H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter
15

[Aπό τον Άρη Δημοκίδη]

 

 

 

Στο Νταχάου βρέθηκε η Αρετή Πριοβόλου και περιγράφει την εμπειρία:

 

 

Πας για πρώτη φορά ταξίδι στο Μόναχο, μία από τις  5 καλύτερες - σε επίπεδο ζωής - πόλεις  στον κόσμο. Ανοίγοντας και τον πιο μικρό ταξιδιωτικό οδηγό καταλαβαίνεις με μια ματιά με τι έχεις να κάνεις: μουσεία, πάρκα, events, εστιατόρια, αμέτρητα μαγαζιά... 

 

3 μέρες είχα στη διάθεσή μου. Από την αρχή ήξερα που θέλω να πάω, χωρίς όμως να μπορώ να καταλάβω το γιατί.

 

Τη Καθαρά Δευτέρα το πρωί, όταν έβρεχε και φύσαγε στην Αθήνα, με συντροφιά έναν υπέροχο ήλιο ξεκίνησα με το τρένο από το Μόναχο. 25 λεπτά αργότερα  κατέβαινα στο σταθμό του Νταχάου κάνοντας ήδη λίγο "περίεργες" σκέψεις στη διαδρομή: πώς λέει κανείς ότι κατάγεται από το Νταχάου; Ότι μένει εκεί; Ότι παίζει στη ποδοσφαιρική ομάδα για παράδειγμα; Στο άκουσμα και μόνο συνειρμικά σκέφτεσαι τους Ναζί. Δεν είναι παράλογο.

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

 

Δε μπορώ να περιγράψω πως ένιωσα περπατώντας στο μονοπάτι που οδηγεί στο στρατόπεδο, προσπαθώντας να φανταστώ πως θα ένιωθαν όσοι γνώριζαν ότι πλέον η πιθανόν σύντομη υπόλοιπη ζωή τους θα ήταν πίσω από αυτούς τους φράχτες και οι μόνοι που θα την παρακολουθούσαν θα ήταν οι στρατιώτες στα φυλάκια και τους ψηλούς πύργους περιμετρικά του χώρου. Δε νομίζω ότι τα κατάφερα. Πώς είναι δυνατόν άλλωστε.

 

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

Δεν τα κατάφερα ούτε όταν πέρασα την πόρτα με την εργασία να απελευθερώνει,

 

ούτε όταν αντίκρισα  το κρεματόριο και τους φούρνους,

 

ούτε όταν βρέθηκα στο θάλαμο αερίων,

 

ούτε όταν είδα τις φωτογραφίες αρχείου με τα πτώματα και γυρνώντας το κεφάλι μου είδα τη γωνία στο χώρο που ήταν στη πραγματικότητα στοιβαγμένα.

 

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

Το μόνο που συνειδητοποίησα κάποια στιγμή είναι  πως παντού, παρά τους πολυάριθμους επισκέπτες, επικρατούσε ησυχία. Σαν από σεβασμό στις ψυχές των ανθρώπων που χάθηκαν, στα πνεύματά τους που γυρνάνε ακόμα στο χώρο να μας θυμίζουν πόσο σκληρά μπορεί να φερθεί ο άνθρωπος στον άνθρωπο.

 

Επέλεξα να βγάλω το χρώμα από πολλές απ' τις φωτογραφίες μου. Δεν τους ταιριάζει. Και λυπάμαι που δε κατάφερα να μεταφέρω μέσα από αυτές  την ενέργεια που έχει αυτός ο χώρος μνήμης.

 

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

Εξεπλάγην που οι Γερμανοί διατηρούν αυτό το μνημείο.

 

Διέκρινα την ειρωνεία στην εικόνα του έγχρωμου εχθρού της άρειας φυλής να παρατηρεί τα ντοκουμέντα της εποχής.

 

Σκέψεις πολλές. Ακόμα περισσότεροι συνειρμοί και σύγχρονοι παραλληλισμοί.

