Τα ζώα που συγκατοικούν (και μας εξανθρωπίζουν)

κατοικίδια Facebook Twitter
Ένα μέρος της ανθρωπότητας, και όχι πια μόνο στη Δύση, δεν μπορεί να αισθανθεί πλέον ακέραιο δίχως την πυκνή συντροφικότητα των ζώων-συγκατοίκων. Φωτ.: Eurokinissi
0

ΑΦΑΝΗ ΜΕΧΡΙ ΠΡΙΝ από λίγα χρόνια ή προορισμένα να στολίσουν κάποιες ιστορίες για μικρά παιδιά, τα κατοικίδια έχουν μπει πια στην καρδιά του πολιτισμού μας. Στις φωτιές στο Ντράφι και την Πεντέλη η επιχείρηση διάσωσης σκύλων και γάτων –και ο θυμός για όσους τα άφησαν πίσω– έγινε μία από τις πηγές της συγκινησιακής αφύπνισης πολλών.

Αλλά και στον πόλεμο στην Ουκρανία τα στόρι του δεσμού μαχητών και κατοικιδίων ή οι περιπέτειες μεμονωμένων ζώων που απέκτησαν στάτους διεθνούς προσωπικότητας (όπως ο περίφημος σκύλος-ανιχνευτής Πατρόν) έχουν δημιουργήσει μια μεγάλη σφαίρα συναισθηματικής μοιρασιάς.

Αναρίθμητα βίντεο –κωμικά, χαριτωμένα ή και ηρωικά και συγκινητικά– όπου κάποιος σκύλος ή γάτα φαίνεται να απευθύνονται στο κοινό τους, σπαράγματα κατοικίδιας ζωής και αγάπης έχουν ένα τεράστιο μερίδιο δημοσιότητας. Μεγαλύτερο ίσως από άλλα θέματα, από κάτι κακοφωτισμένα βίντεο με τη διάλεξη κάποιου πανεπιστημιακού για την κρίση της δημοκρατίας ή για τους κινδύνους της πολιτικής απάθειας ή από προβολές πολιτισμικών γεγονότων.

Η ανάδυση των κατοικιδίων, η έξοδός τους από την κατάσταση του ζώου, η όλο και εντονότερη συμμετοχή τους στο βαθύ βίωμα ατόμων και οικογενειών: να μία από τις αθόρυβες, αλλά καταλυτικές επαναστάσεις που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια.

Συχνά το κατοικίδιο είναι μια δανεική χαρά που προορίζεται να μπαλώσει οικογενειακές εντάσεις. Ή απλώς μια στιγμιαία επιθυμία του παιδιού. Του ανατίθεται έτσι να είναι εσαεί χαριτωμένο και όταν εμφανίσει προβλήματα (όπως ένας ηλικιωμένος άνθρωπος) χάνει το στάτους που του απέδωσε μια επιπόλαιη επιλογή.

Φυσικά, εκατομμύρια άνθρωποι δεν συγκινούνται από αυτόν τον μαζικό εξανθρωπισμό των κατοικίδιων. Υπάρχουν συμπολίτες μας που αδιαφορούν, ενοχλούνται ή και αγανακτούν, γιατί όλο αυτό το βρίσκουν ρηχό, ένα προϊόν μιας βιομηχανίας καλών αισθημάτων η οποία ανθίζει σε καιρούς κυνικούς και δίχως πολλές χαρές. Σαν όλοι εμείς που αγκαλιάζουμε έναν σκύλο ή μια γάτα ως πλήρη πρόσωπα να είμαστε θύματα μιας εποχής με υπαγορευμένα αντανακλαστικά και συμπονετικές χειρονομίες.

Δεν έχει γίνει άλλωστε λόγος (και δικαίως) για την εμφάνιση ενός «συναισθηματικού καπιταλισμού» όπου και η συμπάθεια και η τρυφερότητα και οι συγκινήσεις μας ρίχνονται στην κυκλοφορία πλάι στα άλλα εμπορεύματα;

Και λοιπόν; Και αν όντως αυτή η νέα προσοχή για άλλα έμβια όντα είναι και μόδα ή μέρος της βιομηχανίας της κουλτούρας μας, γιατί αυτό να οδηγεί αναγκαστικά στο να οχυρώνεται κανείς στην παλιά στάση; Σε αυτήν τη στάση που έβλεπε το κατοικίδιο μόνο ή κυρίως ως εργαλείο, ως φύλακα ή διώκτη των τρωκτικών, έναν «εργάτη» στην υπηρεσία του νοικοκυριού;

Αντιθέτως, το ότι αγαπάμε τα ζώα μας όλο και περισσότερο, πέρα από οποιαδήποτε χρησιμότητα στην οικονομία του σπιτιού, φαίνεται αξιοθαύμαστο. Το ότι άνθρωποι με μικρές ή μέτριες οικονομικές δυνατότητες σπεύδουν δίχως σκέψη να προσφέρουν στο ζώο τους καλό φαγητό και άψογες ιατρικές υπηρεσίες δείχνει πως δεν είμαστε υπολογιστικές μηχανές ενός τσιγκούνη ορθολογισμού.

Ένα μέρος της ανθρωπότητας, και όχι πια μόνο στη Δύση, δεν μπορεί να αισθανθεί πλέον ακέραιο δίχως την πυκνή συντροφικότητα των ζώων-συγκατοίκων. Αυτή η νέα συντροφικότητα δεν επιτρέπει να επιστρέψουμε στις εποχές του ζώου-εργαλείου. Το ζώο στέκει πια δίπλα μας ως προστατευόμενο μέλος και όχι ως συμπλήρωμα ή διακοσμητικό παιχνίδι.

Αυτό φυσικά δεν έχει γίνει ακόμα κατανοητό από πολλούς. Μπορεί να μην εκμεταλλεύονται ένα ζώο ως εργαλείο, αλλά ο επόμενος κίνδυνος είναι το ζώο-παιχνίδι ή περιστασιακό γκάτζετ. Ξέρουμε πως η βασική ιδιότητα κάθε γκάτζετ-παιχνιδιού σε μια οικονομία της αγοράς είναι ο εφήμερος χαρακτήρας του. Πρέπει να το ξεπερνάς, να το χαλάς, να το αφήνεις για μια άλλη «έκδοση», πιο ενισχυμένη. Αργά ή γρήγορα ο χρήστης βαριέται το γκάτζετ, αφού πρώτα το παίξει για λίγο, μέχρι να το αποσύρει, δηλαδή να το θάψει μέσα στην αδιαφορία. 

Δυστυχώς, μια τέτοια στάση δεν είναι σπάνια και για τα ζώα. Συχνά το κατοικίδιο είναι μια δανεική χαρά που προορίζεται να μπαλώσει οικογενειακές εντάσεις. Ή απλώς μια στιγμιαία επιθυμία του παιδιού. Του ανατίθεται έτσι να είναι εσαεί χαριτωμένο και όταν εμφανίσει προβλήματα (όπως ένας ηλικιωμένος άνθρωπος) χάνει το στάτους που του απέδωσε μια επιπόλαιη επιλογή.

Ούτε εργαλείο ούτε απλό παιχνίδι, τα ζώα που συντροφεύουν την ύπαρξή μας είναι νομίζω κάτι διαφορετικό: μορφές ζωής που μας αποκαλύπτουν τον πλούτο της αγάπης, την εσωτερική της ποικιλία. Κατά τα άλλα, είμαστε ριγμένοι σε ιδιοτέλειες, σε χρησιμοθηρίες και λειτουργικές ανάγκες. Δεν είμαστε όμως μόνο αυτό. Θα ήταν ακρωτηριασμός, θα ήταν συναισθηματικός αναλφαβητισμός και ψυχικό έλλειμμα μεγάλο. 

Τα κατοικίδια μάς λυτρώνουν από την πτώση μας στη μικρότητα. Αν και συνήθως μικρά, πάντως μικρότερα από έναν ενήλικο άνθρωπο, τα κατοικίδια επαυξάνουν τη συνείδηση, όπως όλες οι εκδοχές αγάπης. Και σε αρκετές περιπτώσεις, ακόμα και όταν ξεκινήσαμε να τα έχουμε ως εργαλεία ή απλές μηχανές διασκέδασης, μας έπεισαν τελικά πως είναι περισσότερο από αυτό. Μας έμαθαν, με τον δικό τους τρόπο, να τα θεωρούμε κατοίκους του κοινωνικού μας κόσμου που συμμετέχουν σημαντικά στην ομορφιά της ζωής: σε ό,τι επιμένει να είναι όμορφο πέρα και έξω από τα χαλάσματα της Ιστορίας, της πολιτικής και των φιλοδοξιών μας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 12/05 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΣΤΕΙ- Έτρωγαν σκύλους στο Αρχαίο Κορωπί;

Ιστορία μιας πόλης / Τα κατοικίδια των Αρχαίων Αθηναίων

Ο ζωοαρχαιολόγος Άγγελος Χατζηκουμής μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τα κατοικίδια και τα εξημερωμένα ζώα της Αρχαίας Αττικής, παρουσιάζει μία απρόσμενη συνήθεια των κατοίκων του προϊστορικού Κορωπίου και εξηγεί γιατί οι Αρχαίοι Αθηναίοι ήταν τελικά πιο ζωόφιλοι από εμάς.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