Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση

Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter
1
Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter
Τέτοια αγάπη και αφοσίωση σε αυτό το αιώνιο τραγούδι εξακολουθούν να δείχνουν οι Κρητικοί κάθε ηλικίας κι έτσι δεν θεωρείται κάποιου είδους εκκεντρικότητα το γεγονός ότι τραγουδάνε «Ερωτόκριτο» στα γλέντια τους στις ταβέρνες αλλά και στους γάμους τους.

Η πόλη δεν είχε ξυπνήσει καλά καλά. Αγουροξυπνημένοι έπιναν τον πρωινό τους καφέ στα καφενεία, από τους φούρνους ξεπετάγονταν παιδιά με τυρόπιτες στο χέρι, νοικοκυρές μπαινόβγαιναν από τα σούπερ-μάρκετ, τα αγροτικά από τα γύρω χωριά έκαναν τις παραδόσεις της ημέρας. Μέσα σε αυτό το βουητό του ανθρώπινου μελισσιού που σταδιακά μεγάλωνε, και με την τσίμπλα στο μάτι αρκετοί από εμάς, στις 9:00 ακριβώς, δόθηκε την περασμένη Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου το εναρκτήριο λάκτισμα του 27ου Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου, με το Λύκειο των Ελληνίδων να τραγουδάει τους πρώτους 100 στίχους του «Ερωτόκριτου» στα σκαλιά της ιστορικής εκκλησίας των Τεσσάρων Μαρτύρων.

Ήταν μια έκπληξη πώς σε ένα χωριό της Κρήτης τόσο ταλαντούχοι μουσικοί και αυθεντικό μεράκι έχουν δημιουργήσει ένα μουσικό σύνολο κλασικής –αν και όχι αποκλειστικά– μουσικής με ενορχηστρωτή τον Θανάση Παπαθανασίου, με τόσο σπουδαίο ήχο και απόδοση.

Η χορωδία του Λυκείου των Ελληνίδων, που αποτελούνταν περισσότερο από άντρες ντυμένους στα μαύρα, με τις κρητικές μαντίλες δεμένες στο κεφάλι, εκτέλεσε σχεδόν κατανυκτικά τη γνωστή μελωδία. Συγκεκριμένα, μία από τις παραλλαγές της γνωστής μελωδίας του «Ερωτόκριτου» που τραγουδάει αιώνες τώρα η Μεγαλόνησος ως μέρος της ζωντανής της παράδοσης, περνώντας την από γενιά σε γενιά. Η σχέση του λαού της Κρήτης με τη μουσική παράδοση είναι κάτι μοναδικό στον ελληνικό χώρο. Έτσι, μαζί τους λυράρηδες και τις μαντινάδες, ο «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου που γράφτηκε τον 17ο αιώνα, έργο το οποίο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα επικά ερωτικά ποιήματα της Κρητικής Αναγέννησης, είναι ακόμα μια ζωντανή ψηφίδα της μουσικής του τόπου.  Όπως με διαβεβαίωσε μια κυρία που άκουγε συνεπαρμένη δίπλα μου το Λύκειο να τραγουδάει, υπάρχουν γέροι Κρητικοί πάνω στα βουνά που ξέρουν και τους 10.012 στίχους απ’ έξω – όπως άλλωστε και Τουρκοκρητικοί στα Μοσχονήσια, στα παράλια της Μικράς Ασίας, συμπλήρωσε. Τέτοια αγάπη και αφοσίωση σε αυτό το αιώνιο τραγούδι εξακολουθούν να δείχνουν οι Κρητικοί κάθε ηλικίας κι έτσι δεν θεωρείται κάποιου είδους εκκεντρικότητα το γεγονός ότι τραγουδάνε «Ερωτόκριτο» στα γλέντια τους στις ταβέρνες αλλά και στους γάμους τους. Δεν ήταν καθόλου παράξενο, λοιπόν, ότι αυτό το μνημειώδες κι αγαπημένο έργο διάλεξε η οργανωτική επιτροπή του φεστιβάλ να ερμηνεύσει ολόκληρη η πόλη σε ένα είδος μουσικής «σκυταλοδρομίας» κατά τη διάρκεια της πρώτης του ημέρας. Η ιδέα ήταν ότι κάθε μισή ώρα ένα άλλο σχήμα, μουσικό, θεατρικό ή χορευτικό του Ρεθύμνου, αλλά και άλλων περιοχών της Κρήτης, θα έπαιρνε τη «σκυτάλη» από το προηγούμενο, προχωρώντας την πλοκή ανά 100 στίχους.

Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter
Το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου, που φέτος είναι αφιερωμένο στον Ρεθύμνιο συνθέτη Νίκο Μαμαγκάκη, ξεκίνησε το 1986 ως θεατρικό φεστιβάλ και συνέχισε ως φορέας έκφρασης όλων των παραστατικών αλλά και εικαστικών τεχνών.

