράζουν την αγωνία «αν οι διορθωτικές παρεμβάσεις που θα κάνει θα έχουν αποτέλεσμα, εξαιτίας των ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων της προεκλογικής περιόδου».
Στόχευση της νέας προεκλογικής εκστρατείας του ΣΥΡΙΖΑ είναι να καταφέρει να επανασυνδεθεί με κοινωνικές ομάδες με τις οποίες έχει διαρρήξει τους δεσμούς του και να ανατραπεί ο αρνητικός συσχετισμός της 21ης Μαΐου, όπως λένε τα στελέχη του. Μένει να φανεί αν ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταφέρει να αποδείξει ότι είναι η αξιόπιστη εναλλακτική λύση διακυβέρνησης, και αν θα υπερισχύσει στον χώρο της κεντροαριστεράς, όπως στοχεύει.