 

Πριν το ταξίδι απορούσα γιατί ένιωθα την ανάγκη να πάω στο Νταχάου. Τώρα το κατάλαβα.

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

H Αρετή Πριοβόλου μπήκε στο Νταχάου και έβγαλε 30 δυνατές φωτογραφίες Facebook Twitter

 

 

Φωτογραφία
15

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

10 σχόλια
Ο παππούς μου πάλεψε με τους γερμανούς και πέθανε απο τις πληγές που είχε στο πόδι του απο σφαιρα....η προγιαγιά μου υπέφερε απο πείνα με δυο μωρά παιδιά!!πηγαν να της κωψουν το χέρι επειδή η πείνα την έσπρωξε να κλέψει ψωμί!!την αδελφη της γιαγιάς του άντρα μου την έκαψαν ζωντανή στην αρτα...εε οχι δεν θα τους πω και ευχαριστω...μου στέρησαν δυο ανθρώπους απο την ζωή μου...
Δυστυχώς υπάρχουν και διαφορετικές οπτικές επάνω στο ζήτημα. Η συνείδηση των εγκληματικών αυτών πράξεων δεν είναι οικουμενική. Γι'αυτό και λουζόμαστε ό,τι λουζόμαστε σήμερα...
Και συ σίγουρα είσαι ο τύπος πού τρίβει τα χέρια του λέγοντας .<οι Γερμανοί είναι φίλοι μας>,ο ανιστόρητος που για ενα κομμάτι ψωμί μπορεί να κάνει πολλες εκπτώσεις,βέβαιος ότι έχει κάνει και οτι έχει πει το σωστό,άσχετα αν δίπλα υπάρχουν συντρίμμια,αρκεί πού ο δικός του ποπός δεν πήρε φωτιά!Προς το παρόν,προτιμώ να παραμείνω ένα ανθρωπάκι μακριά από εσένα τον εξ ανχιστείας αρείος,βιγκλάτορας του Γερμανικού ιδεώδους!!!
Ξαναβλέποντας το μέρος αυτό, νιώθω πάλι αυτή την ανατριχιαστική βουβαμάρα και το ιδιαίτερο συναίσθημα του να στέκεσαι ήσυχος στο ίδιο μέρος που κάποια χρόνια πριν κάποιοι υπέφεραν και βασανίζονταν. Νιώθω την υποχρέωση, λόγω παράληψης της συγγραφέως, να εξηγήσω και τι απεικονίζεται:Οι φούρνοι είχαν χωρητικότητα 3 ατόμων κάθε φορά (σκεφτείτε την εικόνα των φυλακισμένων στο στρατόπεδο και θα καταλάβετε πώς χωρούσαν) οι οποίοι πρώτα έπρεπε να κρεμαστούν από ξύλινα δοκάρια που υπάρχουν μπροστά ακριβώς από τους φούρνους, με στόχο να καταλάβουν που επρόκειτο να μπουν στη συνέχεια. Τις στάχτες αργότερα, τις χρησιμοποιούσαν για τη λίπανση των εδαφών. Οι θάλαμοι αερίων ονομάζονταν διόλου τυχαία "ντους" ("Brausebad") από τους Ναζί, διότι, έλεγαν στους φυλακισμένους πως επρόκειτο να μπουν για ντους. Όπως φαίνεται και από τη φωτογραφία, υπήρχαν υποδοχές στο ταβάνι για να πέφτει νερό, που ξεγελούσε στην αρχή τον κόσμο. Τα αέρια εισέρχονταν από τα πλαινά στον τοίχο. Μέσα σε 10 λεπτά η όλη ιστορία είχε τελειώσει. Κάθε "φουρνιά" σκότωνε μέχρι και 100 στοιβαγμένους ανθρώπους. Οι επόμενες φωτογραφίες δείχνουν τα διπλανά δωμάτια, στα οποία κυριολεκτικά πέταγαν τα πτώματα που έβγαζαν από το θάλαμο αερίων. Τα κτίρια αυτά ( φούρνοι, θάλαμοι αερίων) έχουν όντως μια ιδιαίτερη μυρωδιά, αλλά δε μπορώ να πω με σιγουριά σε τι οφείλεται. Επίσης, οι τάφροι που φαίνονται στη φωτογραφία, περιτριγυρίζουν όλο το συγκρότημα και, σε συνδυασμό με τα ψηλά φυλάκια δεν άφηναν περιθώριο διαφυγής στους εξαθλιωμένους κρατούμενους. Όσοι προσπαθούσαν να ξεφύγουν, πυροβολούνταν απευθείας. Αυτή η τακτική δικαιολόγησε στη συνέχεια πολλούς πυροβολισμούς κρατουμένων. Παρ' όλα τα βασανιστήρια που υπέστησαν οι κρατούμενοι στο Νταχάου, το στρατόπεδο αυτό δεν υπήρξε ποτέ μέρος μαζικών δολοφονιών (όπως πχ στο Άουσβιτς).
Οι Γερμανοί πάντα λειτουργούσαν με την αρχή της ανωτερότητας,γι'αυτό δημιούργησαν δύο παγκόσμιους πολέμους και μερικούς περιφερειακούς.Τώρα πλέον έχουν εξελίξει τις μεθόδους τους, δημιουργούν πολλά οικονομικά Νταχάου φτάνοντας στο θάνατο και στη δυστυχία χιλιάδες ανθρώπους χωρίς κόστος,χρηματικό και ανθρώπινου δυναμικού.Μπορούν και προμοτάρουν εξεγέρσεις, παλιών ομοϊδεατών και συμμάχων.Δυστυχώς ποτέ δεν μετάνιωσαν πραγματικά!!
"Δυστυχώς ποτέ δεν μετάνιωσαν πραγματικά".....τόσα ξέρεις τόσα λες κακόμοιρο ανθρωπάκι...κάθε φορά που βλέπω Έλληνες να μιλάνε για την Γερμανία τελείως ανίδεοι , αμέσως μου έρχονται στο μυαλό οι πίθηκοι της Ελλάδας , οι Ναζιστές της και το πόσο ρατσιστές είναι οι Έλληνες κατά βάθος....και πόσο εύκολα αποποιούνται των ευθυνών τους για την κρίση στην Ελλάδα γιατί είναι πάντα ευκολότερο να κατηγορούμε τους "άλλους"..τους Γερμανούς αφού έχουν και μια προϊστορία....έτσι?
Πήγα στο Βερολίνο πριν από χρόνια και είχα την ίδια ανάγκη να πάω στο Νταχάου χωρίς να ξέρω το γιατί...μάλλον ούτε τώρα το γνώριζω....τα κατάφερα και πήγα...ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΙΣΜΟΙ!! Μας κάνουν να αχολούμαστε....μόνο αυτό
Συγνώμη αλλά δεν θα συμφωνήσω μαζί σου,διότι αυτά είναι η ιστορία της ανθρωπότητας και τα λάθη που έχει κάνει,καλό θα ήταν λοιπόν να τα γνωρίζουμε και να μαθαίνουμε μέσα από αυτά!
για μένα παρόμοια δυνατή εμπειρία ήταν το Αουσβιτς και το Μπίργκενάου. μας είχε πεί η ξεναγός (με απόλυτα δραματική φωνή σε όλη τη διάρκεια της ξενάγησης) ότι οι αιχμάλωτοι δεν ξέραν ότι ήταν στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους περίμενε ο θάνατος. οι ναζί έβρισκαν διάφορα "τεχνάσματα" για να τους ανεβάσουν στα τραίνα (ειδικά τις μητέρες με τα παιδιά). Στη Γερμανία ξέρω ότι η επίσκεψη στο Νταχάου είναι υποχρεωτική στους μαθητές.
Εάν είχε γεννηθεί στη Γερμανία θα ήξερε ότι οι Γερμανοί ντρέπονται για αυτή την περίοδο της ιστορίας τους και κάνουν ότι μπορούν ώστε να μην επαναληφθεί: μέσα από τα σχολικά βιβλία της ιστορίας τους και με μαθητικές επισκέψεις στα πρώην στρατόπεδα συγκέντρωσης.Όπως επίσης ότι είναι πάντα σύμμαχοι του κράτους του Ισραήλ και δεν ψηφίζουν ποτέ εναντίον του στους διεθνείς οργανισμούς, ακόμα και εάν αφορά τους επικοισμούς στα Κατεχόμενα εδάφη, αλλά παρών.Αυτά για την αποκατάσταση της αλήθειας σε μία χώρα που είχε ναζιστή πρωθυπουργό κατά την έναρξη του Β' ΠΠ, έχει ναζιστικό κόμμα στο κοινοβούλιό του, εν έτει 2014, και έχει το θράσσος να κατηγορεί τους Γερμανούς ότι είναι ναζιστές-φασίστες και σκίτσα με την τωρινή Καγκελάριό τους ως Χίτλερ...
Στο τέλος θα μας πεις πως πρέπει να τους ζητήσουμε εμείς συγνώμη.Το ότι κάνει κινήσεις επανόρθωσης είναι λογικό και αναμενόμενο.Σε τι ποσοστό είχε το λαό εναντίον του ο Χίτλερ;Είμαι της γνώμης πως για το σύγχρονο γερμανικό λαό είναι πολύ δύσκολο να ζει με το βάρος αυτό στη συνείδησή του. Και φυσικά το να τους το κοπανάμε (σε ατομικό επίπεδο) είναι όχι μόνο απρέπεια, αλλά και τεράστια καφρίλα.Αλλά δυστυχώς κάθε σπίτι είχε ναζιστές τότε. Και δυστυχώς εκατοντάδες χωριά και πόλεις ανά την Ελλάδα σφαγιάστηκαν χωρίς λόγο και αιτία.Μεγάλωσα με παπούδες τραυματισμένους από το Β' ΠΠ.Το να αφήνεις στεφάνια σε μνημεία και να κάνεις δηλώσεις είναι το μόνο εύκολο. Αλλά για τις αποζημιώσεις την πάπια κάνουν οι Γερμανοί από τότε. Αυτοί που όπως λες μετάνιωσαν και κάνουν τα πάντα.Προσοχή μη σκιστεί το pretty collant.Ως τελευταίο θα σου πω ότι ο Β' ΠΠ δεν είναι ο πρώτος πόλεμος που προκάλεσαν οι Γερμανοί στην Ευρώπη (και στον κόσμο). Απλά είναι ο τελευταίος (μέχρι στιγμής) και φονικότερος.
Φιλαράκι θα σε συμβούλευα όταν κάνεις σχόλια περί αποκατάστασης αλήθειας κλπ να εισαι καλύτερα ενημερωμένος. Ο τότε λοιπόν πρωθυπουργός της Ελλάδας δεν ηταν εκλεγμένος αλλα διορισμένος απο το βασιλιά και εν συνέχεια δικτάτορας. Όσο για τους νεοναζί, θα πρεπει κάποιος να σε πληροφορήσει οτι το αντίστοιχο ποσοστό τους στην κοινωνία της Γερμανίας του 2014 ειναι πολυ μεγαλύτερο απο αυτο στην Ελλάδα, αλλα δυστυχως υπαρχουν και εδω. Και κλείνοντας θα πρεπει μαλλον να σκεφτείς ή να δεις που οφείλονται τα σκίτσα στα οποία αναφέρεσαι και ισως να σου εξηγήσει λίγο πιο αναλυτικά αφου δεν εχεις ήδη καταλάβει...