Χορωδίες, μουσικά συγκροτήματα, σχολεία, θεατρικές ομάδες, ωδεία, μουσικοί, τραγουδιστές και προσωπικότητες της πόλης αγκάλιασαν την πρόταση της επιτροπής και συμμετείχαν με σοβαρότητα, δημιουργικότητα και αίσθημα ευθύνης προς το όλο εγχείρημα που είχε τη μορφή δράσεων σε κάθε γωνιά του ιδιαίτερα τουριστικού αυτό το διάστημα Ρεθύμνου, με τη σιωπηρή συμμετοχή όλων. Όταν η δεύτερη στάση ήταν η χορωδία του Συλλόγου Ρεθύμνιων Μικρασιατών επί της πολυσύχναστης οδού Εθνικής Αντιστάσεως, αναγκάζοντας την κυκλοφορία να σταματήσει, δεν ακούστηκε ούτε μια κόρνα διαμαρτυρίας. Αντιθέτως, οι οδηγοί έκαναν υπομονή και περίμεναν τη χορωδία να τελειώσει. Οι τουρίστες παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι και οι θαμώνες των καφέ σιωπούσαν καθ’ όλη τη διάρκεια της ερμηνείας. Αυτό συνεχίστηκε σε όλες τις περιπτώσεις που παρευρέθηκα, όπου όλοι παρακολουθούσαν με γνήσιο ενδιαφέρον τα δρώμενα σε κρυφά και φανερά σημεία μέσα στον δαίδαλο της ενετικής παλιάς πόλης, και στο τέλος χειροκροτούσαν τους καλλιτέχνες-συμπολίτες τους. Το συγκρότημα «Μιχάλας-Βρανάς» επί της Εθνικής Αντιστάσεως, η θεατρική ομάδα Αντίβαρο στα σκαλιά της Αρχιεπισκοπής (παρουσία του επισκόπου Ρεθύμνου), η κ. Σούλα Δασκαλομαρκάκη, η πρώτη γυναίκα που έπαιξε λαούτο, ανάμεσα στα τραπεζάκια ενός μοντέρνου καφέ, η παιδική χορωδία «Καρδερινάκια» επί της οδού Τίτου Πετυχάκη στο σημείο «Πλάτανος», με κόσμο να πηγαινοέρχεται στα γύρω μαγαζιά, οι μαθητές του Πειραματικού Λυκείου στην είσοδο της Μικρής Παναγίας, μπροστά στο Ωδείο-πρώην τζαμί – λες και ολόκληρη η πόλη όχι μόνο είναι ενήμερη αλλά και συμμετέχει καθοριστικά στον σημαντικό σκοπό. Ο μουσικός αυτός μαραθώνιος, καθώς περνούσαν οι ώρες, γινόταν όλο και πιο ενδιαφέρων, με όλο και πιο πρωτότυπους χώρους, όπως η λαϊκή αγορά ή η αυλή της Αγίας Βαρβάρας. Σε μια περίπτωση, ένα κοριτσάκι 12 χρονών τραγούδησε κάτω από τον δροσερό ίσκιο μιας αροκάριας, συνοδευόμενη από τη γιαγιά της που απήγγελλε, ενώ η Δημοτική Φιλαρμονική παιάνιζε στους δρόμους της πόλης. Για τους ντόπιους είχαν σημασία και κάποιες συμμετοχές όπως αυτή της κ. Πόπης Τσάκωνα, περσόνας ιδιαίτερης που όλοι αναγνωρίζουν ως «Ποπούλα», η οποία επίσης απήγγειλε «Ρωτόκριτο», του Νάντη-Αλέξανδρου Αγγελάκη με το λαούτο του, των ηθοποιών Θωμά Καντιφέ και ο Απόστολου Κουγιτάκη στην Κρήνη Ριμόντι, του κ. Θωμά Βενάκη με το 13ο Δημοτικό Σχολείο στην αυλή του Παλαιοντολογικού Μουσείου. Αλλά και οι ομάδες ήταν αξιομνημόνευτες, όπως το φωνητικό σύνολο «Φραγκίσκος Λεονταρίτης», που ήταν ντυμένο με αναγεννησιακές ενδυμασίες, η θεατρική ομάδα BOUDALIA από το χωριό Μαργαρίτες, οι οποίοι διακωμώδησαν το κείμενο του «Ερωτόκριτου», προκαλώντας απίστευτο γέλιο στο κοινό που παρακολουθούσε, το κουαρτέτο σαξοφώνων Athenaeum και η χορωδία Τεσσάρων Μαρτύρων, η οποία απέδωσε με 6 διαφορετικές παραλλαγές τον «Ερωτόκριτο» στην είσοδο του Ενετικού Λιμανιού.

Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter

Στις 20:30 το βράδυ, στον δρόμο που οδηγεί στον λόφο του Φρουρίου της Φορτέτζας, το περίφημο Vamos Ensemble, μια ορχήστρα δωματίου από το χωριό Βάμος που αποτελείται από εξαιρετικούς επαγγελματίες μουσικούς, έδωσε μια δική του εκδοχή του «Ερωτόκριτου». Και ήταν μια έκπληξη πώς σε ένα χωριό της Κρήτης τόσο ταλαντούχοι μουσικοί και αυθεντικό μεράκι έχουν δημιουργήσει ένα μουσικό σύνολο κλασικής –αν και όχι αποκλειστικά– μουσικής με ενορχηστρωτή τον Θανάση Παπαθανασίου, με τόσο σπουδαίο ήχο και απόδοση.

Η πρώτη μέρα του φεστιβάλ ολοκληρώθηκε στον ανοιχτό χώρο της Φορτέτζας, με συναυλία του αδιαφιλονίκητου σήμερα σταρ της κρητικής μουσικής Γιάννη Χαρούλη. Αν και είχε εντάξει τον «Ερωτόκριτο» στο ρεπερτόριό του, το πλήθος κάθε ηλικίας που γέμισε τον υπαίθριο χώρο παραληρούσε με κάθε του τραγούδι. Δυστυχώς, δεν ήταν ανάλογο το μέγεθος του πλήθους που ανέβηκε στη Φορτέτζα την επόμενη βραδιά, όπου στο υπαίθριο θέατρο «Ερωφίλη» οι εκπληκτικοί LATINITAS NOSTRAS του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου ερμήνευσαν το «… αφού σε λίγο θα πλαγιάζω μες στο χώμα…» που είχε παρουσιάσει πρόσφατα στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών στην Αθήνα. Αφού προηγήθηκε η εκτέλεση του έργου «Αντηχήσεις Ι: Κρήνη Rimondi» του Γιώργου Κυριακάκη, το αριστουργηματικό αυτό σύνολο μουσικών συνέχισε με το ευφυέστατο παιχνίδι ρεμπέτικων και μπαρόκ, αμανέδων και Αναγνωσμάτων του Σκότους, με τις φωνές των Θεοδώρα Μπάκα και Αυγερινής Γάτση, ενθουσιάζοντας όσους παρευρέθηκαν. Το ίδιο σύνολο την Κυριακή ερμήνευσε ιταλικούς θρήνους του 17ου αιώνα, με τη συνδρομή της φωνής της Romina Basso.

Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter

Το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου, που φέτος είναι αφιερωμένο στον Ρεθύμνιο συνθέτη Νίκο Μαμαγκάκη, ξεκίνησε το 1986 ως θεατρικό φεστιβάλ και συνέχισε ως φορέας έκφρασης όλων των παραστατικών αλλά και εικαστικών τεχνών. Έχοντας περάσει από πολλές και διαφορετικές φάσεις, και ενώ τα τελευταία χρόνια είχε φτάσει να υιοθετεί κάθε καλοκαιρινή καλλιτεχνική δραστηριότητα της πόλης, τολμάει τώρα μια επανεκκίνηση, μια ανανέωση, περιορίζοντας τη διάρκειά του σε δέκα μέρες και επικεντρώνοντας τη θεματική του στην Αναγέννηση. Αυτό τον στόχο ευελπιστεί η οργανωτική επιτροπή ότι θα κατακτήσει φέτος με ένα πρόγραμμα που για το υπόλοιπο των ημερών, και μέχρι τις 19 Σεπτεμβρίου, συμπεριλαμβάνει Μολιέρο, Ανρί ντε Μοντερλάν, Χορτάτση από θέατρο, τον «Ερωτόκριτο» από τους Χαΐνηδες με τη συμμετοχή του Ψαραντώνη και τους χορευτές της ομάδας «Κι όμΩς κινείται», Εύθυμα τραγούδια της Αναγέννησης από το Φωνητικό-Οργανικό Σύνολο «Φραγκίσκος Λεονταρίδης» και τη Locrian Brass Βand, το «Erotocritos in Blues» από τον Δημήτρη Μαραμή και την «Ερωτική Μυθιστορία» από το εκπληκτικό σύνολο Vamos Ensemble σε συνεργασία με το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνης. Εφόσον το στοίχημα κερδηθεί, το επόμενο φεστιβάλ, σε δύο χρόνια από τώρα, θα εξελιχθεί στο μοναδικό μουσικό-καλλιτεχνικό γεγονός στην Ελλάδα με τόσο συγκεκριμένη ταυτότητα.

Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter
Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter
Την εβδομάδα που πέρασε, το Ρέθυμνο επέστρεψε στην κρητική Αναγέννηση Facebook Twitter
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια