20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
Οι φωτογραφίες απο το Ξενία Καρτερού είναι κοινή δουλειά με την Kari Backer Owe
5

 

Στα τέλη της δεκαετίας του '50,ο εκπαιδευμένος στο Μόναχο αρχιτέκτονας, Άρης Κωνσταντινίδης, τότε πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ανέλαβε την δημιουργία μιας αλυσίδας από κρατικά ξενοδοχεία σε διαφορετικές ελληνικές πόλεις, κωμοπόλεις και νησιά, μια ιδέα απο είχε ξεκινήσεi νωρίτερα υπο την εποπτεία του Χ.Σφαέλλου. Ο Κωνσταντινίδης σχεδίασε την πλειοψηφία αυτών των ξενοδοχείων ή συνεργάστηκε με γνωστούς αρχιτέκτονες. Κάθε χαρακτηριστικό τους μελετήθηκε προσεκτικά, ή τουλάχιστον εγκρίθηκε από τον ίδιο: τα κτίρια, οι κήποι, τα έπιπλα, τα λογότυπα, τα διακοσμητικά αντικείμενα, οι κατάλογοι. Αυτά τα ξενοδοχεία ονομάστηκαν Ξενία, ως αναφορά στον Ξένιο Ζεύ, τον μυθικό πατέρα των θεών και προστάτη της φιλοξενίας. Η ιδέα ήταν να μεταφραστούν οι αξίες του μοντερνισμού στο ελληνικό τοπίο. Τα Ξενία ήταν απλά, λειτουργικά, φιλικά προς το περιβάλλον και με λογικές τιμές. Ήταν λιτά και άνετα, με μια διακριτική αίσθηση της τάξης, χτισμένα σε προνομιακές θέσεις και εύκολη πρόσβαση τόσο στην φύση και τα αξιοθέατα όσο και στα κοντινά αστικά κέντρα. Τα εστιατόρια, οι καφετέριες και τα μπαρ τους ήταν προσβάσιμα σε όλους.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Για μερικά χρόνια, τα Ξενία ήταν μια μεγάλη πολιτιστική και οικονομική επιτυχία ενώ η Ελλάδα ανακάλυπτε τις δυνατότητες της τουριστικής ανάπτυξης. Το 1967 ο Κωσταντινίδης παραιτήθηκε από τη θέση του λόγω της χούντας. Οι συνταγματάρχες προώθησαν μια επιθετική μορφή μαζικού τουρισμού και διαφήμιζαν την Ελλάδα ως τη γη των τριών S: sea, sun, sex.


Τα Ξενία τροποποιήθηκαν προκειμένου να συμβαδίσουν με τις νέες συνθήκες. Σε κάποια επιπλέον όροφοι προστέθηκαν και δεν δόθηκαν χρήματα για συντήρηση ή επισκευές. Οι επεκτάσεις χτίστηκαν με φθηνά, κατώτερης ποιότητας υλικά προκαλώντας τεράστια πίεση στις αρχικές κατασκευές.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Μερικά χρόνια μετά τη δικτατορία, τα ξενοδοχεία Ξενία αφέθηκαν σε μια αξιολύπητη κατάσταση. Η πελατεία τους αποτελούταν κυρίως από υπάλληλους σε διακοπές με προγράμματα επιδοτούμενου τουρισμού, τον περιστασιακό επαρχιακό επιχειρηματία σε επαγγελματικό ταξίδι και κόσμο που οργάνωνε συνέδρια. Είχα την τύχη να μείνω στο πλέον κατεδαφισμἐνο ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου με τους δικούς μου, γύρω στο 1988, θυμάμαι και μια εκδήλωση του τοπικού ΠΑΣΟΚ με εορταστική διάθεση και γυαλιστερά κουστούμια χωρίς γραβάτες. Το κτίριο είχε αποκτήσει την αίσθηση κάτι ξεθωριασμένου και παρηκμασμένου και προκαλούσε ένα άβολο τρομακτικό συναίσθημα που αναγνώρισα χρόνια αργότερα, όταν είδα την ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ Η Λάμψη. Φοβόμουν όταν με άφηναν μόνη στο δωμάτιο για να κατέβουν στο μπαρ. Δεν το είχε φτιάξει ο Κωνσταντινίδης αλλά ο συνεργάτης του Γ. Νικολετόπουλος. Φαινόταν πως ήταν κάποτε όμορφο, με απλές, αυστηρές γραμμές, για χρόνια το είχα ταυτίσει με την παραλία της πόλης και ας έκλεινε την πρόσβαση στην θάλασσα.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, όλα τα Ξενία έκλεισαν και επίσημα και τέθηκαν υπό την εποπτεία των τοπικών αρχών. Μερικά κατεδαφίστηκαν και η γη δόθηκε σε τοπικούς επιχειρηματίες για εμπορική εκμετάλλευση. Άλλα ανακαινίστηκαν μετά την πώληση τους, αλλά το εσωτερικό τους αλλάχτηκε εξ ολοκλήρου, παρά τις ειλικρινείς προσπάθειες για να παραμείνει η ανακαίνιση πιστή στο αρχικό όραμα του Κωνσταντινίδη. Κάποια κηρύχτηκαν διατηρητέα αλλά αυτό δεν είχε πια νόημα καθώς χρήματα για διορθώσεις δεν υπήρχαν, ενώ οι ζημιές ήταν ανεπανόρθωτες. Υπήρξε κατακραυγή από αρκετές ελληνικές και ευρωπαϊκές ενώσεις αρχιτεκτόνων χωρίς αποτέλεσμα. Ίσως αν κάτι δεν είναι αρχαίο, νεοκλασσικό ή παραδοσιακό να μην μπορούμε να το εκτιμήσουμε και οι τοπικές κοινωνίες γενικά δεν τα αγάπησαν και δεν υποστήριξαν την διατήρηση τους.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Το Μοτέλ Ξενία στην παραλία του Καρτερού στο Ηράκλειο Κρήτης, είναι ένα σύμπλεγμα από μπανγκαλόους σε μια έκταση περίπου 86.000 τ.μ. Η θάλασσα είναι 300 μέτρα μακριά από το πρώην μοτέλ, και η πόλη είναι μόλις 15 λεπτά με το λεωφορείο. Το Υπουργείο Πολιτισμού το κήρυξε διατηρητέο κτίριο, αν και είναι εξαιρετικά απίθανο ότι οποιαδήποτε εργασία επισκευής μπορεί να γίνει τώρα. Ο δήμος νοικιάζει μερικά από τα κτίρια ως αποθηκευτικό χώρο για τα κοντινά παραλιακά μπαρ. Το αίθριο χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης. Οι νεκροί φοίνικες φαγώθηκαν από το κόκκινο σκουλήκι των φοινίκων που λένε πως ήρθε στην Ελλάδα μαζί με τα φυτά που ήρθαν στην χώρα για τους Ολυμπιακούς.
 

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

Όλα τα ξενοδοχεία Ξενία είναι τώρα διαθέσιμα για πώληση ως μέρος μιας τεράστιας διαδικασίας ιδιωτικοποίησης δημοσίων κτιρίων και ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Δεκάδες φωτογράφοι, εικαστικοί και αρχιτέκτονες, επαγγελματίες και ερασιτέχνες έχουν δημοσιεύσει φωτογραφίες με τα κουφάρια των Ξενία. Υπάρχουν και πολλά βιντεάκια με κυνηγούς φαντασμάτων που τρέχουν τις νύχτες με φακούς στα έρημα δωμάτια τους.

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter

 

Ξένιος Ζευς είναι το όνομα της γνωστής αστυνομικής επιχείρησης που συλλαμβάνει μετανάστες χωρίς χαρτιά και τους στέλνει σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Ο Άρης Κωνσταντινίδης πέθανε το 1993, ο θάνατος του πιθανώς και να ήταν αυτοκτονία.

 

20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
20 φωτογραφίες απ' το Motel Xenia - παραλία Καρτερού, Ηράκλειο Κρήτης Facebook Twitter
Design
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

4 σχόλια
Κοίτα τώρα τί μου θύμισες, Domenica! Τον περασμένο Αύγουστο βρεθήκαμε στο Πήλιο για διακοπές. Ένα βράδυ πήγαμε για φαγητό στο εστιατόριο του "Ξενία" στην Πορταριά Πηλίου που έχει προνομιακή θέα σε όλον τον Παγασητικό κόλπο. Πράγματι τότε έκανα τη σκέψη που αναφέρεται ως γεγονός στο άρθρο, ότι δηλαδή το ξενοδοχείο δεν θα μπορούσε να είχε κτιστεί σε καλύτερη θέση! Καθόμασταν έξω, κάτω από τα πλατάνια και τρώγαμε και είχα την αίσθηση ότι είχα μεταφερθεί σε μια άλλη εποχή, στη δεκαετία του '60. Δίπλα μας διασκέδαζε ένα πολυμελές και θορυβώδες γκρουπ τουριστών από την Τουρκία σε μια ζωντανή μουσική βραδιά. Η μουσική και τα τραγούδια της Μικράς Ασίας (πολλά από αυτά σε ελληνική και μετά τουρκική βερζιόν-ένας Τούρκος μερακλής του γκρουπ είχε πιάσει το μικρόφωνο της τραγουδίστριας και δεν το άφηνε με τίποτα!) σε συνδυασμό με το λιτό ξενοδοχείο, τη γλυκιά νύχτα και τα φώτα της πόλης του Βόλου που λαμπύριζαν κάτω σαν αστέρια χυμένα σε έναν μαύρο "καμβά", μου έφεραν δάκρυα στα μάτια από συγκίνηση.Σου εύχομαι πάντα ενδιαφέρουσες και αποκαλυπτικές αναρτήσεις!:) :)
θα εκμεταλλευθώ την ανωνυμία του ιντερνετ για να μπορέσω να κριτικάρω ανοιχτά έναν μεγάλο αρχιτέκτονα σαν τον κωνσταντινίδη. τα ξενία ήταν η χειρότερη δουλειά του. ελάχιστα απο αυτά κατάφεραν να ενταχθούν αρμονικα στο τοπίο . αααααα τα πα
Διαφωνώ. Τα ξενία στο Παλιούρι, Μύκονο και στην Καλαμπάκα εντάσσονται απίστευτα όμορφα στο τοπίο - σίγουρα με μεγαλύτερη ευαισθησία από τα σύγχρονα κτίσματα. Ο Κωνσταντινίδης (όπως και ο Ζενέτος) ήταν, απλά, μερικές δεκαετίες μπροστά από την εποχή τους. ενδεικτικάΜοτέλ "Ξενία" στη Καλαμπάκαlibrary.tee.gr/digital/architectoniki/1961/archit_1961_27_74.pdfΞενία Το νέο ξενοδοχείο του Ε.Ο.Τ. στη Μύκονοlibrary.tee.gr/digital/architectoniki/1960/archit_1960_22_23_92.pdfΜοτέλ "Ξενία" στο Παληούρι library.tee.gr/digital/architectoniki/1962/archit_1962_36_72.pdf
Αν και δεν έχω επισκευθεί ποτέ ένα από τα Ξενία πάντα με πιάνει μια θλίψη όταν διαβάζω άρθρα για αυτά. Ίσως μια νοσταλγία, όπως όταν βλέπω παλιές ελληνικές ταινίες.